dat ie ingang of uitgang is snap ik, maar wat moet ik met een pin waar bv: an1 bijstaat. ik ben al aan het pluizen in de datasheet en kom tot de conclusie (tot nu toe) met wat ik nu weet dat ik denk ik mischien wel een programmatje kan schrijven in assembler, een schematje kan tekenen en uitwerken, en schema en programma hier kan posten ter conterolle.

ik heb alleen pas van 4 pinnen uitgepluist wat ik er precies mee moet: die waar +5V op moet, die voor de GND ofwel de min, en 2 pinnen van poort b (weet zo gauw niet welke)

ik ga gewoon als die pic16f628 binnen is prutsen

ondertussen leer ik uit de datasheet en is elke tip welkom

edit: kijk net op de site van microchip en hij is verzonden!:) nu wachten tot ie er is.

nog over die pinnen, als ik in trisa en trisb alles op uitgangen zet, hoe gaat het dan met de ocilator in/uit?

en met de comunicatie met de pc?

en icprog lukt me niet (ik heb nog geen programmer gebouwd en ook die pic nog niet binnen maar zou daarna graag meteen beginnen dus willen weten hoe ik icprog moet instellen.

* Lucky Luke heeft nog wat vragen ^^

(en eindelijk vrije tijd om wat te doen met de antwoorden)

* Lucky Luke trapt t nog maar eens op in de hoop op een antwoord

Op 29 april 2005 16:42:31 schreef Lucky luke:
nog over die pinnen, als ik in trisa en trisb alles op uitgangen zet, hoe gaat het dan met de ocilator in/uit?

weet ik ook nog niet echt, bij de 16f84a die ik heb had ik dat probleem niet, ik heb ook 2 16f628a pic's. maar als je die osc ingang wilt gebruiken geef je dat aan met die fuses en dan hou je wel in je achterhoofd met trisa en trisb instellen dat je die pinnen niet moet gebruiken.

en met de comunicatie met de pc?

gewoon in je progger prikken en proggen......snap je vraag nie.....:-)

[
en icprog lukt me niet (ik heb nog geen programmer gebouwd en ook die pic nog niet binnen maar zou daarna graag meteen beginnen dus willen weten hoe ik icprog moet instellen.

ik heb de simpele pic progger gebouwd van deze site (werkt perfect met de 16f84a en 16f628a). gewoon instellen zoals in de pic artikel staat van deze site, aleen dan stel je hem niet in als 16f84 maar als 16f628....komt goed. lees het artikel.

en nou is het genoeg geweest :D;-):7

Op 30 april 2005 17:42:28 schreef Hoihoi:
[...]
weet ik ook nog niet echt, bij de 16f84a die ik heb had ik dat probleem niet, ik heb ook 2 16f628a pic's. maar als je die osc ingang wilt gebruiken geef je dat aan met die fuses en dan hou je wel in je achterhoofd met trisa en trisb instellen dat je die pinnen niet moet gebruiken.

dank je, dus als ik de ocilator op intern zet kan ik ze gewoon gebruiken? das dubbel voordeel: en geen externe ocilator bouwen en twee pinnen meer!

[...]
gewoon in je progger prikken en proggen......snap je vraag nie.....:-)

ik bedoel de rx en tx pin (of hoe heten ze) die zijn ook pinnen van in/uit dacht ik, zijn die gewoon in/uit als je niet aan t proggen bent? (hoe "ziet" die pic eigenlijk of je m progt? dat was iets met voedingsspanning op mclr ofzo...) (CMIIW, I don't know)

[...]
ik heb de simpele pic progger gebouwd van deze site (werkt perfect met de 16f84a en 16f628a). gewoon instellen zoals in de pic artikel staat van deze site, aleen dan stel je hem niet in als 16f84 maar als 16f628....komt goed. lees het artikel.

dat artikel heb ik geprint, ok dat zal wel lukken, thanks

en nou is het genoeg geweest :D;-):7

nooit :) zolang het electro is! :D

(niet op tikfouten letten aj/ub)

als ik icprog opstart krijg ik gelijk een waarschuwing met de teks "privileged instruction" deze krijg ik ook wel eens als ie al opgestart is, maar wat is het, en wat moet ik ermee?

Op 30 april 2005 22:48:54 schreef Lucky luke:
als ik icprog opstart krijg ik gelijk een waarschuwing met de teks "privileged instruction" deze krijg ik ook wel eens als ie al opgestart is, maar wat is het, en wat moet ik ermee?

Ik veronderstel dat je Win2000/XP gebruikt? De Windows 2000/XP driver van de site van IC-prog downloaden. In de map van IC-prog plaatsen en dan in de opties aanvinken.

Op 30 april 2005 22:25:51 schreef Lucky luke:
[...]
dank je, dus als ik de ocilator op intern zet kan ik ze gewoon gebruiken? das dubbel voordeel: en geen externe ocilator bouwen en twee pinnen meer!

zet je hem op intern heb je idd 2 in/uitgangen meer tot je beschikking jah. enige beperking van de interne osciliator is dat je aan 4 en 20 MHz gebonden ben (zo uit m'n hoofd) en dat de interne osc minder nauwkeurig is dan een externe kristal. Hoe dat zit met AN3 enzo waar je het eerder eens een keer over had, ben ik ook nog niet uit maar het is zowieso een analog comparator. ik hou het zelf ff nog bij i/o......

ik bedoel de rx en tx pin (of hoe heten ze) die zijn ook pinnen van in/uit dacht ik, zijn die gewoon in/uit als je niet aan t proggen bent? (hoe "ziet" die pic eigenlijk of je m progt? dat was iets met voedingsspanning op mclr ofzo...) (CMIIW, I don't know)

als je dat ding heb geprogd dan zijn die dingen i/o, of wat je dr mee wil. je heb ook "in-circuit" proggers. daar heb ik geen ervaring mee. ik prog mn pic met de simpele pic progger van deze site, trek hem eruit en doe hem in mn toepassing printje. en dan zijn het i/o pinnen ja als ik dat wil. en idd dat proggen heeft met een bepaalde hogere spanning te maken, zodoende weet die pic dat ie geprogd wordt. verder weet ik er niks van. ik gebruik dat in circuit proggen (nog) niet.

ik gebruik inderdaat windows XP (omdat win 98 niet draait op mijn pc :( )

dus ik moet de win Xp driver hebben en in de map van icprog zetten. ok doe ik, en verder nog een vraagje: hoe zet ik ICprog in het nederlands, want de screenshots uit de toturital hier zijn nederlands dus ik neem aan dat dat kan?

ik zie alleen een windows NT/2000 driver... is dat m?

EDIT: heb m gedowload en doet niks, heb ook iets van een disasmbler gedowlaod, ik neem aan dat dat iets is dat vertaalt van .hex naar .asm?

en zit er nu ook een assembler in icprog?

zoiets zag ik tenminste...

hoe zet je m nederlands?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 1 mei 2005 19:22:34 schreef Lucky luke:
ik zie alleen een windows NT/2000 driver... is dat m?

EDIT: heb m gedowload en doet niks, heb ook iets van een disasmbler gedowlaod, ik neem aan dat dat iets is dat vertaalt van .hex naar .asm?

en zit er nu ook een assembler in icprog?

zoiets zag ik tenminste...

hoe zet je m nederlands?

setting -> options in icprog, daar kan je ook een vinkje ergens zetten bij nt/2000 driver enable en de taal veranderen. kom op zeg! had je allang uit kunnen vinden. beetje het programma leren kennen, ff rondsurfen door alle menu's! wacht nou eerst dat je die progger heb gemaakt en aan heb gesloten op je pc en dan pas kan je zeggen of tie het doet ja of nee. ik heb zelf ongelooflijk veel problemen gehad om mn 1ste pic te proggen en alles uit te zoeken. het komt niet aanwaaien en niet voor elk klein dingetje (zoals taal instelling) op CO aankomen. het is toch eerst veel leuker om dat zelf uit te zoekn en er gaat gewoon aan het begin erg veel tijd in zitten!
icprog is een programma om het hex bestand om te zetten in machinetaal die wij gewoon echt niet kunnen begrijpen als mens en direct in je pic kan flashen dus met mplab maak je je programma en zet je dat om naar hex (assembler) en dan met icprog van hex naar machinetaal direct in je pic.
en laat dat disasambler maar links liggen als beginner!
ik heb het idee dat bij elk antwoord die aan je gegeven wordt in deze topic 1000 vragen bij je oproept, terwijl zeker 9 van de 10 vragen door jezelf beantwoord kunnen worden als je die pic tutorial goed! leest. er kwam geen enkele vraag bij mij op van het begin van de tutorial tot mn eerste geprogde pic met een knipperend ledje. alles is terug te vinden in die tutorial. kom op ff wat meer inititief en zelf doorzoekwerk.
suc6 dr mee. (we horen het wel als je je 1ste pic flashed of als je problemen heb met het flashen). ik heb zelf veel problemen gehadmet het flashen. hij verify'de niet goed en als ik de pic terug inlas dan stond er niet in wat ik erin wilde hebben (dat was met de 16f84a, ik had een voltage probleem, maar de 16f628a kan af met een mindere programmeer spanning dan de 16f84a dus geen probleem voor jou). ik heb de instelling van icprog iets anders dan van de tutorial. ik heb namelijk alleen een vinkje bij verify after programming en niet bij verify during programming. hiermee werd mijn probleem opgelost met het proggen van de 16f84a. let op met deze instelling!: ook al doe je geen pic in je progger, het programma icprog zal zeggen dat de pic juist is geprogrammeerd, maar zal uiteraard niet door de verify komen. zet je beiden vinkjes uit in icprog, dus geen verify after programming dan zal de pic gewoon juist zijn geprogrammeerd door icprog zelfs wanneer dr geen pic in je progger zit! verify is belangrijk dus!

ok bedankt. als ie eenmaal nederlands is kom ik er wel uit met de toturital. (hoop ik)

ik meld wel als ik wat voor elkaar heb of iets wil uitproberen dan zeg ik ff wat dan kan een van jullie mischien zeggen of ik daarmee mn pic vermoord want dat wil ik niet.

edit: het lukt nu al niet met die driver, hij meld dat ie m niet kan opstarten en ze staan wel in dezelfde map. ik ga nog ff uitvogelen hoe dat zit, maar als iemand t weet mag ie t zeggen.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 1 mei 2005 20:22:00 schreef Lucky luke:
ok bedankt. als ie eenmaal nederlands is kom ik er wel uit met de toturital. (hoop ik)

ik meld wel als ik wat voor elkaar heb of iets wil uitproberen dan zeg ik ff wat dan kan een van jullie mischien zeggen of ik daarmee mn pic vermoord want dat wil ik niet.

edit: het lukt nu al niet met die driver, hij meld dat ie m niet kan opstarten en ze staan wel in dezelfde map. ik ga nog ff uitvogelen hoe dat zit, maar als iemand t weet mag ie t zeggen.

kweet niet, ik heb win2000 en heb die melding nooit gehad. weet wel dat met xp de poorten wat minder te benaderen zijn maar met gebruik van die driver moet het lukken. gewoon de driver in je icprog map zetten en dan in icprog options het vinkje bij enable win2000/xp driver aanzetten. dat was bij mij voldoende. welke versie gebruik je van icprog. ik heb op internet naar dezelfde oude versie gezocht van icprog die gebruikt is in de tutorial. alles precies hetzelfde.....

ik heb versie 1,05d met de win200/nt driver, ik kon de xp driver niet vinden. ik hoop dat deze ook goed is maar gezien de melding "fout/error opgetreden (het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.) tijdens het opstarten van de driver" gaat er toch iets niet goed.

als ik vervolgens op ok klik krijg ik :"fout/error opgetreden (het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.) tijdens het laden van de driver"

(in het echt niet onderstreept maar ff om aan te geven wat er anders is als ik op ok geklikt heb)

nog een keer op ok geeft dit bericht: "privileged instruction"

nogmaals ok en icprog start.

dus heb ik nog een probleem. k ga maar s googlen naar de xpdriver.

edit: geen xpdriver te vinden :(

Op 2 mei 2005 18:55:21 schreef Lucky luke:
ik heb versie 1,05d met de win200/nt driver, ik kon de xp driver niet vinden. ik hoop dat deze ook goed is maar gezien de melding "fout/error opgetreden (het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.) tijdens het opstarten van de driver" gaat er toch iets niet goed.

als ik vervolgens op ok klik krijg ik :"fout/error opgetreden (het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.) tijdens het laden van de driver"

(in het echt niet onderstreept maar ff om aan te geven wat er anders is als ik op ok geklikt heb)

nog een keer op ok geeft dit bericht: "privileged instruction"

nogmaals ok en icprog start.

dus heb ik nog een probleem. k ga maar s googlen naar de xpdriver.

edit: geen xpdriver te vinden :(

staat me iets van bij dat een 1 of andere versie roet in het eten gooide (neem aan dat jezelf ook al andere versies heb geprobeerd?) ik heb 1.05c met de driver. is je mailadres die spamacount@........? dan stuur ik et daar wel ff heen hoe het bij mij werkt. maar als je de nt/2000 driver heb dan heb je de goede iig omdat xp in hetzelfde rijtje thuis hoort. xp en 2000 zijn nagenoeg identiek (alleen is xp voor teletubbie fans). vergeet dat vinkje niet in de options van icprog bij enable nt/2000/xp driver

dat vinkje heb ik en mn e-mail klopt, maar ik heb de d versie en niet de c. mn e-mail klopt ook ja, hoe vreemd dat aders ook mag klinken.

Op 2 mei 2005 21:31:42 schreef Lucky luke:
dat vinkje heb ik en mn e-mail klopt, maar ik heb de d versie en niet de c. mn e-mail klopt ook ja, hoe vreemd dat aders ook mag klinken.

je heb meel. gewoon unzippen en icprog opstarten in die map. als je dan nog steeds een foutmelding heb weet ik het niet meer, dat is icprog zoals ik het gebruik met al zn instellingen

ok bedankt, ik ga t proberen.
[melige modus]
(als ik meel heb ga ik iets bakken, brood ofzo)
[/melige modus]

heb onderdelen gehaald voor de programmer+ de rgbled.

en voor wat andere dingen.

ik heb wat dingen verkeerd gekocht, zo heb ik 5x 100uF ipv 5X 10uf gekocht (fout opgeschreven)

verder had ik alles onder elkaar staan en 5xbc557 ernaast, dit zach mijn electroboer over het hoofd (die bc557 waren voor mijnplintmod)
ook voor mijn plintmod waren 15 weerstandjes van 150 ohm, hij had er nog maar 6, altans ik kreeg er 6 dus neem aan dat ie er maar 6 had (kwam vlak voor sluitingstijd)

alle onderdelen van de simpele pic programmer van hier heb ik, dus dat kan, maar mijn gesamplede PIC16f628 moet nog komen.

verder had hij geen st232 of max 232, een skijken op internet of die ergens te krijgen zijn (voti ofzo)

ook had hij geen rgb-leds
verder heb ik nu maar 1 db9 female, ipv 2, maar dat zal hij ook wel niet hebben gezien, mijn handschrift is ronduit beroerd...

en nu kom ik erachter dat mijn tin op is :(

dat word morgen terug, vrees ik.

(hij zag gelukkig wel de humor in van veel te laat binnenkomen, en ik heb nog nooit zo snel mijn spullen gehad :P)

* Lucky Luke vond dit leuk om ff te zeggen!

doet die proggrammer het eigenlijk ook als ik m op breadbord maak (mijn tin is op :( )

Op 3 mei 2005 19:14:24 schreef Lucky luke:
doet die proggrammer het eigenlijk ook als ik m op breadbord maak (mijn tin is op :( )

ja tuurlijk, maar geen zooitje van maken en lange afstanden van pic naar condensator en transistor enzo.
voor onderdelen zie ook : www.elektronica-onderdelen.nl
maar eeh doet icprog het nu bij je?

nog steeds zelfde probleem met ic-prog. als programmer het op breadbord doet dan ga ik ff knoeien (o nee, conector moet gesoldeerd want die past niet en mn tin is op :( )
van wie is electronicaonderdelen.nl? ervaring met die site? zoja :kwamen je spullen gewoon aan?

Op 3 mei 2005 20:26:16 schreef Lucky luke:
nog steeds zelfde probleem met ic-prog. als programmer het op breadbord doet dan ga ik ff knoeien (o nee, conector moet gesoldeerd want die past niet en mn tin is op :( )
van wie is electronicaonderdelen.nl? ervaring met die site? zoja :kwamen je spullen gewoon aan?

kweet niet van wie die site is, ken hem niet persoonlijk, maar hij is best goedkoop en snel, mits op voorraad en binnen een week had ik et. de gekke aparte dingen die ik moet hebben haal ik met tegenzin bij DIL bij mij in de buurt. wat is die duur zeg .......

binnen een week ka ik niet meer binnen deze vakantie knoeien. in de algemanen voorwaarden staat dat bestellingen onder de eur10 er de volgende dag zijn, dat valt me dan tegen of was het boven de 10? (heb 1 rgb led nodig, koop de st232 or equ maar bij voti denk ik)