schema's voor zenders op omroepbanden toegestaan?

mel

Golden Member

Er post nu al een tijdje iemand op hf.Deze persoon zet schema,s van onduidelijke zenders voor de fm omroepband op het forum. Ik dacht dat CO niet aan illegale activiteiten deed?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het praten over schema's mag toch wel hoop ik?
Je hebt ook fora over wapens, die ook maar verbieden.

vergeten

Golden Member

Totdat er een vliegtuig in moeilijkheden komt met jouw familie erin door zo'n nagebouwd misbaksel.
Praten over en tips over coil-guns zijn ook illegaal.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Begin hier maar eens over illegale software te praten. Of over een HS vonkgenerator. Dan zijn de regels ineens heel anders.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 21 mei 2022 10:56:30 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Totdat er een vliegtuig in moeilijkheden komt met jouw familie erin door zo'n nagebouwd misbaksel.

Dat is inmiddels zo'n dooddoener destijds gebezigd door de "RCD".
Net als die dat een vliegtuig neerstort als ik mijn mobieltje aanzet tijdens de start/landing. :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Tsja, ach, wat is illegaal?
Als ik het wel heb, is alleen het gebruik van zo'n zender illegaal. Wellicht het bedrijfsklaar opgesteld hebben ook nog. Bezit wordt al een stuk moeilijker. Ik denk dat ik van zo'n willekeurig schema best veel componenten zomaar heb liggen. Heb ik dan een zender (die uit elkaar ligt voor reparatie ofzo)?

Dat vliegtuig wat naar beneden dondert? Laten we het er op houden dat er dan een veeeeeel groter probleem is dan alleen dat zendertje (wat best zo zou kunnen zijn; er is ook wel eens wat naar beneden gekomen door een mestselwesp. Uiteraard in combinatie met een piloot die 'gecertificeerd' was en strak vast hield aan procedures zonder echt begrip te hebben van).

Daarnaast... iedereen die ook maar iets met security doet, weet dat 'security by obscurity' niks toevoegt. En ja, sommige politici zien dat ander :+.

Afgezien van dat ik me af vraag wat de poster beoogt met het posten...

vergeten

Golden Member

Op 21 mei 2022 10:56:52 schreef bprosman:
[...]
Dat is inmiddels zo'n dooddoener destijds gebezigd door de "RCD".

En dus niet waar?
Ook niet als er belangrijke communicatie misgaat tussen toestel en verkeersleiding en er als gevolg een (bijna)ongeluk plaatsvindt.
Dan is er indirect verband.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Op 21 mei 2022 11:04:55 schreef vergeten:
[...]
En dus niet waar?
Ook niet als er belangrijke communicatie misgaat tussen toestel en verkeersleiding en er als gevolg een (bijna)ongeluk plaatsvindt.
Dan is er indirect verband.

Bijna is nog niet half.
Tegenwoordig is de communicatie apparatuur wel een stuk beter dan 20 jaar geleden. Ik gok dat de hobby drones tegenwoordig een groter probleem zijn.

Uiteraard in combinatie met een piloot die 'gecertificeerd' was en strak vast hield aan procedures zonder echt begrip te hebben van

Waarbij er de laatste jaren minstens 2 gevallen bekend zijn van een ongeval door een (geestelijk) "instabiele" piloot.

Afgezien van dat ik me af vraag wat de poster beoogt met het posten...

Ik zie het meer als een verkapte vorm van "Show my projects".
Ben hier geen moderator maar heb zo iets van : "Laat lekker gaan" als t in 1 topic zit.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 21 mei 2022 11:11:13 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Het meewerken of faciliteren van illegale zaken is in mijn ogen niet toegestaan.
En dus het publiceren van een schema dat een stoorzender kan zijn ook niet.
Er zijn altijd gekken dit dit lezen en gaan nabouwen...

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 21 mei 2022 11:13:18 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 21 mei 2022 11:12:04 schreef mel:
Het meewerken of faciliteren van illegale zaken is in mijn ogen niet toegestaan.
En dus het publiceren van een schema dat een stoorzender kan zijn ook niet.

Jouw Condor is in jouw werkplaats ook alleen maar legaal omdat je een papiertje hebt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 21 mei 2022 11:13:45 schreef bprosman:
[...]
Jouw Condor is in jouw werkplaats ook alleen maar legaal omdat je een papiertje hebt.

ja, maar ik weet(hoop ik )wat ik doe, en wat eventueel de gevolgen van mijn handelingen kunnen zijn..En ik zend niet uit op illegale banden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nou diclaimer eronder dat alleen 'gekken' met geschikte papieren dat schema mogen nabouwen en je bent klaar toch? 8)7

Anders kun je 99% van de schema's weghalen, met genoeg creativiteit valt alles crimineel in te zetten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ook niet als er belangrijke communicatie misgaat tussen toestel en verkeersleiding en er als gevolg een (bijna)ongeluk plaatsvindt.

Nee. Als iets niet of niet duidelijk wordt begrepen, dan vraagt men om herhaling of bevestiging. En wat wel goed doorkwam wordt vaak teruggelezen ter bevestiging (er is een lijst van essentiële info die altijd moet worden teruggelezen).

"oscar oscar alfa bravo charlie, cleared to enter the CTR, squawk one two three four, liege tower"
"cleared to enter, squawk 1-2-3-4, ooabc"
of anders
"cleared to enter, say again the squawk? ooabc"
of ook wel
"cleared to enter, confirm squawk 1-2-3-5? ooabc"
"negative, squawk 1-2-3-4, liege tower"
"squawk 1-2-3-4, ooabc"

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fred101

Golden Member

Het is toegestaan om een zender te bouwen en te hebben. Maar niet om hem te gebruiken.
Een coilgun mag je niet bezitten, bouwen mag dus ook niet.

Volgens mij zijn tegenwoordig lasers een groter probleem bij de luchtvaart.

De luchtvaart is super serieus als het om veiligheid gaat. Zodra er iets gebeurd worden er gelijk maatregelen genomen om zelfs dat ene ding te voorkomen. Vliegtuigen die aan de grond worden gehouden ivm veiligheid betreft vaak dingen die in zeldzame gevallen fout kunnen gaan. De meeste systemen zijn in 3-voud uitgevoerd. 2 piloten, de ene vliegt de ander monitort. Checklisten etc

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 21 mei 2022 11:31:33 (61%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Onafhankelijk van de legaliteit vind ik deze manier van gebruik van het forum niet zo veel toevoegen.
In ieder geval liever alles in 1 topic.

vergeten

Golden Member

Op 21 mei 2022 11:21:51 schreef big_fat_mama:
[...]
Nee. Als iets niet of niet duidelijk wordt begrepen, dan vraagt men om herhaling of bevestiging.

Dan neem je aan dat het verzoek tot herhalen wel aankomt en de herhaling wel goed gaat?
Die zenders zijn niet "even" in de ether, ze staan continue aan en vaak veel te breedbandig, over-gemoduleerd en produceren vele harmonischen want alleen de power telt bij die gasten, en dat verstoord alles.

Moeten er dan piloten getraind worden hoe om te gaan met muziek in hun radio?

Op 21 mei 2022 11:29:07 schreef Aart:
Onafhankelijk van de legaliteit vind ik deze manier van gebruik van het forum niet zo veel toevoegen.

Het is gericht aan, dus even wachten op een moderator.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 21 mei 2022 11:36:41 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

want alleen de power telt bij die gasten

Inderdaad 100mW <zucht>

Moeten er dan piloten getraind worden hoe om te gaan met muziek in hun radio?

In ieder geval wel op : Verstoring van de communicatie

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 21 mei 2022 11:38:45 (48%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan neem je aan dat het verzoek tot herhalen wel aankomt en de herhaling wel goed gaat?

Essentiële informatie moet correct zijn teruggelezen. En wees maar gerust dat een permanente (of zelfs maar langdurige) storingsbron gauw genoeg wordt opgemerkt én gelokaliseerd én aangepakt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Het Streisand effect is mel blijkbaar onbekend..
https://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect

Zelfs ik zit nou de discussies op die topics te lezen...

maartenbakker

Golden Member

Op 21 mei 2022 10:44:36 schreef vergeten:
Totdat er een vliegtuig in moeilijkheden komt met jouw familie erin door zo'n nagebouwd misbaksel.

Ik heb altijd een bloedhekel aan dit type drogreden, zoek zelf maar op hoe hij heet. Extreem voorbeeld: Putin zegt tegen baboesjka die protesteert tegen de oorlog: "wacht waar tot jouw kleinzoon wordt doodgeschoten door zo'n nasi". Dat voorbeeld is extreem omdat er meerdere niveau's inzitten, maar misschien maakt het wel duidelijk waarom dit soort redenaties pertinent onzindelijk is.

Praten over en tips over coil-guns zijn ook illegaal.

Zijn die niet illegaal om te maken en te bezitten? In tegenstelling tot bijvoorbeeld zenders. Daar waar zenden een economisch delict (!) is, vallen coil guns onder de wapenwet. Dat is een ander paar mouwen.

Oh en trouwens, omroepbandzenders zijn ook gewoon legaal te gebruiken door diverse forumdeelnemers (sommige ontwerpen zelfs door iedereen als je de stuurtrap en eindtrap weglaat).

De hobby van rob007 lijkt me nou niet erg schadelijk, zelfs al heeft hij geen zendvergunning voor de omroepband - hij heeft ook nog nooit een bezoekje van zestienhoven gehad denk ik. Ook joy4444 lijkt wel een beetje te weten wat hij wel of niet moet doen.

P.S. als iemand de luchtvaartband stoort, zeg zo'n beruchte roudouwer uit het Oosten van het land, die véél meer rommel produceert dan een opgeblazen Stentor... Gewoon een kruisraket erop, op de zender dan, niet op de roudouwer. Af te vuren door de gestoorde piloot >:)

P.P.S. HS vonkgeneratoren heb ik hier toch wel eens gezien, zelfs eentje gebouwd door een moderator en opgesteld op de stand in Rosmalen. Kan me slecht voorstellen dat die hier niet besproken mag worden ;-) Ohja, daar komt ook flink wat radiostoring af, meer dan van de opgeblazen Stentor van een goedwillende nabouwer zeg maar. Toch heb ik nog nooit een lynchmob van de alom aanwezige zendamateurs gezien die erop uit waren om de maker op de vonkbrug te spiesen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Deze keer helemaal akkoord met u, Maarten! Heel sterke verwoording: "pertinent onzindelijk" en absoluut terecht.

Slechts een monkellach bij

Af te vuren door de gestoorde piloot

: ik ben piloot geweest, en heb onder piloten heel wat schilderachtige personages ontmoet, maar het lijkt me (na het lezen van dit forum) dat er heel wat meer gestoorde HF-amateurs zijn dan gestoorde piloten :o

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Klopt,ik heb al jaren een constante storing....op 80 meter.
Maar even serieus,deze discussie komt nu voor de derde of vierde keer voorbij.

Al die FM omroepzendertjes zijn ook gewoon in te zetten voor de 70 of de 144MHz amateurbanden, zij het met een wat smallere modulatie.

Het is triviaal om de boel om te bouwen naar een andere frequentie als je al 'in the ballpark' zit. Zeker als je van 100MHz naar 70MHz moet.
Ik zou het lekker laten gaan. Ik vind de storing van zonnepaneelomvormers 10x erger dan een piraatje hier of daar. Want bij een piraat gaat het om 1 kanaal dat bezet wordt genomen, terwijl de zonnepaneelomvormers vele megahertzen platgooien.

Als we piraten gaan aanpakken, dan graag ook direct alles over zonnepanelen aanpakken, om alle potentiele storingsbronnen gelijk te behandelen ;)
Want al storen lang niet alle zonnepanelen (piratenzenders), als er één type zonnepaneelomvormer (piratenzender) stoort op de c2000 communicatie en de rest van het spectrum, moeten ze allemaal plat natuurlijk :+

Het bundelen van de threads van de engelstalige variant van Rob vind ik verder wel een goed idee.

Het staat buiten kijf dat het piratengebeuren illegaal is. Je mag namelijk geen radiozender gebruiksklaar hebben staan, dus zodra je je zender af hebt is ie illegaal (tenzij in je hele huis geen antenne en modulatiebron te vinden is...)
Maar zolang het bij het 'experimenteer' karakter blijft, en niet draait om hoe je met fabrieksapparatuur van vele kilowatts en masten van tientallen meters hoog een hele provincie onderbraakt met hoempamuziek, vind ik het allemaal wel best.
Wat ik hier zo zie, is dat het echt wel bij experimenteren blijft en dat het hele 'omroep' gebeuren op de achtergrond staat.

Overigens is het wel zo dat iedere piraat retegoed moet oppassen waar die gaat zitten. Want op die soms ogenschijnlijk stille plekken op de kortegolf kunnen gewoon communicatiekanalen zitten.
Kijk dus goed in het nationale frequentieplan (te vinden op de site van het AT). Ik weet dat er tussen de 49m omroepband en de 40m amateurband (waar dus regelmatig piraten zitten) een aantal luchtvaart HF communicatiekanalen zitten.
Die worden niet zoveel gebruikt (want bedoeld voor de heel lange afstand boven de oceanen en dan is er gewoon niet zoveel te zeggen) maar ze zijn er wel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi,

De hier vaak voorgestelde schema's op CO kunnen ook in een testomgeving gebruikt worden, zoals meten aan filters, powersplitters enz, enz.

Ik heb mij ook op de 3M band begeven, ondank dat ik netjes bouwde vind ik dit allang niet meer gewenst zoals ik dat toen deed.(ik heb er een tik op mijn vingers voor gehad)
Ook al mag ik het, want ik ben zendamateur, 1 of 2 afgestemde kringen aan een collector of anode en dan een antenne, vind ik niet meer wijs.
Bijna nooit breng ik meer een gewild signaal in de lucht, maar als ik het wel wil, dan maar minstens een 5e orde filter voor de antenne er aan komt.

Dat de "dunkpolitie" gaat bepalen welke schema's hier op CO of andere Fora geplaatst gaat worden lijkt mij niet wijs.
Dat er op gewezen wordt dat op CO b.v. een railgun en Taser schakelingen niet gewenst zijn, lijkt mij duidelijk.
Er zijn altijd minibreien die getriggert raken en het is beter denk ik, dat we dit voorkomen.

Mijn generator bufferschakeling topic kan je prachtig gebruiken voor op de korte golf en ik heb hier ook een simpele "kam-generator"
als ik die nu eens versterk met mijn generator bufferversterker en een draadje aan de uitgang laat hangen?

Of wat nu, als ik een slecht ontworpen of gebouwde SMPS voeding met lange kabels aansluit, hoevel stoord dat denken jullie?
SMPS schakelingen maar verbieden?

Diverse grote grote Youtube kanalen hebben al aangegeven dat hun gebruikte LED verlichting stoord als de hel!
Laten we de LED controler schakelingen dan ook maar verbieden, zitten vaak lange draden aan die prachtig als antenne fungeren.

Je hebt tegenwoordig vele mogelijkheden om je hobbie uit te voeren als HF/zendamateur.
Wil je omroepje spelen, op kleine schaal zijn nu voldoende mogelijkheden (bijna allemnaal doen ze het zelfde, lekker "Uniek" *grin* )

Ik weet allang dat bepaald gedrag van mijn medemens niet in te dammen is, maar de kat op het spek binden is natuurlijk nooit goed als je een andere toepassing voor het spek hebt.
De dunkpolitie hier toelaten lijkt mij geen fijn plan, gewoon een beetje gezond verstand gebruiken, zodat je b.v. het Streisand effect niet versterkt.

Zie die schakelingen waar het hier over gaat gewoon als techniek, schiet niet in de kramp, doe je dat wel, denk dan maar aan je auto,
wat op jaarbasis als een aardige moordmachine kan worden beschouwd, of het alcohol, zout of suiker.

Beetje opletten en tunnelvisie of eendimensionaal denken voorkomen, daar is al ruimvoldoende in voorzien in de huidige tijd.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.