pkbee 15w notune locked niet

lange tijd, jaren, niet gebruikt.
Wil ik het weer eens een keer gaan proberen, locked de pkbee niet.

Wellicht doe ik iets fout, spanning 15v Frequentie op 107.90.
Gele led blijft brand, en unlock in het display

Iemand een idee?

mel

Golden Member

Schema?Meestal een uitgedroogd c,tje.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Ocilator doet het niet

Ocilator haalt de opgegeven frequentie niet of regelspanning op varicaps is iets mee

feedback pll ic te laag/onderbroken

besturingspic heeft kuren

ok
op lage frequenties lijkt hij het wel te doen, maar dan alleen als de jumper op 1 zit.

Trekt op 15v ongeveer 3.2 ampere. Op de daiwa zie ik echter maar 2 watt of zoiets. Geen idee of mijn daiwa nog goed functioneert

[Bericht gewijzigd door sandoz op vrijdag 20 mei 2022 18:45:51 (12%)

Beetje spelen met de spoel dan kan je ook op hogere frequenties komen.

Welke jumper zit er op de pkbee?

Welke spoel?
De jumper zit op 1 nu.

Op 3, pwm regeling, locked hij niet

Oscillator spoel.
Of heb jij zo'n versie waar die niet op zit en daarvoor in de plaats een stukje coax?

Een foto van de print zou ook een heel stuk makkelijker zijn.
Het is voor iedereen maar gokken welke variant je hebt.
Pkbee heeft meerdere varianten gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Paloma op zaterdag 21 mei 2022 09:06:52 (22%)

harry64

Golden Member

Die lijkt verdacht veel op m'n 15W RdVV. Bij die was het stukje coax "spoel" de instabiele factor.

Op 21 mei 2022 18:10:41 schreef harry64:
Die lijkt verdacht veel op m'n 15W RdVV. Bij die was het stukje coax "spoel" de instabiele factor.

Deze zender heeft ook dat stukje coax. Ik vermoed inderdaad dat hier ook het probleem zit.

harry64

Golden Member

Dan moet je eerst vaststellen of de ocilator sowieso wel werkt of dat hij de 107.9 niet redt. Ik kon meten met m'n SDR die van 1 Khz tot 2 Ghz kan meten in max 10 Mhz breed met de Uno software of breder met de SA software voor de Uno.

Uiteindelijk heb ik het coax stukje vervangen voor een spoeltje van +/- 4 windingen 0,4 op 5 mm diameter omdat dat stabieler bleek dan het coax-staartje. Maar dat was wel een kwestie van uitproberen.

Blue Sky

Cableguy

Even terzijde maar wat is het voordeel van 10 varicaps tegenover 1 in andere versies?

Waar rook is, is stroom
harry64

Golden Member

Het werkgebied van varicaps loopt niet helemaal of helemaal niet lineair. Als je het hele regelbereik met varcicaps stuurt krijg je dat de benodigde spanning voor goede modulatie onder in het bereik afwijkt van die boven in het bereik.

Verder is denk ik bij deze ontwerpen de lage voedingsspanning een dingetje. Varicaps hebben nogal vaak een stuurspanning van een paar tot +/- 30 volt en dat deel boven de 15 is dan niet bruikbaar als de sturing niet hoger dan de voeding is.

Ander dingetje om er 10 parallel te zetten kan een capaciteitsissue zijn. Het ene type heeft slechts een paar pF bereik waar een ander er honderd heeft. Als het 100 pF type te duur is of niet meer verkrijgbaar worden er ook nog wel eens 10 van 10pF bijvoorbeeld parallel gezet.

harry64

Golden Member

Op 20 mei 2022 17:35:13 schreef sandoz:
ok
op lage frequenties lijkt hij het wel te doen, maar dan alleen als de jumper op 1 zit.

Trekt op 15v ongeveer 3.2 ampere. Op de daiwa zie ik echter maar 2 watt of zoiets. Geen idee of mijn daiwa nog goed functioneert

Jumper op 1, instelpotje op print regelt vermogen.
Jumper op 3, heb je een frontdisplayprint met potmeter nodig waarbij die potmeter het vermogen regelt.

Heb je dus een print met alleen een display en eventueel de drie drukknopjes zonder potmeter, hangt de sturing los en op 0 volt.

Ik heb een print erbij met display, Rotary encoder en 3 leds

harry64

Golden Member

Volgens documentatie is voor pwm gebruik in het menu dan 1-3 de juiste stand.