Miele wasmachine twin dos lekkage

Hoi allemaal,

nieuwe uitdaging:

Type: WKG 130WPS Twin dos

Machine geeft storing "waterproof"

Oorzaak: bodemplaat ligt vol met vloeibare zeep, waardoor vlotter is geactiveerd.
Twin dos uit elkaar gehaald en alles gereinigd.
Geen defecten kunnen ontdekken, slangetjes goed, door geblazen, geen verstoppingen.

Na reinigen werkt machine weer normaal.
Wat kan dan de oorzaak zijn van deze lekkage?

Machine is 4 jaar jong, ter info: vorig jaar heeft Miele monteur een nieuw snaarwiel geplaatst, omdat dit defect was gegaan.
Miele heeft dit onder coulance gratis uitgevoerd.

Drukvaatje.

mel

Golden Member

misschien te veel zeep toegevoegd?Meestal is het de helft van wat er op het product staat..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Twin dos hoef je zelf geen zeep toe te voegen

Dat is een twindos probleempje. De o-ring vh desbetreffende reservoir (ad kleur vh residu zie je welk patroon) heeft gefaald. O-ring vervangen (achterste vd 2). Oorzaken: 1 alu zegel niet of slecht verwijderd. Of het patroon had een plastiek rafeltje vd gietnaad en deze is er tss gesukkeld.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Werkt blijkbaar super dat systeem, ik lees hier niets dan klachten.

Je leest hier ook alleen de klachten
Het is geen reviewsite (en zelfs op reviewsites lees je de stille meerderheid nooit trouwens)
Nooit geen problemen gehad met de mijne, werkt prima volgooien en start drukken

Inderdaad goed controleren of er geen lijmresten of plastic rafeltjes achterblijven, bij twijfel de O-ringen en eventueel de gehele O-ring houder vervangen.
Ik vervang het liefst de gehele bak maar daarentegen bereken ik dan minder afbeidstijd, is het qua prijs vergelijkbaar.
Onderdeelnummer bak 10728260, losse O ring 7811170, bak kost ommenabij de 65 euro, de ringen enkele euro's maar dan wel zeker zijn dat de houders van de ringen niet versleten zijn.

9 van de 10 keer is het fles 2 die gelekt heeft, dit middel is dunner en kan daardoor eerder lekken. De smurrie is dan bruin.

Hou er rekening mee dat je officieel de slangen niet los mag trekken zonder ze te vervangen. De kans is dan aanwezig dat ze niet goed meer blijven zitten omdat er zeep tussen komt, ik vermoed dat er een soort loctite in zit die ze bij nieuwe montage vastlijmt. Bij losgesloten slang loopt de gehele inhoud van de trommel in de machine.

Op 24 mei 2022 13:03:28 schreef Sine:
Werkt blijkbaar super dat systeem, ik lees hier niets dan klachten.

Valt toch wel mee? Ik zie hier niet zoveel voorbij komen over deze klacht.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 24 mei 2022 13:44:25 (17%)

Ik doe al die darmen los (als na maanden niet gebruik de zeep lijm is geworden) om de boel inwendig te kuisen. Terug monteren vd darmen met klein kabelbindertje werkt perfekt.

Om de o-ring te vervangen slechts 1 darmpje aan 1 kant eraf. Wel goed opletten. Dat in dat zeep liggen wroeten is een gedoe en zien dat het niet op de draden (corrosief), stekkers en print komt.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 24 mei 2022 15:19:24 (36%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijne heren,

alweer bedankt voor de info.
Ik zal de o- ringen vervangen, eventueel de hele bak in overleg met de klant.

Maus, bedankt voor de onderdeelnummers.
Hartstikke fijn, dat je ons zo goed helpt, complimenten!!

Drukvaatje.

Op 24 mei 2022 15:17:13 schreef EricN:
Wel goed opletten. Dat in dat zeep liggen wroeten is een gedoe en zien dat het niet op de draden (corrosief), stekkers en print komt.

Ik heb een lege twindos fles in de auto liggen. Eerst vullen met water, dan via servicemodus de pompjes beide een minuut of 2 laten draaien, dan zijn de slangen vrij van zeep.

Fles eruit, bak eruit en omkeren, voordat je begint eerst EZL besturing eruit en opzij om lekkage daarop te voorkomen, of als je genoeg EZL in je auto hebt alleen een stuk keukenrol eronder proppen tussen slangen en motortjes.

Als ik alleen de O ringen moet vervangen hoeft de machine niet eens open, dat kan ik via de voorzijde met een speciaal tooltje en wat geduld.

Weer goede tips. De lege fles m water ken ik maar waarom de bak omgekeerd moet worden ontgaat me nog. Even mijmeren hoe ik een tooltje ga knutselen... ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Tooltje waarmee je O-ringen kunt verwijderen gebruik ik voor koffiemachines. Met een lange dunne platte schroevendraaier kun je de afsluiter achterin opendrukken en vasthouden, met de O-ring 'sleutel' wip je ze er zo uit, eerst de achterste, dan de voorste, montage andersom. Zorg dat je een lampje tussen jou en de machine hebt liggen die de Twindos bak in schijnt.

https://shop.eriks.nl/filecontent/images/Solutions/o-ringpicker-370x37…

Laat de afsluiter niet schieten, die breekt dan en dan heb je de veer in je handen en moet de bak er alsnog uit.

De bak omkeren doe ik als ik aan de achterkant moet zijn om de slangen los te maken. Als je de deksel rondom de afvoerpomp verwijderd red je het net om de Twindos unit in zijn geheel voorlangs uit de machine te halen, balgslang opzij drukken en eruit parkeren. Dan keer je hem voor de machine op zijn kop en kun je de sensor en slangenset bereiken.

Met een lekkage moet hij er ook uit, dan is de bodem vrij. Veel machines staan onhandig ingebouwd, ik doe 99% van de reparaties via de voorzijde. Alleen snaar, besturing of terugstroombeveiliging vervangen via de achterkant.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Maargoed... blijft erbij dat mijn collega sleutelaar ook al vanalles geprobeerd heeft, de gehele aanzuigtuit vervangen, nog lekken. Echter als ik zie hoe sommige klanten de fles erin doen 'PRAK!' vind ik het zo raar niet dat de hele boel vervormt en alleen een nieuwe bak werkt...

Die lekkage problemen zijn volgens ons begonnen toen Miele die TwinDos flessen met zegeltjes gaan gebruiken is. Mensen duwen die er zo in, en geregeld hangen er nog braampjes aan.
Als de machine niet te oud is, heb ik het al gedaan om de braampjes te verwijderen en de rubbers te laten zitten. Je ziet aan die rubbers ook niets verkeerds aan en het is al altijd goed gekomen.

Vorige week mijn eigen 6 jaar oude WMV960 open gehad wegens lekkage aan de (tweede!!) zeepbak bovenaan.
Ooit preventief eens stripjes rond die afzuigteutjes van de TwinDos geplaatst en we letten steeds op braampjes op de nieuwe flessen.
Totaal geen TwinDos lekkage te zien.

Ik was in den beginne erg enthousiast over dat systeem. Een über gebruiksgemak, maar als je elke dag aan Miele machines werkt, moet ik toch bekennen dat er bijzonder veel problemen mee zijn hoor.
Plantinum sensoren die defect zijn, bij langere lekkage dat printje dat aangetast wordt enz.

In de laatste nieuwe W1en zijn pompen, slangen en printje één onderdeel geworden. Heerlijk om te vervangen: alle buisjes en leidingen zitten precies onder het (theoretisch niet vervangbare) printje. Men draait dat geheel om, om makkelijk overal bij te kunnen met gevolgen: het product loopt meteen over dat printje. :(
En alles weer voor de gekende Miele prijzen.

Ik leg in de zeepbakken een tochtstripbandje in geultje en lekkage is dan verdwenen, is een constructiefout en met een beetje kalk gaat het grondig lekken

Op die toestellen heb je ook cap dosing, hoe werkt dat eigenlijk.
Of nooit gebruikt gadget?

Neemt (na het plaatsen van een zeeppatroon in het wasverzachtervak)gewoon wasverzachter water tijdens de hoofdwas ipv hoofdwasbak. De zeep uit het patroon w dan meegenomen. Tenzij je er een wasverzachterpatroon in plaatst. Dan gewoon op het einde vh programma.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nog nooit gezien die cap dosing, wordt wss zelden gebruikt.

nog nooit iemand zien in huis hebben. Zelfs de staaltjes die soms bij de nieuwe zitten worden veelal direct verticaal gesorteerd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dan zijn wij wellicht nummer 1 die het in huis hebben.
Een aantal zaken zoals cotton repair gebruikt m'n vrouw graag. Dingen die niet alle weken en zeker niet alle maanden dienen hebben we in die caps liggen.

Andere zaken zoals het wol wasmiddel heb je ook prima in die caps, maar dat is gewoonweg niet te betalen. Zeker als je het vergelijkt met hun eigen fles-wolwasmiddel, wat in principe hetzelfde product is.

Ze hebben het bij Miele nog steeds niet begrepen dat hun "exclusieve" reinigingsmiddelen enkel aan de man kunnen gebracht worden als ze niet 10x zo duur zijn als het even goede, minder "makkelijke" product uit de supermarkt.