Nul gekoppeld aan aarde?

Sine

Moderator

Op 28 mei 2022 20:50:13 schreef _Joost_:
Hoort de nul gekoppeld te zijn aan aarde?

In mijn recent gebouwde woning zit een aardpen gekoppeld aan een aardrail in de meterkast, die vervolgens weer is gekoppeld aan de verdeling van de geel/groene draden in de groepenkast.

De nul komt uiteraard binnen via de electriciteitsmaatschappij en wordt ook verdeeld in de groepenkast.

Ik kan echter in huis nergens een koppeling vinden tussen aarde en nul. Hoort die er te zijn?

Je kunt de vraag ook omdraaien, is die koppeling nodig?

In een woonhuis met een eigen aardpen .... nee.

Op 28 mei 2022 20:53:27 schreef Ex-fietser: In Belgie heb ik dat anders gezien.

Waar heb jij dat gezien? In mijn volledige carrière heb ik in BE nog nooit:
- Een meegeleverde aarding gezien
- Een verbinding tussen nul en aarde in de woning gezien. Die zit altijd in de wijktransformator.

fred101

Golden Member

Op 28 mei 2022 21:40:04 schreef Toeternietoe:
Woonhuis?
In een woonhuis installatie mag de Aarde en de Nul NOOIT gekoppeld zijn.
De koppeldraad zul je dan ook niet vinden, en omdat het niet mag zul je ook niet weten hoe dik deze moet zijn.

Zomaar een vraag, ik lijk vaak tegengestelde dingen te lezen in veel topics over dit soort dingen die waarschijnlijk komen doordat ik veel definities niet ken.

Heb ik het goed dat jij met deze opmerking bedoeld dat jij hierboven bij een woonhuis installatie, het deel na de hoofdschakelaar bedoeld ? Het deel ervoor zit wel in het woonhuis, maar is onderdeel van de netbeheerder "installatie".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 mei 2022 07:10:41 schreef mel:
[...]
Sterker nog: het MOET,alle metalen leidingen die het huis binnenkomen, water , gas, cv, enz. moeten met elkaar zijn verbonden en aan de aardpen, voor potentiaalvereffening.

De uitzondering die ik bedoelde is alleen de telefoon: dat vereist even zoekwerk welke draad je aan aarde kunt verbinden. Maar dit stamt nog uit de tijd van de telefoonmodems in desktopcomputers. (Ik heb een keer een verbrand modem gehad en een kapot moederbord in de tijd dat alles boven 11,2 kilobaud snel was...).

De telefoon komt hier nu via glasvezel binnen en daar valt niets aan te aarden.

Op 29 mei 2022 07:10:41 schreef mel:
Sterker nog: het MOET,alle metalen leidingen die het huis binnenkomen, water , gas, cv, enz. moeten met elkaar zijn verbonden en aan de aardpen, voor potentiaalvereffening.

Ik denk dat Brightnoise doelde op de telefoon: naar mijn mening moet je die gewoon echt NIET aarden met de rest van je installatie, het is een apart aangeleverd circuit. Probeer je eens in te denken wat er gebeurt als de verbinding met de aard-elektrode losraakt, maar de rest wel verbonden blijft... Bij een aardfout gaan er dan vermoedelijk hele rare stromen lopen en ik denk niet dat de telecom-provider daar erg blij van wordt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

Telefoon is meestal afzonderlijk afgemonteerd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

bij zakelijke aansluitingen heb ik wel vaker op het aop vereffening gezien. doorgaans oude aansluitingen. aarding zat op de kabelmantel aangesloten en was rood bedraad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Was dat telefoon of kabel?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

telefoon

van grondkabel naar meerdere multikabels, aarding apart. een 1x6mm2 doorgaans. dit is niet heel oud, jaar of 17.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 29 mei 2022 11:32:51 schreef New Beetle:
[...]Waar heb jij dat gezien? In mijn volledige carrière heb ik in BE nog nooit:
- Een meegeleverde aarding gezien
- Een verbinding tussen nul en aarde in de woning gezien. Die zit altijd in de wijktransformator.

Ik heb ook nog nooit een TN-net gezien bij een woning gevoed door een openbare teller.

Soms zie je wel eens vóór de teller een pen-geleider toekomen, dus kabel met de drie fases en een geel/groene geleider. Die geel/groene wordt dan blauw na de teller.