Nul gekoppeld aan aarde?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 mei 2022 21:10:34 schreef mvdk:
Sprak laatst met iemand van een ingenieursbureau die gemalen renoveert.
Grote aansluitingen, 3x200 en meer.
Gewoon TT geaard, maar met een dikke aardlekschakelaar met tripstroom en tijd instelling.
Zo kan het natuurlijk ook.

Plaats Utrecht ?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Toch een vraagje aan Toeternietoe: stel u verhuist. En stelt vast dat er ergens in de route van huisaansluitkast tot hoofdschakelaar een doorverbinding zit naar de "aardingsvoorziening" van de netbeheerder en de aardrail in de verdeelkast(en).
(De aardingsvoorziening van de netbeheerder is in de meeste gevallen gewoon de samengeklemde aardmantel en nulader)
Of u gaat in Zeeland wonen, whatever.

Knipt u die draad dan weg?

Edit: antwoord aan Toet: zuid west ZH.

Stel je vraagt een aansluiting 3x80. Het trafohuisje staat op 100mtr, er ligt géén distributiekabel. Het bestemmingsplan voorziet geen toekomstige bebouwing, dus die distributiekabel word niet gelegd. Aanvrager krijgt een 4x25, misschien zelfs een 4x16.
Je zit ergens in NL op hoge grond, krijgt de boel niet goed geaard. Je kabel zit in het trafohuis op een eigen veld. Er is geen technische belemmering om je nul bij de aarde te koppelen. Bij groter dan 4x80 moet de netbeheerder daarmee instemmen. Staat in de wet.
Dat ze het bij kleinverbruikinstallaties niet willen, ligt in hoe de boel aangesloten zit met de aftakklem in de aftakmof.
Blijft altijd een onzeker iets.
Maar met een eigen aansluiting zijn er geen moeilijkheden te verwachten.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 28 mei 2022 22:05:56 (48%)

Op 28 mei 2022 21:40:04 schreef Toeternietoe:
Woonhuis?
In een woonhuis installatie mag de Aarde en de Nul NOOIT gekoppeld zijn.

Dan ken je de situatie in Zeeland niet. Hier zijn de binnenkomende aarde en nul aan elkaar geknoopt. Kun je normaal gesproken niet zien, want die koppeling zit in de huisaansluitkast. Verder heeft elke woning een eigen (korte) aardpen die daar ook weer aan verbonden is. Het hele aardingssysteem bestaat dus uit een uitgebreid netwerk met vele aardpennen. Dat noemen ze collectieve aarding.
Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar dit is decennia lang de praktijk geweest.

mvdk

Golden Member

Dank je Klaas voor het bijspringen.

Die koudwatervrees die ik hier zo lees...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor woonhuisinstallaties:
Tussen de huisaansluitkast en de hoofdschakelaar zit alleen de kWh meter. Dat is allemaal van de netbeheerder, en daar mag jij niet aan komen ( en ik ook niet meer, pensioen)
In dat stukje installatie gebeurt niets met de aarde.

De netbeheerder kan wel aarde aanbieden. In dat geval heb je koppeling tussen je HAR (Hoofd - Aard - Rail) aardrailtje meestal onder je meterkast, waarop ook de aarding van de waterleiding en gasleiding op zitten. Van dat aardrailtje gaat er (als het goed is) een aarddraad (meestal blank 4 of 6 qmm) naar het aardpunt dat de netbeheerder aanbied.
Je hebt dan een TN stelsel, je netbeheerder verzorgt de noodzakelijke aarding.
Of de netbeheerder aarde aanbied, dat is regio (en jaar van aanleg) afhankelijk.
Je netbeheerder kan je verplichten dan ook nog een aarding aan te brengen, vaak een diepetaarding van 3 meter (ook weer regioafhankelijk)

Als je geen aarde van je netbeheerder aangeboden krijgt, dan moet je zelf je aarding verzorgen.
Dan heb je een TT stelsel

Je hebt zelf geen invloed op het stelsel dat je netbeheerder aanlevert (TT of TN)
Je bent niet verplicht de aarde van de netbeheerder te gebruiken, je kunt als je een aarde krijg zelf beslissen toch een TT stelsel te maken.

Een TN stelsel is veiliger, er is dan ook (voor mij) geen reden te bedenken waarom ik niet van de aarde van de netbeheerder gebruik zou maken.

Als je gaat verhuizen kun je dus maar zo een ander stroomstelsel (TT of TN) hebben.
Dat kan zelfs al als je maar een paar straten verderop gaat verhuizen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 mei 2022 22:04:21 schreef KlaasZ:
[...]Dan ken je de situatie in Zeeland niet. Hier zijn de binnenkomende aarde en nul aan elkaar geknoopt. Kun je normaal gesproken niet zien, want die koppeling zit in de huisaansluitkast. Verder heeft elke woning een eigen (korte) aardpen die daar ook weer aan verbonden is. Het hele aardingssysteem bestaat dus uit een uitgebreid netwerk met vele aardpennen. Dat noemen ze collectieve aarding.
Ik weet niet of ze dat nog steeds doen, maar dit is decennia lang de praktijk geweest.

Eerst mijn verhaal goed lezen dan pas komentaar leveren.
De netbeheerder KAN in de huisaansluitkast de Nul en de Aarde koppelen.
Maar dat is in de installatie VOOR de hoofdschakelaar, daar mag je niet aankomen, en heb je ook geen invloed op.
Het heeft ook niets met de installatie IN de woning te maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Vraag aan Toet: hoe doet de netbeheerder dat, aarding aanbieden? Slaat ie dan een aardpen voor je? Of legt de netbeheerder een verzinkte/vertinde aarddraad mee? Of takt de netbeheerder die aparte aarddraad ergens van de hoofdkabel af?
Bijna overal word het op de "Zeeuwse" manier gedaan.

in regio eindhoven was het decennialang de nre lokaal, welke de regel had dat je pas de meegeleverde aarding ook mocht gebruiken als je minimaal 1,5ohm van je eigen aarding had.

de hoofdkast, jaren 70.

helemaal links de hoofdaarding, de gele sok de kabelmantel en rechts de hoofdnul. middels het schuifje middenin de rail zijn de aarde en nul te scheiden. ik heb echter ook gezien dat de aarde van de netbeheerder niet was aangesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 mei 2022 22:17:03 schreef mvdk:
Vraag aan Toet: hoe doet de netbeheerder dat, aarding aanbieden? Slaat ie dan een aardpen voor je? Of legt de netbeheerder een verzinkte/vertinde aarddraad mee? Of takt de netbeheerder die aparte aarddraad ergens van de hoofdkabel af?
Bijna overal word het op de "Zeeuwse" manier gedaan.

Tegenwoordig komt er een lip uit de huisaansluitkast met daarop een aansluitschroef.
Er zit dan een stikker op de kast (of er naast) met “Netbeheerder bied aarde aan” of zoiets.
Vroeger kreeg je wel eens een aarddraad uit de huisaanluitkast, of een aftakklem onder de huisaanluitkast aan de extra (blanke) aarddraad van de netbeheerder. Soms ook wel eens als een VD draad via het meterbord, dus samen met de voedingsdraden VOOR de hoofdschakelaar.

Zie voor deze laatste het plaatje hierboven van Testman. In de bedrading naar boven gaan 3 draden, de blauwe Nul, de Bruine Fase en de Groen/gele Aarde.
Dit wordt zo nu niet meer gedaan (zover ik weet) Kan verwarrend zijn, en dat is weer een heel ander verhaal.

Zie de aansluitlip rechts uit de kast komt. Plaatje komt van www.diwodo.nl

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 mei 2022 22:11:23 schreef Toeternietoe:
Eerst mijn verhaal goed lezen dan pas komentaar leveren.

Ik heb je verhaal gelezen. Je schreef het toch echt:

In een woonhuis installatie mag de Aarde en de Nul NOOIT gekoppeld zijn.

In mijn beleving hoort de HAK tot de woonhuisinstallatie.

Op 28 mei 2022 22:22:57 schreef Toeternietoe:
[...]
Tegenwoordig komt er een lip uit de huisaansluitkast met daarop een aansluitschroef.
Er zit dan een stikker op de kast (of er naast) met “Netbeheerder bied aarde aan” of zoiets.
Vroeger kreeg je wel eens een aarddraad uit de huisaanluitkast, of een aftakklem onder de huisaanluitkast aan de extra (blanke) aarddraad van de netbeheerder. Soms ook wel eens als een VD draad via het meterbord, dus samen met de voedingsdraden VOOR de hoofdschakelaar.

Zie voor deze laatste het plaatje hierboven van Testman. In de bedrading naar boven gaan 3 draden, de blauwe Nul, de Bruine Fase en de Groen/gele Aarde.
Dit wordt zo nu niet meer gedaan (zover ik weet) Kan verwarrend zijn, en dat is weer een heel ander verhaal.

[bijlage]
Zie de aansluitlip rechts uit de kast komt. Plaatje komt van www.diwodo.nl

deze kasten had je een 25 jaar geleden al, toen nog van holec. nul/aarde rail loopt door de kast heen, aan de buitenkant zit de aardklem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 28 mei 2022 20:56:57 schreef Brightnoise:
Voor de aardlek mag het gekoppeld zijn; daarna NOOIT!

Ik heb alle aardes doorverbonden: waterleiding, aardpen, CV, gasleiding, coax, telefoon (ik weet dat dat niet mag). Daarna NOOIT meer defecten gehad na blikseminslag in de buurt. Nogmaals: VOOR de aardlek.

Sterker nog: het MOET,alle metalen leidingen die het huis binnenkomen, water , gas, cv, enz. moeten met elkaar zijn verbonden en aan de aardpen, voor potentiaalvereffening.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 mei 2022 07:10:41 schreef mel:
[...]
Sterker nog: het MOET,alle metalen leidingen die het huis binnenkomen, water , gas, cv, enz. moeten met elkaar zijn verbonden en aan de aardpen, voor potentiaalvereffening.

nogal vaak een punt bij oude installaties waar dat destijds niet is gedaan, alsmede geen aardrail in de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 29 mei 2022 10:17:55 schreef testman:
[...]

nogal vaak een punt bij oude installaties waar dat destijds niet is gedaan, alsmede geen aardrail in de meterkast.

Dan zal dat aangebracht moeten worden.Als er een aardelectrode aanwezig is, is dat een kleine moeite.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Blue Sky

Cableguy

Op 28 mei 2022 22:22:57 schreef Toeternietoe:

Tegenwoordig komt er een lip uit de huisaansluitkast met daarop een aansluitschroef.

Die lip zit er alleen als de netbeheerder aarde levert, dan hoort er ook een grijze sticker op de HAK te zitten en die zit er op de foto ook op. Bij de meeste nieuwbouw woningen (of oude woningen die een nieuwe aansluiting krijgen) binnen Liander gebied wordt die strip er tijdens de montage van de aansluitkabel uit gehaald.

Waar rook is, is stroom
Sine

Moderator

Op 28 mei 2022 20:50:13 schreef _Joost_:
Hoort de nul gekoppeld te zijn aan aarde?

In mijn recent gebouwde woning zit een aardpen gekoppeld aan een aardrail in de meterkast, die vervolgens weer is gekoppeld aan de verdeling van de geel/groene draden in de groepenkast.

De nul komt uiteraard binnen via de electriciteitsmaatschappij en wordt ook verdeeld in de groepenkast.

Ik kan echter in huis nergens een koppeling vinden tussen aarde en nul. Hoort die er te zijn?

Je kunt de vraag ook omdraaien, is die koppeling nodig?

In een woonhuis met een eigen aardpen .... nee.

Op 28 mei 2022 20:53:27 schreef Ex-fietser: In Belgie heb ik dat anders gezien.

Waar heb jij dat gezien? In mijn volledige carrière heb ik in BE nog nooit:
- Een meegeleverde aarding gezien
- Een verbinding tussen nul en aarde in de woning gezien. Die zit altijd in de wijktransformator.

fred101

Golden Member

Op 28 mei 2022 21:40:04 schreef Toeternietoe:
Woonhuis?
In een woonhuis installatie mag de Aarde en de Nul NOOIT gekoppeld zijn.
De koppeldraad zul je dan ook niet vinden, en omdat het niet mag zul je ook niet weten hoe dik deze moet zijn.

Zomaar een vraag, ik lijk vaak tegengestelde dingen te lezen in veel topics over dit soort dingen die waarschijnlijk komen doordat ik veel definities niet ken.

Heb ik het goed dat jij met deze opmerking bedoeld dat jij hierboven bij een woonhuis installatie, het deel na de hoofdschakelaar bedoeld ? Het deel ervoor zit wel in het woonhuis, maar is onderdeel van de netbeheerder "installatie".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 mei 2022 07:10:41 schreef mel:
[...]
Sterker nog: het MOET,alle metalen leidingen die het huis binnenkomen, water , gas, cv, enz. moeten met elkaar zijn verbonden en aan de aardpen, voor potentiaalvereffening.

De uitzondering die ik bedoelde is alleen de telefoon: dat vereist even zoekwerk welke draad je aan aarde kunt verbinden. Maar dit stamt nog uit de tijd van de telefoonmodems in desktopcomputers. (Ik heb een keer een verbrand modem gehad en een kapot moederbord in de tijd dat alles boven 11,2 kilobaud snel was...).

De telefoon komt hier nu via glasvezel binnen en daar valt niets aan te aarden.

Op 29 mei 2022 07:10:41 schreef mel:
Sterker nog: het MOET,alle metalen leidingen die het huis binnenkomen, water , gas, cv, enz. moeten met elkaar zijn verbonden en aan de aardpen, voor potentiaalvereffening.

Ik denk dat Brightnoise doelde op de telefoon: naar mijn mening moet je die gewoon echt NIET aarden met de rest van je installatie, het is een apart aangeleverd circuit. Probeer je eens in te denken wat er gebeurt als de verbinding met de aard-elektrode losraakt, maar de rest wel verbonden blijft... Bij een aardfout gaan er dan vermoedelijk hele rare stromen lopen en ik denk niet dat de telecom-provider daar erg blij van wordt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

Telefoon is meestal afzonderlijk afgemonteerd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

bij zakelijke aansluitingen heb ik wel vaker op het aop vereffening gezien. doorgaans oude aansluitingen. aarding zat op de kabelmantel aangesloten en was rood bedraad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Was dat telefoon of kabel?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

telefoon

van grondkabel naar meerdere multikabels, aarding apart. een 1x6mm2 doorgaans. dit is niet heel oud, jaar of 17.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 29 mei 2022 11:32:51 schreef New Beetle:
[...]Waar heb jij dat gezien? In mijn volledige carrière heb ik in BE nog nooit:
- Een meegeleverde aarding gezien
- Een verbinding tussen nul en aarde in de woning gezien. Die zit altijd in de wijktransformator.

Ik heb ook nog nooit een TN-net gezien bij een woning gevoed door een openbare teller.

Soms zie je wel eens vóór de teller een pen-geleider toekomen, dus kabel met de drie fases en een geel/groene geleider. Die geel/groene wordt dan blauw na de teller.