Hulp bij Ruitenwissermotor

Beste,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij de uitleg van een ruitenwissermotor. Door de nasleep van Corona zijn een hoop lessen nog steeds online waardoor een goede uitleg soms erg lastig is. In de bijlage een schema van een ruitenwissermotor. Schakelaar s06 is de bediening van zowel de motor als de ruitensproeierpompjes. Ik begrijp dat punt 86 op de schakelaar naar de pompjes gaat. Zo ook dat relais k07 het relais is om de interval stand te doen werken. Wat ik echter niet goed begrijp is hoe de stroom loopt in de standen 1 en 2 van de schakelaar door de motor naar de massa. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Vriendelijke groet,

Jeff

Het kan aan mij liggen maar ik zie geen bijlage...

Arco

Special Member

Tekening even croppen (witte stukken eraf knippen), dan wordt alles wat groter en duidelijker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mij lijkt het eerder dat het relais K7 de sproeipomp aanstuurt.
(dubbelpost, sorry)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 14 juni 2022 12:37:08 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 juni 2022 11:58:11 schreef Hans60:
Het kan aan mij liggen maar ik zie geen bijlage...

2 keer klikken en je kunt deze wel zien.

Op 14 juni 2022 12:30:27 schreef big_fat_mama:
Mij lijkt het eerder dat het relais K07 de sproeipomp aanstuurt.

Nee relais k07 is van de ''intermittent wiper''

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mij lijkt het eerder dat het relais K7 de sproeipomp aanstuurt.
In het blok M01 ontwaar ik links een stel overneemcontacten, rechts de eigenlijke motor, met een wikkeling "normaal" en (rechts) een wikkeling "snel".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 juni 2022 12:34:42 schreef big_fat_mama:
Mij lijkt het eerder dat het relais K7 de sproeipomp aanstuurt.
In het blok M01 ontwaar ik links een stel overneemcontacten, rechts de eigenlijke motor, met een wikkeling "normaal" en (rechts) een wikkeling "snel".

Voor de volledigheid heb ik even het complete schema erbij gedaan, dan kun je zien dat K07 van de interval is. K35 stuurt een pompje aan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 14 juni 2022 12:39:38 schreef Jeck:
[...]

Voor de volledigheid heb ik even het complete schema erbij gedaan, dan kun je zien dat K07 van de interval is. K35 stuurt een pompje aan.

Mopper, mopper, dat kon net zo goed van het begin af aan, zou ik denken.

Nu zie ik intussen wel een mogelijke verklaring voor uw verwarring: zou het kunnen dat pin 3 van de stuurschakelaar, gemerkt "53", overeenkomt met de stand "1" van de schakelaar, eerder dan, zoals de tekening suggereert, de stand "0"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Waar krijgt K7 zijn massa van? Ik snap de code die er onder aan hangt niet. En hoe werken die overneemcontacten? Ik tuur al mijn hele leven naar die tekeningen en snap het nog steeds niet 8)7

Als je mij vraagt is dit het stroompad bij stand 1:

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 14 juni 2022 13:44:13 (16%)

Op 14 juni 2022 12:55:28 schreef NordRack2:
Waar krijgt K7 zijn massa van? Ik snap de code die er onder aan hangt niet. En hoe werken die overneemcontacten? Ik tuur al mijn hele leven naar die tekeningen en snap het nog steeds niet 8)7

Als je mij vraagt is dit het stroompad bij stand 1:
[bijlage]

k07 krijgt massa door de regeleenheid. Die schakelt de massa waardoor het relais dus wordt aangestuurd. Wat betreft de overneemcontacten... wat bedoel je precies hiermee?

Arco

Special Member

Overneemcontact zorgt ervoor dat de ruitenwissemotor na het kort drukken van de wis/sproeiknop zijn complete cyclus afmaakt...
(en niet midden op de ruit stil blijft staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

@TS,

Heb je hier al eens op gezocht?

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL885NL885&source=univ…

De afbeelding van de motor klopt ook niet helemaal, normaal staan er twee koolborstels recht tegenover elkaar en één onder een hoek. Dat is voor de twee snelheden van de motor.

Zie hier. Even niet naar het doel kijken, hier heeft de motor een andere functie.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/4

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 juni 2022 12:36:17 schreef Jeck:
de overneemcontacten... wat bedoel je precies hiermee?

Het lijkt alsof ik drie contacten zie. De twee cirkels geven aan dat sommige contacten kunnen bewegen. Maar welke beweegt en welke staat stil? Zijn het terugverende contacten?
Het lijkt dat het middelste contact naar links wil maar wordt tegengehouden door de nok. Zodra het spul draait zijn 4 en 5 kortgesloten en loopt de stroom via een ingewikkelde weg naar 4 van S06.

Maar waar is het rechtse contact voor? Het draadje komt van de massa. Is dat ook een bewegend contact?

Ben je er uit ondertussen?
Wel even terugmelden graag want ik leer ook graag bij.

Het is wel verwarrend getekend, er is twee x stand 1 aangeven. De dik getekende boogjes zijn veegcontacten, de veegcontacten verbinden in bepaalde standen twee contactbanen. De motor zelf heeft ook veegcontact banen zodat deze altijd na uitschakelen weer doorloopt naar de ruststand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De drie bolletjes zijn veegcontacten??
En het tussen de twee cirkels ingesloten gebied is het "veeggebied"?

Waarom zit daar een massa bij aangesloten?

Sine

Moderator

Waarom zit daar een massa bij aangesloten?

Om de motor te stoppen in het stopgebied, de motor wordt daar kortgesloten.

Op 26 juni 2022 22:04:18 schreef Sine:
de motor wordt daar kortgesloten.

Dat is zo.
Er moet dan wel een nadrukkelijke verbreek-voor-maak constructie in zitten anders sluit je de 12 V kort op de massa.
Zoals het nu is getekend sluit je de boel kort.