Examenopdracht 1e Monteur

Hallo!

Voor school ben ik een examenopdracht aan het maken.
Ik kom hier moeilijk uit en heb dringend hulp nodig.

Het gaat om een schakeling waarbij twee enkelpolige lichtschakelingen in twee verschillende ruimtes op afstand in een andere ruimte bediend kunnen worden doormiddel van een drukknoppen paneel. Als de schakelingen nog in werking zijn brand er een rood lampje, aan de hand van dit lampje kun je zien dat de schakelingen nog in werking zijn. Deze moet je met één druk op de rode knop uit kunnen schakelen door middel van een relais.

Dus als je de groene knop indrukt, doen de lichtschakelingen in de andere ruimtes het en brand er een rood lampje.
Als je de groene knop loslaat blijven de lichtschakelingen het doen en blijft het rode lampje branden.
Als je de rode knop indrukt gaat het rode lampje uit en zijn de schakelingen buiten werking. Als je de rode knop loslaat blijft het rode lampje uit en blijven de lichtschakelingen buiten werking.

Ik heb een foto van de tekening en een foto van het boord.
Vanuit de lasdoos gaat er een vijf aderige kabel naar het bedieningspaneel, Een vijf aderige kabel naar het relaiskastje en een vijf aderige kabel als voeding naar de lichtinstallatie.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten?

Normaal gesproken breng ik alle componenten eerst naar de klemmenstrook en werk ik vanuit daar verder, in dit geval gaat dat niet met de vijf aderige kabel. -ERROR-

Wel, zoals het daar getekend staat zou ik zeggen. De rode knop (NC, dus verbreekcontact) is S3, de groene (maakcontact) is S4.

Door de groene knop in te drukken wordt het relais aangetrokken. Zodra je de groene knop loslaat zou je denken dat het relais terug afvalt, MAAR als het relais aantrekt doet die in feite hetzelfde als de groene knop wanneer die ingedrukt is.
Als je de rode knop indrukt wordt de voeding van het relais verbroken. Het relais valt af en het zogezegd "indrukken van de groene knop" (het relais) is nadien verbroken. Dus als je de rode knop loslaat blijft het relais uitgeschakeld tot je terug op de groene knop drukt.

De groene knop moet dus parallel aan één van de maakcontacten van het relais gehangen worden.

Zoals ik het zie in het schema activeer je met die rode en groene drukknoppen wel ENKEL dat signaallampje, dat enkel brandt als minstens één van de twee (drie?) lampen in de ruimtes brandt. Als je op de rode knop drukt stopt dat signaallampje, maar blijven de lampen in de ruimtes wel gewoon branden.

benleentje

Golden Member

Beschouwde de lasdoos dan als je klemmen strookt want dat is het ook een zekere zin.
Het help ook om de schakeling eerst anders te tekenen, dus drukknoppen bij elkaar en relais en relais contacten bij elkaar en dan de verbindingen maken. Uit mijn hoofd heb ik dan 3 aders naar de drukknoppen en 4 aders naar het relaiskastje. + aarde natuurlijk.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten?

Dat kan wel maar dit is een schoolvraag en dan moet je het met wat hulp van onze kant zelf kunnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

maar blijven de lampen in de ruimtes wel gewoon branden.

Dat is inderdaad een fout in schema, maar ik denk dat dat niet zo belangrijk is het gaat erom dat je het schema kan vertalen naar de losse kasjes en bekabeling.

Kan ook een bonus punt zijn als je ziet dat er iets niet klopt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is een examen opdracht! Toon dan dat je in de voorbije jaren iets geleerd hebt, anders ben je een diploma niet waardig!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

Dat werkingschema zal wel. Maar ik mis een instrumentatieschema.
Dat kan ook door de letters en cijfers in de foto's erbij te tekenen.

benleentje

Golden Member

Maar ik mis een instrumentatieschema.

Grappig daar heb ik nog nooit van gehoort en toch nog veel moeilijkere schakelingen gemaakt en aangesloten ;).
Als ik erop google vind ik wel piping en instrumentation of pneumatisch hydraulische schema's dus zeg maar de hele proces industrie maar zie niet wat een instrumentatie schema zou moeten zijn.

PS gevonden instrumentatie schema's hoort bij regel techniek.

Voor een examen opdracht lijkt me ook dat je dat zelf moet maken..

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zo als ik de opdracht lees, moet je de verlichting ook kunnen in en uit schakelen met de groene en rode knop.
Maar met deze schakeling werkt dit niet, het werkt alleen voor de controle lamp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Er klopt inderdaad iets niet in het schema, ik moet met de rode en de groene knop de hele installatie in en uit kunnen schakelen en als de installatie is ingeschakeld moet het rode lampje branden. Het moet een portiersloge voorstellen.

Het hoofdstroom gedeelte van het signaallampje kom ik nog wel uit, maar hoe doe ik dat toch met die twee lichtschakelingen, het zijn twee aparte schakelingen van elkaar, gewoon enkelpolige schakelingen maar dan met 2-polige schakelaars, wij gebruiken namelijk voor enkelpolige schakelingen de dubbelpolige schakelaars. De twee fases moeten onderbroken worden dus die moeten naar het verbreekcontact, ik denk dus dat ik twee overbodige zwarte er in heb getrokken bij de schakelaars, dat ik gewoon enkelpolige schakelingen moet maken en dan de fases moet lassen met de fase die naar de verbreker gaat (NC).

Waarschijnlijk hoef ik dan geen 5 aderige kabel te gebruiken als voeding naar de lichtschakelingen toe maar gewoon een 3-aderige kabel, aangezien ik alleen de fase, nul en aarde dan doorlas.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 16 juni 2022 01:05:23 (63%)

ik weet niet hoe nauw de leraar kijkt, maar mag je de geel/groene als iets anders als aarding gebruiken?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee dat mag totaal niet.

[Bericht gewijzigd door Studentelektro op donderdag 16 juni 2022 16:18:38 (52%)

benleentje

Golden Member

maar hoe doe ik dat toch met die twee lichtschakelingen, het zijn twee aparte schakelingen van elkaar, gewoon enkelpolige schakelingen maar dan met 2-polige schakelaars, wij gebruiken namelijk voor enkelpolige schakelingen de dubbelpolige schakelaars.

IK begrijp niet echt wat je probeert te zeggen.

Ik denk dat je probeert te zeggen dat je geen dubbelpolige schakelaar hebt?

enkelpolige schakelingen bestaan niet, Op de tekening in de startpost staat een dubbelpolige schakelaar en die kan je niet vervangen door een enkelpolige schakelaar want dan kan je aan de rode lamp niet zit dat er verlichting aan is maar je ziet enkel dat het relais aan is.

Het originele schema is goed enkel moet het relais ook nog ergens tussen de de 2 lichtschakelaar inzitten.
Als je in het originele schema de stop onder de startknop zet dan kan het relais contact K1 ook de verlichting schakelen en dat je ook genoeg hebt aan de 5 aderige kabel

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 16 juni 2022 00:58:19 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Verwijder de draden van S1;S2 en S uitbr met de fase.
Verplaats de draad aan de bovenkant van Ki-2 naar de onderkant vanK1-2 waar ook de controle lamp op zit.
Sluit nu de bovenkant van K1-2 met de fase.
Dit is wat ik uit de beschrijving lees.
Dan kun je in de ruimte zelf kiezen of je het licht aan of uit wil hebben.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op donderdag 16 juni 2022 01:07:26 (13%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
fatbeard

Honourable Member

Wel ingewikkeld allemaal, nergens voor nodig:

Zelf verder uitzoeken hoe of wat.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zijn we nu hier met z'n allen ZIJN examenopdracht aan het doen? Daar ben ik structureel op tegen. 't is maar dat je het weet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Weet je zeker dat het voor EERSTE monteur is?Dit soort schakelingen maakte ik op de LTS al...Een van me eerste electromontageopdrachten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Ik heb bewust geen annotaties en klemmen in het schema staan...
Uiteindelijk is TS de man met de schroevendraaier die het fysiek moet uitvoeren en dáár ga ik hem zeer beslist niet bij helpen.

OK, een klein beetje dan: :+ je moet dat ene draadje van die bruine klem naar het relais verplaatsen. :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Mag ik jullie hartelijk bedanken! Ik ben er helemaal uit gekomen :D

Henry S.

Moderator

Je gaat natuurlijk nog even vertellen hoe...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 16 juni 2022 11:22:25 schreef fatbeard:
Uiteindelijk is TS de man met de schroevendraaier die het fysiek moet uitvoeren en dáár ga ik hem zeer beslist niet bij helpen.

De opdracht is kennelijk: "Bedenk en bouw een schema waarmee het volgende gedrag bereikt wordt". Ik vind dat eerste deel ("bedenk...") bij de opdracht horen die de gexamineerde zelf moet doen.

In mijn tijd viel "schakel andere mensen in om een deel van je opdracht uit te voeren" onder (examen) fraude.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat dit een oudere examen opgave is, als voorbereiding op het echte examen.
Bij het echte examen in de examen ruimte krijg je de kans niet om hulptroepen in te schakelen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

GJ_

Moderator

Op 16 juni 2022 11:00:35 schreef mel:
Weet je zeker dat het voor EERSTE monteur is?Dit soort schakelingen maakte ik op de LTS al...Een van me eerste electromontageopdrachten..

LTS was ook al meer dan MBO1 en 2 natuurlijk. Eerste monteur is MBO3