Ik moet mogelijk voor een redelijke serie wat standaard behuizingen bewerken.
Er moeten in de bovenkant wat uitsparingen gemaakt worden voor led displays en knoppen.
Ik kan dit laten doen bij de leverancier, maar wil ook even kijken of het mogelijk interessant is om hier zelf aan machine voor aan te schaffen. (het gaat mogelijk om > 200 stuks)
Nu twijfel ik aan een cnc frees machine (alla stepcraft ofzo) of een laser snijder (de behuizingen zijn allen kunststof)
Wat zouuden jullie aanraden?
Kan een laser snijder uberhaubt overweg met objecten met diverse hoogten?
Is dit vaak instelbaar? of maar minimaal?
Snijt deze voornamelijk op zijn focus punt, of mogelijk ook door de onderkant van de behuizing?
Laser snijder heeft mijn voorkeur omdat dat ook voor andere doeleinden interessant is, maar ben bang dat dat weer zo ongelofelijk gaat stinken, een cnc frees geeft daarnaast weer een hoop troep lijkt me, maar is voor deze toepassing wellicht beter geschikt?
CNC frezen in kunststof gaat bij mij altijd fout
Zal best aan mij liggen maar het plakt allemaal aan de frees.
Laser kan als in de machine past en het materiaal er geschikt voor is. Volgens Google gaat ABS b.v., zelf geen ervaring mee.
Er wordt met de ( 75mm ? ) optica en vermogens (100W CO2) waar ik ervaring mee heb enkel serieus in 1 gang gesneden in kunststof een klein focus gebiedje onder de nozzle. Dus het moet correct en vlak opgespannen zijn, maar dat kan een kwestie zijn van goede opspan hulpjes.
Aan een fatsoenlijke afzuiging en koolfilter valt niet te ontkomen, maar die zijn gewoon te koop. Zorg voor een uitstekende air assist, dat scheelt bij het snijden.
Reken over zo een serie op wat schoonmaakwerk, mogelijk spiegels vervangen en alignen, ook na een crash en een nieuw koolfilter. Het heeft toegevoegde waarde als dat geen dure, moeizame klus is.
Ik heb hobby ervaring met beiden, hoewel een laser allicht kan zou mijn keuze voor zo een productie klus een CNC machine zijn. Als de CAM eenmaal op orde is, is het eenvoudiger en voorspelbaarder.
Ik herinner mij met de Lasersaur vrij veel situaties van "hij snijdt niet meer lekker en we weten niet waarom", "hij snijdt wel, maar niet goed op die hoek van het bed", brandjes in (rest) materiaal, etc.
Met een voor de klus gepaste CNC machine + spindel is het freesjes vervangen, goed opspannen, nulpunten instellen en gaan.
Henk H.
Golden Member
Op 22 juli 2022 09:29:57 schreef bprosman:
maar het plakt allemaal aan de frees.
Wellicht valt dat te verbeteren of te ondervangen met evt aanpassing van de snijhoek, toerental en voeding maar dat zal expimenteren zijn en vereist wel de nodige instelmogelijkheden (soms bestaat een toerentalinstelling uit 5 vaste toerentallen waar uit gekozen kan worden, en vormt dat een beperking).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Mogelijk ook d.m.v. (vloistof)koeling, net zoals bij iedere andere frees- of draaibank....
Vordeel van CNC-freezen, is ook dat er geen kwalijke dampen vrijkomen
Laseren in kunststof hangt af van het soort kunststof.
Als het PVC is dan toch liever niet wegens giftige dampen die vrijkomen.
Misschien kan je een mal maken en dan met een manuele bovenfrees met een dun freesjes?
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Hoi Stijnos,
Ik heb hier alleen ervaring met een kleine portaalfrees. Dit model cnc frees is handig ivm hoogte van de behuizingen. Frezen in kunststof gaat prima, mits je de juiste freesjes en snijsnelheden gebruikt.
Laatst nog gefreest in perspex. Hiervoor gebruikte ik een singelcutter freesbit. hiermee heb je een goede spaanafvoer en dat is bij kunststof belangrijk.
Ooit een paar behuizinkjes gefreest. Ik geloof dat ik toen een opspanmal hebgemaakt. Werkte prima.
Rob, exact dat soort werk idd.
Wat voor portaal frees heb je daarvoor?
Mijn idee is dan om idd een mal te maken op het bed, waar het te frezen object in vast gezet kan worden en zo eenvoudig een kleine serie gedaan kan worden.
giftige dampen en alles heb ik idd geen zin in, dan maar liever een hoop zooi op stofzuigen. Dat is wat me bij een laser snijder weerhoud idd.
Op 22 juli 2022 10:33:24 schreef evelo:
Als het PVC is dan toch liever niet wegens giftige dampen die vrijkomen.
PVC is inderdaad not done door waterstofchloride wat ook je machine aanvreet (zoutzuur).
Met ABS moet je ook opletten omdat bij lasersnijden soms waterstofcyanide kan vrijkomen.
Polycarbonaat geeft lelijke snijranden en polystyreen vliegt makkelijk in brand.
Normaal is de tafel van een lasersnijmachine in hoogte verstelbaar zodat ook hogere behuizingen in focus kunnen geplaatst worden. Je moet wel opletten dat de laserstraal nadat die door het deksel is gegaan niet de bodem doet smelten.
Dat kan je door het vermogen precies in te stellen of eventueel iets beschermend in het kastje te leggen.
Ik denk dat CNC dus beter gaat zijn voor jouw toepassing. Persoonlijk maak ik vooral behuizingen uit perspex, dun MDF en multiplex met de laser. Die materialen kan je wel zeer goed lasersnijden.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik vermoed dat je voor de paar euro die een bewerking normaal kost niet snel een machine terugverdiend.
Ik zou voor een opdracht zoals jij zegt gaan voor verspanen. Daarmee heb je een betere oppervlaktekwaliteit achteraf.
Wij hebben hier ook wel een series van een paar duizend gedraaid op de portaalmachine, en dat gaat goed. Investeren in een mal is wel zo verstandig.
Als je een portaalmachine gaat kopen zou ik als eerste letten op de hoogte die hij aankan; die is voor ons wel vaak een limiet. (bed is 700x1400mm bruikbaar)
Een mogelijkheid alternatief is een groot gat maken in de behuizing en er dan een aparte vlakke plaat met de gewenste gaten er op bevestigen.
Een vlak plaatje is gemakkelijker en goedkoper uit te besteden dan behuizingen.
Kan in kunststof of metaal afhankelijk van de toepassing (isolatie eisen).
Op 22 juli 2022 10:51:00 schreef Robvansuilen:
Hoi Stijnos,Ik heb hier alleen ervaring met een kleine portaalfrees. Dit model cnc frees is handig ivm hoogte van de behuizingen. Frezen in kunststof gaat prima, mits je de juiste freesjes en snijsnelheden gebruikt.
Laatst nog gefreest in perspex. Hiervoor gebruikte ik een singelcutter freesbit. hiermee heb je een goede spaanafvoer en dat is bij kunststof belangrijk.
Ooit een paar behuizinkjes gefreest. Ik geloof dat ik toen een opspanmal hebgemaakt. Werkte prima.
Wat voor toerental draai jij dan Rob ?
Op 22 juli 2022 12:45:25 schreef evelo:
Een mogelijkheid alternatief is een groot gat maken in de behuizing en er dan een aparte vlakke plaat met de gewenste gaten er op bevestigen.Een vlak plaatje is gemakkelijker en goedkoper uit te besteden dan behuizingen.
Kan in kunststof of metaal afhankelijk van de toepassing (isolatie eisen).
zou kunnen, maar dat is toch te beperkt en levert weinig op, want dan nog heb ik een hoop werk aan ene gat maken in de behuizing.
Ik denk ook niet dat de aanschaf van een frees voordeliger is, maar als dat al een deel van de investering dekt is dat mooi meegenomen. Ik heb dit vaker nodig waarschijnlijk.
Ikzelf heb een "6040" freesbank waarmee ik ABS kastjes en plexiglas frees.
Dit gaat bijzonder goed met mooie zuivere randen.
Ik gebruik deze freesjes die speciaal voor ABS, plexiglas en andere soorten plastic zijn.
https://www.veldmanslijptechniek.nl/nederlands/vhm-spiraalfrees-positi…
Het toerental van de frees is 20.000.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik laat het nog steeds doen. Ik betaal iets van 2.20 voor de behuizing, 1.30 voor de CNC gaten en dan 1.40 voor het versturen (per stuk).
Laser zou ik echt niet doen. Omdat een kennis een laser-ding heeft hebben we een prototype gelaserd, maar het stinkt ook later nog een uur in de wind.
ik had inmiddels offerte gehad om het te laten doen en dat viel me idd toch best mee ja, dit zou het proces en het probeer gehalte wat versnellen.
Ik was ook nooit van de 3d printers, maar sinds ik een fatsoenlijke heb aangeschaft ontdek je pas het gemak ervan
Robvansuilen
Met vriendelijke groet, Rob
Ik heb ook een 6040 maar deze is door de vorige eigenaar flink gemodificeerd wat betreft geleidingen en stappenmotoren. Maar voor kunststof zal dat niet nodig zijn.
Toeren en aan voer snelheid weet ik niet meer. Waren verschillende objecten en momenteel staat de frees alweer een tijdje werkeloos vanwege andere projecten.
Spog2
Honourable Member
Op 22 juli 2022 09:29:57 schreef bprosman:
CNC frezen in kunststof gaat bij mij altijd foutZal best aan mij liggen maar het plakt allemaal aan de frees.
Misschien ligt het aan de soort kunststof.
Ik heb een echte metaaldraaibank (AI) en dito gereedschapfreesbank.
Als kunststof gebruik ik POM. Ik koop het bij https://schreinemacher.nl/materialen/ en die vinden het doodnormaal als je een klein stuk koopt.
(Vreemd genoeg staat er nu niets op hun website vwb leveringsprogramma, je moet bellen...)
Ik gebruik mijn gewone metaalsnijgereedschap, of houtbewerkingsspul. POM is een genot om mee te werken, echt verrukkelijk!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.