Nylon tandwielen voor speelgoed

Weet iemand een, liefst Nederlandse, leverancier van nylon tandwielen voor particulieren? Bij Conrad en RS heb ik niet kunnen vinden wat ik zocht, maar misschien heb ik verkeerd gezocht.

Ik zoek een klein nylon tandwiel om een gescheurd exemplaar in een RC speelgoedtreintje te vervangen:

Exacte afmetingen:

  • buitenmaat: 6,95 - 7,05 mm / 0.275 inch
    Afhankelijk van hoe hard ik de schuifmaat aandruk, het scheurtje staat enigszins open
    Gemeten van tand tot tegenoverliggende tand
  • Binnenmaat gat: 2,47 mm / 0.096 inch
    Ik heb de diameter van de stalen as gemeten waar hij stijf op past
  • Aantal tanden: 12

Ik denk dat ik op Ali het juiste tandwiel heb gevonden maar dat gaat weer heel lang duren voor het binnen is:

https://nl.aliexpress.com/item/32870225917.html

Lijkt mij dat de 122A of de 122.5A moet passen? Weet niet zeker hoeveel kleiner het gat moet zijn dan de stalen as om strak te passen zodat hij niet slipt.

Weet iemand wat de asmaat van het tandwiel zou moeten zijn, of die van Aliexpress inderdaad de juiste is en of die ook wat dichter bij huis te bestellen is?

Bij zoeken op module 0.5 rondsel is wel een en ander te vinden.

Het gat groter maken is i.m.o. niet zo spannend: Tandwieltje in de boorkop van een machine op statief of op kolom, boortje in de boorklem, goed uitlijnen en zo voorzichtig boren. 2,3 of 2,4 mm, maar die rondseltjes kosten niets.

Arco

Special Member

Drupje secondenlijm en een tijdje goed dichtklemmen? (wel eerst goed ontvetten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Shamrock modelbouw maastricht (effe Google)

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 28 juli 2022 11:23:40 schreef Aart:
Bij zoeken op module 0.5 rondsel is wel een en ander te vinden.

Het gat groter maken is i.m.o. niet zo spannend: Tandwieltje in de boorkop van een machine op statief of op kolom, boortje in de boorklem, goed uitlijnen en zo voorzichtig boren. 2,3 of 2,4 mm, maar die rondseltjes kosten niets.

Aha, rondsel, dus zo heet dat. Conrad heeft helaas slechts 1 rondsel met 12 tanden en die heeft een boordiameter van 2.9mm, veel te ruim dus. Lijkt me niet zo makkelijk om dat stevig en goed gecentreerd op een stalen as van ca. 2.47mm te bevestigen.

Boorstatief of kolom heb ik overigens niet dus een gat opruimen zou ik uit de hand moeten doen. Betwijfel of dat wat zou worden.

Op 28 juli 2022 12:13:48 schreef Arco:
Drupje secondenlijm en een tijdje goed dichtklemmen? (wel eerst goed ontvetten)

Volgens mij is dit nylon, of misschien polyethyleen of zoiets. Dat is volgens mij praktisch onlijmbaar.

Ik zou het kunnen proberen te laten versmelten met een soldeerbout maar het is een tamelijk klein onderdeel voor zoiets. Denk dat het resultaat net zo goed zal blokkeren als het origineel met de scheur.

Op 28 juli 2022 13:37:41 schreef Delphium:
[...]Conrad heeft helaas slechts 1 rondsel met 12 tanden[...]

Deze ook gezien? https://www.conrad.nl/nl/p/reely-rondsel-educatief-x-l-7-mm-x-6-mm-soo… Het aantal tanden staat niet in de titel, maar wel in de beschrijving.

Wat betreft het op maat maken van het gat; het is een setje van 10, dus je kunt je wat foutjes veroorloven.

A little knowledge is a dangerous thing.

Op 28 juli 2022 12:38:06 schreef pe:
Shamrock modelbouw maastricht (effe Google)

Bedankt voor de tip. Ik heb net Quartel Modelbouw in Delft gebeld en die hadden iets liggen dat er wel heel erg veel op lijkt dus daar ga ik even langs. Wordt vervolgd.

Tandwieltjes lijmen is bij mij nog nooit goed genoeg gelukt voor een langdurige reparatie, hooguit om iets nog even een uurtje te kunnen gebruiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 28 juli 2022 13:50:45 schreef ThaTweety:
[...]

Deze ook gezien? https://www.conrad.nl/nl/p/reely-rondsel-educatief-x-l-7-mm-x-6-mm-soo… Het aantal tanden staat niet in de titel, maar wel in de beschrijving.

Wat betreft het op maat maken van het gat; het is een setje van 10, dus je kunt je wat foutjes veroorloven.

Wel gezien maar blijkbaar met mijn neus gekeken, dacht om een of andere reden dat het aantal tanden niet klopte maar dat staat inderdaad niet eens in de titel.

Mocht Quartel of Shamrock of iemand anders niet hebben wat ik zoek dan is dit zeker het proberen waard.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 juli 2022 14:38:26 schreef maus0611:
https://www.benselectronics.nl/dc-motor-met-kunststof-tandwiel-type-13…

Zijn het zulke motortjes?

Nee, dat denk ik niet. Ik heb het gedeelte waar de motor zelf in zit niet opengemaakt maar dat is te klein om zo'n motor te huisvesten. Bedankt.

Op 28 juli 2022 14:48:36 schreef Arco:
Koperen tandwieltje gaat wat langer mee?: https://www.toprc.nl/yellow-rc-yel12060.html

Ik heb geen verstand van tandwielen e.d. maar is het wel verstandig om metalen en kunststof tandwielen te combineren? Kan me voorstellen dat het metalen tandwiel het kunststof tandwiel beschadigt. Maar misschien valt dat mee als het metaal goed afgerond en gepolijst is?

Net bij Quartel een tandwieltje gekocht. Alleen de boring is te klein, ga ik proberen met de hand op te ruimen met een 2.4mm boor, die past (niet te) strak door het oude tandwiel. Op de stalen as zitten ter hoogte van het tandwieltje kleine oneffenheden die hem kennelijk op zijn plek houden en ervoor zorgen dat het tandwiel goed meedraait met de as.

Het is gelukt, het treintje rijdt weer als een trein :D

Dochter en zoon zullen er blij mee zijn. Bedankt voor alle hulp.

Dit was toch een mooi excuus om een 3D printer aan te schaffen :P

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Nou, voor een gewone huis-tuin-en-keuken (fused filament / fdm) 3D printer is dit toch wat te klein… ik weet niet hoe goed een harsprinter (lithografisch / sla) of poederprinter (sls / spd) het zouden doen, maar ik vrees dat gewoon een nieuw nylon tandwieltje (of messing) toch wint.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@ Sparky: gaat niet. Een gemiddelde filamentprinter is nog veel te onnauwkeurig voor dat soort zaken.
Een harsprinter zou het misschien beter kunnen, maar van m'n vorige werk, waar degene die regelmatig met dat ding werkte, weet ik dat het uitharden met UV van de onderdelen nogal nauw kwam: te kort en het onderdeel bleef wat flexibel, te lang en het onderdeel werd keihard maar erg bros.

Aan alle anderen, om nog wat toe te voegen: https://kkpmo.com/ is ook een leuke website voor dit soort zaken ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Het is inderdaad wel klein, maar met een 0.2mm nozzle moet dat nog wel gaan denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

stukje 0,8mm2 koperdraad nemen en afstrippen. klein ringetje van buigen en dat met de soldeerbout in het plastic smelten. midden tussen de tanden en de kern van het tandwiel. dan kun je het ook weer gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 28 juli 2022 15:11:33 schreef Delphium:
[...]

Ik heb geen verstand van tandwielen e.d. maar is het wel verstandig om metalen en kunststof tandwielen te combineren? Kan me voorstellen dat het metalen tandwiel het kunststof tandwiel beschadigt. Maar misschien valt dat mee als het metaal goed afgerond en gepolijst is?

Je zou denken dat de tanden over elkaar schuiven maar in werkelijkheid is het een rollende beweging. Neem maar is 1 punt op een tandwiel en kijk hoe dat netjes bijna zonder tegen elkaar te schuren over elkaar heen rolt.

Tandwielen zijn eigenlijk altijd glad en afgerond ( niet altijd gepolijst) anders zou geen enkel tandwiel lang mee gaan. Wel eens op youtube gekekeken naar hoe ze tandwielen maken maar naar het het eerst freeswerk zitten er voor de grote tandwielen altijd nog een aantal polijst stappen tussen, dan heb je het wel over tandwielen van bv 1 meter dia. Na het polijsten word en dan met een tastprobe heel nauwkeurig gemeten en eventueel nog een keer gepolijst.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 juli 2022 18:34:15 schreef benleentje:
[...] Je zou denken dat de tanden over elkaar schuiven maar in werkelijkheid is het een rollende beweging. Neem maar is 1 punt op een tandwiel en kijk hoe dat netjes bijna zonder tegen elkaar te schuren over elkaar heen rolt.

Ik heb toevallig pas een en ander bekeken over tandwielen en de verschillende tandprofielen die er zijn. Ik geloof naar aanleiding van iets over uurwerken en dat was denk ik weer naar aanleiding van een video van Clickspring op YouTube. Was erg interessant, maar de details ben ik alweer vergeten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 juli 2022 17:40:32 schreef SparkyGSX:
Het is inderdaad wel klein, maar met een 0.2mm nozzle moet dat nog wel gaan denk ik.

Dat zou best wel kunnen, even een proefje gedaan: In FreeCad een involute tandwiel gemaakt met de door TS aangegeven parameters en ook met een nozzle van 0.4mm komt er een aardig tandwieltje uit.
Printer is een Prusa MK3S+, PLA Azure Film. laaghoogte 50 µm
In nylon wordt dit al een stuk lastiger maar in polycarbonaat moet het zeker lukken.

@Fet, mooi artikel over die evolvente tandwielen.