Op 28 juli 2022 14:38:26 schreef maus0611:
https://www.benselectronics.nl/dc-motor-met-kunststof-tandwiel-type-13…

Zijn het zulke motortjes?

Nee, dat denk ik niet. Ik heb het gedeelte waar de motor zelf in zit niet opengemaakt maar dat is te klein om zo'n motor te huisvesten. Bedankt.

Op 28 juli 2022 14:48:36 schreef Arco:
Koperen tandwieltje gaat wat langer mee?: https://www.toprc.nl/yellow-rc-yel12060.html

Ik heb geen verstand van tandwielen e.d. maar is het wel verstandig om metalen en kunststof tandwielen te combineren? Kan me voorstellen dat het metalen tandwiel het kunststof tandwiel beschadigt. Maar misschien valt dat mee als het metaal goed afgerond en gepolijst is?

Net bij Quartel een tandwieltje gekocht. Alleen de boring is te klein, ga ik proberen met de hand op te ruimen met een 2.4mm boor, die past (niet te) strak door het oude tandwiel. Op de stalen as zitten ter hoogte van het tandwieltje kleine oneffenheden die hem kennelijk op zijn plek houden en ervoor zorgen dat het tandwiel goed meedraait met de as.

Het is gelukt, het treintje rijdt weer als een trein :D

Dochter en zoon zullen er blij mee zijn. Bedankt voor alle hulp.

Dit was toch een mooi excuus om een 3D printer aan te schaffen :P

Nou, voor een gewone huis-tuin-en-keuken (fused filament / fdm) 3D printer is dit toch wat te klein… ik weet niet hoe goed een harsprinter (lithografisch / sla) of poederprinter (sls / spd) het zouden doen, maar ik vrees dat gewoon een nieuw nylon tandwieltje (of messing) toch wint.

@ Sparky: gaat niet. Een gemiddelde filamentprinter is nog veel te onnauwkeurig voor dat soort zaken.
Een harsprinter zou het misschien beter kunnen, maar van m'n vorige werk, waar degene die regelmatig met dat ding werkte, weet ik dat het uitharden met UV van de onderdelen nogal nauw kwam: te kort en het onderdeel bleef wat flexibel, te lang en het onderdeel werd keihard maar erg bros.