Op 28 juli 2022 14:38:26 schreef maus0611:
https://www.benselectronics.nl/dc-motor-met-kunststof-tandwiel-type-13…

Zijn het zulke motortjes?

Nee, dat denk ik niet. Ik heb het gedeelte waar de motor zelf in zit niet opengemaakt maar dat is te klein om zo'n motor te huisvesten. Bedankt.

Op 28 juli 2022 14:48:36 schreef Arco:
Koperen tandwieltje gaat wat langer mee?: https://www.toprc.nl/yellow-rc-yel12060.html

Ik heb geen verstand van tandwielen e.d. maar is het wel verstandig om metalen en kunststof tandwielen te combineren? Kan me voorstellen dat het metalen tandwiel het kunststof tandwiel beschadigt. Maar misschien valt dat mee als het metaal goed afgerond en gepolijst is?

Net bij Quartel een tandwieltje gekocht. Alleen de boring is te klein, ga ik proberen met de hand op te ruimen met een 2.4mm boor, die past (niet te) strak door het oude tandwiel. Op de stalen as zitten ter hoogte van het tandwieltje kleine oneffenheden die hem kennelijk op zijn plek houden en ervoor zorgen dat het tandwiel goed meedraait met de as.

Het is gelukt, het treintje rijdt weer als een trein :D

Dochter en zoon zullen er blij mee zijn. Bedankt voor alle hulp.

Dit was toch een mooi excuus om een 3D printer aan te schaffen :P

Nou, voor een gewone huis-tuin-en-keuken (fused filament / fdm) 3D printer is dit toch wat te klein… ik weet niet hoe goed een harsprinter (lithografisch / sla) of poederprinter (sls / spd) het zouden doen, maar ik vrees dat gewoon een nieuw nylon tandwieltje (of messing) toch wint.

@ Sparky: gaat niet. Een gemiddelde filamentprinter is nog veel te onnauwkeurig voor dat soort zaken.
Een harsprinter zou het misschien beter kunnen, maar van m'n vorige werk, waar degene die regelmatig met dat ding werkte, weet ik dat het uitharden met UV van de onderdelen nogal nauw kwam: te kort en het onderdeel bleef wat flexibel, te lang en het onderdeel werd keihard maar erg bros.

Aan alle anderen, om nog wat toe te voegen: https://kkpmo.com/ is ook een leuke website voor dit soort zaken ;)

Het is inderdaad wel klein, maar met een 0.2mm nozzle moet dat nog wel gaan denk ik.

stukje 0,8mm2 koperdraad nemen en afstrippen. klein ringetje van buigen en dat met de soldeerbout in het plastic smelten. midden tussen de tanden en de kern van het tandwiel. dan kun je het ook weer gebruiken.

Op 28 juli 2022 15:11:33 schreef Delphium:
[...]

Ik heb geen verstand van tandwielen e.d. maar is het wel verstandig om metalen en kunststof tandwielen te combineren? Kan me voorstellen dat het metalen tandwiel het kunststof tandwiel beschadigt. Maar misschien valt dat mee als het metaal goed afgerond en gepolijst is?

Je zou denken dat de tanden over elkaar schuiven maar in werkelijkheid is het een rollende beweging. Neem maar is 1 punt op een tandwiel en kijk hoe dat netjes bijna zonder tegen elkaar te schuren over elkaar heen rolt.

Tandwielen zijn eigenlijk altijd glad en afgerond ( niet altijd gepolijst) anders zou geen enkel tandwiel lang mee gaan. Wel eens op youtube gekekeken naar hoe ze tandwielen maken maar naar het het eerst freeswerk zitten er voor de grote tandwielen altijd nog een aantal polijst stappen tussen, dan heb je het wel over tandwielen van bv 1 meter dia. Na het polijsten word en dan met een tastprobe heel nauwkeurig gemeten en eventueel nog een keer gepolijst.

Op 28 juli 2022 18:34:15 schreef benleentje:
[...] Je zou denken dat de tanden over elkaar schuiven maar in werkelijkheid is het een rollende beweging. Neem maar is 1 punt op een tandwiel en kijk hoe dat netjes bijna zonder tegen elkaar te schuren over elkaar heen rolt.

Ik heb toevallig pas een en ander bekeken over tandwielen en de verschillende tandprofielen die er zijn. Ik geloof naar aanleiding van iets over uurwerken en dat was denk ik weer naar aanleiding van een video van Clickspring op YouTube. Was erg interessant, maar de details ben ik alweer vergeten.

Op 28 juli 2022 17:40:32 schreef SparkyGSX:
Het is inderdaad wel klein, maar met een 0.2mm nozzle moet dat nog wel gaan denk ik.

Dat zou best wel kunnen, even een proefje gedaan: In FreeCad een involute tandwiel gemaakt met de door TS aangegeven parameters en ook met een nozzle van 0.4mm komt er een aardig tandwieltje uit.
Printer is een Prusa MK3S+, PLA Azure Film. laaghoogte 50 µm
In nylon wordt dit al een stuk lastiger maar in polycarbonaat moet het zeker lukken.

@Fet, mooi artikel over die evolvente tandwielen.

Dat ziet er heel fatsoenlijk uit!

3D printen is ver gekomen.

Hardware van de printers is verbeterd (vooral stuggere constructie) maar vooral de firmware van de printers en de software voor de slicer is sterk verbeterd.
Met een resin printer is zeker een veel hogere resolutie haalbaar maar ik vraag mij af of die resins sterk genoeg zijn, ook op langere termijn.

Heb het tandwieltje nu in polycarbonaat afgedrukt en ik durf dat gerust in een speelgoedje te gebruiken.

Ik vond die link die ik laatst plaatste naar een jumbo 3d betonprinter ook wel grappig. (het tegenovergestelde van precies... :) )
Je vraagt je af hoe ze op het idee komen om een 'huizen 3d printer' te gaan maken...

'Omdat het kan'.

Ik denk niet dat men denkt dat het op dit moment erg nuttig is, maar het is een leerzaam project. Want wie weet is de conclusie wel dat het nu moeilijk, onprecies en duur is - maar dat er kansen zijn om dat op te schalen.

Ook natuurlijk heel goed mogelijk is dat het een startupbedrijfje is met als hoofddoel om uitgekocht te worden door een groter bedrijf, niet om daadwerkelijk dingen te produceren.

@Arco, mooi! :-)
Als de "Printer" modulair is en transportabel is kan het best economisch zijn, er wordt niet te veel beton geproduceerd zonder groot transport, geen fabriek nodig om muur te prefappen. Print in Place ...
Er zijn genoeg filmpjes te vinden van huizen die 3D geprint worden.
Edit:
Deze b.v.:
https://www.youtube.com/watch?v=dwDvH90-FOw

Het valt me op dat de lagen op die foto wel heel slordig op elkaar liggen. Ik denk dat er best wel een markt voor kan zijn, met prefab beton is alles verplicht recht en haaks, terwijl je met zo'n printer veel meer vrijheid hebt voor organische vormen. Het gebrek aan wapening zal wel opgelost moeten worden, want dat is wat beton sterk maakt.

Ik vind het wel mooi dat er intussen die een relatief bereikbare manier is om dergelijke onderdeeltjes voor speelgoed na te maken, in het verleden was het al gauw einde oefening als een custom onderdeeltje stuk was.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (24%)]

Op 29 juli 2022 16:13:46 schreef SparkyGSX:
Het gebrek aan wapening zal wel opgelost moeten worden, want dat is wat beton sterk maakt.

Beton is van zichzelf HEEL sterk. ... Voor compressie-krachten. Als je zoals hier een muur bouwt, komen daar voornamelijk compressie-krachten op -> Is zo sterk zat.

Heb je materiaal nodig wat ook tegen trek-krachten kan, dan is beton absoluut NIET geschikt. Maar staal is daar veel beter in. Dus als je die twee combineert, regelmatig wordt het staal al onder spanning ingegegoten in het beton, dan staat het beton altijd onder compressie-kracht, ook al belast je het geheel op een trekkracht.

Klopt, voorgespannen beton is een fantastische uitvinding, voor bruggen en zo, maar dat is voor huizen niet nodig.

Zover ik weet zijn de prefab delen waarmee huizen gebouwd worden niet voorgespannen, maar wel gewapend, voorbij bij vloeren is dat wel nodig.

Heb het tandwieltje nu in polycarbonaat afgedrukt en ik durf dat gerust in een speelgoedje te gebruiken.

Jij durft ;). Al;s dat printen in zeg 60 minuten klaar is en het tandwiel gaat manden mee dan zou ik het ook wel durven haha.

Beton is van zichzelf HEEL sterk.

Qua compressie krachten wel w\qua draagvermogen valt dat tegen.

Wel in een youtube gezien. 2 betonplaten van normale dikte voor een vloer 1 met wapening en de andere zonder. Daar lieten ze dan vanaf hoogte er 1000kG op vallen. De met wapening gaf geen krimp en die zonder brak in 2 stukken.

Het gebrek aan wapening zal wel opgelost moeten worden, want dat is wat beton sterk maakt.

Er zijn ook andere vormen van wapening met staaldraad of vezels. Dat maakt het beton flexibel zonder te schuren maar hoe dat zich verhoud met de dikke ijzeren bewapening weet ik niet.

Als de "Printer" modulair is en transportabel is kan het best economisch zijn,

In principe kan je daar een professionele robotarm voor gebruiken er zijn er die 1 micrometer nauwkeurigheid halen.

Ik denk niet dat men denkt dat het op dit moment erg nuttig is,

Ik denk ook niet voor het standaard prefab rijtjes huizenbouw. Toch zou het zomaar kunnen als dat je 1 enkel huis wilt bouwen met wat rare vormen wel even duur of goedkoper kan zijn. Zeker als dat huis op mars gebouwd moet worden ;). Om naar mars te kunnen gaan, er kunnen overleven en er bouwen en wonen is tegenwoordig al een kleine industrie op zichzelf waar veel ideeën uit voortkomen die ook hier bruikbaar kunnen zijn.
Er word bv al onderzoek gedaan welke bouwmaterialen er op mars al zijn en of daar beton mee gemaakt kan worden.

https://youtu.be/VgzW8SLhHdg
Een video over het repareren van tandwielen. Zelf deed ik het anders (RC Helicopter tandwiel) Ik gebruikte kneedbaar metaal epoxy. Ik plaatste dat op de beschadigde plaats. Dan drukte ik met een ander tandwiel de tanden erin. Er komt best veel kracht op en het hield prima. Als dat ook niet lukt draai ik er eentje.

Op 29 juli 2022 23:24:49 schreef benleentje:
[...]Qua compressie krachten wel w\qua draagvermogen valt dat tegen.

Wel in een youtube gezien. 2 betonplaten van normale dikte voor een vloer 1 met wapening en de andere zonder.

Een betonplaat die je als "vloer" van een verdieping gebruikt wordt aan de onderkant op trek belast. DAAR moet de bewapening zitten want beton kan dat niet zomaar zelf aan.