Alke elektrisch vrachtwagentje problemen

Jinny

Golden Member

Hoi iedereen.

Probleemstelling, Alke E vrachtautootje die niet meer wil.
Vin ZA9X3SAPT10Kxxxxx bouwjaar ongeveer 2011

Wat gebeurt er, de hoofdstroom relais 72V worden niet meer aangestuurd.
Twee foutmeldingen.
Zie (slechte) foto's.

Uitwisselen van de 72V dc-ac 3f omzetter of het 12V display helpt niet.

Wie kent die zooi?
Is van een kennis....

Warning CAN Curtis off

Het vage is dat Curtis lijkt te verwijzen naar de luchtvering.
Dat is zekering 11
Maar dat is een vast aangestuurde compressor die nergens mee is verbonden. (anders dan de 12V)

Fout 47 en fout 23

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Ik zie er geen luchtveringsfout in.

47 lijkt een sensorfout (of een bedieningsfout) en 23 lijkt een overstroom/onderspanningsbeveiliging.

Fout 47 zou kunnen voorkomen dat het relais aantrekt, maar om fout 23 te krijgen verwacht ik dat het relais juist al aangetrokken moet zijn. Tenzij de accu gaar is misschien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Accu's zijn (zo goed als) nieuw Maarten, andere set helpt ook niet.
De relais schakelen niet, worden niet aangestuurd.
Handmatig wel...
Maar dan blijft de fout bestaan. (en werkt het niet)
De controller (DC/3fase geval) vervangen (uitwisselen met werkend vrachtwagentje) had geen effect, evenals het display uitwisselen...

Ik heb nergens schema's helaas.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Ligt het niet aan één of andere voorwaarde die niet binnen komt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En de plaatselijke leverancier/dealer, geëmigreerd, dood, overleden, corona of de apenpokken?

En wie heeft die nieuwe accu's erin gezet?

Op de site van de Italiaanse fabrikant wordt je ook weinig wijzer, maar ik heb een dealer gevonden die er aardig groot in lijkt te zijn:

https://www.vanleeuwenmechanisatie.nl/alke/

Die eens bevragen?

Jinny

Golden Member

Op 6 augustus 2022 23:56:15 schreef Lambiek:
Ligt het niet aan één of andere voorwaarde die niet binnen komt?

Dat is dus wat ik denk, maar zoveel voorwaarden zijn er niet op externe draden.
Een rotte microswitch bv heb ik al vervangen, zonder effect.
Daarom mijn hoop dat er iemand die dingen kent.
Het heeft geen haast, man heeft er meerdere, dus er kan uitgewisseld worden.

Op 7 augustus 2022 00:09:06 schreef Leeuw van Recht:
En de plaatselijke leverancier/dealer, geëmigreerd, dood, overleden, corona of de apenpokken?

Geachte LvR, het heeft een reden dat de man bij mij komt.
Er wordt geen service meer verleend.
Te oud als U in het initiële bericht had kunnen concluderen.

En wie heeft die nieuwe accu's erin gezet?

De man zelf, die heeft meerdere karretjes waardoor er uitgewisseld kan worden
Ook dat staat voor de lezer reeds in het derde bericht.
Bovendien kan ik met een goede multimeter omgaan. (minimaal 72V meten ligt nog net binnen mijn intellectuele en technische vaardigheden denk ik?)

Op de site van de Italiaanse fabrikant wordt je ook weinig wijzer, maar ik heb een dealer gevonden die er aardig groot in lijkt te zijn:

https://www.vanleeuwenmechanisatie.nl/alke/

Die eens bevragen?

Dat is nog een mogelijkheid, maar ik verwacht dat ie van een 11 jaar oud karretje geen schema's wilt leveren.

@algemeen, de bedrading is de gebruikelijke Italiaanse spaghetti zonder duidelijke aanduidingen, om even een kabelboom om te zetten is wel het laatste redmiddel

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ken deze dingen niet, maar afgaande op de foutmeldingen.

47, joystick en versnellingsbak, sensors nakijken spanning en stroom meten.
Waarom stroom meten, om te zien of er nog een ingang achter hangt.

23, Lucht gestuurde rem die blijft hangen ?
versnellingsbak vast ?

EricP

mét CE

Ja, dat is wel een voordeel met al dat electrische gedoe. Na 11 jaar is het gewoon total-loss. Da's erg goed voor het milieu uiteraard!

Maar goed... Mijn eerste insteek:
Kijk eens hoe dat ding bepaalt of er 'vooruit' of 'achteruit' ingeschakeld staat. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer daar iets vies / stuk / nat is de bediening wel netjes op 'uit' staat, maar de electronica wat anders detecteert. Het mooiste is natuurlijk als je dat inclusief kabelboom kunt meten (maar dat zal wel veel gevraagd zijn).
Voor wat betreft de 'spanning te laag' zou je de boel die dat detecteert eens moeten bekijken. Niks ten nadele van je klant, maar als die een stel accu's door de jongste bediende heeft laten vervangen en dat heeft ff verkeerd om gezeten... Je snapt waar ik heen wil.

Overigens (volkomen off-topic, maar neem het ff mee) heb ik een klant die ergens 'in the middle of nowhere' met z'n bootje ligt en z'n motor niet meer gestart krijgt. Het doet alleen maar 'klik'.
Niet gehinderd door teveel diagnostische kennis, is de startmotor vervangen. Dat maakte het niet beter, maar koste 2 dagen. Toen heeft-ie een stel nieuwe accu's gekocht. Dat maakte het ook niet beter. Wel duurder. En weer 2 dagen verder.
Daarna begon het bij mij: 'kun je langs komen'. Eh... joh... wil ik best doen, maar je ligt een 2000km verderop. Zullen we eerst ff proberen wat te trouble shooten? Dan zou het kunnen dat ik ook de juiste dingetjes bij me heb.
Afijn, na toch wel een minuut of 5 meten, bleek dat de accuset netjes op 25V ofzo bleef bij een startpoging, maar dat er op de startmotor nog een 15-17V over bleef. Die 10V bleek over de massakabel te vallen (yep, een 70mm2 exemplaar. Nou eh... die is maar een meter lang. Schroef 'm er eens uit, zet het ene oog in de bankschroef en trek met een waterpomptang eens stevig aan het andere oog. Gevolg: een wolk van groen/wit poeder en een kabel in 2 delen. Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, denk jij ook niet? :+
Moraal: een kabel kan best opgevreten zijn zonder dat het gelijk duidelijk is. De open deur: heb je ook spanning op de 'regeldoos' gemeten? (ik denk dat het antwoord 'ja' is, maar toch...).

Jinny

Golden Member

Op 7 augustus 2022 09:26:50 schreef HD13:
Ken deze dingen niet, maar afgaande op de foutmeldingen.

47, joystick en versnellingsbak, sensors nakijken spanning en stroom meten.
Waarom stroom meten, om te zien of er nog een ingang achter hangt.

23, Lucht gestuurde rem die blijft hangen ?
versnellingsbak vast ?

Ding heeft geen joystick.
Probleem is meer sensors zoeken...
Hoe, wat, waar?

Lucht is alleen voor de vering.
Rem werkt hydraulisch.
Versnellingsbak (hoge lage gearing) werkt.

@algemeen, letterlijk alles lijkt via een of andere controller te lopen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 7 augustus 2022 09:39:53 schreef EricP:
Ja, dat is wel een voordeel met al dat electrische gedoe. Na 11 jaar is het gewoon total-loss. Da's erg goed voor het milieu uiteraard!

Hier zijn we het redelijk eens

Maar goed... Mijn eerste insteek:
Kijk eens hoe dat ding bepaalt of er 'vooruit' of 'achteruit' ingeschakeld staat. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer daar iets vies / stuk / nat is de bediening wel netjes op 'uit' staat, maar de electronica wat anders detecteert. Het mooiste is natuurlijk als je dat inclusief kabelboom kunt meten (maar dat zal wel veel gevraagd zijn).

Met een hallsensor leek het.
Contactloos iig.
Nog niet op gemeten overigens
Ik zou op een werkend exemplaar kunnen meten wat daar verwacht wordt.

Voor wat betreft de 'spanning te laag' zou je de boel die dat detecteert eens moeten bekijken. Niks ten nadele van je klant, maar als die een stel accu's door de jongste bediende heeft laten vervangen en dat heeft ff verkeerd om gezeten... Je snapt waar ik heen wil.

Yup, ik snap en net daarom heb ik het -zelf- even nagemeten... :+
Twee sets, aan ieder kant een, en gekoppeld met de bekende powerpole's
En de man heeft ze zelf vervangen.
Heeft meerdere van dat soort karretjes en vervangt af en toe de zut, dus ik neem aan dat ie dat snapt.
Besturing loopt op een separate 12V accu.

Overigens (volkomen off-topic, maar neem het ff mee) heb ik een klant die ergens 'in the middle of nowhere' met z'n bootje ligt en z'n motor niet meer gestart krijgt. Het doet alleen maar 'klik'.
Niet gehinderd door teveel diagnostische kennis, is de startmotor vervangen. Dat maakte het niet beter, maar koste 2 dagen. Toen heeft-ie een stel nieuwe accu's gekocht. Dat maakte het ook niet beter. Wel duurder. En weer 2 dagen verder.
Daarna begon het bij mij: 'kun je langs komen'. Eh... joh... wil ik best doen, maar je ligt een 2000km verderop. Zullen we eerst ff proberen wat te trouble shooten? Dan zou het kunnen dat ik ook de juiste dingetjes bij me heb.
Afijn, na toch wel een minuut of 5 meten, bleek dat de accuset netjes op 25V ofzo bleef bij een startpoging, maar dat er op de startmotor nog een 15-17V over bleef. Die 10V bleek over de massakabel te vallen (yep, een 70mm2 exemplaar. Nou eh... die is maar een meter lang. Schroef 'm er eens uit, zet het ene oog in de bankschroef en trek met een waterpomptang eens stevig aan het andere oog. Gevolg: een wolk van groen/wit poeder en een kabel in 2 delen. Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, denk jij ook niet? :+

Klassieke inderdaad, al zo vaak tegengekomen toen ik nog in dat deel van het vak zat

Moraal: een kabel kan best opgevreten zijn zonder dat het gelijk duidelijk is. De open deur: heb je ook spanning op de 'regeldoos' gemeten? (ik denk dat het antwoord 'ja' is, maar toch...).

Als ik weet welke regeldoos ik meten moet, tot aan de relais (2 stuks, een naar de controller (zo noem ik het ding maar) en een voor de verwarming) heb ik 72V.
De controller heeft een multisteker met 30 pinnetjes en zwarte draadjes en zonder schema of kennis wil ik daar niet direct in zitten knoeien.
Het display heeft twee van dergelijke stekers, plus nog wat USB en seriële connectors.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Heeft dat ding ook een stoelschakelaar soms? Dat hebben ze niet allemaal overigens, ik heb het een keer gehad met zo'n soort karretje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Je zou - als dat een beetje te doen is - de complete switch eens kunnen wisselen. Hall-sensoren kunnen stuk (al zijn ze best betrouwbaar in de praktijk). Open deur: er zit niet ergens een magneet in de buurt?

[offtopic]Een klant van mij heeft ooit eens wat rondjes gevaren om een kompas te compenseren. Ze zijn klaar. Magneetjes op hun plek. Stuurtabel gemaakt. En dan gaat de telefoon. Die bleek uit de borstzak gevallen en onder het kompas geland te zijn. 'Back to the drawing board' ofzo :)[/offtopic]

Fijn, al die (niet zo) verschillende draadkleuren. Ik weet niet hoe makkelijk zo'n doos open kan, maar soms word je nog iets wijzer van wat er op de PCB staat. De enige juiste oplossing zou natuurlijk zijn om in een soort van diagnostics mode botweg de status van de sensoren en alles wat doet alsof te kunnen zien. Dan pik je er gelijk uit wat niet blij is. Maar dat zal wel te simpel zijn :(
Nog een andere: bij meerdere 'rare' dingen aan de input tegelijkertijd, wil dat ook nog wel eens op een vorm van massa-probleem duiden. In zoverre dat relevant is voor jouw situatie (ik gok erop dat het meeste wel 'massa vrij' is).

Voor wat betreft de 72V meten: ik kan me zo voorstellen dat de electronica op de door jou genoemde 12V draait en met een spanningsdeler de 72V naar 5V (ofzo) voor een ADC terug brengt. Dan moet die 72V er wel zijn (en dan doel ik op een draadbreuk ergens).

Overigens is fout 47 - volgens het boek - niet zo spannend - het zou gewoon moeten rijden. Als het boek klopt...

Anyway... succes. Je hebt een mooi zoekplaatje gevonden. Met een beetje pech wordt het een economisch total-loss verhaal door een draadbreuk ofzo.

maartenbakker

Golden Member

Maar er zit dus geen microswitch ergens in de buurt van de mechanische gangwissel die stuk is of een onderbroken draadje heeft?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Op 7 augustus 2022 10:28:47 schreef Lambiek:
Heeft dat ding ook een stoelschakelaar soms? Dat hebben ze niet allemaal overigens, ik heb het een keer gehad met zo'n soort karretje.

Ja, en is doorverbonden (al heel lang overigens)
Heb ik overigens ook gecontroleerd (de doorverbinding)
Ook op de accubakken (72V) zitten switches die inmiddels zijn doorverbonden.

Op 7 augustus 2022 11:43:56 schreef maartenbakker:
Maar er zit dus geen microswitch ergens in de buurt van de mechanische gangwissel die stuk is of een onderbroken draadje heeft?

Nope, alleen op de noodstop en die heb ik inmiddels vervangen.

Op 7 augustus 2022 10:29:17 schreef EricP:
Je zou - als dat een beetje te doen is - de complete switch eens kunnen wisselen. Hall-sensoren kunnen stuk (al zijn ze best betrouwbaar in de praktijk). Open deur: er zit niet ergens een magneet in de buurt?

Niet dat ik die gevonden heb.
En het is te wisselen, er staan er nog een paar die niet meer willen
Voor de volgende keer, hoewel ik dat niet kan rijmen met de foutmelding

[offtopic]Een klant van mij heeft ooit eens wat rondjes gevaren om een kompas te compenseren. Ze zijn klaar. Magneetjes op hun plek. Stuurtabel gemaakt. En dan gaat de telefoon. Die bleek uit de borstzak gevallen en onder het kompas geland te zijn. 'Back to the drawing board' ofzo :)[/offtopic]

Ja, dat is een klassieke..
Op een kustertje waar moeders een blikken snoeptrommel onder het kompas had gezet.
En maar gek vinden dat de koers niet klopte met de metingen..

Fijn, al die (niet zo) verschillende draadkleuren. Ik weet niet hoe makkelijk zo'n doos open kan,

niet

maar soms word je nog iets wijzer van wat er op de PCB staat. De enige juiste oplossing zou natuurlijk zijn om in een soort van diagnostics mode botweg de status van de sensoren en alles wat doet alsof te kunnen zien. Dan pik je er gelijk uit wat niet blij is. Maar dat zal wel te simpel zijn :(

Heb ik nog niet kunnen vinden op het scherm..
Er hangt een USB uit voor diagnose denk ik, maar daar moet je weer software voor hebben en die heeft geen mens in de omgeving

Nog een andere: bij meerdere 'rare' dingen aan de input tegelijkertijd, wil dat ook nog wel eens op een vorm van massa-probleem duiden. In zoverre dat relevant is voor jouw situatie (ik gok erop dat het meeste wel 'massa vrij' is).

Voor wat betreft de 72V meten: ik kan me zo voorstellen dat de electronica op de door jou genoemde 12V draait en met een spanningsdeler de 72V naar 5V (ofzo) voor een ADC terug brengt. Dan moet die 72V er wel zijn (en dan doel ik op een draadbreuk ergens).

Er zijn 2 sources voor de spanning, accubank op 72 volt en aparte accu op 12 volt voor de sturing en dergelijke
Van de 72 volt wordt dmv een converter 3fase draaistroom gemaakt voor de motor en wordt de kachel opgestookt.

Overigens is fout 47 - volgens het boek - niet zo spannend - het zou gewoon moeten rijden. Als het boek klopt...

Anyway... succes. Je hebt een mooi zoekplaatje gevonden. Met een beetje pech wordt het een economisch total-loss verhaal door een draadbreuk ofzo.

Ik denk dat ie dat al is....
Anyways, bedankt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb eens een rottigheidje gehad in een print van een hakselaar. Het ding gaf een te lage accuspanning aan. Flauwekul want er was niks aan de hand.

Uiteindelijk aan het zoeken in een controllerprint, er zat een coldfire cpu in of zo. Dus even zoeken welke ingangen van de flatpack de ADC inputs zijn. Gelukkig maar 4 inputs.

Spanning op de print gegooid (had helemaal verder niks aan die print hangen, zit in de CAN bus etc) en gewoon met de scoop op de ADC pinnen prikken of ik iets verdachts zag. En jawel een van de pinnen schommelde een beetje. Aan de voeding gedraaid en gekeken of die ook afhankelijk was van de aangesloten 12V. Yes -> circuit geschecked, rotte SMD weerstand van 10k.

Een onderdeeltje van 0.1 cent die een print die 1200 euro (wat het zou moeten kosten) om zeep helpt.

Moraal van het verhaal: Controleer alle SMD weerstanden op de print op plausibele waarden, bij twijfel, eraf en nameten/vervangen.
Ik heb een haat verhouding met SMD weerstanden, zie een van mijn andere posts en mijn beklag hierover.

PS: Ik heb die print jaren later nog 2x gerepareerd, ook weerstanden op een andere plaats rot.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

heb in het verleden storingen aan die elektrische wagens erbij gehad in het takenpakket, dat waren nog de oude met borstelmotoren. een vlieg die op een motor relaiscontact vastzat was een leuke toen, geen voeding maar het relais schakelde wel :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 9 augustus 2022 18:48:50 schreef henri62:
Ik heb eens een rottigheidje gehad in een print van een hakselaar. Het ding gaf een te lage accuspanning aan. Flauwekul want er was niks aan de hand.

Uiteindelijk aan het zoeken in een controllerprint, er zat een coldfire cpu in of zo. Dus even zoeken welke ingangen van de flatpack de ADC inputs zijn. Gelukkig maar 4 inputs.

Spanning op de print gegooid (had helemaal verder niks aan die print hangen, zit in de CAN bus etc) en gewoon met de scoop op de ADC pinnen prikken of ik iets verdachts zag. En jawel een van de pinnen schommelde een beetje. Aan de voeding gedraaid en gekeken of die ook afhankelijk was van de aangesloten 12V. Yes -> circuit geschecked, rotte SMD weerstand van 10k.

Een onderdeeltje van 0.1 cent die een print die 1200 euro (wat het zou moeten kosten) om zeep helpt.

Moraal van het verhaal: Controleer alle SMD weerstanden op de print op plausibele waarden, bij twijfel, eraf en nameten/vervangen.
Ik heb een haat verhouding met SMD weerstanden, zie een van mijn andere posts en mijn beklag hierover.

PS: Ik heb die print jaren later nog 2x gerepareerd, ook weerstanden op een andere plaats rot.

Ik heb zowel de controller als het scherm uitgewisseld..
Geen effect.
Ik verdenk het eelt ervan dat er nog ergens iets verstopt zit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dus nergens geen andere electronica te vinden wat eventueel gaar kan zijn?

Open deur: Dat voor connectoren zitten er op het display / controller wat je verwisseld hebt? Zijn daar misschien een paar pinnen in rot?

Of een domme draadbreuk ergens, maarja ga maar eens zoeken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 10 augustus 2022 23:00:28 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jinny

Golden Member

Niet dat ik op een doordeweekse zaterdag ff zo snel vinden kon...
Wil niet zeggen dat het er niet is....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zit er iets van een CAN bus in? Is wel aan de print te zien door even de IC nummers van de controller te bekijken. Als er een can driver chip op zit zal er ook wel een can-bus zijn. De vraag is dan waar die naartoe gaat, daar zou de fout wel eens in kunnen zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jinny

Golden Member

Om de print te zien moet ik de betreffende modules open slopen.
Dat is voor nu nog net ff een brug te ver.
Ik heb overigens -niet- de typisch getwiste canbus bedrading gezien...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen