Oude munt telefoon Kimus 1a

Arco

Special Member

Meeste modellen (die ik gezien heb) hadden een NiCd cel of iets anders om de spanning te bewaren. (o.a. voor de anti-tamper maatregelen)
Da's bedoeld om on-hook periodes te overbruggen (dan is er tenslotte maar max. 0.5mA beschikbaar)

Korte on-hook periodes had je tijdens het kiezen en/of manipuleren van het haakcontact.
Of de kimus1(a) er een had weet ik niet helemaal zeker. (het kan zijn dat de electronica al zuinig genoeg was om het met een grote elco te doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Er zat wel wat meer in. Zoals gezegd ook anti-tamper maatregelen. (om de 'gratisbellers' het leven zuur te maken... :) )

Zo kon je met een T65 het nummer ook 'kiezen' door het haakcontact snel een aantal malen in te drukken. (kost wat oefening, maar is heel goed te doen)
De software in de munttelefoon zorgt ervoor dat haakcontact onderbrekingen verlengd worden tot een minimale lengte zodat kiezen daarmee niet meer mogelijk is.
(en zo waren er meer inventieve gratisbellers, bijv. het kwartje met een 'terugtrek' touwtje eraan...)

Zo ging ook de microfoon pas 'open' nadat er verbinding kwam. (om te voorkomen dat men met een dtmf handzender het nummer koos via de microfoon)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Op 13 augustus 2022 12:22:11 schreef mel:

Opgebeld worden kunnen die dingen ook, maar aangezien in cellen zaten, weet niemand het nummer.

Nummers stonden gewoon in het telefoonboek vroeger..

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 13 augustus 2022 13:28:39 (22%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

En sommige centrales kenden een nummer dat je kon bellen om te horen vanaf welk nummer je belt, als ik me goed herinner uit de hacktic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

PRX centrales hadden ook wat handigs: je kon jezelf bellen door een cijfer voor je nummer te zetten (in Denhaag was dat een '5')
Als je dan neerlegde ging meteen de telefoon over. (was eigenlijk voor monteurs om te testen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 augustus 2022 12:16:08 schreef Johannes2:
@Ritmeester:

Zoals beloofd plaats ik een paar foto's van de lintkabel. ...

Haha, mooi werk :-) Dit gaat een winterwerkje worden maar komt goed en ik volg dit topic met belangstelling.

Nogmaals bedankt.

I love it when a plan comes together !

Op 13 augustus 2022 13:28:23 schreef Jinny:
[...]
Nummers stonden gewoon in het telefoonboek vroeger..

Ik weet nog heel goed dat je in sommige telefooncellen de telefoonboeken in een soort van "klaprekken" had.

Toen er nog geen vandaaltjes bestonden.

Update met wat "bewijzen" :-)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 13 augustus 2022 17:52:11 (10%)

I love it when a plan comes together !

Arco, ik denk dat je de oplossing hebt gevonden voor het wel of niet aanwezig zijn van een accu: er zit in deze Kimus namelijk een dikke elco op de printplaat van 3300 uF.
Gratis bellen door met de haak pulsen te maken lukt hier dan ook niet want dan hoor je meteen de kiestoon weer...
Inmiddels is het gelukt om te bellen en gebeld te worden. Morgen ga ik alles nog eens netjes afwerken en dat kan hij weer aan de muur hangen.

Er is in feite niets ernstigs veranderd aan de originaliteit van deze munttelefoon en kan desgewenst alles weer terug gebouwd worden zoals het was. Maar dan kan je hem niet gebruiken, dus doe ik dat maar niet...

Mag ik u allen bedanken die mij zo goed hebben geholpen? Ik waardeerde het.