Oude munt telefoon Kimus 1a

ritmeester

Golden Member

Op 12 augustus 2022 12:33:45 schreef Johannes2:
Zojuist heb ik B doorverbonden met EB en heb ik met de mobiele telefoon naar mijn vaste telefoonnummer gebeld: Hij werkt en wat een geluid maakt zo'n ouderwetse telefoon. Ongelofelijk en dat alles zonder lijnversterker !

...

Gaat dit dan ook werken op een Ziggo aansluiting ?

I love it when a plan comes together !

Als het een normale ATA poort is: ja...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ritmeester

Golden Member

Wow :-) Eerst even zoeken op internet :-)

https://wiki.techinc.nl/Kimus_1a

Op mijn telefoon zit een sticker dat vanaf dit toestel 06-8008 niet bereikbaar is :-) :-)

https://www.google.com/search?q=06-8008&oq=06-8008&aqs=chrome.…

Hallo Ritmeester,

Ik heb deze modem / router in gebruik. https://www.jonaz.nl/modems/zte-f668a-v1/ Kennelijk is het signaal dat mijn Kimus 1a ontvangt sterk genoeg om de bel luid te laten rinkelen.

Als het goed is heeft u reeds een duidelijke tekening van de lintkabels.
Ik zal morgen een paar duidelijke foto's plaatsen van het verloop van de lintkabels.

P.s. ik ben er nog steeds niet achter op welk aansluitpunt ik de voeding van de pulse/tone print moet aansluiten; op dat punt moet de voedingsspanning wegvallen zodra de telefoonhoorn op de haak wordt gelegd. Op een T65 is dat aansluiting 6, maar bij de Kimus 1a is het anders.....
Als zo'n aansluiting er niet op zit, dan monteer ik wel een microswitch die door de hoornhaak wordt bediend.

Losse unit die ik heb is toch simpeler... :)   (geen geknoei in de telefoon, kun je ervoor steken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag Arco, dat is zeker handig. Maar ik heb al een omvormertje dus moet ik nog even verder hobbyen........
Hopelijk gaat het werken en is de teruglooptijd van de kiesschijf niet te traag, waardoor er een te lange tijd ontstaat tussen de dtmf tonen.

Kiesschijfsnelheid is vast: 10pps

Rob W.

Honourable Member

Op 12 augustus 2022 19:26:18 schreef Arco:
Losse unit die ik heb is toch simpeler... :)   (geen geknoei in de telefoon, kun je ervoor steken)

Heb je een linkje van dat ding?
Ik heb ook nog ergens een T65 zwerven. Als ik die met dat kastje zo kan aansluiten.. makkelijker dan ombouwen :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Tidak Ada

Golden Member

Hoe zit het met die accu?
Als dat een NiCad is zul je iets moeten verzinnen om hem te vervangn met iets moderners, liefst Li-Ion als de spanning klopt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik kan in deze Kimus 1a geen accu ontdekken en hij werkt kennelijk gewoon zonder accu. Ik kan er mee gebeld worden en de bel klinkt luid.
Ik zie ook geen aansluiting voor een eventuele accu. Daarom ben ik benieuwd waar die accu dan hoort te zitten.

Zodra ik de puls>>tone omvormer (zie foto) heb gemonteerd zal blijken of de telefoon werkt zonder een accu. De wonderen zijn de wereld nog niet uit...... :)

Op 12 augustus 2022 22:38:11 schreef Tidak Ada:
Hoe zit het met die accu?
Als dat een NiCad is zul je iets moeten verzinnen om hem te vervangn met iets moderners, liefst Li-Ion als de spanning klopt.

Eerder NiMH, anders moet je ook weer een net laadcircuit verzinnen.

(Als die accu vanaf de telefoonlijn geladen wordt zal de laadstroom wel erg laag zijn, dus NiMH word niet stukgeladen. En zelf een li-ion ladertje verzinnen voor laden uit telefoonlijk is niet heel triviaal. Of je zou op 4,15 V ofzo (niet helemaal vol, langere levensduur) kunnen gaan shunten, maar netter zou zijn het laden dan echt te stoppen, ook kwa belasting van de telefoonlijn, en dat wordt onsimpel. Oh, en je zit al met de belspanning ook.)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
pa3gws

Golden Member

Voor zover ik weet eet dat picbasic schakelingetje uit het telfoonnet.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Fijn dat er geen accu in zit.
Ik las ergens in een van de voorgaande posts dat er eentje in zou zitten. Gezien de ouderdom van het toestel dacht ik direct aan NiCad....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

@Ritmeester:

Zoals beloofd plaats ik een paar foto's van de lintkabel. Deze is aan de onderzijde verbonden met de hoofdprintplaat (foto 1) Deze printplaat heb ik er voor de duidelijkheid even uitgeschoven.
Het linker gedeelte van de lintkabel zit vast aan het printplaatje waar de kiesschijf en de bel op is aangesloten.

Het gedeelte rechts-boven van de lintkabel is verbonden met de printplaat van de muntgeleider (foto 2).
Het gedeelte rechts-onder van de lintkabel is verbonden met de aansluitschroefjes waar de netlijn en de hoorn aan zit (foto 3).

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Mocht je geen lintkabel meer vinden dan is het met wat monnikenwerk ook van dunne draadjes te maken.....

Vraagje: heeft uw telefoon toevallig wel een accu? Die van mij heeft er geen.

mel

Golden Member

Waarom zou er in zo,n telefoon een accu zitten? Die hingen vroeger gewoon aan de telefoonlijn.Alleen moest er geld in om te kunnen bellen.
Opgebeld worden kunnen die dingen ook, maar aangezien in cellen zaten, weet niemand het nummer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Meeste modellen (die ik gezien heb) hadden een NiCd cel of iets anders om de spanning te bewaren. (o.a. voor de anti-tamper maatregelen)
Da's bedoeld om on-hook periodes te overbruggen (dan is er tenslotte maar max. 0.5mA beschikbaar)

Korte on-hook periodes had je tijdens het kiezen en/of manipuleren van het haakcontact.
Of de kimus1(a) er een had weet ik niet helemaal zeker. (het kan zijn dat de electronica al zuinig genoeg was om het met een grote elco te doen)

Er zat wel wat meer in. Zoals gezegd ook anti-tamper maatregelen. (om de 'gratisbellers' het leven zuur te maken... :) )

Zo kon je met een T65 het nummer ook 'kiezen' door het haakcontact snel een aantal malen in te drukken. (kost wat oefening, maar is heel goed te doen)
De software in de munttelefoon zorgt ervoor dat haakcontact onderbrekingen verlengd worden tot een minimale lengte zodat kiezen daarmee niet meer mogelijk is.
(en zo waren er meer inventieve gratisbellers, bijv. het kwartje met een 'terugtrek' touwtje eraan...)

Zo ging ook de microfoon pas 'open' nadat er verbinding kwam. (om te voorkomen dat men met een dtmf handzender het nummer koos via de microfoon)

Jinny

Golden Member

Op 13 augustus 2022 12:22:11 schreef mel:

Opgebeld worden kunnen die dingen ook, maar aangezien in cellen zaten, weet niemand het nummer.

Nummers stonden gewoon in het telefoonboek vroeger..

[Bericht gewijzigd door Jinny op 13 augustus 2022 13:28:39 (22%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

En sommige centrales kenden een nummer dat je kon bellen om te horen vanaf welk nummer je belt, als ik me goed herinner uit de hacktic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

PRX centrales hadden ook wat handigs: je kon jezelf bellen door een cijfer voor je nummer te zetten (in Denhaag was dat een '5')
Als je dan neerlegde ging meteen de telefoon over. (was eigenlijk voor monteurs om te testen)

ritmeester

Golden Member

Op 13 augustus 2022 12:16:08 schreef Johannes2:
@Ritmeester:

Zoals beloofd plaats ik een paar foto's van de lintkabel. ...

Haha, mooi werk :-) Dit gaat een winterwerkje worden maar komt goed en ik volg dit topic met belangstelling.

Nogmaals bedankt.

ritmeester

Golden Member

Op 13 augustus 2022 13:28:23 schreef Jinny:
[...]
Nummers stonden gewoon in het telefoonboek vroeger..

Ik weet nog heel goed dat je in sommige telefooncellen de telefoonboeken in een soort van "klaprekken" had.

Toen er nog geen vandaaltjes bestonden.

Update met wat "bewijzen" :-)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op 13 augustus 2022 17:52:11 (10%)

Arco, ik denk dat je de oplossing hebt gevonden voor het wel of niet aanwezig zijn van een accu: er zit in deze Kimus namelijk een dikke elco op de printplaat van 3300 uF.
Gratis bellen door met de haak pulsen te maken lukt hier dan ook niet want dan hoor je meteen de kiestoon weer...
Inmiddels is het gelukt om te bellen en gebeld te worden. Morgen ga ik alles nog eens netjes afwerken en dat kan hij weer aan de muur hangen.

Er is in feite niets ernstigs veranderd aan de originaliteit van deze munttelefoon en kan desgewenst alles weer terug gebouwd worden zoals het was. Maar dan kan je hem niet gebruiken, dus doe ik dat maar niet...

Mag ik u allen bedanken die mij zo goed hebben geholpen? Ik waardeerde het.