Stuur me maar een PM...

Hoe zit het met die accu?
Als dat een NiCad is zul je iets moeten verzinnen om hem te vervangn met iets moderners, liefst Li-Ion als de spanning klopt.

Ik kan in deze Kimus 1a geen accu ontdekken en hij werkt kennelijk gewoon zonder accu. Ik kan er mee gebeld worden en de bel klinkt luid.
Ik zie ook geen aansluiting voor een eventuele accu. Daarom ben ik benieuwd waar die accu dan hoort te zitten.

Zodra ik de puls>>tone omvormer (zie foto) heb gemonteerd zal blijken of de telefoon werkt zonder een accu. De wonderen zijn de wereld nog niet uit...... :)

Op 12 augustus 2022 22:38:11 schreef Tidak Ada:
Hoe zit het met die accu?
Als dat een NiCad is zul je iets moeten verzinnen om hem te vervangn met iets moderners, liefst Li-Ion als de spanning klopt.

Eerder NiMH, anders moet je ook weer een net laadcircuit verzinnen.

(Als die accu vanaf de telefoonlijn geladen wordt zal de laadstroom wel erg laag zijn, dus NiMH word niet stukgeladen. En zelf een li-ion ladertje verzinnen voor laden uit telefoonlijk is niet heel triviaal. Of je zou op 4,15 V ofzo (niet helemaal vol, langere levensduur) kunnen gaan shunten, maar netter zou zijn het laden dan echt te stoppen, ook kwa belasting van de telefoonlijn, en dat wordt onsimpel. Oh, en je zit al met de belspanning ook.)

Voor zover ik weet eet dat picbasic schakelingetje uit het telfoonnet.;-)

Fijn dat er geen accu in zit.
Ik las ergens in een van de voorgaande posts dat er eentje in zou zitten. Gezien de ouderdom van het toestel dacht ik direct aan NiCad....

@Ritmeester:

Zoals beloofd plaats ik een paar foto's van de lintkabel. Deze is aan de onderzijde verbonden met de hoofdprintplaat (foto 1) Deze printplaat heb ik er voor de duidelijkheid even uitgeschoven.
Het linker gedeelte van de lintkabel zit vast aan het printplaatje waar de kiesschijf en de bel op is aangesloten.

Het gedeelte rechts-boven van de lintkabel is verbonden met de printplaat van de muntgeleider (foto 2).
Het gedeelte rechts-onder van de lintkabel is verbonden met de aansluitschroefjes waar de netlijn en de hoorn aan zit (foto 3).

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Mocht je geen lintkabel meer vinden dan is het met wat monnikenwerk ook van dunne draadjes te maken.....

Vraagje: heeft uw telefoon toevallig wel een accu? Die van mij heeft er geen.

Waarom zou er in zo,n telefoon een accu zitten? Die hingen vroeger gewoon aan de telefoonlijn.Alleen moest er geld in om te kunnen bellen.
Opgebeld worden kunnen die dingen ook, maar aangezien in cellen zaten, weet niemand het nummer.

Meeste modellen (die ik gezien heb) hadden een NiCd cel of iets anders om de spanning te bewaren. (o.a. voor de anti-tamper maatregelen)
Da's bedoeld om on-hook periodes te overbruggen (dan is er tenslotte maar max. 0.5mA beschikbaar)

Korte on-hook periodes had je tijdens het kiezen en/of manipuleren van het haakcontact.
Of de kimus1(a) er een had weet ik niet helemaal zeker. (het kan zijn dat de electronica al zuinig genoeg was om het met een grote elco te doen)

Er zat wel wat meer in. Zoals gezegd ook anti-tamper maatregelen. (om de 'gratisbellers' het leven zuur te maken... :) )

Zo kon je met een T65 het nummer ook 'kiezen' door het haakcontact snel een aantal malen in te drukken. (kost wat oefening, maar is heel goed te doen)
De software in de munttelefoon zorgt ervoor dat haakcontact onderbrekingen verlengd worden tot een minimale lengte zodat kiezen daarmee niet meer mogelijk is.
(en zo waren er meer inventieve gratisbellers, bijv. het kwartje met een 'terugtrek' touwtje eraan...)

Zo ging ook de microfoon pas 'open' nadat er verbinding kwam. (om te voorkomen dat men met een dtmf handzender het nummer koos via de microfoon)

Op 13 augustus 2022 12:22:11 schreef mel:

Opgebeld worden kunnen die dingen ook, maar aangezien in cellen zaten, weet niemand het nummer.

Nummers stonden gewoon in het telefoonboek vroeger..

[Bericht gewijzigd door Jinny op (22%)]

En sommige centrales kenden een nummer dat je kon bellen om te horen vanaf welk nummer je belt, als ik me goed herinner uit de hacktic.

PRX centrales hadden ook wat handigs: je kon jezelf bellen door een cijfer voor je nummer te zetten (in Denhaag was dat een '5')
Als je dan neerlegde ging meteen de telefoon over. (was eigenlijk voor monteurs om te testen)

Op 13 augustus 2022 12:16:08 schreef Johannes2:
@Ritmeester:

Zoals beloofd plaats ik een paar foto's van de lintkabel. ...

Haha, mooi werk :-) Dit gaat een winterwerkje worden maar komt goed en ik volg dit topic met belangstelling.

Nogmaals bedankt.

Op 13 augustus 2022 13:28:23 schreef Jinny:
[...]
Nummers stonden gewoon in het telefoonboek vroeger..

Ik weet nog heel goed dat je in sommige telefooncellen de telefoonboeken in een soort van "klaprekken" had.

Toen er nog geen vandaaltjes bestonden.

Update met wat "bewijzen" :-)

[Bericht gewijzigd door ritmeester op (10%)]

Arco, ik denk dat je de oplossing hebt gevonden voor het wel of niet aanwezig zijn van een accu: er zit in deze Kimus namelijk een dikke elco op de printplaat van 3300 uF.
Gratis bellen door met de haak pulsen te maken lukt hier dan ook niet want dan hoor je meteen de kiestoon weer...
Inmiddels is het gelukt om te bellen en gebeld te worden. Morgen ga ik alles nog eens netjes afwerken en dat kan hij weer aan de muur hangen.

Er is in feite niets ernstigs veranderd aan de originaliteit van deze munttelefoon en kan desgewenst alles weer terug gebouwd worden zoals het was. Maar dan kan je hem niet gebruiken, dus doe ik dat maar niet...

Mag ik u allen bedanken die mij zo goed hebben geholpen? Ik waardeerde het.

Op zaterdag 13 augustus 2022 18:16:22 schreef Johannes2:
Arco, ik denk dat je de oplossing hebt gevonden voor het wel of niet aanwezig zijn van een accu: er zit in deze Kimus namelijk een dikke elco op de printplaat van 3300 uF.
Gratis bellen door met de haak pulsen te maken lukt hier dan ook niet want dan hoor je meteen de kiestoon weer...
Inmiddels is het gelukt om te bellen en gebeld te worden. Morgen ga ik alles nog eens netjes afwerken en dat kan hij weer aan de muur hangen.

Er is in feite niets ernstigs veranderd aan de originaliteit van deze munttelefoon en kan desgewenst alles weer terug gebouwd worden zoals het was. Maar dan kan je hem niet gebruiken, dus doe ik dat maar niet...

Mag ik u allen bedanken die mij zo goed hebben geholpen? Ik waardeerde het.

Beste Johannes,

Ik lees dat het jou is gelukt om ook uitgaand te kunnen bellen met de kiesschijf.
Ik heb zelf ook de Kimus 1A en heb geprobeerd met het PicBasic 141101-c printje de kiesschijf te kunnen gebruiken. Helaas kom ik er niet uit.
Kan je mij laten weten hoe jij e.e.a. hebt aangesloten?
Alvast bedankt!

Ik denk niet dat @Johannes gaat reageren die is al 2 jaar niet meer actief op het forum.
Je schopt een oud topic omhoog.

Maar ik kan je ook wel helpen denk ik.
Aan de kiesschijf zitten 3 draden, een rode, een gele en een blauwe.
Die moeten los en daar komt het printje tussen te zitten.

Hier staat het schema voor de T65, die is eigenlijk het zelfde.

https://www.picbasic.nl/downloads/SCH_141101_T65-telefoon.pdf

Misschien moet je de dikke 3300 Uf condensator aan een kant los maken, die blokkeert het kiezen met het haakcontact.

Ik vond dat geknoei in het toestel nogal lastig (en je tast de originaliteit aan, daarom heb ik toen die voorzetconverter gemaakt... :)
(er zijn tientallen type toestellen die allemaal net iets anders in elkaar steken)

Dat is natuurlijk een veel makkelijkere oplossing, daar zou ik ook voor gaan.
Maar aangezien hij al een ander printje heeft.

Op donderdag 11 juli 2024 17:52:57 schreef revado:
Ik denk niet dat @Johannes gaat reageren die is al 2 jaar niet meer actief op het forum.
Je schopt een oud topic omhoog.

Maar ik kan je ook wel helpen denk ik.
Aan de kiesschijf zitten 3 draden, een rode, een gele en een blauwe.
Die moeten los en daar komt het printje tussen te zitten.

Hier staat het schema voor de T65, die is eigenlijk het zelfde.

https://www.picbasic.nl/downloads/SCH_141101_T65-telefoon.pdf

Misschien moet je de dikke 3300 Uf condensator aan een kant los maken, die blokkeert het kiezen met het haakcontact.

Bedankt voor de reacties zover.
Het printje heb ik gekocht omdat het me mooier leek om het in te bouwen.
Achteraf was de oplossing van Arco idd makkelijker geweest.
Ik heb het printje al aangesloten gehad volgen het bijbehorende schema, maar dat werkt dus helaas niet. (of ik begrijp het schema verkeerd...) vandaar dat ik in dir topic reageerde op Johannes die deze oplossing werkend heeft in de Kimus 1A. Ik heb ook al contact gehad met iemand met de Kimus 1, maar dat toestel is intern behoorlijk verschillend, dus dat bood helaas ook geen oplossing.
Ik zal binnenkort de optie met de condensator losmaken ook eens proberen.

Als je wilt uitbellen, moet er ook wel een muntje in... (of de muntproever overbruggen)

Heb je toevallig nog kwartjes nodig? Ik heb er nog wel wat liggen hier.

Op vrijdag 12 juli 2024 00:58:53 schreef Arco:
Als je wilt uitbellen, moet er ook wel een muntje in... (of de muntproever overbruggen)

Er zit ook een sleutelschakelaar op om te kunnen bellen zonder geld in te werpen.