Betrouwbare energieadapter

Hallo,

ik zoek een engergiemeter maar vind online niet echt mijn ding. Ik vind wel energiemeters, maar ben niet zo overtuigd.

Vroeger had ik zo'n ding dat je in het stopcontact stopt waarin er een nieuw stopcontact zat waarin je je apparaat op aansluit. De meetwaarden kon je dan aflezen op een ingebouwd display. Tegenwoordig vind je veel van die kleine adaptertjes terug, maar dan zonder display. Uitlezing gebeurt dan via een app.

Mijn voornaamste criteria:
- betrouwbare meetresultaten (sommige modellen durven nogal eens de mist in gaan bij lage verbruiksmetingen)
- aanvullend vind ik het ook handig als hij een tijdslijn weergeeft zodat ik kan zien hoe dikwijls het aangesloten apparaat ingeschakeld wordt en hoe lang dit duurt (bv een frigo die even aan slaat)
- is bedoeld voor een Belgisch stopcontact (dus met aardpin)

Ik sta open voor zo'n adapter zonder display die met een app werkt, maar ik ben niet zo overtuigd dat die allemaal wel correct meten. Je vindt die dingen al terug vanaf zo'n 20 euro wat me doet twijfelen aan de betrouwbaarheid van de meting.

Alle tips zijn welkom.
Mvg, Peter.

bprosman

Golden Member

Vroeger had ik zo'n ding dat je in het stopcontact stopt waarin er een nieuw stopcontact zat waarin je je apparaat op aansluit. De meetwaarden kon je dan aflezen op een ingebouwd display. Tegenwoordig vind je veel van die kleine adaptertjes terug

Die kun je nog steeds bij iedere bouwmarkt krijgen ware het niet dat een vriendin van me (die bij een bouwmarkt werkt) 2 weken geleden vertelde dat momenteel die dingen niet aan te slepen zijn.

Conrad heeft ze (oa) ook :
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-sem4500-energiekostenmeter-kosten…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Ik gebruik deze, Er is als accessoire een adapter te koop (GPM-001) maar ik heb er zelf een gemaak. Hij doet AC en DC met grote resolutie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

https://www.eleshop.nl/gw-instek-gpm-8213.html

betrouwbare meetresultaten (sommige modellen durven nogal eens de mist in gaan bij lage verbruiksmetingen)

Het lastige is hierbij niet de lage stroom maar dat het nog maar erg weinig lijkt op een sinus als het gaat over bv een ledlamp.

Ik sta open voor zo'n adapter zonder display die met een app werkt, maar ik ben niet zo overtuigd dat die allemaal wel correct meten.

Als het gaat om signalen die nog redelijk een goede sinus vorm hebben meten ze eigenlijk altijd wel goed.

je kan je dan altijd afvragen hoe goed een meter is onder de 50,- of zelfs 100,- het is dan toch allemaal low budget materiaal. En hoe goed die omgaan met iets wat meer op een blokgolf als een sinus lijkt. Ik denk dat er dan geen 1 echt goed is.

Maar dan de vraag hoe erg is het als de gemeten waarden afwijken. Het is toch niet om elektriciteit mee te verrekenen? Als het bv gaat om sluip verbruik of een energie vreter op te sporen hoeft het allemaal niet zo nauwkeurig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Als je een slimme meter hebt kun je ook de P1 poort uitlezen. Houd je je elektrische installatie dan stabiel kun je ook wel een indicatie krijgen wat een verbruiker werkelijk verbruikt, evt kan dit nog per fase.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Op 25 september 2022 20:54:44 schreef benleentje:
https://www.eleshop.nl/gw-instek-gpm-8213.html

Helaas is dit ding niet alleen duur, maar meet ie dan nog steeds niet onder de 5 mA c.q. bij 230 V niet onder de 1,15 W, dat klopt met de nauwkeurigheid van 0,1%. Die specs heeft een bouwmarkt-exemplaar ook.

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Ik heb zo'n ding van de Aldi van een tientje.Die komt elk jaar wel een keer voorbij in de folder.Prima ding voor een momentopname van een verbruiker.
Als je de gegevens ook wilt opslaan dan wel een doos LR44 knoopcellen erbij kopen want die meter vreet knoopcellen alsof het smarties zijn.

benleentje

Golden Member

Helaas is dit ding niet alleen duur, maar meet ie dan nog steeds niet onder de 5 mA c.q. bij 230 V niet onder de 1,15 W,

Ik volg je niet? Volgens de gegevens van GW instek zelf op de website
- Lowest current range : 5mA, resolution : 0.1uA
- Watt resolution : 1mW

5mA in niet de het kleinste wat hij kan meten maar is het maximum van de kleinste range
En ik vind 1mW wel klein genoeg

Die 0.1uA 1mW zal wel veel ruis zijn want het is slecht de kleinste resolutie, maar ik denk dat 1uA en 10mW al ruim boven het ruis niveau zit. Maar even geen zin om dat op te zoeken in de datasheet

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Hensz: Wel goed lezen, de laagste range is 5mA, de resolutie is 0,0001 mA.
Zelfde voor Watt, daar meet hij met 1 mW resolutie. Dat heeft niks met 0,1 nauwkeurigheid te maken. Dat is 0,1% van de reading + 0,1% van de range.

In de 5mA range bij 1,0000 mA op de display zit de echte waarde tussen 1,0000 mA +/- 0,0015 mA Die bouwmarkt dingen halen die resolutie niet eens (en als ze al zoveel digits hebben is dat voor de sier)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs