M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Goedemorgen,
Ik heb 2 100V versterkers aangeschaft, om te kunnen toepassen in een audio project.
Betreft de Adastra RS480 slave versterker.
Nu hoor ik bij het aanzetten een vreemde toon, klinkt als een afnemende oscillatie uit een schakelend voedingsgedeelte.
Ik heb een stukje opgenomen, uiteindelijk zakt de frequentie van het geluid terug naar 0 en wordt het dus stil.
Kan dit kwaad?
Wat denken jullie?
Audacity maakt er dit spectrum van (hieronder).
Inderdaad zie je iets oscillerends; de frequentie zakt naar zo'n 450 Hz. Alle gelijkvormige lijnen daarboven zijn harmonischen van deze oscillatie.
De horizontale, heel dicht opeen liggende lijnen onderin zijn 50 Hz en harmonischen, netbrom dus.
Ik ken de set niet, en weet niet wat ik hiervan moet denken. Nieuw doet hij dit vast niet hoort hij dit vast niet te doen, denk ik.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Dat is interessante informatie F.E.T.
Dank je wel.
Ze komen nieuw uit de doos.
Ik heb het ook teruggekoppeld aan de leverancier.
Ik ben benieuwd wat zij ervan vinden.
Ze komen nieuw uit de doos.
Oh, dat is andere koek. Daar zou ik ook geen genoegen mee nemen.
Ze kosten genoeg, merkte ik toen ik eens wat googelde.
Hopelijk krijg je snel een behoorlijk antwoord.
Op 10 oktober 2022 11:58:29 schreef M-i-c-h-e-l:
Betreft de Adastra LS480 slave versterker.
Of was het RS480
Versterkers die nieuw al bijgeluiden maken.....? Retour afzender.
Doe nog wel even een test met kortgesloten ingang, dan weet je zeker dat het niet aan het binnenkomende signaal ligt.
XLR ingangen goed aangesloten?
[Bericht gewijzigd door buzzy op (25%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 10 oktober 2022 17:47:42 schreef buzzy:
[...]Of was het RS480
Je had gelijk, het is de RS480.
Inmiddels is het mysterie opgelost.
Ik heb de bovenkap 's losgemaakt (Ssst, ik weet het, garantie enzo, maar geen stickertjes gezien) en het blijkt dat de 12V koelventilator dit geluid produceert wanneer de stuurspanning nog niet voldoende is om de ventilator op gang te brengen. Als ik de ventilator een zetje geeft, dan verdwijnt het geluid ook.
De ventilator zal met een PWM signaaltje worden aangestuurd en afhankelijk van de koelrib-temperatuur zal het toerental opgevoerd worden.
Ik denk dat ik deze versterkers wel kan gaan installeren.
oh, nu wordt het duidelijk, de versterker maakt zelf dit geluid, vanuit zijn behuizing. Ik denk, aan de andere antwoorden te zien, iedereen er zowat vanuit ging dat de vreemde toon uit aangesloten speakers kwam 
Op 11 oktober 2022 11:13:02 schreef kris van damme:
oh, nu wordt het duidelijk, de versterker maakt zelf dit geluid, vanuit zijn behuizing. Ik denk, aan de andere antwoorden te zien, iedereen er zowat vanuit ging dat de vreemde toon uit aangesloten speakers kwam
Er is ook helemaal niet vermeld hoe het geluid is opgenomen. Vanaf de LS uitgang van de versterker of met een microfoon vanaf de luidspreker en /of het chassis.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik moet toegeven dat ik niet erg zorgvuldig was in mijn beschrijving.
Ik zal mijn leven gaan beteren op dit punt 
Maar het geluid kwam dus niet uit de speakers, maar uit de kast. Het geluid heb ik opgenomen met een extern opname apparaat, namelijk mijn mobiele telefoon.
Zonder speakers en met kortgesloten ingang treedt het geluid ook op.
Oorzaak is nu bekend. Het PWM signaal heeft een minimale duty cycle nodig om de ventilator op gang te brengen. Ik ga ervan uit dat dit geen kwaad kan.
Alleen bij inschakelen zal dit geluid te horen zijn. Warmt de versterker op dan zal de ventilator gaan draaien en blijven draaien.
Bedankt allen voor het willen meedenken!
Op 11 oktober 2022 12:54:09 schreef M-i-c-h-e-l:
Ik moet toegeven dat ik niet erg zorgvuldig was in mijn beschrijving.
Ach, in elk geval vond ik het heel grappig te leren hoe je met Audacity zo'n mooi spectrum kunt maken.
Het zou wat anders zijn als we met z'n allen eerst twee weken en 21 paginas over elkaar heen zouden buitelen om dán pas te lezen dat we de startpost anders hadden moeten lezen - wat ook weleens gebeurd is hier op CO.
:)