Zijn auto-relais gepolariseerd? M.a.w. waar moet aansluiting 85 aan, plus of massa?
Het is wellicht een vraag naar de bekende weg, maar ik weet het domweg niet.

En nee, het zit niet in een voertuig; ik had gewoon een paar betaalbare, zware (40A+) laagspanningsrelais nodig.
En nee, het was niet simpel op te lossen met halfgeleiders (had ik anders wel gedaan).

Voor zover ik weet gaat het om bedradingsconventie. Trouwns is de '-' niet met de behuizing verbonden?

Er bestaan versies met vrijloopdiodes, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Weet zo niet waar de + en - horen.
Maar er zijn type autorelais met een blusdiode....

85 is standaard de massa, genoeg op internet over te vinden.
Er kan een blusdiode in zitten inderdaad.

@revado: DANK! _/-\o_

Het was niet heel erg belangrijk voor het onderhavige geval (mijn relais zijn niet gepolariseerd en zitten in een plastic huisje), maar ik kijk ook graag naar de toekomst: die dingen hebben niet het eeuwige leven en zullen op een gegeven moment vervangen moeten worden, mogelijk heeft de vervanger wel een blusdiode.
En dan is het wel zo fijn dat ze op de print niet verkeerdom zitten...

[edit]
Toch nog 'even' gegoocheld (met de verkeerde zoekterm ben je in no-time een dag zoet): het sluitende antwoord is DIN 72552 (en dat is een standaard).

Weer wat geleerd...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (22%)]

https://www.mvwautotechniek.nl/klemcoderingen/

Uit deze link weer wat geleerd. Driefase gelijkstroom.
Ga komende nacht vreemd dromen.

;)

Heb dat overzicht van revado onmiddellijk opgeslagen, afgedrukt en geseald! _/-\o_

Siemens had veel gepolariseerde relais.
Die hadden in tegengestelde richting veel meer 'prik' nodig om aan te trekken. (bij mijn weten niet in automotive uitvoering)

Wat bedoeld om het vermogen door de spoel heel laag te houden, en/of de aantrektijd heel kort te maken...