hallo

het is misschien een stom idee omdat de meeste dit al kennen, maar waarom geen sectie maken bij "schakelingen" voor het testen van componenten...
zoals ik al zei, de meeste weten dit wel, maar neem nu dat iemand die "minder begaafd" is in electronica iets wil testen om te weten als het nog werkt...
voorbeelden van dingen die KUNNEN getest worden:
- capaciteitmeting van condensatoren/elco's
- dioden (vooral de zeners dan)
- transistors
- ...

bepaalde dingen zoals IC's zijn niet tesbaar tenzij je de gepaste apperatuur hebt...

wat denken jullie hiervan?

ja, is een goed plan, waardevolle aanvulling aan de site.

als je wat schema's hebt voor schakelingen die kunnen meten, laat het ons weten (sjemig, dat rijmt ;) )

Op 26 december 2002 19:11:55 schreef Yuri Coudijzer:
bepaalde dingen zoals IC's zijn niet tesbaar tenzij je de gepaste apperatuur hebt...

wat denken jullie hiervan?

dit is niet _he-le-maal_ correct, meestal zie je in de datasheets van IC's schema's staan om het IC op werking te testen, tuurlijk blijven er altijd gevallen die dure en prof. apparatuur zoals een logic analyzer nodig hebben

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op ]

Op 26 december 2002 20:34:21 schreef Jeroen Boere:

dit is niet _he-le-maal_ correct, meestal zie je in de datasheets van IC's schema's staan om het IC op werking te testen, tuurlijk blijven er altijd gevallen die dure en prof. apparatuur zoals een logic analyzer nodig hebben

ja natuurlijk dat je een simpel poortje gewoon kan testen met een meettoestel. en in principe zijn alle IC uit te meten met een meettoestel...
als je de logische werking kent, en de pinaansliting, dan kan je de IC testen!

en ik heb hier allesinds nog een simpel schakelingetje liggen om een capaciteitsmeter te maken met discrete componenten.

Ik vind het ook een goed idee.
Zo’n testertje kan altijd van pas kommen. Ik heb ook al eens condensators gehad die niet meer werkten en moest toen het hele schema doorzoeken naar die fout.

Is misschien handig idd, ik haal veel componenten uit oude spullen, en soms is er wel eens een weerstandje niet goed, of een condensator die z'n capaciteit kwijt is, etc. en dan is het wel handig om eventjes te checken of 'ie het nog wel doet...

zekers, maar ook als een apparaat het niet doet, dat je gewoon de tester erop kan hangen, en Ping, je ziet of hij het doet of niet.