Wat ik me nou af vraag he, je ziet niet zo heel vaak blauw op shows, maar als je het ziet, wat zouden ze dan gebruiken? dure Argon lasers met toch wel lage output, anders wordt het volgens mij veels te duur voor bv outdoor shows, of gebruiken ze verschrikkelijk dure onbetaalbare blauwe dpss lasers?

Of zijn dat witte lasers met PCAOMS (zo schrijf je dat toch?)

Verschil tussen AOM en PCAOM snap ik nog niet helemaal :S

[Bericht gewijzigd door Jelmer op ]

Op 12 mei 2005 21:45:22 schreef Jelmer:
Wat ik me nou af vraag he, je ziet niet zo heel vaak blauw op shows, maar als je het ziet, wat zouden ze dan gebruiken? dure Argon lasers met toch wel lage output, anders wordt het volgens mij veels te duur voor bv outdoor shows, of gebruiken ze verschrikkelijk dure onbetaalbare blauwe dpss lasers?

Of zijn dat witte lasers met PCAOMS (zo schrijf je dat toch?)

Verschil tussen AOM en PCAOM snap ik nog niet helemaal :S

het maakt niet veel uit wat je neemt. een argon of argon- krypton laser. het hangt van je vermogen, optiek en eventueel gasmengsel af hoeveel blauw je uit een laserbuis kunt halen.

Voor zowel witlicht lasers als argon lasers gebruiken we pcaom's om een kleurselectie te maken (wat uiteraard ook met dichro's kan)
PCAOM (multi channel) AOM (singel channel)

Ik heb geen idee wat nu op dit moment het meest bij grotere show's gebruikt wordt. Het gaat om vrij grote investeringen die een tijd mee moeten, dus men zal wel niet van de ene op de andere dag massaal op DPSS overstappen.

Aan de andere kant zijn DPSS-lasers voor lasershows ondertussen volgens mij zowel in afschrijvingen als natuurlijk energiekosten veel voordeliger dan ion.
Bij een nieuwe aanschaf zou ik DPSS verwachten.

Een gewone AOM is monochroom, Poly Chromatic AOM's zijn voor meerdere lijnen in 1x

"white light" ion lasers zijn mixed-gas, Ar voor groen en blauw (514 en 488 en nog wat lijnen) en Kr voor rood (649)
Het heeft een hele lijst voor- en nadelen ten opzichte van een `tandem' bestaande uit een losse Ar en Kr laser.

Op 12 mei 2005 22:02:23 schreef Mirage Group:
[...]

het maakt niet veel uit wat je neemt. een argon of argon- krypton laser. het hangt van je vermogen, optiek en eventueel gasmengsel af hoeveel blauw je uit een laserbuis kunt halen.

Voor zowel witlicht lasers als argon lasers gebruiken we pcaom's om een kleurselectie te maken (wat uiteraard ook met dichro's kan)
PCAOM (multi channel) AOM (singel channel)

Ah ok bedankt, met een AOM kun je dus 1 kleur filteren, met een PCAOM meerdere...

Heb jij zelf een witlicht laser?

Nee, mocht ik willen ;)

Heb een klein Ar-lasertje en een gewone AOM, en een boel HeNe lasers.

Misschien dat het met de dalende tweedehandsprijzen er ooit nog van komt dat ik eens iets leuks bij elkaar zoek, maar ik weet dat de laser zelf maar een van de vele kostbare onderdelen is die je voor een leuke show nodig hebt..

Ik heb een vriend met een wat uitgebreidere verzameling lasers en randapparatuur. Zodoende ben ik er ook een beetje in terecht gekomen.

Misschien is deze discussie leuk om eens door te kijken ?
Gaat over een bedrijfje dat een whitelight DPSS showlaser aanschaft.

Ik Wel samen met 5 dpssers (532nm) 2 argon lasers en nog 2 dooie lexel 95 kryptonlasers. En als klap op de vuurpijl. een hoop HeNe buisjes en laser diodetjes

Verder verwacht ik binnen een maandje of 3 wel een witlicht dpss systeem aan te kunnen schaffen +-3w

@ Aart. Mischien nog een leuk weetje. Krypronlasers kunnen ook witlicht geven daar heb je speciale optieken voor. deze geven een supergolflengtesprijding en uit een 2W krypton kun je zomaar 7W witlicht halen. Ik snap eigenlijk niet waarom men dit niet vaker gebruikt

http://www.lexellaser.com/lexel_images/techinfo/krypton-lines_chart.jpg

Even plaatje gezocht.. Er zijn idd wat blauwe en groene lijnen, ik heb even de zichtbaarheids-verhoudingen niet in mijn hoofd maar het zou best eens redelijk wit kunnen zijn.
Mogelijk wel wat meer kanalen op je AOM nodig om alle zes de lijnen te benutten.

Geen tekort aan rood zo in ieder geval denk ik. :)

Hoe dood zijn je Lexels ? Gas op of anders ?

Weet 98% zeker dat het gas op is en de spiegels zijn te slecht. Aangezien vullen ongeveer 400euries kost en de optics 1100 euro per setje........ heb ze ongeveer een jaar geleden aan de praat gehad. (zal de pics ff zoeken) maar ze gaven nog een 2mw aan rood.. en dan zijn het energie vretende lasertjes alias HeNe kloon :)

to Aart:

Hier het bedrijfde dat de Witlicht DPPS nu heeft aangeschaft.

De Medialas Mistique 1500. Heb hem nu 2 daagjes, en moet zeggen SUPER!! Heb al iemand hiergehad met een 5watt gasbuis, en het vermogen is zeker gelijk, en de kleuren zijn veel mooier+ wit licht is hier ook echt wit!

Verder ga ik nu dus vooral veel expirimenteren, en evt. kijken waar ik nog leuke ILDA files vandaan kan halen.

Heb een pakket met een avatar sturing en mamba black, maar zit kwa shows niet veel bij, en effecten enzo, allemaal zelf erinzetten. Verder zaterdag de 1e show..... Zal wel wat foto's maken, is een feesttent van +/- 1000pers.

Verder vroeg ik me af, of ik met een printer switch kastje, kan switschen tussen maba en de avatar? Dit zou voor ons veel voordelen meebrengen.

1 ding nog kwa registratie van mamba, ipv. een code aanvragen, zit er nu een soort USB lock dingetje bij. Kan het programma overal installeren en proggen, maar hij stuurt pas uit naar de USB box, als er ook een soort USB Sleuteltje in een andere poort zit.......

Iemand die nog een setje als van mylaserpage weg wilt doen?
(starter dan he, voeding + dac + mot1) mail me: liquid_smoke7@hotmail.com :)

@ WSS: Fijn om te horen dat-ie bevalt :)

Omschakelen met een mechanische printerswitch lijkt me niet onmogelijk.. [edit] Aan de andere kant zit je wel met je veiligheid als niet alles in de juiste volgorde zou gebeuren..
Geen aanrader imho, omschakelen zou eigenlijk netjes in meerdere stappen moeten, eerst blanken dan X en Y omschakelen en mogelijk ook nog iets aparts voor de interlock.

Mamba Black wordt inderdaad standaard met dongle geleverd.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Op 13 mei 2005 11:39:11 schreef WSS:
to Aart:

Hier het bedrijfde dat de Witlicht DPPS nu heeft aangeschaft.

De Medialas Mistique 1500. Heb hem nu 2 daagjes, en moet zeggen SUPER!! Heb al iemand hiergehad met een 5watt gasbuis, en het vermogen is zeker gelijk, en de kleuren zijn veel mooier+ wit licht is hier ook echt wit!

Verder ga ik nu dus vooral veel expirimenteren, en evt. kijken waar ik nog leuke ILDA files vandaan kan halen.

Heb een pakket met een avatar sturing en mamba black, maar zit kwa shows niet veel bij, en effecten enzo, allemaal zelf erinzetten. Verder zaterdag de 1e show..... Zal wel wat foto's maken, is een feesttent van +/- 1000pers.

Verder vroeg ik me af, of ik met een printer switch kastje, kan switschen tussen maba en de avatar? Dit zou voor ons veel voordelen meebrengen.

1 ding nog kwa registratie van mamba, ipv. een code aanvragen, zit er nu een soort USB lock dingetje bij. Kan het programma overal installeren en proggen, maar hij stuurt pas uit naar de USB box, als er ook een soort USB Sleuteltje in een andere poort zit.......

Hoeveel ervaring heb je? Ik bedoel... het is een zeer krachtige laser, ga je audience scanning doen of ga je het publiek niet raken?

Hen nog vrij weinig evaring, maar je moet ergens beginnen...

Verder gaan we boven het publiek projecteren, op tunnels en 4kanten na. Waaiers enzo boven het publiek.

Wel gaat er de eerste paar keer iemand mee, die zelf altijd met een 10watt gasbuis werkt, dus denk dat dat wel goed gaat komen.....

Welke 2 golflengte van een alc 60 kun je het beste afbuigen om rgb te kunnen maken. Zijn dit de meest sterke die er in zitten of het diepst blauw en het groenste??

Hoihoi,

Heb mijn set nu eindelijk compleet:
DPPS, WideMove, DACtje, Voeding, Mamba én een safeguard.
Nu de boel nog in de koffer bouwen en scannen maar.
Ik heb in de koffer XLR-uitgangen gemaakt voor aansturen van lampen of rookmachines. Verder zitten er koelventilatoren in en een noodstop met sleutel-ontgrendeling. Ziet er profi uit ,toch?

De foto's:

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LaserPlank.jpg
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LaserKofferL.jpg
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LaserkofferR.jpg
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LaserKofferV.jpg
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LaserKofferBin.jpg

Nog mensen met goede suggestie's???

Hallo ,

Na een tijdje experimenteren heb ik vandaag de eerste tests gedaan met mijn laser.
hieronder een fotootje :
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=LASERBUIZEN.jpg

WAT IS DAT VOOR EEN LASER?!

SPEC'S?

Op 15 mei 2005 13:20:38 schreef pietje probeer:
Welke 2 golflengte van een alc 60 kun je het beste afbuigen om rgb te kunnen maken. Zijn dit de meest sterke die er in zitten of het diepst blauw en het groenste??

donkerblauw is vaak heel erg zwak van een argon, t'voordeel is ook wel dat je er maar heel weinig van nodig hebt.
ik heb wel eens gehoordt dat je met een hene + multiline argon bijna witlicht kunt krijgen (Rood van de hene + Groen en Blauw van de argon) (tgaat dus voornamelijk om de groen (535nm oid) en de diep blauwe kleur als ik het goed begrepen heb)

Gezien de gekoelde optica e.d. lijkt het me een CO2 laser ?
Wel een spannende foto.. ;) :)

Voor mooi gebalanceerd wit is naar verhouding behoorlijk veel rood nodig.
Het is vaak echter niet zo enorm van belang of de balans tussen RGB helemaal ideaal is of niet.
Je kunt altijd op een wat lager dan maximaal vermogen wel een goede kleurbalans bereiken als dat van belang is.

Hoi ,

Nee het is geintje . :-p

Het is een 6kW CO2-laser van Rofin .
Deze laser staat op m'n werk en word gebruikt in een lasmachine om platen aan elkaar te lassen .

Het spul levert max. 6.3kW output (infrarood laserlicht klasse 4)

De eigenlijke laser werkt met een mix van CO2 , N2 en He.
En wordt geïoniseerd met 6kV (1kV per meter buis).
Er zit dus 6 meter buis in, onder de vorm van 2 driehoeken die optisch met elkaar gekoppeld zijn.

Het gas word ververst dmv 2 turbines die (ik dacht) bij ongeveer 16000 tr/min. draaien.
Om het geheel veilig te stellen worden de buizen vacuüm gezogen en nadien gevult met N2.

Het specifiek onderhoud gebeurt door de firma zelf.
We komen alleen tussen bij storingen , om uit te lijnen , vermogentest , ...

Er wordt nagedacht om een 10kW versie aan te schaffen , ...

Voor mooi gebalanceerd wit is naar verhouding behoorlijk veel rood nodig.
Het is vaak echter niet zo enorm van belang of de balans tussen RGB helemaal ideaal is of niet.
Je kunt altijd op een wat lager dan maximaal vermogen wel een goede kleurbalans bereiken als dat van belang is.

Ja, begrijp ik. Rood moet nog gekocht worden dus daar kan ik nog wel over denken. Waarschijnlijk word het iets van 100 mW tegenover 190 mW alc60 (9A). Maar welke 2 lijnen van de argon worden meestal gebruikt?? Heb ik nog nergens kunnen vinden. Hier een schema misschien makkelijk.

Wavelength Relative Power Absolute Power
------------------------------------------------
454.6 nm .03 .8 W
457.9 nm .06 1.5 W
465.8 nm .03 .8 W
472.7 nm .05 1.3 W
476.5 nm .12 3.0 W
488.0 nm .32 8.0 W
496.5 nm .12 3.0 W
501.7 nm .07 1.8 W
514.5 nm .40 10.0 W
528.7 nm .07 1.8 W

Ben overigens nog op zoek naar een AOM + driver. Moet tussen 450nm en 530nm zitten. Ook een aantal dichro's zijn erg welkom dus roept u maar.

Op 15 mei 2005 16:24:10 schreef Tito Rules:
Hoi ,

Nee het is geintje . :-p

Het is een 6kW CO2-laser van Rofin .
Deze laser staat op m'n werk en word gebruikt in een lasmachine om platen aan elkaar te lassen .

Het spul levert max. 6.3kW output (infrarood laserlicht klasse 4)

De eigenlijke laser werkt met een mix van CO2 , N2 en He.
En wordt geïoniseerd met 6kV (1kV per meter buis).
Er zit dus 6 meter buis in, onder de vorm van 2 driehoeken die optisch met elkaar gekoppeld zijn.

Het gas word ververst dmv 2 turbines die (ik dacht) bij ongeveer 16000 tr/min. draaien.
Om het geheel veilig te stellen worden de buizen vacuüm gezogen en nadien gevult met N2.

Het specifiek onderhoud gebeurt door de firma zelf.
We komen alleen tussen bij storingen , om uit te lijnen , vermogentest , ...

Er wordt nagedacht om een 10kW versie aan te schaffen , ...

leuk speeltje

Nog ff een vraagje over de Medialas Mambablack,
Hoe zit het nu met die code? Wanneer heb je die nodig? Kan nu namelijk gewoon de shows draaien en maken onder mamba..... Niet dat ik straks op lokatie ineens de vraag om die code krijg, voor ik verder kan.

En weet iemand toevallig hoe je met de Avatar je beeld in spiegelbeeld kan krijgen, om vanachter op een scherm te projecteren? En hoe werkt dit met mamba?

ik heb afgelopen week wat samples aangevraagd bij maxim.
voornamelijk (synchrone) serieele dac's. en daarmee hoop ik via de parallele poort genoeg snelheid uit te kunnen krijgen.

ik heb me nog niet echt verdiept in hoe ik dat zou kunnen uitrekenen.

maar ik ben nu wel bezig met m'n eigen software, ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik de paralle poort moet aansturen en dat is toch wel de basis.

maar de bedoeling is om het volgens de ilda standaard te doen. dus ik wil ook dat type files kunnen openen. (heb er alleen nog geen info over)

maw ik heb nog helemaal niks :P

[spam modus]
Post dan ook niet :P
[/spam modus]

OT: Waarom begin je niet gelijk USB? Ik zag oop inkoop acties (.net) dat er USB chips verkocht werden, wil je snelheid dan zit je goed met usb, en moeilijk is het ook niet eens! Zou best zo'n ding willen programmeren, maar heb die elektronische skills niet.

ja dat is dus het hele probleem, ik wil dus eigenlijk iets hebben dat je niet hoeft te programeren.

ik twijfel er wel een beetje aan of de paralelle poort wel snel genoeg is, maar dat gewoon een kwestie van proberen.