Op 9 mei 2005 15:30:10 schreef ledfreak:
[...]

die kan ik ook wel voor je regelen hoeveel heb je dr nodig
en hoeveel mw moet ie hebben kan ze regelen tot 100 mw

Dat is toch niet leuk meer, 100mw in een pointer, dat kan nooit goed gestabiliseerd zijn en het zijn ooggevaarlijke wapens als ze meegenomen worden op straat :(

Wat kost een rode DPSS 100mw met blanking bij je?

het is een ALC 60:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1079%20(Small).jpg
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1078%20(Small).jpg

Of toch niet, deze buis is iig niet de gene die erin hoort te zitten:
als iemand wel weet wat of waar deze buis vandaan komt please let me know!

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1075%20(Small).jpg
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1076%20(Small).jpg

en het begin van de voeding:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1080%20(Small).jpg

waarschijnlijk is de vorige buis overleden en is er daarom een nieuwe inezet, de buis werkt gewoon goed, ik heb een demonstratie gehad van de man die hem aan mij verkocht, was echt mooi!!
maar een beetje meer info over de buis is natuurlijk nooit erg?

[Bericht gewijzigd door hilbren op ]

Op 9 mei 2005 19:29:13 schreef Jelmer:
[...]

Dat is toch niet leuk meer, 100mw in een pointer, dat kan nooit goed gestabiliseerd zijn en het zijn ooggevaarlijke wapens als ze meegenomen worden op straat :(

Wat kost een rode DPSS 100mw met blanking bij je?

nee die 100 mw zijn ook niet stabiel en zwaar iligaal ook nog eens hier maar das elke pointer boven de 1 mw

maar denk dat je voor een rode laser van 100 mw met blanking al rap rond de 400-500 euro moet gaan denken

Volgens mij krijg je een 100 mW `pointer' ook nauwlijks goed passief gekoeld, zelfs onder redelijk ideale omstandigheden en met een goed aangepaste IR pomplaser.

@ ALC 60: Er zijn meerdere fabrikanten die het zelfde soort buizen hebben gemaakt als replacement voor het origineel. Ziet er niet uit alsof het erin gehobby't is dus het zal wel goed zijn. :)
Aan de andere kant heeft de echte ALC60 geen interne spiegels toch ? Zitten dan op platen aan de buitenkant.

Is hij multiline ? Die voeding ziet er naar uit dat je meer mijn lineaire ontwerp achterna gaat, of niet ? ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Op 9 mei 2005 21:16:01 schreef Aart:@ ALC 60: Er zijn meerdere fabrikanten die het zelfde soort buizen hebben gemaakt als replacement voor het origineel. Ziet er niet uit alsof het erin gehobby't is dus het zal wel goed zijn. :)
Aan de andere kant heeft de echte ALC60 geen interne spiegels toch ? Zitten dan op platen aan de buitenkant.

Is hij multiline ? Die voeding ziet er naar uit dat je meer mijn lineaire ontwerp achterna gaat, of niet ? ;)

Ik weet niet precies wat multiline eigenlijk inhoud???
ja het is een multiline

ja linear is lekker makkelijk, vermogen verstoken doe je toch wel met zo'n laser...

Dat er niet een golflengte uit komt, maar een aantal.
Meestal zijn single-line Ar lasers uit de grafische industrie 488 nm, zoals die van mij.

Multilines geven van groen naar blauw 528.7, 514.5, 488, 476.5 en 457.9 nm. Er zijn ook nog twee UV en een IR lijn, maar die komen volgens mij niet uit standaard multiline optica.
Multiline heeft een hoger redement maar je moet die verschillende golflengtes wel kunnen gebruiken.
De exacte vermogensverdeling tussen de lijnen is overigens van veel dingen afhankelijk maar het ontloopt elkaar niet zo veel.

[edit]Naast de laserfaq is de site van Lexel ook wel aardig voor wat algemene informatie, met plaatjes er in enzo. :) Buiten dat maken ze hele mooie ionlasers.

ja linear is lekker makkelijk, vermogen verstoken doe je toch wel met zo'n laser...

Helemaal mijn idee ;) Warme weerstand ruikt ook lekker :P

weet jij ook toevallig hoe het zit met het inschakelen van een argon?

want als ik nu mijn spanning ga gelijkrichten dan kom ik op 110Volt x wortel(2) = 155Volt uit.

als de laser nog niet is ontstoken dan zal de stroomsturing helemaal open gaan staan, maar op het moment dat de laser onstoken wordt dan zal er een behoorlijke stroompiek onstaan. de stroomsturing houdt dat waarschijnlijk nooit bij.
dus een aantal miliseconden zal dus de volledige 150Volt over de laser komen te staan... is dat normaal?

Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag. Misschien dezelfde persoon waarmee ik wel eens contact heb gehad.

Je doet er niet zo veel tegen..

Omdat ik ongeveer de helft van de spanningsval over de regelaar over weerstanden laat vallen valt het hier nogal mee, hoewel er vast een inschakelpiek is.

Mijn stroombron weet de rimpel van de voeding overigens redelijk weg te werken dus hij vrij snel.

Voor de wat hogere spanning voor het starten gebruik ik een primitieve booster, mijn transformator had een wat te lage spanning en het scheelt ook weer een boel dissipatie als hij eenmaal brand. :)

Als iemand nieuwsgierig word; de schema's en het verhaal staan al een tijd hier op mijn site. :)

Op 9 mei 2005 21:50:20 schreef pietje probeer:

Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag. Misschien dezelfde persoon waarmee ik wel eens contact heb gehad.

de laser heb ik gekocht bij een man die ergens in de buurt van Uitpost woont.

@Aart thx, dat geeft weer een beetje meer motivatie om met dit concept verder te bouwen.

wat weegt die trafo van jou eigenlijk, hij lijkt namelijk erg klein voor een 800VA?

edit:
ik zit net op je site te lezen dat jou laser maar 4mW doet als je er 8 amp doorjaagt. misschien tijd om hem opnieuw te laten vullen??

Hij is dan ook maar 625 VA geloof ik eigenlijk ;)

Maar red die 10 a 20 % overbelasting goed, wordt niet warm oid. Ik ben er tevreden mee zo, het is allemaal toch nogal experimenteel.

Op 9 mei 2005 22:05:12 schreef Aart:
Hij is dan ook maar 625 VA geloof ik eigenlijk ;)

Maar red die 10 a 20 % overbelasting goed, wordt niet warm oid. Ik ben er tevreden mee zo, het is allemaal toch nogal experimenteel.

ow okay, als je toch eens een betere voeding wil bouwen dan zou je voor de gein eens moeten kijken naar IGBT's werken erg leuk die dingen. (ik heb hier ook nog 3 van die 2n3055 liggen)

dat zwate ding van mij is ook een igbt, beeetje overrkill (max. 1700Volt en 1200Amp)

Niet dezelfde persoon maar kan het geen Uniphase buis zijn??

Op 9 mei 2005 22:14:50 schreef pietje probeer:
Niet dezelfde persoon maar kan het geen Uniphase buis zijn??

geen idee, k'heb net even met google gezocht maar geen van alle argon lasers die ik tegen kom lijken errop.

NEC heeft ook toen der tijd veel inlays gemaakt voor de ALC reeks.

ik zit net op je site te lezen dat jou laser maar 4mW doet als je er 8 amp doorjaagt. misschien tijd om hem opnieuw te laten vullen??

Enig idee wat dat kost ? ;)
Buiten dat is 5 mW 488 nm bij 8A een normale specificatie voor dit soort buisjes. De inwendige optica is niet te vervangen voor multiline.
De druk in de buis is wel te hoog, spanning over de buis is maar 73 V na opwarmen.
Misschien dat dat beter wordt als hij wat meer uren maakt, maar eerst wil ik de kathodespanning wat netter regelen eigenlijk.

1700 V bij 1200 A is imposant, maar het gaat er ook om hoeveel vermogen je er in kunt wegstoken.
Als je daadwerkelijk uit 150 V gaat voeden is dat 70V*8A = 560 W te stoken. Dat wordt grote koellichamen en fan's, of anders een paar straalkacheltjes van weerstanden.

Hoe heet mogen die modules worden en wat is de thermische weerstand naar het koellichaam ?

vermogen verstoken kunnen ze wel, tot een paar kilowatt.
het koelelement is 0,6K/Watt.

en wat beterft de trafo; misschien dat ik er een paar wikkelingen afhaal... t'hangt er ook een beetje vanaf welke spanningval de buis heeft

en die buis die ik heb liggen doet 60mW bij iets meer dan 8Ampere

Hoihoi.

Er is een nieuw topic over voornamelijk Popelscan en de bijbehorende DAC (en MOT1) in de rubriek Software & Interfacing.
Makkelijk als je alleen dáárin geinteresseerd bent.

http://www.circuitsonline.nl/forum/view/message/236982#236982

Groetjes, L.

zo het topic staat al weer een paar dagen stil.

weet je wat ik me nou altijd afvraag iedereen i hier altijd druk bezig met zijn of haar speelgoed maar dr worden zelden leuke plaatjes gepost van de behaalde resultaten hoe staat het met de zelfbouw galvo's bv ?

Meschien interesant maar kan eerdaags ook

100 mw 650 nm voor onder de 200 euro regelen
en 30 mw dpss voor onder de 170 euro
5 mw dpss zal rond de 50 euro gaan kosten

Op 12 mei 2005 16:30:59 schreef hilbren:
650nm klinkt leuk

dat vind ik nou ook :P

weet iemand al waar je spiegls kan kopen om groen en rood te mengen?

[Bericht gewijzigd door SuperBeamer op ]

635 nm 100 mw kan ook kan zelfs tot 500 mw alleen heb nog geen prijzen dr van gezien

Op 12 mei 2005 18:26:42 schreef ledfreak:
635 nm 100 mw kan ook kan zelfs tot 500 mw alleen heb nog geen prijzen dr van gezien

zo te horen wordt dat ook rap goedkoper het komende jaar.
Misschien zitten we hier over een jaartje of twee over onze RGB laser projectoren te OHen ;) - zou wel mooi zijn!

Op 12 mei 2005 18:15:10 schreef SuperBeamer:
[...]

dat vind ik nou ook :P

weet iemand al waar je spiegls kan kopen om groen en rood te mengen?

HB Laser heeft een hoop van dat soort optieken.