Als ik koffie probeer te zetten met mijn Delonghi Magnifica S, dan komt het water er heel langzaam uit. Op het moment dat het water loopt, is het geluid harder dan normaal.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- ontkalken
- de uitloop reinigen
- schijffilter reinigen
Type: Ecam 22.110.sb
Wat zou er nog verstopt kunnen zitten? Kan het iets anders zijn dan een verstopping?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Met wat ontkalkt? Een degelijk product?
Komt er een deel water in de opvangschaal ipv de tas?
De kop vd persunit heeft een terugslagklep om persduk in het koffiegruis te bevorderen. Dis mss verstropt?
Roland11
Golden Member
Volg het water. Haal slangen los, blaas verwarmingselement door etc., stap voor stap en dan vind je vanzelf de verstopping.
De verstopping kan ook in de zetgroep zitten, haal het zeefje er eens uit en kijk of het erg dicht zit. En zet eens koffie zonder het crema-ventiel erin en kijk of het dan wel normaal gaat.
Kan natuurlijk ook zijn dat de pomp gewoon te zwak is geworden en vernieuwd dient te worden.
De pomp heeft ook zijn zwakheden:
DeLonghi waterpomp repareren & wachten & vervangen stap voor stap ESAM / ECAM / ETAM
Oke, dankjulliewel. Ik heb tot nu toe nog niet meer dan één schroef losgeddraaid. (
Met wat ontkalkt? Een degelijk product?
Ik heb melkzuur gebruikt, ik heb ook nog een onaangebroken flesje citroenzuur staan
Komt er een deel water in de opvangschaal ipv de tas?
Nee
De kop vd persunit heeft een terugslagklep om persduk in het koffiegruis te bevorderen. Dis mss verstropt?
Hier moet ik nog even naar kijken. Is de persgroep iets anders als de zetgroep?
De verstopping kan ook in de zetgroep zitten, haal het zeefje er eens uit en kijk of het erg dict zit.
Ik denk dat dit zeefje het ding is dat ik het schijffilter had genoemd. Ik heb in iedergeval dat geperforeerde metalen schijfje losgeschroefd en schoongemaakt.
To be continued...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dit is waar de zetgroep zijn koffie in samenperst. Daar aan beginnen vraagt wel wat handigheid dus verzin eer je begint, het probleem kan ook elders zitten. Melkzuur in een ecam, kan dat?
[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]
Ik heb net even gekeken, de officiële ontkalker van Delonghi bestaat voor 30-50% uit melkzuur.
Waar moet ik aan denken bij handigheid? Kleine dingetjes en plastic clips die makkelijk breken en veel gepruts? Of zit zo'n ding ingewikkeld inelkaar en moet alles los?
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (30%)]
Ja best wel ingewikkeld, maar als je methodisch en rustig werkt... weet je zeker dat het schijffilter in de zetgroep echt schoon is, hou hem eens tegen het licht. De mijn heeft dat probleem ook gehad, en na het helemaal uit elkaar halen van de zetgroep kwam ik dat schijfje tegen en ALLE gaatjes zaten verstop, dat heb ik met veel gepriegel met een speld en perslucht schoon gekregen, sindsdien weer als een zonnetje.
Er staat tutorials op youtube over hoe je dat ding uit elkaar moet krijgen, en niet vergeten weer te smeren met de juiste siliconen.
[edit] de reinigingsfunctie komt niet bij de zetgroep btw
Hey, das een goed punt! Ik heb het schijffilter tegen het licht gehouden, sommige gaatjes leken na het reinigen nog steeds dicht te zitten, ik ging er vanuit dat er nog wat vocht in zat (capilaire werking).
Roland11
Golden Member
Op 2 december 2022 00:12:04 schreef necessaryevil:
Hey, das een goed punt! Ik heb het schijffilter tegen het licht gehouden, sommige gaatjes leken na het reinigen nog steeds dicht te zitten, ik ging er vanuit dat er nog wat vocht in zat (capilaire werking).
Je kunt hem ook in een pannetje kokend water doen met een vaatwastablet erin, dan wordt hij weer brandschoon en dan hoef je niet met een speld aan de slag.
Op 30 november 2022 23:20:48 schreef necessaryevil:
Als ik koffie probeer te zetten met mijn Delonghi Magnifica S, dan komt het water er heel langzaam uit. Op het moment dat het water loopt, is het geluid harder dan normaal.
Wat zou er nog verstopt kunnen zitten? Kan het iets anders zijn dan een verstopping?
Een verstopping leid vaak tot een pomp die steeds stiller wordt naarmate hij meer druk opbouwt.
Heb je naast onkalken ook al eens een ander reinigingsprogramma getest?
Ik gok toch op de pomp. Heb nog niet zo lang geleden een Siemens pomp open gemaakt omdat deze ook te weinig debiet had waardoor stoomvorming optrad. Er zat een kleine onzuiverheid tussen het terugslagklepje. Pomp bij deze maakte ook meer kabaal. Allemaal te testen door de pomp extern te gaan voeden, langere slang erop en dan wat afpersen met de vinger op om opgebouwde druk te simuleren. Van een toestel dewelke je gewoon bent weet je ongeveer hoe lang deze pompt voor een tas. Met een vergelijkende test weet je of het probleem de pomp is. Je moet ergens beginnen. Reservoir met vlotte doorgang (eventuele filter) is het begin, daarna de pomp, is die goed dan warm water vragen. Tot daar moet het dan wel lukken. Ken dit toestel niet, maar verwacht daar ook een 3 of 4 weg ventiel die nog roet in het eten kan gooien. Ik haat koffiemachines, maar soms kan ik er niet onderuit als vriendendienst. Een echte koffiedrinker is té veeleisend. "De bonen moeten zeer fijn gemalen zijn, maar dan proef je dat ze ietwat verbrand zijn door de wrijving". Dan liefst ook nog dezelfde dag herstellen met zo weing mogelijk kosten. Hebben direct een nieuw gekocht en de rommel mag ik hebben voor donor stukken. Staat hier al een jaar en vind het zonde om een nog werkend toesel weg te gooien.
Ik repareer ze hele dagen, vandaag 4 gehad bij klanten thuis. Ik dacht ook dat ik ze zou gaan haten maar inmiddels vind ik het ontzettend leuk.
Ik heb dan wel alle benodigde documentatie en repareer met vaste tarieven, dat scheelt wel. Ik kan ze zo opknappen zonder gedoe.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik vind Delonghi apparaten (in tegenstelling tot veel andere) best fijn om aan te werken; ze ziten vrij logisch in elkaar.
Heb onlangs aan een aantal EC685 gewerkt. Omdat het zo'n compact apparaat is, vreesde ik het ergste qua 'sleutelvriendelijkheid'... 
Maar als je eenmaal weet hoe alles uit elkaar gaat zijn ze heel vriendelijk om aan te werken...
Op 2 december 2022 20:03:21 schreef maus0611:
[...]Een verstopping leid vaak tot een pomp die steeds stiller wordt naarmate hij meer druk opbouwt.
Heb je naast onkalken ook al eens een ander reinigingsprogramma getest?
Dat klopt inderdaad, bij die van mij hoorde je de druk opbouwen en begon ie ook te lekken bij de zetgroep. En volgens mij kan ie alleen ontkalken, reinigingsfunctie zit er niet in, sowieso reinigt ie dan alleen de binnenkant en niet de zetgroep.
Die tip met vaatwastablet en een pannetje water is wel een goede idd, nou is die van mij inmiddels nagenoeg total loss, water loopt er aan alle kanten langsaf, dus denk niet dat die van mij nog ooit uit elkaar moet op dat gebied
.
[edit], voor een Italiaans apparaat inderdaad best service vriendelijk. Die van mij is inmiddels 11 jaar oud. Iemand een tip wat een goede vervanger voor em is? Of waar ik een betaalbaar thermoblock (zo heet dat ding geloof ik toch?) vandaan kan halen?
[Bericht gewijzigd door Antoine op (14%)]
Roland11
Golden Member
Op 5 december 2022 10:31:48 schreef Antoine:
Die van mij is inmiddels 11 jaar oud. Iemand een tip wat een goede vervanger voor em is? Of waar ik een betaalbaar thermoblock (zo heet dat ding geloof ik toch?) vandaan kan halen?
Wat mij betreft heeft een DeLonghi een heel goede prijs/kwaliteitverhouding, in ieder geval de goedkopere. Dus ik zou er weer eentje van DeLonghi aanraden 
Je thermoblock is defekt? Ja, repareren/vervangen kan natuurlijk ook en zal een stuk goedkoper zijn dan een nieuw apparaat...
Bij koffieonderdelen.nl kan je betaalbaar een thermoblock krijgen, of tenminste is de goedkoopste wel.
Ik heb wat hulp gekregen. Er is een nieuwe pomp en een andere zetgroep geprobeerd, dit had geen resultaat.
Ik vermoed bovendeel zetgroep is het euvel, het vaste deel zeg maar. Daar zit een ventiel in die nogal eens "plakt"
Op 8 december 2022 18:53:37 schreef smd:
Ik vermoed bovendeel zetgroep is het euvel, het vaste deel zeg maar. Daar zit een ventiel in die nogal eens "plakt"
Dat klopt, maar als dat ventiel "plakt" loopt al het water de lekbak in (been there done that zeg maar)
Iemand, wiens forumnaam ik niet weet, heeft mij een mail gestuurd met wat vragen.
Hierbij foto's van mogelijke lekkageplaatsen. Foto 1 heeft de persgroep ring (cm of 5 diameter) die lekken kan. Tevens kan de slang gewoon los of lek zijn.
Foto 2 de aansluitingen vanaf de doorstroomverhitter en door richting stoompijpje.
Hier zitten kleine O ringen in van ongeveer 5mm(!) en die krijg je er wel uit, maar moet je na losmaken eigenlijk vervangen.
Mocht er hier tijdens gebruik geen lekkage zichtbaar zijn, lekker laten zitten.
Als het water tijdens koffiezetten rechtstreeks via het dikke witte slangetje richting de opvangschaal loopt zou ik denk ik afscheid nemen, dit probleem zit dan in de unit met de eerder beschreven persgroep ring.
In mijn machine is dat het witte kunststof, dit vormt de bouwbasis van de machine en is eigenlijk niet te vervangen.
Demonteren ging bij deze machine als volgt:
Achterwand, 2 torx schroeven bovenaan, 3 onderaan.
Achterwand wegnemen.
Bovenaan verschijnen nu schroeven die de zijwanden vasthouden. Deze kunnen los en dan kunnen de zijwanden eruit.
Bovenzijde wegnemen:
Knop stoomventiel eraf trekken.
Linkerzijde bij het stoomventiel, zit een haaks kunststof borgclipje op die eraf kan, gaat wat moeizaam. Hierna kan het stoomventiel eruit voorlangs.
Nou dacht ik dat er ook nog 2 schroeven zitten vooraan bovenaan in de zijkant, die het bovendeel vasthouden > losmaken.
Bonenreservoir; hier zitten 2 schroeven die het roostertje vasthouden, losmaken en rooster wegnemen. Stand van de boneninstelling onthouden of foto maken. Knop kan wat klemmen.
Als het goed is kan nu de bovenzijde open.
Sterkte gewenst.