Delonghi Magnifica S lijkt verstopt te zitten - vanalles geprobeerd

hmm ja, maar bij goede oringen vaak niet..

Iemand, wiens forumnaam ik niet weet, heeft mij een mail gestuurd met wat vragen.

Hierbij foto's van mogelijke lekkageplaatsen. Foto 1 heeft de persgroep ring (cm of 5 diameter) die lekken kan. Tevens kan de slang gewoon los of lek zijn.

Foto 2 de aansluitingen vanaf de doorstroomverhitter en door richting stoompijpje.
Hier zitten kleine O ringen in van ongeveer 5mm(!) en die krijg je er wel uit, maar moet je na losmaken eigenlijk vervangen.
Mocht er hier tijdens gebruik geen lekkage zichtbaar zijn, lekker laten zitten.

Als het water tijdens koffiezetten rechtstreeks via het dikke witte slangetje richting de opvangschaal loopt zou ik denk ik afscheid nemen, dit probleem zit dan in de unit met de eerder beschreven persgroep ring.
In mijn machine is dat het witte kunststof, dit vormt de bouwbasis van de machine en is eigenlijk niet te vervangen.

Demonteren ging bij deze machine als volgt:

Achterwand, 2 torx schroeven bovenaan, 3 onderaan.
Achterwand wegnemen.

Bovenaan verschijnen nu schroeven die de zijwanden vasthouden. Deze kunnen los en dan kunnen de zijwanden eruit.

Bovenzijde wegnemen:
Knop stoomventiel eraf trekken.
Linkerzijde bij het stoomventiel, zit een haaks kunststof borgclipje op die eraf kan, gaat wat moeizaam. Hierna kan het stoomventiel eruit voorlangs.
Nou dacht ik dat er ook nog 2 schroeven zitten vooraan bovenaan in de zijkant, die het bovendeel vasthouden > losmaken.

Bonenreservoir; hier zitten 2 schroeven die het roostertje vasthouden, losmaken en rooster wegnemen. Stand van de boneninstelling onthouden of foto maken. Knop kan wat klemmen.

Als het goed is kan nu de bovenzijde open.

Dat was ik :) Dank voor de info!

Overigens was bij mij het probleem dat de machine niet spoelt bij aan en uitzetten, het water loopt dan rechtstreeks de lekbak in.
Daarnaast zet de machine soms geen koffie: na het malen komt de droge koffie rechtstreeks in de koffiedikbak, en het hete water rechtstreeks in de lekbak…..
Kortom, de machine staat met 1 been in de kliko…..

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (84%)]

Dat deed mijn Delonghi ook, die maalde te weinig waardoor de zetgroep vervolgens dacht dat de bonen op zijn of er een beknelling is, gevolg gemalen koffie direct weggegooid en foutmelding in de vorm van knipperende lampjes.

Na wat pogingen om het bedieningspaneel te demonteren om bij die leuke potmeter te komen, werkt ie helemaal niet meer en gaat weg.

Ik vermoed een ingebakken 'fout' in de besturing waardoor het ding maar een paar jaar meegaat.

Op 13 december 2022 23:00:46 schreef maus0611:
Ik vermoed een ingebakken 'fout' in de besturing waardoor het ding maar een paar jaar meegaat.

Er zit een softwarefout in veel DeLonghi's waardoor hij, als hij eenmaal te kort gaat malen, niet meer uit die stand komt. Is te verhelpen, via een reset-truuk of door het herprogrammeren van de CPU.
En als dat niet helpt, dan is er iets mis met de Hall-sensor die het aantal omwentelingen van de zetgroepmotor meet (ja, de zetgroepmotor - niet de motor van het maalwerk).

Ah goed om te weten. Ik vrees dat de mijne helemaal stuk is, ik had de potmeter kortgesloten om die uit te sluiten maar nu maalt hij helemaal niet meer en gaat meteen koffie zetten.

Een kennis heeft het probleem opgelost. Een beetje beschamend: het probleem is opgelost nadat doordat de koffie te fijn werd gemalen. De maalinstelling is bijgesteld en nu werkt alles weer prima.

Overigens is het toestel wel uitelkaar geweest, er zit een nieuwe pomp in en ik dacht dat er ook wat slangetjes doorgeblazen zijn, misschien heeft dat ook nog effect gehad op het een en ander.

Er is nog een ding dat ik niet snap: voorheen heeft het wel gewerkt met fijne maling. Op het moment dat het apparaat slecht begon te lopen had ik niets gewijzigd.

Toch maar uit de Kliko weer?? ( hoort een afgedankt apparaat overigens niet thuis..) Maar dan was het wel HEEL erg fijn afgesteld... Fijn dat het opgelost is!!

//edit
foutje

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (97%)]

Ik heb bij een Magnifica S Ecam 22.110.B een vergelijkbaar probleem. Er loopt wat water in de lekbak en een deel komt er als koffie uit. Zou vervangen van de rubber ring genoeg zijn of is de kans groter dat het zwarte filter geblokkeerd is? Ik heb de twee schroeven al los gehaald, maar krijg die zwarte kap er niet af.

De rubber ring? Het zwarte filter? De zwarte kap?
Geen idee wat je precies bedoelt...

Tussen de brouweenheid en de zuiger loopt veel water weg. Ik heb de zuiger helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Dat heeft niet geholpen. Het warme water gaat dus niet uit de brouweenheid door de zuiger naar de mond maar loopt langs de zuiger. Dan lijkt mij dat er twee dingen kunnen zijn:
- de brouweenheid en zuiger sluiten niet goed meer op elkaar aan. Dan zou ik de rubber ring op de zuiger kunnen vervangen.
- de zuiger zit ergens verstopt en laat de koffie niet goed meer door, waardoor er overdruk ontstaat en de rest van het water langs de zuiger gaat en er niet doorheen.
Wat denken jullie? Nieuwe zuiger kopen? Of is er nog iets anders dat ik kan controleren? Dit is een foto van de zuiger.

Veren/ houders willen inwendig wel eens gebroken zijn van de "zuiger" maar er langs lekken.. komt door O-ring worden nooit ingevet zoals gebruiksaanwijzing wel vermeld

Een nieuw ventiel (de getoonde eenheid, voor 48 euro gekocht bij Het Onderdelenhuis in Amsterdam, binnen een dag geleverd) heeft geholpen. Hij werkt weer goed!

Op 14 december 2022 10:48:56 schreef Roland11:
[...]Er zit een softwarefout in veel DeLonghi's waardoor hij, als hij eenmaal te kort gaat malen, niet meer uit die stand komt. Is te verhelpen, via een reset-truuk of door het herprogrammeren van de CPU.
En als dat niet helpt, dan is er iets mis met de Hall-sensor die het aantal omwentelingen van de zetgroepmotor meet (ja, de zetgroepmotor - niet de motor van het maalwerk).

Oud topic, maar toch een relevante vraag op bovenstaande:

Weet je ook hoe die reset-truuk uitgevoerd kan worden? Ik heb hier een 22.110b staan die na 2 sec stopt met malen, ongeacht hoe de draaiknop staat. Alleen bij de meest linker stand gaat ie naar de niet-malen stand.

Zie https://www.kaffee-welt.net/index.php/Thread/21071-DeLonghi-5500-Fehle… :

Probier mal Bohnen raus, ca 10 x Kaffee beziehen, Fehlermeldung ignorieren, dannach Bohnen einfüllen und 3-4 Kaffee beziehen...

Beste experts,

Ik vermoed dat mijn toestel ook een verstopping heeft. Tot nu toe heb ik de volgende stappen ondernomen:
- Zetgroep gereinigd en gecontroleerd
- Leidingen losgemaakt en gereinigd (geen blokkade gevonden)
- Verwarmingselement losgemaakt en doorgeblazen (geen kalk aangetroffen)

Na deze stappen kon ik het apparaat weer opstarten, en het doorlopen van de opstartprocedure ging zonder problemen. Vervolgens heb ik het tweemaal zonder problemen ontkalkt. Alles lijkt normaal, totdat ik daadwerkelijk koffie wil zetten. Op dat moment hoor ik de koffie malen en de pomp druk opbouwen, maar daarna wordt het geluid van de pomp zachter en komt er geen koffie uit en krijg je een foutmelding op het display.

Op het display knipperen de lampjes van het volle afvalbakje en het driehoekje met het uitroepteken. Het lampje van het waterreservoir blijft continu branden. Volgens de handleiding zou dit te maken hebben met een te fijne maalgraad, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de maalgraad op stand 7 staat.

Bij het in en uitschakelen loopt het apparaat ook niet meer door. Ook dan hoor je de pomp wel proberen maar lijkt het ergens verstopt te zitten.

Ik vermoed dat er geen probleem is met de pomp, want het stoompijpje werkt nog steeds normaal en na gebruik verdwijnt de foutmelding ook weer van het display.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Heeft niemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Op donderdag 1 december 2022 18:08:36 schreef EricN:
Dit is waar de zetgroep zijn koffie in samenperst. Daar aan beginnen vraagt wel wat handigheid dus verzin eer je begint, het probleem kan ook elders zitten.

Weinig nieuws te melden. Dit ding veroorzaakt de meeste problemen maar niet altijd...

Op woensdag 25 september 2024 06:32:48 schreef Joff:
Heeft niemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Dit verschijnsel heb je ook bij een versleten pomp, d.w.z. dat de pomp niet voldoende druk meer kan inbouwen (kunststof kogeltje in de Ulka pomp is dan versleten).
Het eerste wat ik doe is een nieuwe pomp erin als test.

(Heb je ook het crema-ventiel in de zetgroep gecontroleerd, of er eventueel uitgehaald om te testen? Dat kan ook dicht/verstopt zitten).

Bedankt! Ik ga het cremaventiel en de pomp vervangen en ik kijk naar dat ding waar EricN naar verwijst. Top!

Ik zou nog even wachten met dat 'ding' te vervangen dat EricN noemt. Een pomp wisselen is namelijk veeeeeel gemakkelijker. Crema-ventiel vervangen is ook niet meteen nodig, haal het er eerst eens uit, en kijk of de machine dan wel werkt.

Idd. Laatste resort. Zoals vermeld kunnen er nog andere oorzaken zijn.

Bij pompen heb ik de ervaring dat het maar max 1/10 is. Meestal geen verschil bij drukopbouw en verstillende/dempende klank probleem. Maar, niets is uitgesloten. Statistisch nog steeds 1/10....

@ronald: Het cremaventiel waar zit dat juist bij deze? Toch in de "kop"? Aka dat "ding"?

[Bericht gewijzigd door EricN op (38%)]