Hallo,
Het lijkt misschien een heel erg voor de hand liggend topic maar dit blijkt toch niet helemaal zo.
Voor mijn werk gebruik ik 24v accu's. Deze bestaat uit 2x een 12v 12ah loodaccu in een behuizing.
Deze laad ik normaal op netspanning via een MEC 24v 3A lader.

Nu zou ik deze accu's ook tijdens het rijden via de 12v van mijn auto willen laden.
In eerste instantie zag ik de victron orion -Tr DC-DC 12/24-5A omvormer/ acculader

Echter, deze laadt 5A en ik heb begrepen dat ik een 12ah accu het beste met niet meer dan 3.6 A moet laden.
Is er een mogelijkheid deze omvormer/lader te gebruiken en minder te laten laden? Of zijn er andere systemen om dit te doen?
Wat belangrijk is:
-Ik wil een goede lader die de accu's goed laadt en ook stopt als ze vol zijn.
-Het is niet mogelijk om de 12v accu's uit de behuizing te halen dus ze dienen wel echt op 24v geladen te worden.
Bedankt alvast voor alle tips
Eric21
Golden Member
Als je zoiets gebruikt, kun je gewoon je originele lader blijven gebruiken
https://www.kabelshop.nl/Nedis-Omvormer-12V-naar-230V-Nedis-DC-AC-Zuiv…
Ja dat wilde ik er ook nog bij zeggen.
Ik wilde eigenlijk niet van 12v naar 230 om dan weer terug te gaan naar de lader.
Ik heb ook 2 nieuwe laders nodig en de netspanning laders blijven in de loods.
Dus nieuwe laders moeten er sowieso komen.
Liefst dus iets dat 2in1 is.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Opzich kosten die kastjes niet veel.
Maar is het exacte wetenschap welke weerstand dient vervangen te worden voor welk type?
Uiteraard voorkeur aan een bestaand product/oplossing
benleentje
Golden Member
Echter, deze laadt 5A en ik heb begrepen dat ik een 12ah accu het beste met niet meer dan 3.6 A moet laden.
Is er een mogelijkheid deze omvormer/lader te gebruiken en minder te laten laden? Of zijn er andere systemen om dit te doen?
Het is alleen een probleem als je de 24V accu daarvoor te diep ontladen hebt, een geheel lege accu zal dan wel boven 3A uitkomen. Maar als je dan met 5A gaat laden is dat ook nog niet eens zo heel erg want die stroom zal vrij snel naar gaan dalen. De accu zelf bepaalt wel redelijk de stroom die er gaat lopen en niet zozeer de lader zelf.
Dus als de accu zeg half leeg is en begint op de oude lader met 2,5A te laden dan doet hij dat ook op de nieuwe.
Met een hoge spanning laden is bv een stuk schadelijker dan een wat hogere stroom.
Maar is het exacte wetenschap welke weerstand dient vervangen te worden voor welk type?
Vaak valt zo een meet weerstand wel op, vaak ziet het eruit als een dik stuk draad.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
Het apparaat dat ik gebruik schakelt uit als de accu's op 22v komen.
Dus veel verder dan dat worden ze niet ontladen.
Zou deze victron dan een goede oplossing zijn zonder dat t schade kan aanbrengen?
En weten jullie ook of dit een goede lader is? Dus of hij niet overlaadt etc.
benleentje
Golden Member
En weten jullie ook of dit een goede lader is? Dus of hij niet overlaadt etc.
Ik heb hem net even gegoogled is de Orion 12/24-5 is een twijfelachtig ding. Het is eingelijk bedoelt om 24V te maken uit een lagere spanning maar lijkt de laadfunctie zelf te missen
Het is gewoon een omvormer waar een vast gestabiliseerde 24V uitkomt. Om een 24V accu te laden heb je echter iets van 28,8V nodig. Je kan deze Orion dan wel op 28,8V instellen maar of die dan ook op tijd afschakelt staat er niet bij.
Even verder door de zeer beknopt handleiding gespit en het blijkt alleen als druppellader geschikt te zijn. Maar niet bedoelt om een lege accu volledig op te laden. Dus goed om de accu met een spanning van zeg 26,5V tot ca 85% op te laden. Maar schakelt verder niet af.
En dan is het ook zeker dat je er nooit te veel stroom in kan krijgen omdat je laadspanning wat lager staat ingesteld.
Onderstaand is wel een echte acculader of omvormer (instelbaar met een dipswich). Maar dan denk ik dat een 12V naar 230V omvormer + losse 230V lader een stuk goedkoper gaat zijn.
https://www.acculaders.nl/mastervolt-dc-dc-omvormer-magic-12-24-10.htm…
Op 13 april 2022 12:15:22 schreef Gripfruit:
-Het is niet mogelijk om de 12v accu's uit de behuizing te halen dus ze dienen wel echt op 24v geladen te worden.
Misschien nog een idee ... geen idee of dat voor jouw toepassing werkt of bruikbaar is.
Ik had een zelfde probleem, een tweetal accu's die ik parallel wilde laden en in serie gebruiken.
Daar heb ik toen in het accupack een 4-polige connector voor geinstalleerd, op elk paar pennen zat 1 accu aangesloten.
Daarbij had ik twee kabels, eentje voor het laden met de accu's parallel, en eentje voor de verbruiker waarbij ze in serie waren aangesloten.
Waarom? Staat dit in de datasheet v.d. accu's? Zijn het volledig gesealde accu's?
Bij een gewone lood acculader bepaald de accu wat er voor laadstroom loopt. Als de aangelegde spanning niet te hoog is, zal de laadstroom nooit te hoog worden.
Ik denk dat je beter in plaats van een ingewikkelde en dure lader een gewone omvormer van 24 volt kunt kopen die je afregelt op een uitgangspanning van
2 x 13,8V = 27,6 volt. De accu kan dan nooit overladen worden omdat de laad spanning daarvoor te laag is. Het ingewikkelde laad programma in zo'n vitron kun je toch niet gebruiken omdat je automotor te kort draait en laad om het hele laad programma af te werken.
Als je de accu uit de wagen haalt en 's nachts op de ingewikkelde lader aansluit kan die lader lekker de hele nacht zijn programma'tje aflopen.
Je moet dingen niet moeilijker maken dan nodig. De ouderwetse methode van mobiel laden heeft afgelopen halve eeuw echt wel zijn waarde bewezen.
Ik zou dit ding gebruiken om jouw accu's te laden:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001636280545.html?spm=a2g0o.product…
Ik heb deze ook een tijdje gebruikt in mijn wagen. Het werkte prima. Let wel op. In en uitgang zijn niet geisoleert en je moet hem even netjes in een (metalen) kastje bouwen. Koelelementen van de omvorner netjes thermisch koppelen aan de metaal van het kastje. En gebruik dikke voedingskabels. minimaal 2,52 en ga naar 42 als de kabels langer worden dan een paar meter. De CV instelling zet je op die 27,6 volt en de cc instelling zet je op max, of in jouw geval op die 3,6 ampere. Monteer hem op een koele plaats in de auto. In de rijwind ofzo.
Ik zou zo'n soort van kastje gebruiken:
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 14 april 2022 09:21:21 schreef Ex-fietser:
Waarom? Staat dit in de datasheet v.d. accu's? Zijn het volledig gesealde accu's?
Een gebruikelijke waarde in datasheets van 12V loodaccus is 0.25C, oftewel 3A bij een 12Ah accu. Als de TS 3.6 (0.3C) zegt, dan zou dat in zijn datasheet kunnen staan of iemand anders heeft andere datasheets gezien dan ik en daar 0.3C als standaardregeltje uit gedestilleerd.
Voor de rest ben ik het met je eens. Prima voorstel.
benleentje
Golden Member
Het ingewikkelde laad programma in zo'n vitron kun je toch niet gebruiken omdat je automotor te kort draait en laad om het hele laad programma af te werken.
Oops daar heb ik helemaal overheen gelezen, hij wil laden gedurende de rit. IK dacht dat hij uit een vast 12V systeem wou gaan laden.
Ja dan heb je helemaal gelijk en is tussen de 27V en 28V aan spanning prima om te laden.
Bij een gewone lood acculader bepaald de accu wat er voor laadstroom loopt.
Ja dat klopt, behalve als de accu echt helemaal leeg is dan is stroom begrenst laden aan te bevelen, maar goed dan heb je de accu toch al mishandelt door te diep ontladen en een enkele keer met te veel stroom laden maakt dan ook niet zoveel meer uit.
Bedankt allemaal voor de goede ideeën en tips.
Dat het programma niet helemaal af kan lopen klopt niet helemaal omdat ik een 2e 12v accu aan boord wil hebben waarbij er dus ook 12v spanning is als ik stil sta. (dat had ik nog niet bedacht toen ik het topic startte).
De mastervolt lijkt me een prachtig apparaat maar inderdaad wat prijzig (heb er 2 nodig) en daarnaast misschien wel te multifunctioneel.
Gewoon een 24v voeding zou evt. een oplossing kunnen zijn. Hoewel ik natuurlijk wil voorkomen dat de accus overladen worden.
Wordt t dan toch een 12v-230 en dan gewoon dezelfde laders kopen als dat ik al heb?
Zou toch mooi zijn als er een soort systeem bestond a 100-150 euro
benleentje
Golden Member
Het hangt er maar vanaf hoe vol je de accu's wilt hebben. Als dat ook bv ca 85 / 90% mag zijn dan kan je prima laden met een spanning van 27,8V. Overladen is dan bijna onmogelijk.
Als je hem 100% wilt hebben dan kan dat ook wel maar dan moet je met 28,8V gaan laden maar dan wel op tijd afschakelen. Als je accu altijd ongeveer even ver ontladen zijn dan zou je dat met een tijdklok kunnen doen. IEts te lang doorladen kan niet direct kwaad.
De mastervolt lijkt me een prachtig apparaat maar inderdaad wat prijzig (heb er 2 nodig) en daarnaast misschien wel te multifunctioneel.
Te multifunctioneel valt wel maar het is gewoon 1 van de weinige DCDC 12-24 accu laders, de rest zijn enkel omvormers. En waar er weinig van zijn, zijn dan automatisch heel duur.
Zou toch mooi zijn als er een soort systeem bestond a 100-150 euro
Als je een 12/24V naar 230V omvormer + acculader neemt moet dat wel lukken voor die prijs.
IK heb wel een idee koop de onderstaande acculader.
https://www.conrad.nl/nl/p/absaar-evo-6-0-druppellader-12-v-24-v-6-a-3…
Maak dat ding open en meet welke spanning er voor het laadgedeelte staat. Grote kans dat dat ca 30V of lager is.
Koppel dan het 230V gedeelte los en sluit via de Orion DCDC 12-24-5 daar dan 30V aan voor het laadgedeelte.
En het hoeft echt niet dat conrad ding te zijn mag je zelf ook iets anders voor zoeken.
OP Ali vind ik wel dcdc chargers, dus met echte laadfunctie
https://nl.aliexpress.com/item/32758230620.html?spm=a2g0o.productlist.…
En dat het ding dus max 10A doet maakt niets uit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 14 april 2022 21:55:16 schreef Gripfruit:
Wordt t dan toch een 12v-230 en dan gewoon dezelfde laders kopen als dat ik al heb?Zou toch mooi zijn als er een soort systeem bestond a 100-150 euro
Lezen is een kunst.
Ik heb geen antwoord op je vraag maar wel ervaring met Victron.
Het bedrijf waar ik werkte verkocht destijds Victron rolstoelladers van 24V 8A. Deze kwamen bij bosjes defect terug. Meer dan 70% bleek slecht gebouwd.
Lang heeft deze samenwerking met Victron niet geduurt.
Kijk maar wat je hiermee doet, ik wil je alleen maar waarschuwen.
Mvg Ron
Hallo, ik pik dit topic weer even op omdat ik helaas nog geen keuze heb kunnen maken.
Betreffende de kwaliteit van Victron ga ik me zeker op in lezen.
bij deze unit:
http://https://www.acculaders.nl/victron-orion-tr-12-24-5a-120w-geisol…
vond ik in de beschrijving het volgende:
De Orion Smart DC-DC-acculaders kunnen worden gebruikt als voeding of als acculader. In de laadmodus zal het drietrappen- laadalgoritme de levensduur van de accu verlengen door de accu op de juiste manier op te laden. Vooral in het geval van voertuigen met een slimme wisselstroomdynamo, of bij een spanningsval veroorzaakt door lange kabels, is gecontroleerd opladen onmisbaar.
ik hoef me dus bij mijn 24v 12ah geen zorgen te maken om die 5amp? Mijn accus die nooit onder de 22v komen zullen er dus voor zorgen dat deze laadstroom nooit te hoog uitkomen is dat correct?
Wat ik er nog even aan toe wil voegen is dat de accu's soms wel 24u aan deze lader zullen staan. Er zal dus altijd 12v spanning aanwezig zijn door een huishoud accu.
Bedankt.
De Orion SMART is een acculader, de non-smart is gewoon een buck-boost converter
Ik verwacht niet dat de 5A een probleem zal zijn. Bij een loodaccutje loopt de laadstroom zoiezo vrij snel al terug
De Victron is, in lader stand, ook een nette lader en zal de accu op een lagere floatspanning houden, en dus niet 24 uur lang op 29.2V of whatever je accu nodig hebt.
Uiteraard moet je m wel goed instellen voor jouw specifieke accu, maar dat is wel te vinden.
Dus zo'n smart charger zou wel goed zijn?
Maar ik zie dat de kleinste Smart een 10 amp versie is.....
Graag jullie bedenkingen
[Bericht gewijzigd door Gripfruit op (52%)]
Wij hebben een aanhangwagen met een elektrische 24V lier erop. 2 semi-tractie accu's erin (dacht 120Ah elk) met een omvormer 12V-24V die we op 28V hebben afgesteld.
Probleem bij ons was dat de 12V is afgezekerd op 25A en we daar dus nooit boven mogen gaan.
Opgelost door er een setje (4x55W) lampen tussen te zetten. Werkt al 8j probleemloos. Bij flink lege accu's gaan de lampen wat gloeien, volledig oplichten heb ik nog niet meegemaakt. Of dit een bruikbare oplossing is weet ik niet. Voor ons moest het vooral de voeding beschermen, zelfs met een kortgesloten ingang van de omvormer gaan dan enkel de lampen voluit branden en blijft de rest heel.
Opgelost door er een setje (4x55W) lampen tussen te zetten. Werkt al 8j probleemloos. Bij flink lege accu's gaan de lampen wat gloeien, volledig oplichten heb ik nog niet meegemaakt.
Heb je de twee lampen in serie met elkaar en in serie met de voeding van de lader geplaatst?
Hieruit blijkt ook dat een acculader voor loodaccu's meestal een spanningsbron is die staat afgesteld op de maximale spanning die de accu mag hebben om comfortabel en rustig te kunnen laden. In dit voorbeeld zit die spanning dus ergens tussen de 27 en 28 volt. De laadstroom die dan op gaat treden is dan ook nooit die 5 ampere "(zoals in voorgaande postings wel wordt genoemd). Die vijf ampere is de maximale stroom die de lader leveren kan hetgeen dus eigenlijk nooit gebeurt. De (ladingstoestand van de) accu bepaald de stroom en die zal alleen groot worden als de accu helemaal (extreem) leeg is.
De actie met de gloeilampen tonen dit ook aan. Als ze volle kracht branden loopt er ruim twee ampere. Maar blijkbaar gloeien ze niet eens. Weerstand is dan laag. Spanningsval dus ook. Maar de stroom is dus ook erg klein. Dat betekend dat de laadstroom van de accu's ook erg klein is.
Het laden van de accu duurt dan wel een hele nacht of zelfs etmaal. Voordeel is dat de accu's een lang leven zullen hebben.
Er bestaan ook ook z.g. snelladers. Die duwen de de accu zo snel mogelijk vol door een veel hogere laadspanning aan te bieden. En die laders kunnen er wel 5 ampere in duwen als dat moet. Als je dit gaat doen is er wat meer nodig om het laadproces veilig te laten plaatsvinden. De laadtijd zul je moeten begrenzen en een accutemperatuurmeting heeft ook zo zijn nut. De TS moet voor zijn accu's geen snellader gaan kopen.
Ik denk dat de gloeilampen van Appel een leuk experiment zijn. Maar dat die 25 ampere toch nooit gehaald zal worden.
Bij een normale startaccu en een conventioneel ouderwets (auto) start en laad circuit zal direct na het starten en opgang komen van de dynamo de laadstrom even pieken en dan snel terug lopen naar een betrekkelijk lage stroom waarmee de accu binnen een half uurtje wel weer volgeladen is. Van een keer starten is de accu normaal gesproken ook nog lang niet leeg. Ook in de auto lopen geen idioot grote laad stromen.
Startstromen kunnen echter wel erg groot zijn. Bij mij (24 volt systeem) is heb ik 600 ampere gemeten. Maar die loopt er dus nooit langer dan een paar seconden.
rew
Hey Ex-fietser, Dhr Appel heeft 120Ah bij 24V. Dat mag je laden met (natte vinger) 30A. Die 30A zal je nooit bereiken (alleen bij extreem leeg zoals jij zegt). Maar 5A lijkt me toch echt wel iets wat ie regelmatig zou moeten kunnen halen.
Hey Ex-fietser, Dhr Appel heeft 120Ah bij 24V. Dat mag je laden met (natte vinger) 30A. Die 30A zal je nooit bereiken (alleen bij extreem leeg zoals jij zegt). Maar 5A lijkt me toch echt wel iets wat ie regelmatig zou moeten kunnen halen.
Je hebt een punt. 120AH is erg groot. Niet goed gelezen. Maar de gloeilampen geven wel een beetje aan dat dat dus noot gebeurt. Maar misschien komt dat doordat als de lader echt wil laden door de gloeilampen de ingangsspanning zoveel zakt dat de lader weigert zo snel te gaan laden.
rew
Op 8 december 2022 09:33:58 schreef Ex-fietser:
[...]Je hebt een punt. 120AH is erg groot. Niet goed gelezen. Maar de gloeilampen geven wel een beetje aan dat dat dus noot gebeurt. Maar misschien komt dat doordat als de lader echt wil laden door de gloeilampen de ingangsspanning zoveel zakt dat de lader weigert zo snel te gaan laden.
Als ie de vier lampen parallel heeft, hetgeen ik vermoed, dan kan er dus in theorie iets van 18A lopen. Misschien iets van 10A zonder dat de lampen oplichten. 10A 12V 5A 24V.... mwah. Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat ie niet langere tijd 5A de accu in gaat. Een lamp zal wel bistabiel zijn als je een STROOM trekt, toch? Dus met een lage weerstand is bij 18A door vier lampen het vermogen zo laag dat ie in die toestand kan blijven hangen. Normaliter zet je er patsboem 12V over, dus dan merk je dat niet omdat er even zat (meer dan de nominale 18A) stroom loopt om de boel snel op te warmen. Misschien dat dit niet lukt met 18A, maar wat de max stroom is om niet voorbij het omslagpunt te gaan weet ik niet.
Deze uitgerekende 18A als "4x 55W parallel" is trouwens in lijn met de genoemde 25A max.