Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

trafo's in het distributienet worden wel wat ouder. heb een rapport gezien waar instond dat er trafo's staan van 50+ jaar oud. er is ook een centrale plek waar die trafo's en schakelaars worden gereviseerd. menig jaren terug werd een hoofdaansluiting verzwaard, trafo uit 1975 ging eruit en er kwam een gereviseerde uit 1964 terug voor in de plaats. deze had al geen pcb olie meer, die trafo's staan er nog best wat. zolang een trafo niet kapot gaat of verzwaard/vervangen word, wordt er weinig meer aan onderhouden als schoongemaakt en gemeten. bij vervanging van een hoofdverdeler bij een klant eens gezien dat enexis de trafo meteen eens een onderhoud beurt gaven, dat wilden ze al jaren doen maar kon nooit onder spanning. ze wilden ook die van de buren erbij doen, die waren toch dicht. maar dat kon niet want daar draaide dit pand nu tijdelijk op :P

edit: momenteel liggen er weer 40.000 huizen uit in haarlem. brand in een 150KV station op de emrikweg schijnbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ah, vandaar dat het licht even knipperde eerder vanavond. Overschakelen ging dus behoorlijk goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

@testman Dat vraag ik me af. Wat slijt er aan de trafo zodat die vervangen moet worden? De ijzeren kern met aan een kant isolatie op de blik lamellen lijkt mij geen probleem. Maar wat dan wel?

Op 24 december 2022 01:08:29 schreef RAAF12:
@testman Dat vraag ik me af. Wat slijt er aan de trafo zodat die vervangen moet worden? De ijzeren kern met aan een kant isolatie op de blik lamellen lijkt mij geen probleem. Maar wat dan wel?

de rubber dichtingen kunnen gaan lekken zodat de olie eruit lekt, mogelijk al brandende.. verder is het grootste probleem een doorslag in de isolatie van de wikkelingen, of een isolator die doorslaat. een gewone huistuin keuken trafo kan ook vlot 50 jaar halen. kom geregeld beltrafo's tegen die zo oud of nog ouder zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ondanks al die draaiboeken toch 3x de mist in, ik vind het knap!

Neu. Dankzij de draaiboeken. Nadenken niet meer toegestaan. Er is een draaiboek. Overigens niet specifiek doelend op deze situatie. Ik zie wel vaker wat fout gaan :)

Ah, vandaar dat het licht even knipperde eerder vanavond. Overschakelen ging dus behoorlijk goed.

Daar hoor dit bij.
Overschakelen of afschakelen... Hier knipperde het licht ook even. Zo kort dat de PC die aan stond er niet op reageerde

Bapaktus

Special Member

@Maarten
Ah, vandaar dat het licht even knipperde eerder vanavond. Overschakelen ging dus behoorlijk goed.

Hallo Maarten, bij ons ging óók het licht uit.
Een dochter die in de Leidse buurt woont had óók maar een kort "knipperlicht" probleem, daarna alles weer normaal.

We lagen al in bed naar de radio te luisteren
Pats, alles donker. De zaklantaarn er bij gepakt en gekeken of het probleem bij ons zat. Niet dus. Zowel richting noord als zuid was alles donker.
Haarlem, Bloemendaal, Ijmuiden, Spaarndam etc.
Dus afwachten maar. Op een gegeven moment (half vier) begon de radio weer te spelen.
Ook bij 1 een andere dochter was de netspanning weg gevallen. Haarlem Centrum Hoorde wel brandweerwagens voorbij komen richting de polder.
Gelukkig heeft deze storing niet zo lang geduurd. Ik dacht wel aan al die koelkasten en vriezers die voor de Kerst gevuld waren.
ruud

Op 24 december 2022 09:43:42 schreef Bapaktus:
Ik dacht wel aan al die koelkasten en vriezers die voor de Kerst gevuld waren.

Hoeft geen probleem te zijn. Wij hebben het (in Zeeland) wel meegemaakt dat er bij een stroomstoring iemand in paniek het storingsnummer belde: "ik heb de vriezer leeggehaald en alles in kranten ingepakt. Wanner komt de stroom weer terug?"
Dat is dus het domste wat je kan doen, de vriezer leeghalen. Gewoon dichtlaten en afwachten.

Sine

Moderator

Precies, zeker als de vriezer goed vol zit blijft dat een behoorlijke tijd onder nul.

Als in 4 a 5 uur voordat je je zorgen moet gaan maken. Met moderne kasten wellicht nog langer.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 24 december 2022 10:28:53 (37%)

Bij mij in Haarlem was alles donker. Niet zo een probleem, gezien de tijd. Om een uur of vier werd ik even wakker van de systeemklokken die gelijk gezet werden.

Wel de tweede aanzienlijke stroomstoring in Haarlen dit jaar. Ik krijg al dan niet terecht de kriebel daar wat meer op in te richten.

@ Stortbak; Je moet eerst een werkvergunning hebben om te mogen meten of het daadwerkelijk spanning vrij is. Meten aan een installatie wordt gezien als werken aan een installatie.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
revado

Honourable Member

Op 24 december 2022 01:07:05 schreef maartenbakker:
Ah, vandaar dat het licht even knipperde eerder vanavond. Overschakelen ging dus behoorlijk goed.

Bij mij in Den Haag was de dip in het net zelfs goed te zien.
Even na 23.00 een korte dip.
Ik heb 2 ledlampen in de kamer die daar op reageren door even heel kort uit te gaan en dat valt nogal op.
Voor de rest is alles gewoon blijven werken.

evelo

Golden Member

Op 24 december 2022 01:14:37 schreef testman:
[...]

de rubber dichtingen kunnen gaan lekken zodat de olie eruit lekt, mogelijk al brandende.. verder is het grootste probleem een doorslag in de isolatie van de wikkelingen, of een isolator die doorslaat. een gewone huistuin keuken trafo kan ook vlot 50 jaar halen. kom geregeld beltrafo's tegen die zo oud of nog ouder zijn.

Transformatoren in de wijkcabines warmen op en koelen weer af in de loop van de dag door de ochtend- en avondpiek. Tijdens die piekmomenten worden ze in sommige gevallen hoger belast dan hun nominaal vermogen, met als redenering dat die voldoende tijd hebben om weer af te koelen in de rustige momenten. Tot 400kVA is een beveiliging in de secundaire niet verplicht voor de netbeheerder (BE).

Transformatoren van 50 jaar en ouder zijn geen uitzondering. Langs de Belgische kust zitten er veel cabines onder de appartementsgebouwen langs de zeedijk. Die kunnen er niet meer uit zonder breekwerk en takelen langs de liftschacht. Zolang die werken blijven die zitten zelfs al ligt er een plas olie onder.
Als steeds meer mensen een laadstekker willen in hun garagebox dan zullen ze misschien wel iets moeten gaan doen.

Op 24 december 2022 10:54:40 schreef Hunebedbouwer:
@ Stortbak; Je moet eerst een werkvergunning hebben om .

Ik kreeg door dat men op die manier antwoorden wilde hebben.
Heb toen mijn eigen verstand op nul gezet en gedaan alsof ik een simpele (dus niet zelf denkende) medewerker was op een raffinaderij en slaagde vervolgens zonder fouten.

EricP

mét CE

De oplossing is doorgaans om de boel -uiteraard geheel volgens procedure- volkomen in het honderd te laten lopen (dat lukt meestal erg snel als je je strak aan voorschriften houdt). Uiteraard gaat daar iemand over zeuren: joh, zo wilde je het. Succes ermee. Nu tijd om naar huis te gaan, morgen weer een poging.
Meestal zijn de scherpe kantjes er dan wel af. Zo niet? Repeat.

maartenbakker

Golden Member

Malicious compliance heet dat dan, kan erg effectief zijn.

Overigens nog een anecdote over die korte dip gisteren: het was exact toen ik het toetsenbord aansloot op een zojuist gebouwde computer die al aanstond. Dan kijk je ook wel even raar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Op 24 december 2022 12:29:48 schreef evelo:
[...]
Tot 400kVA is een beveiliging in de secundaire niet verplicht voor de netbeheerder (BE).
(...)

Als er maar wat zit om de trafo te scheiden van het verdeelrek.
Als je een middenspanningskabel defect hebt, en er is een doorschakel mogelijkheid, dan wil je die trafo secundair wel los hebben..

Zolang die werken blijven die zitten zelfs al ligt er een plas olie onder.

Een distributietrafo kan eigenlijk alleen maar aan de bovenrand lekken, en bij die geheel gesloten exemplaren is dan de lekkage minimaal,
Wat eruit komt is door het uitzetten bij verwarming. De trafo is dan vettig en vuil, maar er ligt zeker geen plas.
Oudere distributietrafo's met zo'n tankje met peilglas, ja, die konden wat meer lekken. Maar nooit meer dan tot aan de rand van de bak.

Sine

Moderator

Op 24 december 2022 13:23:52 schreef maartenbakker:

Overigens nog een anecdote over die korte dip gisteren: het was exact toen ik het toetsenbord aansloot op een zojuist gebouwde computer die al aanstond. Dan kijk je ook wel even raar.

Heh, ik heb ooit wat vergelijkbaars meegemaakt, voor een klant twee verloopjes in elkaar geprikt (PS2>DIN en DIN>PS2)
Op het exacte moment van het in elkaar prikken viel in het hele dorp de stroom uit :S

Dus natuurlijk had ik het weer gedaan :P

fatbeard

Honourable Member

Zie je wel: toeval bestaat helemaal niet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 december 2022 13:23:52 schreef maartenbakker:
Malicious compliance heet dat dan, kan erg effectief zijn.

Overigens nog een anecdote over die korte dip gisteren: het was exact toen ik het toetsenbord aansloot op een zojuist gebouwde computer die al aanstond. Dan kijk je ook wel even raar.

dat eens meegemaakt menig jaren terug. wegens trafo vervanging draaide alles bij die klant op 1 generator. dat wist echter vrijwel niemand, de locatie was groot. ineens ging alles t donker in, generator was door z'n knieen gegaan. het was 34 graden die dag, dat was punt 1 al, niet heel ruim genomen. de lasser pikte net aan, in de keuken werd een grote braadslee net aangezet, bij het horecadeel ging de grote oven aan. dat hoor je later pas van ander personeel maar dat vermogen veroorzaakte dus wel samen dat de generator platging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 24 december 2022 08:12:32 schreef EricP:. Nadenken niet meer toegestaan. Er is een draaiboek.

(Onderstaande niet te serieus opvatten. Ik heb een carrière als stand-up comedian gemist omdat ik niet voldoende grappig ben)

Is er bij het maken van het draaiboek nagedacht?
(Zoja, dan ligt het daar aan. Zonee, dan ook :p)

Maarja. Het heet nadenken. Na. Dus achteraf. Als het van tevoren moest had het wel voordenken geheten. Achteraf is immers veel makkelijker: dan heb je alle feiten. (Zonee, dan is het nog niet achteraf). En als het denken niet helemaal goed ging kun je het altijd nog een keertje overdenken, al moet je dan uitkijken dat je niet gaat overdenken. (De eerste over als ‘overnieuw’ de tweede als ‘overmatig’.)

Maargoed. Wat je volgens mij bedoelt is dat ‘van tevoren nadenken’ het ‘tijdens nadenken’ niet zou moeten uitsluiten. En daar ben ik het mee eens.

(Ik maak ook wel eens een plannetje van tevoren wat dan het eerste contact met de realiteit niet zonder kleerscheuren overleeft, maar ik vind het toch wel prettig een beetje te voordenken, zodat het tijdensdenken wat makkelijker wordt. Maargoed, ik doe gelukkig nooit projecten waarbij een halve of hele stad zonder schtroom komt te zitten… er van afgezien dat ik waarschijnlijk ongeveer dezelfde methode van toetsenbordinprikken heb als maartenbakker en Sine, al was het bij mij een USB toetsenbord.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
EricP

mét CE

:) Inderdaad, je zou het 'voordenken' moeten noemen, maar ja, zo werkt het weer niet helemaal in het Nederlands.

Maar ook: snap het systeem en 'functioneer' niet als een aap die een kunstje heeft geleerd (niet l*llig bedoeld voor de aap).
En inderdaad: voordat je wat doet, vraag je eens af wat de potentiële gevolgen zijn en of er een weg terug is - mocht je ergens landen waar je niet had willen zijn (cq. je hebt een 'oops'). Ohja... als je dat niet helemaal kunt overzien (yep, dat gebeurt): vraag je eens af hoe groot de ellende wordt als het fout gaat en of je dat kunt 'hebben' of niet.

Waar het dus fout gaat is dat er 'van te voren' door een ander over is gedacht. En dat 'de aap' geacht wordt zich daar blind aan te houden. Er is geen feedback - waarmee inspringen op iets wat niet helemaal doet wat je ervan verwacht (dat kan ook 'actie afbreken' zijn) ook niet gebeurt. Tenzij dat beschreven is natuurlijk.
De kern van het probleem is natuurlijk dat ook iemand die net van school komt allerlei werkzaamheden moet kunnen doen. Immers, die moet direct een fors salaris hebben en een tijd als 'leerling' is daardoor financieel niet meer verantwoord voor een bedrijf. Ofwel: weinig kennis, geen kennis van de context. Wel vanalles moeten doen. Nou ja, een lijstje met de handelingen dan maar... (en daardoor wordt het ook nooit meer beter, want nadenken, zo je wilt 'voordenken' wordt niet verwacht en dus ook niet getraind). Ingewerkt op 'lijstje afwerken'.

zie dat probleem zo vaak, op kantoor word iets bedacht, maar op locatie blijkt dat niet mogelijk vanwege omstandigheden. dan hebben de monteurs al zoiets van " zal wel weer van achter zn bureau opgenomen zijn" deze klus. kantoor dramt dat men niet zo snel moet gaan zeuren, gewoon maken zoals het gezegd word. als dat werd gedaan maken zonder nadenken had je vaker gesprekjes met de hulpdiensten en arbo wrs.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 24 december 2022 22:51:03 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 december 2022 20:32:16 schreef EricP:
De kern van het probleem is natuurlijk dat ook iemand die net van school komt allerlei werkzaamheden moet kunnen doen. Immers, die moet direct een fors salaris hebben en een tijd als 'leerling' is daardoor financieel niet meer verantwoord voor een bedrijf. Ofwel: weinig kennis, geen kennis van de context. Wel vanalles moeten doen. Nou ja, een lijstje met de handelingen dan maar... (en daardoor wordt het ook nooit meer beter, want nadenken, zo je wilt 'voordenken' wordt niet verwacht en dus ook niet getraind). Ingewerkt op 'lijstje afwerken'.

Dat is een fout van de baas. Ongeacht de hoogte van het loon van een leerling zal de baas altijd de leerling overbelasten.
Mooi voorbeeld is de slavernij.
De slaven kregen geen of weinig loon van hun bazen, dus in jouw optiek hoefden ze niet of weinig te werken. De werkelijkheid stak/steekt toch anders in elkaar.

mvdk

Golden Member

Een aarder inschakelen is een veiligheidshandeling, die moet in het werkplan (het draaiboek, zo u wilt) staan. Staat het niet beschreven, mag je em niet inschakelen of aanbrengen. Je ziet wat er gebeurt als je het toch doet. Is het tóch noodzakelijk om de lijn vrij te schakelen en te aarden, (die mannen moesten nog iets doen wat dat noodzakelijk maakte) dan moet de WerkVerantwoordelijke in conclaaf met de Netcoördinator.
Dan worden die noodzakelijke schakel en veiligheidshandelingen alsnog in het werkplan/draaiboek bijgeschreven.
Het is maar goed dat er altijd zo gewerkt word, en het maar sporadisch fout gaat.
Jaar of 15 geleden in het Haagse, waar een monteur zonder overleg een werkaarding had aangebracht, ding werd vergeten. Logisch, stond niet in het werkplan.
Werkverantwoordelijke kreeg een uitbrander.
Op een kabel kun je een vergeten aarder meggeren, bij een trafo gaat dat wat moeilijker.