merkloze usb sticks werken niet in een mp33 player

Ik heb een aantal MP3 spelers en ook een paar van JB-systems.
De apparaten werken met alle USB sticks die ik heb en alle usb sticks doen het ook op de pc.
Er blijken van de speler van jb-systems twee uitvoeringen te zijn (inwendig, de leds voor het display zitten bijvoorbeeld op een andere plaats op de print). Het geval is dat een van de twee modellen usb sticks van een onbekend merk niet herkent. Deze sticks laten verder nergens verstek gaan. De jb-system spelertjes werken ook met alle andere sticks. Wat zou er kunnen zijn dat die spelertjes niet willen werken met de sticks? De formattering van alle sticks is FAT.
Ik moet dus opletten dat ik een soort spelertje niet combineer met een soort stick. In dat geval werkt het niet. Ik kom er dus ook niet achter of de spelertjes of de sticks het probleem zijn.

maartenbakker

Golden Member

Zit er verschil in de opslagcapaciteit van de sticks?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het zullen wel kleine sticks zijn, de grotere zijn allemaal FAT32 of exFAT...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 december 2022 21:50:55 schreef maartenbakker:
Zit er verschil in de opslagcapaciteit van de sticks?

De merkloze sticks zijn 2GB, de anders sticks allerlei grootte. Andere sticks van 2GB heb ik niet.

Op 26 december 2022 21:59:22 schreef Arco:
Het zullen wel kleine sticks zijn, de grotere zijn allemaal FAT32 of exFAT...

Ik heb er ook van 1GB en die zijn ook FAT, die werken gewoon.

Ik heb gelijkaardige probleempjes met merkloze usb-sticks bij het opzetten van Raspberries. Hoe kleiner, hoe betrouwbaarder, is mijn ervaring, 2GB lijkt het maximum maar dat zal wel verschuiven met de tijd.

En jawel, FAT32 is zowat de standaard voor "generiek" toepasbare sticks, de meeste Chineesjes zijn daarmee voorgeformatteerd trouwens. Ook altijd MSDOS-partitietabel gebruiken, GPT is zoveel fraaier maar bv. de bootstrapper van een Raspi lust dat niet.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op maandag 26 december 2022 22:08:09 (38%)

Arco

Special Member

Probeer ze eens met FAT32 of exFAT te formatteren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat soms helpt is om de stick te laten formateren in het toestel zelf. vroeger ook diverse cameras gehad die niet wilden werken met bepaalde SD kaarten. ik deed dan een format op de camera zelf en kaartje werkte dan wel, en werkte ook nog op de pc. problem solved.

de vroegere usb sticks hadden een andere manier van aanmelden dan de huidige sticks. veel oude apparaten kunnen niet overweg met nieuwe sticks. en dan maakt het niet uit of het 2-4-64-515GB is. het nieuwe type doen ze niet.

dat zijn de apparaten die het ook tot 8GB doen, omdat de oude generatie sticks tot 8GB werkte op één of ander oude systeem. weet er ook het fijne niet af. heb een aantal 1GB sticks liggen die zeker 15jaar oud zijn, en die doen het altijd.
heb hier ook nieuwe 2GB sticks die in hele oude toestellen gewoon niet herkend worden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 december 2022 22:15:17 schreef fcapri:
wat soms helpt is om de stick te laten formateren in het toestel zelf.

Bij afspeel apparaatjes lukt dat helaas niet.

Het probleem met dat soort sticks (en SD kaartjes) is dat op moderne sticks vaak een GPT partitie staat (en/of ook vaak een EFI boot partitie). En in de partitie staat dan weer netjes een FAT(32) filesystem.

Het lullige is dat je dat niet ziet met de standaard windows tooling. Zegt gewoon: is FAT32 basta. Dat noemen ze dan "gebruikersvriendelijk".

Het beste is een apart dedicated programma te gebruiken die echt de stick/sd-kaart low level partitioneerd en er een normale MBR partitie op zet. En ook laat zien wat er nu echt op staat.

Ik heb met een SD-kaartje op zo'n chinees MP3 playertje hetzelfde meegemaakt, heeft me avonden gekost voor ik in de gaten had wat er loos was waarom sommige kaartjes het wel deden en andere niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Jawel , @henri62, ik spreek u zeker niet tegen!
Maar nogmaals, ik heb het ook al meegemaakt dat bepaalde SD-kaartjes niet wilden booten in de Raspberry, ofschoon geformatteerd met een msdos-partitietabel (met de linux-utility parted); daar waar andere kaartjes het na precies dezelfde opmaak wel netjes deden.

RAAF12

Golden Member

HP heeft een formatting tool die veel gebruikt werd voor kleine USB sticks.
Wellicht worden die dan wel herkend door het device.

https://hp-usb-disk-storage-format-tool.softonic.nl/

GJ_

Moderator

Op 27 december 2022 00:08:43 schreef henri62:
Het beste is een apart dedicated programma te gebruiken die echt de stick/sd-kaart low level partitioneerd en er een normale MBR partitie op zet. En ook laat zien wat er nu echt op staat.

Kan Gparted dat?

Ik gebruik parted, de niet-grafische voorganger van gparted.
Die kan een nieuwe masterbootrecord (MBR) schrijven, in diverse formaten, en er partities ("slices") in aanmaken. Of men ook kan formatteren van binnen parted dat zou ik niet weten, ik doe altijd mkfs vanaf de command line.

code:

GNU Parted 3.2
Using /dev/sdd
Welcome to GNU Parted! Type 'help' to view a list of commands.
(parted) help                                                             
  align-check TYPE N                        check partition N for TYPE(min|opt) alignment
  help [COMMAND]                           print general help, or help on COMMAND
  mklabel,mktable LABEL-TYPE               create a new disklabel (partition table)
  mkpart PART-TYPE [FS-TYPE] START END     make a partition
  name NUMBER NAME                         name partition NUMBER as NAME
  print [devices|free|list,all|NUMBER]     display the partition table, available devices, free
        space, all found partitions, or a particular partition
  quit                                     exit program
  rescue START END                         rescue a lost partition near START and END
  resizepart NUMBER END                    resize partition NUMBER
  rm NUMBER                                delete partition NUMBER
  select DEVICE                            choose the device to edit
  disk_set FLAG STATE                      change the FLAG on selected device
  disk_toggle [FLAG]                       toggle the state of FLAG on selected device
  set NUMBER FLAG STATE                    change the FLAG on partition NUMBER
  toggle [NUMBER [FLAG]]                   toggle the state of FLAG on partition NUMBER
  unit UNIT                                set the default unit to UNIT
  version                                  display the version number and copyright information of
        GNU Parted