Hoi!

Als ik mijn elektrische auto oplaad met een 220V laadkabel dan werkt het alleen als ik hem direct in een stopcontact steek. Als ik er een verlengsnoer tussen zet (wat niet mag) dan laadt hij ook echt niet (error lampje op de lader). Mijn verlengsnoer is 3x 2,5 mm^2 dus qua vermogen zou het moeten kunnen. Verder geen probleem verder, ik ben alleen zo benieuwd hoe die lader weet dat er een verlengsnoer tussen zit.

Wie o wie?

Dat kan die lader niet weten,
Vrijwel alle 230 laders die ik ken werken gewoon op een verlengkabel

Is gewoon indekken, 90% van de verlengsnoeren is niet geschikt, zijn allemaal maar 1,5mm2/2000w

Dat kan die lader niet weten,
Vrijwel alle 230 laders die ik ken werken gewoon op een verlengkabel

Zou het niet kunnen dat een lader voor de veiligheid een impedantie en/of TDR meting doet?

Op 28 december 2022 13:59:21 schreef DK:
Dat kan die lader niet weten

Maar toch werkt het niet met een verlengsnoer ertussen. Snoer er tussenuit, error lampje op de lader uit en hij laadt prima.

ik heb het eens met een verlenghaspel gehad, er zat een fasedetectie in.. als je de stekker omdraaide deed hij het niet

Als die haspel gewoon geheel goed is (en geen onderbroken aarde ofzo heeft) moet het gewoon werken.

Zo'n lader heeft echt geen TDR oid aanwezig. En dan nog, hoe moet dat ding verschil zien tussen 20m 2.5mm2 (haspel) of 20m 2.5mm2 aan installatiedraad..

Fase/aarddetectie lijken me eerder een logische verklaring.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (11%)]

Op 28 december 2022 14:11:40 schreef Adhy:
[...]

Maar toch werkt het niet met een verlengsnoer ertussen. Snoer er tussenuit, error lampje op de lader uit en hij laadt prima.

inderdaad, zal wel een reden hebben, maar die reden is niet 'omdat het een verlengkabel is'

Dank allen voor het meehelpen puzzelen.

Fase heb ik zojuist uitgesloten (andersom erin doet hij het evenmin).

Wel heb ik ontdekt dat hij het op het stopcontact in de tuin ook niet doet (via grondkabel naar de stoppenkast).

Voor de zekerheid nogmaals direct op het eerste stopcontact geprobeerd, en dat werkt nog steeds normaal.

Op 28 december 2022 13:55:33 schreef Adhy:
Mijn verlengsnoer is 3x 2,5 mm^2 dus qua vermogen zou het moeten kunnen.

Hoe dik je aders zijn is pas echt interessant als we weten hoe lang het snoer is.
Misschien doet het ding ook een impedantiemeting en heb jij je snoer nog opgerold (wat dus ook al niet mag!).

Dat meet je de weerstand van de verlengkabel, of de draad is te dun, de ingebouwde zekering op de haspel heeft overgangsweerstand. En als je het echt wilt weten pak je 4 stuks installatiedraad van 2.5 kwadraat van zeg 10 meter. Dat is het leuke je hoeft niets te vragen maar je kan helemaal zelf onderzoeken door trial&error. Dat geeft vaak de grootste voldoening dat je iets op eigen kracht hebt uitgevogeld. Maar ja misschien is dat wel een soort van projectie van mijn kant :-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Projectie_(psychologie)

Klinkt gewoon als spanningsval bij inschakelen

Op 28 december 2022 14:36:33 schreef Hensz:
Misschien doet het ding ook een impedantiemeting en heb jij je snoer nog opgerold (wat dus ook al niet mag!).

De impedantie van het verlengsnoer verandert niet noemenswaard door op- of afrollen.
Het zou anders zijn als je één ader (of beide apart) zou oprollen; dan neemt de zelfinductie toe. Maar met twee aders, waarin de stromen tegengesteld lopen, is er van zo'n spoel-effect geen sprake.

(Dat je een opgerolde haspel niet zo zwaar mag belasten als een volledig afgerolde, is gewoon omdat het opgerolde snoer zijn warmte veel minder goed kwijt kan. Elektriciens vonden dat niet interessant genoeg, en verzonnen daarom dat spoelverhaal erbij.)

--
Inderdaad lijkt het hier alsof de spanningsdip bij het inzetten van de laadstroom een foutconditie veroorzaakt.
Je zou het, zowel in de tuin als aan het verlengsnoer, eens kunnen meten terwijl je er een kacheltje mee voedt.

Ik ben eruit!

Blijkt dat de aarde van zowel haspel als tuin stopcontact gammel zijn. Ik meet 113 volt tussen fase en aarde in de tuin en dat lijkt me niet de bedoeling. Verlengsnoer meet niks tussen fase en aarde. Fijn dat dit mysterie is opgelost en jammer dat het niet om een tdr meting of impedantie meting gaat. Wel weer wat geleerd!

Al eens geprobeerd met een veilgheidstrafo tussen verlengkabel en WCD of laadkabel?
Bedacht ik al voor bovenstaande post, maar het zou het proleem, vermoedelijk kunnen oplossen.

autoladers doen idd snel moeilijk als de aarding gammel is. normaal zien ze geen verlengkabel. wel zit er in de aangegoten stekker vaak een stel sensoren. als de stekker te warm word, schakelt de lader ook uit.

M'n pa z'n auto beweert ook steeds dat z'n aarding onvoldoende is. Dit lijkt een "detectiefout" in de auto te zijn. (de garage heeft alles vervangen en het helpt niet, de elektricien heeft de aarding van het huis gecontroleerd...)

Hij vraagt me steeds om hulp als ik niet ter plekke ben, dus ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is. Soms hoor je "Thanks, nu werkt het!" en maanden later blijkt het probleem nog steeds te bestaan.

Maar goed. Elektrische autos kunnen zeurpieten zijn omtrend de aarding. En ze doen echt een poging om te meten of het in orde is, en dan kunnen "foute" installaties door de mand vallen.

Op 28 december 2022 21:33:43 schreef rew:
M'n pa z'n auto beweert ook steeds dat z'n aarding onvoldoende is. Dit lijkt een "detectiefout" in de auto te zijn. (de garage heeft alles vervangen en het helpt niet, de elektricien heeft de aarding van het huis gecontroleerd...)

Hij vraagt me steeds om hulp als ik niet ter plekke ben, dus ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is. Soms hoor je "Thanks, nu werkt het!" en maanden later blijkt het probleem nog steeds te bestaan.

Maar goed. Elektrische autos kunnen zeurpieten zijn omtrend de aarding. En ze doen echt een poging om te meten of het in orde is, en dan kunnen "foute" installaties door de mand vallen.

tt stelsel toevallig? dan heb je meer kans op random aarding foutmeldingen..

Bij installatie moet de lader wel te horen krijgen met welk systeem hij te maken krijgt. Dat zit ergens in Instellingen (hier nog niet ingesteld):

Op 28 december 2022 21:33:43 schreef rew:

Renault zoe ?

Nee.

Laat je niet afleiden door de problemen met de auto van m'n pa. Hij stelt me niet in de gelegenheid om het probleem goed te onderzoeken, dus: Afblijven.

Op 29 december 2022 10:00:18 schreef rew:
Laat je niet afleiden door de problemen met de auto van m'n pa. Hij stelt me niet in de gelegenheid om het probleem goed te onderzoeken, dus: Afblijven.

Hahaha :)
Pa kent jou.
Is hij bang dat je de auto gaat verbouwen?