MansTrein
Mans
Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar juli een Qwic e-bike met een accu van 500wh.
Omdat ik twijfelde of ik er wel een fietstocht van 60km mee kon doen,heb ik de accu volledig opgeladen en alleen gefietst met minimale ondersteuning.
En wat bleek ik kon er maar 60km mee fietsen.
Nu weer opgeladen en er 300m mee gefietst en de accu was daarna 99%.
Volgende dag weer de fiets gepakt en hij was nog maar 91%.
8% ontlading tijdens stilstand!!.
Komt iemand dit bekent voor.
Wat is hier aan de hand?
Mans
Geen expert (net nog een BMS op slot gezet door accu er af te halen...) maar onze (low budget Lidl) fietsen lezen de resterende energie af domweg van de spanning van de accu. Maar ook maar in 5 blokjes. Als je 100 stapjes (procenten) hebt, verwacht ik iets meer intelligentie.
Domweg spanning meten, dan kan ik me voorstellen dat een volle accu in de kou (koude schuur?) opeens nog maar 91% aangeeft.
Maar 60km op een 500Wh accu lijkt me niet in orde. Mijn dochter fietst bijna 40km per dag en haar 450Wh accu is dan half leeg met standje maximale ondersteuning.
Garantie???
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Als die maar een jaar oud is, niet aan prutsen! Ga naar de dealer ermee, hij moet het oplossen.
Hij kan eventueel een nieuwe accu eens proberen.
Heb je hier al rekening mee gehouden? Staat in de handleidingen van allerlei E bikes.
Bij de berekende waarden op het display gaat het om schattingen en benaderingen, die kunnen afwijken van het daadwerkelijke resultaat. De exacte gegevens variëren afhankelijk van de wijze van gebruik en externe invloeden. Overigens wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor de nauwkeurigheid van de bepaalde waarden.
Houd voor een zo groot mogelijke actieradius het volgende in gedachte:
Accu & temperatuur: bij dalende temperaturen nemen de prestaties van een accu tijdelijk af omdat de elektrische weerstand toeneemt. In de winter moet daarom rekening worden gehouden met een lagere actieradius.
Trapfrequentie: een trapfrequentie tussen 60-90 omwentelingen per minuut is ideaal
Starten en remmen: Veelvuldig starten en remmen is net als bij autorijden minder zuinig dan lange stukken rijden met een zo gelijkmatig mogelijke snelheid.
Schakelen: goed schakelen maakt ook eBiken efficiënter. Het is het beste om heuvels te beklimmen in een lage versnelling. Het schakelen is afhankelijk van het terrein en de snelheid.
Bandenspanning: maximaliseer je actieradius door je banden maximaal op spanning te brengen
Gewicht: de massa moet tot een minimum worden beperk. Houd het totaalgewicht van fiets en bagage zo laag mogelijk.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 3 januari 2023 16:06:06 schreef MansTrein:
Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar juli een Qwic e-bike met een accu van 500wh.
Omdat ik twijfelde of ik er wel een fietstocht van 60km mee kon doen,heb ik de accu volledig opgeladen en alleen gefietst met minimale ondersteuning.
En wat bleek ik kon er maar 60km mee fietsen.
Nu weer opgeladen en er 300m mee gefietst en de accu was daarna 99%.
Volgende dag weer de fiets gepakt en hij was nog maar 91%.
8% ontlading tijdens stilstand!!.
We missen wat informatie om hier echt wat over te zeggen: 1. hoe vaak is er mee gefietst in de tussentijd en hoe is de accu 'opgeslagen' in de tussentijd?
Als de accu vaak volledig volgeladen en dan maanden niet gebruikt wordt, slijt de accu harder: lithium-accu's houden er niet van volledig volgeladen weggelegd te worden. Hoewel ik een zodanige zelf-ontlading als nu gemeld wel wat veel vind, zou het, onder minder ideale omstandigheden, wel kunnen.
Ook temperatuur is belangrijk: bij kou neemt de capaciteit flink af (volgens mij 80 % van de oorspronkelijke capaciteit bij 0 graden en 60% van de oorspronkelijke capaciteit bij -10).
Andere test: rijd de accu leeg tot een punt dat je nog 5 tot 10 procent over hebt: ga in dit stadium beslist niet lager, want het zou kunnen dat je anders in een gebied komt waarbij het BMS de pijp aan maarten geeft.
Haal dan de accu van de fiets en leg deze op een plek waar hij op temperatuur kan komen (een graad of 20, niet veel warmer of kouder). Geef 'm een uur of 5 om chemisch te stabiliseren. Dat klinkt als onzin, maar het gebeurt echt.
Ga dan opladen en laat de accu na volledige lading 2 uur rusten (wederom chemisch stabiliseren).
Ga dán pas weer fietsen (en het liefst zo gelijkmatig mogelijk) en kijk wat het resultaat is. Mogelijk moet je dit proces nog een keer herhalen. Het Battery Management System kan de kluts een beetje kwijtraken als er lange tijd niets met de cellen gebeurd, zo'n cyclus frist het geheugen van de celstatus op.
Helaas kan ook de software gewoon zo ingesteld zijn dat er na laden tot 100% de ladingstoestand wijzigt door het stabiliseren.
Daarnaast is er (vaak/altijd) een relatieve ladings-status en een absolute, die (flink) van elkaar kan verschillen, vooral bij wat slijtage. Naar welke de fiets kijkt, is niet te zeggen zonder diep in de software te graven.
als je een accu oplaad, komt die op 4,2V/cel.
een 36V accu is dus vol op 42V.
je bms echter zal de accu ontladen naar 4,15V. dus komt er op 41,5V. dat kan makkelijk de 8% verschil zijn die het display nu geeft
laat nog eens staan, zal waarschijnlijk niet meer zakken dan
Op 3 januari 2023 16:30:08 schreef r-p:
Maar 60km op een 500Wh accu lijkt me niet in orde. Mijn dochter fietst bijna 40km per dag en haar 450Wh accu is dan half leeg met standje maximale ondersteuning.
Garantie???
hangt van motor tot motor af. sommige motoren vertrekken met vol vermogen vanuit stilstand en dat vreet energie, sommige motoren vertrekken beperkt en bouwen langzaam meer vermogen op tot de top.
sommige fietsen verminderen vermogen op 23-24 en 25km/h in stapjes, andere gaan voluit tot 25 en slaan dan af....
rij je in stad waar je 20keer moet stoppen voor een rood licht op 5km rijden, of kan je 20km aan 1 stuk doorrijden...
dat bepaald allemaal de autonomie.
mijn eerste zelfbouw ebike trok een 36V 9Ah accu leeg in 15min (kleine 5-8km. na wat begrenzing tussen steken, reed ik 30km met 1 lading
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat zakt bij mij nooit na opladen. Nu ja het ene display is het andere niet natuurlijk. Je weet niet hoe de fabrikant alles berekend in de software.
Dus gewoon naar de dealer ermee, kan best zijn dat dit normaal is, zo een display is nooit 100 percent nauwkeurig, dat zegt de fabrikant zelf. Je moet het meer zien als ongeveer...
Mijn display toont ook lagere waarden als je maar 500 meter ver rijd, dat is normaal. Als je dan lange ritten doet zonder stoppen of remmen, zie ik dan soms dat ik opeens kilometers verder kan rijden. En dat klopt natuurlijk, je verbruikt minder energie als je blijft rijden op zelfde snelheid. Het kost veel energie om op gang te komen, dus ja kan je display tijdelijk wat minder tonen.
Eens goed op gang zul je zien dat die waardes weer omhoog gaan.
Hetzelfde gebeurt toch ook op je boordcomputer van de auto? Als je constant dezelfde snelheid aanhoud kan je opeens wel 20 tot 30 kilometer verder rijden. Zodra je in de stad bent zakt dat heel snel naar beneden toe. En ook die is nooit 100 percent nauwkeurig, zelfs niet van elektrische auto.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 3 januari 2023 21:41:51 schreef fcapri:
als je een accu oplaad, komt die op 4,2V/cel.
een 36V accu is dus vol op 42V.je bms echter zal de accu ontladen naar 4,15V. dus komt er op 41,5V. dat kan makkelijk de 8% verschil zijn die het display nu geeft
Help me ff, waarom zou het BMS dat onaangekondigd gaan doen? Als mijn BMS'en dat zouden flikken, zou ik ze onmiddelijk de deur uit doen. Die horen zich koest te houden ténzij er een situatie optreedt waarvan in de software aangegevens is dat 'ie daar iets mee mag doen (overstroom bij laden of ontladen, overspanning, onderspanning, te hoge of te lage temperatuur, onbalans van de cellen enz...)
Een BMS dat vrolijk uit zichzelf gaat ontladen terwijl daar 0 noodzaak toe is, is geen goed BMS. Chemische stabilisatie is een veel logischer verklaring voor een dergelijke afname. 8% lijkt me wel wat veel voor die 0,05 Volt per cel: als mijn cellen rond de 4,13 Volt zitten, springt de relative-state-of-charge indicator al naar 99%. In die laatste 0,07 Volt zit de 100%. Uiteraard zal dat per cel-chemie verschillen.
Op 4 januari 2023 17:30:28 schreef weardguy:
[...]
Help me ff, waarom zou het BMS dat onaangekondigd gaan doen? Als mijn BMS'en dat zouden flikken, zou ik ze onmiddelijk de deur uit doen. Die horen zich koest te houden ténzij er een situatie optreedt waarvan in de software aangegevens is dat 'ie daar iets mee mag doen (overstroom bij laden of ontladen, overspanning, onderspanning, te hoge of te lage temperatuur, onbalans van de cellen enz...)Een BMS dat vrolijk uit zichzelf gaat ontladen terwijl daar 0 noodzaak toe is, is geen goed BMS. Chemische stabilisatie is een veel logischer verklaring voor een dergelijke afname. 8% lijkt me wel wat veel voor die 0,05 Volt per cel: als mijn cellen rond de 4,13 Volt zitten, springt de relative-state-of-charge indicator al naar 99%. In die laatste 0,07 Volt zit de 100%. Uiteraard zal dat per cel-chemie verschillen.
ik was daar ook niet van op de hoogte, geloof dat het rew was die dat eens vermelde in een ander topic.
en ben mijn accu eens gaan bekijken, de lader stopt op 42.00V met laden, en idd smorgens heb ik 41,5V ongeveer.
het is HEEEEEEL SLECHT voor li-ion om op 4,2V te blijven staan en als een BMS actief kan balanceren NA het laden lijkt dat zeker een pluspunt. het capaciteitsverlies is nihil van 4,2 naar 4,15V hoor (zelf 4.0V zit rond de 85-90%) en de levensduur zal aanzienlijk verbeteren.
ik was al jaren geleden met een li-ion UPS bezig waar ik de cellen ten alle tijde op 4.000V wou houden en absoluut niet hoger laden.
het oude systeem van balanceren was als volgt:
een 42V 2A lader, die schakelt uit op 200mA laadstroom.
een 36V li-ion met BMS, bms die bv 300mA kan balanceren.
1 cell in accu is vol, bms laat lek van 300mA toe, accus laden verder tot de cellen alle 10 vol raken en de laadstroom op 200mA komt, lader schakelt uit. accu is gebalanceerd.
2de situatie, zelfde accu, 4A lader, die lader schakelt uit op 400mA.
als 1 cel hier vol is, en 9 andere niet, zal de bms die ene cel bypassen met 300mA. de laadstroom wordt dus beperkt naar die 300mA, lader schakelt al uit want is lager dan 400mA, 9 cellen niet opgeladen.
ik heb hiervoor een 2A lader (thuis) en 4A snellader (op werk) voor mijn ebike. die thuis balanceerd altijd, die op werk ramt de accu gewoon vol.
met dat actief nabalanceren komt 1 cel op 4,2V, de overige op 4,18V, geen probleem, smorgens allemaal op 4,15V
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Veel BMS/balance chips hebben iets van: "Start balancing: 4.25V end balancing: 4.15V". Dus het zou best kunnen dat je het overgrote deel van de balancers getriggerd hebt en dat die dan allemaal rustig naar 4.15V ontladen.
MansTrein
Mans
In de berging is het altijd +/- 15 graden.
Vanavond komt de fietsenmaker hem halen.
We zullen het zien.
[Bericht gewijzigd door MansTrein op (43%)]
was de accu vannacht nog gezakt dan?
[Bericht gewijzigd door fcapri op (74%)]
MansTrein
Mans
De fietenhandelaar heeft de accu opgehaald.
Vergeten te kijken hoe ver hij was ontladen (stom)
IK heb er een slecht gevoel bij.