Motor naar andere kant draaien

Beste

Kan ik een ac motor van richting laten veranderen door de polen te verwisselen met een kruisschakelaar?
Of kan dit alleen maar bij een dc motor?

Alvast bedankt

Sine

Moderator

AC wisselt al 50x per seconde, dus een kruisschakelaar gaat daar niet werken.

Dat werkt wel als je (bij een kortsluitanker motor) 1 wikkeling van de twee omdraait.

Daar het een school vraag is, teken eerst eens wat je in gedachten hebt. Het is wel mogelijk als alle aansluitingen naar buiten komen .

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op donderdag 12 januari 2023 13:12:56 (18%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2023 13:03:05 schreef NokoNosko:
Kan ik een ac motor van richting laten veranderen door de polen te verwisselen met een kruisschakelaar?

En over wat voor een type AC motor hebben we het dan?

Of kan dit alleen maar bij een dc motor?

Daar kan het sowieso bij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste

Ik zou deze eigenlijk naar 2 kanten moeten laten draaien.

Met vriendelijke groeten
Niels

High met Henk

Special Member

Dit is een monofase motor..
Hier zitten 2 wikkelingen in en 1 ervan moet je omdraaien.

Succes ermee. Ik heb het almpaar keer gedaan en het is geen kinderspel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Oei dus met een kruisschakelaar gaat dit niet?

benleentje

Golden Member

Een enkelfase 230v motor met condensator heeft intern 2 wikkelingen. Even heel erg simpel voor gesteld is de ene wikkeling om de motor van energie te voorzien en de andere om de motor een zetje te geven een bepaalde richting op.
2 spoelen zijn voor aparte draden, dus met 4 draden due buiten de motor zitten kan je de motor door 2 draden om te draaien van richting veranderen.

Echter zal bij deze motor alle draden intern zitten omdat het niet de bedoeling is om het van draairichting te veranderen. Met heel veel pecht zit alles geheel intern en met wat geluk kan je bij de interne bedrading zonder de motor zelf open te hoeven maken. Dus zonder in de wikkelingen van de motor naar de aansluitingen te hoeven zoeken.

Als je eenmaal alle 4 draden heb dan zou dat eventuel met een kruisschakelaar of met relais zo te maken zijn dat je hem van richting kan veranderen. Naast de kruisschakelaar is er dan ook nog een aan uit schakelaar nodig of je moet daar de stekker zelf voor gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij zijn dat synchroonmotoren en kunnen niet omgekeerd draaien.

LDmicro user.
jerome

Golden Member

Sommige synchroonmotoren hebben 2 spoelen op elkaar liggen en een condensatortje. Die kunnen L en R draaien. De gewone uitvoering draait willekeurig al er geen pal is. Vraagt dus om foto's.

Ja zoals een microgolfoven draaiplateau, maar die uit een oven hebben geen condensator (de mijne toch niet) en draait maar 1kant uit.

LDmicro user.

Aa oke
Dus beter een gelijkaardig motortje zoeken?
Waar kan ik dan best op letten?

Er wordt me te makkelijk aangenomen dat er twee wikkelingen in deze motor zitten.
Want een echte wisselstroommotor moet een hulp hebben om de juiste richting uit te kunnen draaien.
Een motor met borstels is eigenlijk een gelijkstroommotor die geschikt gemaakt is voor wisselstroom.

Ik schat meer in, dat dit een spleetpoolmotor is die een aantal kortgesloten dikke koperen windingen in het blikpakket heeft.
Deze heeft geen condensator nodig om aan te lopen, maar kan niet van draairichting veranderen.

Wil je op wisselstroom toch omkeerbaar zijn, dan moet je zoeken naar een borstel motor of naar een motor met een startcondensator (start- of bedrijfs condensator)
En dat kun je dan doen met een kruisschakelaar.

Op 16 januari 2023 18:57:50 schreef NokoNosko:
Aa oke
Dus beter een gelijkaardig motortje zoeken?
Waar kan ik dan best op letten?

Ik zou het niet weten, heb daar vroeger ook eens naar uitgekeken voor een Filipijnse kennis maar dan voor het zwaardere werk. ;)
Die gebruikt nu een AC reductiemotor met kettingaandrijving volgens horen.

Aan deze uitvoering kun je misschien uitvissen wat er gebruikt wordt als motor voor die dingen

LDmicro user.

Als dat vierkante gat doorloopt ,De motor om 180 graden om zijn verticale as draaien en weer op de as duwen. Voor continu omdraaien van draairichting niet de oplossing.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
jerome

Golden Member

Wat is je toepassing? Niet een spit dus, want daar speelt de directie geen rol. Als het moet dienen om een klep of kraan om te zetten zijn daar wel geschikte doosjes voor te vinden.

Ik zou eigenlijk een draad moeten automatisch laten op en afwikkelen. Maar dit mag niet te snel gaan vandaar...

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Oke super bedankt iedereen!!
Ik denk dat ik er wel uitkom nu! Heb net nog een dc motortje gevonden met een reductie op.
Dus dan kan ik hier gewoon een kruisschakelaar op bevestigen en dan is het in orde.

jerome

Golden Member

Kippenluikje :-). Ga er weldra ook eentje bouwen. In de autosloop zijn motortjes uit elek ramen, maar deze met kabelsysteem hebben direct het bobijntje bij zich. Hebben vanaf 5V al enige trekkracht en gaan vrij traag.

Goeie tip
Moest ik er toch nog eentje nodig hebben dan weet ik waar te halen!
Hopelijk lukt het

Op 16 januari 2023 18:53:04 schreef MGP:
Ja zoals een microgolfoven draaiplateau, maar die uit een oven hebben geen condensator (de mijne toch niet) en draait maar 1kant uit.

De mijne kiest bij opstarten een richting en blijft dan zolang ie draait die kant op draaien.

Mijn broertje en ik hebben een keer een grote klok gescoord, die op 220 draaide (ik mag dat zeggen want dat was toen nog zo!).

Wij prutsen en zoeken, blijkt er een palletje in de weg te zitten waardoor ie niet kon draaien. Wij dat palletje gesloopt en hij draaide weer. Maar nu dus willekeurig of de ene of de andere kant op. Wij zaten te proberen hem de verkeerde kant op te laten draaien en daar was dat palletje voor: Om te voorkomen dat ie de verkeerde kant op zou gaan. Mijn broertje heeft de klok opgehangen en steeds gezorgd dat ie de "verkeerde kant" op zou draaien (herhaaldelijk uit het stopcontact en terug totdat ie de kant op draait die je wilt hebben).

"Je klok loopt achter/voor". "Nee hoor!"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

De grote en kleine wijzer wisselen is ook leuk of gek, en als die daarbij nog achterwaarts kan draaien wordt dit helemaal een unicum :-) :-)

De grote en kleine wijzer zijn op verschillende concentrische assen gemonteerd en hebben een klemkoppeling op hun eigen asje of pijpje. Het is niet makkelijk een precies goede klempassing te krijgen op zo'n mini-asje. De grote inkorten tot even groot of kleiner dan de orginele kleine kan wel makkelijk.

Over het originele probleem: Als het voor een omhoog,omlaag kippenhok regeling is, dan zou ik echt voor laagspanning DC gaan. Hok staat waarschijnlijk buiten, dan is het lastig om de 230V als hobbyist veilig genoeg te beschermen tegen water en aanraking (door mens, kip, muis en vos).

Dus je regelt een 230V-> 12V adapter die je lekker binnen houdt. Dan met 12V naar het hok waar je makkelijk naar 5V kan voor de besturing en de 12V kan gebruiken voor de motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Een achteruit draaiende klok heb ik wel eens gezien,bij de kapper. Om te weten hoe laat het is moet je in de spiegel kijken.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..