Verschil Excel <> Openoffice spreadsheet

Bapaktus

Special Member

Voor o.a. mijn electrische meetresultaten gebruikte ik een oude versie van Excel. Maar dit programma liep vaak vast (Windows 10 prof) en daarom OpenOffice geïnstalleerd (4.1.13).
Nu loop ik tegen een klein probleem aan.
Wanneer ik een aantal getallen invul in een kolom en daarna voor SOM kies krijg ik keurig de juiste waarde inhet vakje daaronder. Wanneer ik op dat betreffende vakje klik krijg ik de SOM formule te zien.
Tot zover geen probleem. Maar wanneer ik onder dzee cel 1 of meerdere getallen invoer en dan die cellen plus de cel met de hiervoor gevonden waarde invul wordt deze waarde (G5) niet meegenomen in de 2e som. Dat gebeurt wél in Excel. Wat doe ik fout? Ik heb in de Help geen oplossing gevonden.
Wie kan mij raad geven?
Als voorbeeld een afbeelding van mijn scherm.
Groet, ruud

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Zover ik weet wordt LibreOffice (veel) actiever ontwikkeld dan OpenOffice, dus ik zou voor de eerste kiezen als alternatief voor MS Office. Heb ook even getest: de geneste SOM functie werkt gewoon in LibreOffice Calc 7.4.3.2

e: ehmm beste Bapaktus, u maakt een foutje? In het screenshot zie ik staan SOM(G6:G7) maar er zit een lege cel tussen. Dus dat moet zijn SOM(G5:G7) of SOM(G6:G8).

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op donderdag 12 januari 2023 13:18:34 (27%)

This signature is intentionally left blank.
GJ_

Moderator

Je formule klopt niet: G6:G7 moet G5:G7 zijn.

Het werkt gewoon in OpenOffice en Libreoffice.

Bapaktus

Special Member

@GJ
Klopt.
Dat is juist het probleem,
Dus dan wordt die cell niet meegerekend.
Dit terwijl ik die cel wél (G5,6,7) heb gesorteerd.
ruud

Heel algemeen: in mijn beroepsleven was ik een entoesiast gebruiker van Excel. Met al mijn reserves tegen de fabrikant heb ik altijd ruiterlijk erkend dat Excel een van hun beste producten is, en de clones doen hun best maar komen er toch niet echt in de buurt. Ik was dan ook een powergebruiker - nuja, ik gebruikte misschien 30% van de faciliteiten, waar naar mijn aanvoelen de meesten slechts 5-10% gebruiken - bv. om grafieken te maken die ook voor managers begrijpelijk moesten zijn :)

geselecteerd van beneden naar boven, of van boven naar beneden? kan soms andere resultaten geven

heb geen libreoffice, ik werk nog met office 2003 met mijn Win10 machientje

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 12 januari 2023 13:31:14 (29%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 12 januari 2023 13:23:43 schreef Bapaktus:
Dit terwijl ik die cel wél (G5,6,7) heb gesorteerd.
ruud

Ahhhh, klopt. Doet ie hier ook :-)

Arco

Special Member

'SUM' aanklikken als je in de gewenste cel staat. Als de selectie niet overeenstemt met wat je wilt, dan betreffende cellen selecteren met muis (komt rood kader omheen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Van boven naar beneden of andersom maakt geen verschil.
Ik heb de grafische mogelijkheden heel vaak gebruikt.
O.a de dikte van glasplaat scherven gemeten. Meer dan honderden.
Die glasplaat was gemaakt in opdracht van de Duitsers (1944) voor het lokatie-plaatsen van vijandelijke vliegtuigen. Maar bij de komst van de Amerikanen/Canadezen aan scherven geslagen.
Alles ingevoerd en daarna kleuren toegevoegd per dikte waarde.
Maar bovenstaande heeft niets te maken met mijn probleem. Volgens mijn vrouw is het kort na de installatie wél goed geweest.
ruud

RAAF12

Golden Member

Op 12 januari 2023 12:43:55 schreef Bapaktus:
Voor o.a. mijn electrische meetresultaten gebruikte ik een oude versie van Excel. Maar dit programma liep vaak vast (Windows 10 prof)

Dan zal er wat anders aan de hand zijn. Hier draait de Office 2007 versie prima onder Windows 10 Pro.

PE9SMS

Special Member

Op 12 januari 2023 13:43:20 schreef GJ_:
[...]Ahhhh, klopt. Doet ie hier ook :-)

Open of Libre? In Libre kan ik het in elk geval niet reproduceren. Werkt gewoon.

This signature is intentionally left blank.
Bapaktus

Special Member

Ik heb inmiddels LibreOffice geïnstalleerd en die geeft hetzelfde resultaat.
Ik kan gewoon niet twee "sommen" bij elkaar optellen.
Dit "tussen-som" resultaat gebruikte ik soms om halverwege alvast wat waarden te kunnen zien.
Ga/kan ik dus niet meer gebruiken. Kwestie van wennen dus. De LibreOffice is d e 64bit uitvoering in de Nederlandse taal.
Iedereen bedankt, groet, ruud

Ik kan gewoon niet twee "sommen" bij elkaar optellen.

Dat is dan uw probleem - hier lukt dat vanzelf, met LibreOffice. Ook al blijf ik er dan mijn reserves tegen hebben, deze basisoefening lukt er echt nog wel mee.

revado

Honourable Member

@Bepaktus, Staat de cel die je niet kan selecteren wel op "getal" bij de celeigenschappen?
Hier werkt het met libreoffice ook prima.

Arco

Special Member

Zoals ik het beschrijf werkt het uitstekend in OpenOffice...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

(alweer: waar blijft die kritische moderator die oordeelt dat dit nix met elektronica te maken heeft? Wat een hypocrisie, toch, soms...)

bprosman

Golden Member

Op 12 januari 2023 16:18:12 schreef Paulinha_B:
(alweer: waar blijft die kritische moderator die oordeelt dat dit nix met elektronica te maken heeft? Wat een hypocrysie, toch, soms...)

Wat een zeikerds hier, toch, soms.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De mieren worden weer misbruikt... (of de slakken mishandeld...) :)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 12 januari 2023 16:34:06 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een spreadsheet gemaakt.

Ik heb 1-16 in een gebiedje van 4x4 cellen ingevuld.

Ik heb twee rijen lager een hokje geselecteerd. Dan met "functions (rechts)" SUM geclickt (dit had ik nog nooit gebruikt, ik tik gewoon "=sum") en dan moet ik selecteren wat ik moet sommen. Ik selecteer de 4 getallen er boven en druk op enter (of zoiets).

Daarna doe ik control-C en selecteer ik de vier! hokjes rechts van waar nu de som 28 staat. Dan control-V en ik krijg 4 sommen er bij (de laatste nul: daarboven staat nog niets).

Vervolgens ga ik naar het eerste hokje voorbij "4" en click ik weer "SUM". Dan selecteer ik de vier hokjes ervoor en druk weer op enter. Dan copieren naar de drie regels er onder en ik heb het totaal: 136 in beeld.

In het screenshot heb je op dat moment G4-G8 geselecteerd, terwijl je op cel G8 staat en daar zit de formule =SUM(G6:G7) in. Hoe je die "dat wil je niet" formule daarin hebt gekregen vertelt het screenshot niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 januari 2023 16:18:12 schreef Paulinha_B:
(alweer: waar blijft die kritische moderator die oordeelt dat dit nix met elektronica te maken heeft? Wat een hypocrisie, toch, soms...)

Gelukkig hebben ze momenteel een winterslaap. In ieder geval vandaag

Op 12 januari 2023 13:26:17 schreef Paulinha_B:
Heel algemeen: in mijn beroepsleven was ik een entoesiast gebruiker van Excel. Met al mijn reserves tegen de fabrikant heb ik altijd ruiterlijk erkend dat Excel een van hun beste producten is, en de clones doen hun best maar komen er toch niet echt in de buurt. Ik was dan ook een powergebruiker - nuja, ik gebruikte misschien 30% van de faciliteiten, waar naar mijn aanvoelen de meesten slechts 5-10% gebruiken - bv. om grafieken te maken die ook voor managers begrijpelijk moesten zijn :)

Oké. Fijn om te horen.

Henry S.

Moderator

:Z :Z

Voor wie niet aan de icoontjes van Open/Libre Office kan wennen (als je bijv beroepsmatig met Exel werkt) is er FreeOffice.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Icoontjes zijn mijn laatste bezorgdheid - maar evenzeer bedankt. Warme fijne winterslaap gewenst, en van harte!

Op 12 januari 2023 12:43:55 schreef Bapaktus:
Tot zover geen probleem. Maar wanneer ik onder dzee cel 1 of meerdere getallen invoer en dan die cellen plus de cel met de hiervoor gevonden waarde invul wordt deze waarde (G5) niet meegenomen in de 2e som. Dat gebeurt wél in Excel. Wat doe ik fout? Ik heb in de Help geen oplossing gevonden.
Wie kan mij raad geven?
Als voorbeeld een afbeelding van mijn scherm.
Groet, ruud

Je doet niks fout.
Er zal een verschil in werking tussen Microsoft Excel en Libre Office zijn. Bij Microsoft Excel wordt kennelijk standaard alle geselecteerde cellen bij elkaar opgeteld en bij Libre Office wordt de werkelijke selectie pas begonnen met het veld onder de laatste somfunctie. Dit is contra-intuïtief want in het beeld zie je dat alles geselecteerd is en in het formuleveld zie je dat er in werkelijkheid maar een deel geselecteerd is.
Dit zijn net die dingetjes dat Linux toch net iets minder is dan Windows.

Op 12 januari 2023 19:40:26 schreef Henry S.:

Voor wie niet aan .. Open/Libre Office kan wennen (als je bijv beroepsmatig met Exel werkt) is er FreeOffice.

Ik heb deze onder Ubuntu geïnstalleerd. FreeOffice neemt voor de somfunctie wel netjes de gehele geselecteerde kolom. Ook als er tussenwaarden van somfuncties staan. Dit werkt dus overeenkomstig Excel.

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat OpenOffice en LibreOffice onder Windows dezelfde nukken vertonen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."