Ik zoek software van Voltcraft voor mijn rs 232 interface werkend te krijgen

Hallo,

Kan iemand me helpen aan het programma om mijn Voltcraft Digitale thermometer 300 K/K201 werkend te krijgen,heb zelf een DB9 /3.5 mm jack kabel, maar wil temperaturen loggen met dit softwareprogramma op de PC.
Op de temperatuurmeter zit een RS-232 3.5 mm jack plug uitgang die gekoppeld moet worden naar de seriele ingang van de PC.

groet edwin

benleentje

Golden Member

Werkt universele digitale multimeter software niet gewoon. Over het algemeen de dat die zo een RS232 poort uitstuurt heel erg basis. Je zou kunnen beginnen met te kijken wat je via een seriële monitor programma binnen krijgt.
Die monitor doet er dan niets mee maar waarschijnlijk zie je dan gewoon een reeks getallen met bv 23,5, 23,5 23,6 enz

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Schijnt vroeger verkocht te zijn als uitbreidingsset (interfacekabel + software). Schijnt ook met Matlab te kunnen werken.
Je hebt wel altijd een ttl naar rs232 omzetter nodig.

Protocol: https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000100385DS01/data…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie replies,

Schijnt inderdaad met Matlab te kunnen werken, maar dan moet een protocol txt bestand gemaakt worden om te kunnen communiceren en dan heb en kan ik niet,er is ook een softwarepakket met kabel te koop bij Conrad maar dat kost € 67,50.
Over de ttl naar rs232, ik heb alleen wel een kabel met jack 3.5mm naar DB9 serieel,en dergelijke samenstelling staat ook op de Conrad website afgebeeld, ik zie geen jack 3.5 mm naar een ttl serieele print, alleen een kabel en CDrom zou ik nodig hebben.

Benleentje,

Bij de bijbehorende software van Conrad heb je wel een nette window omgeving, maar welk seriële monitor programma zou ik dan kunnen gebruiken, heb zelfn voor een Geigercounter print ooit het programma " Termite 3.1 " gebruikt maar dan moest ik vanuit de commando lijst (die ik bij de Geigercounter had meegekregen )de opdrachten zelf invoeren in hexadecimale commando's in het programma " Termite" , en ook voor de Voltcraft K 201 temperatuurmeter heb je ook een protocol commando lijst nodig.

bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2023 18:08:18 schreef edwin1967:
Benleentje,

Bij de bijbehorende software van Conrad heb je wel een nette window omgeving, maar welk seriële monitor programma zou ik dan kunnen gebruiken, heb zelfn voor een Geigercounter print ooit het programma " Termite 3.1 " gebruikt maar dan moest ik vanuit de commando lijst (die ik bij de Geigercounter had meegekregen )de opdrachten zelf invoeren in hexadecimale commando's in het programma " Termite" , en ook voor de Voltcraft K 201 temperatuurmeter heb je ook een protocol commando lijst nodig.

Putty ?

https://www.putty.org/

of :
https://apps.microsoft.com/store/detail/serial-debug-assistant/9NBLGGH…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Ik zou eerst met termite dan kijken wat er binnen komt. Met een beetje geluk is het vrij simpel is ontvang je gelijk data en je zelf geen codes hoeft te zenden.

Voor MS Excel is een pluging die vrij uitgebreid is en voor veel RS232 apparaten data kan ontvangen en in grafieken kan laten zien. Echter zelf niet meer gewerkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De kabel die bij de software hoort is zo te zien een TTL <-> RS232 omzetter...
Aangezien Conrad de software/kabelset nog steeds verkoopt, zal een (illegale) kopie wel lastig worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt benleentje en Arco,

Arco schreef;

" De kabel die bij de software hoort is zo te zien een TTL <-> RS232 omzetter...
Aangezien Conrad de software/kabelset nog steeds verkoopt, zal een (illegale) kopie wel lastig worden..."

De vraag is dan, stel dat het allemaal werkt in de Voltcraft software met bijbehorende kabel,zou het dan ook werken Mathlab,of is dat dan ook geen garantie.
Zelf denk ik dat ieder willekeurige TTL RS 232 omzetter werkt alleen heb ik wel de aansturingscommando's nodig die normaal in de orginele software zitten, en waar je vanuit de windows omgeving het programma aanstuurt, dus ik zal toch dat dure software pakket moeten gaan aanschaffen vrees ik....

Arco

Special Member

Protocol staat in bovenstaande link...
Matlab: https://www.youtube.com/watch?v=e5cdzUK_5XY

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 16 januari 2023 20:11:32 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco, het is best ingewikkeld, ik zal die gegevens ergens in moeten plakken, zoiets als het programma "termite" hoe ik dat protocol moet invoeren om het in Matlab zichtbaar te maken zou ik niet weten.

>Ik heb hier nog sw voor de VC820 / VC840 Voltcraft uit 2001. Staat op een CD-rom, en moet geinstalleerd worden (Win XP of nog vroeger denk ik). Als ik deze op mijn Win10 probeer te installeren, krijg ik een melding "Deze App kan niet uitgevoerd worden op uw pc".
Heb je daar iets aan ?

Hi,

Misschien heb je hier iets aan:

Ik heb een zelfde soort interface (hardware / software) voor mijn Dynatek 6070RS DMM (ca. 1997).

Deze software (monitor.exe) werkt idd t/m WIN XP en NIET in een DOS BOX van WIN7 en nieuwer.

Dus als je nog een oude WIN XP laptop (of ouder) hebt, kun je deze software gebruiken.

je hebt natuurlijk ook een seriële poort op je PC of Laptop nodig.

Hierbij ook de aansluitingen van de seriële poort stekker en de 3.5 mm Klink stekker.

IK heb geprobeerd op een WIN7 SP1 HP 64 Bit laptop (met seriele poort), dit programma werkend te krijgen in een DOS BOX, maar dit lukte me niet.
(misschien nog wel met een WIN7 32 Bit operating systeem).

Succes!

01 Dynatek 6070RS Datalogging as supplied.zip

Lambiek

Special Member

@TS,

Ik heb hier ook een Voltcraft VC840, ook via de seriële poort. Maar je kunt ook een usb/serieel adapter gebruiken, ik heb er een met een ftdi chip en dat werkt prima.

Ik gebruik Profilab-Expert 4.0, dan heb je helemaal geen drivers nodig.

Met dat programma kun je echt alles doen, grafieken maken, data opslaan in Excel en Word en nog veel meer.

Ik zal eens kijken of jou meter ook ondersteund wordt.

Helaas niet, hij begint bij de VC350.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

NB

Je krijgt dus een Millivolts reeks (grafiek of XLS sheet ) als functie van de tijd.

Dit kun je transformeren naar graden C vs. tijd, gebruikmakend van Thermokoppel (bv K55) tabellen bv. (NIST):

https://srdata.nist.gov/its90/type_k/0to300.html

(In deze NIST tabel is de koude las, zoals gebruikelijk bij 0 graden C (koude las in smeltend ijs in een thermosfles).

In mijn ALI Thermokoppel temperatuur meter zit de koude las in het apparaat (er wordt dus een intern correctie algoritme toegepast).

Deze ALI meter werkt zeer precies (fout < 0.2 graad C bij stoom (boven kokend water: 100 graden C.) of smeltend ijs (0 graden C.).

Hallo redguuz, en anderen,

Ben weer terug,heb dagen geen antwoord kunnen geven,maar allen bedankt voor suggesties en adviezen, ik probeer van het weekend alle comments te bekijken , ik kom er nog op terug:)