siemens data loggen

trix

Golden Member

hallo,
we hebben hier een machine staan die met een siemens PLC word bestuurd, hier zit ook een touch screen (HMI) bij.
die machine kan dagen aan een aan het testen zijn, hierbij word met name verschillende drukken en temperaturen in de gaten gehouden.
deze data word weg geschreven op een USB stick (CSV files).
nu moet ik b.v. dagelijks de USB uitnemen en de inhoud copieren naar de laptop.

vragen:
kan je via deze USB waar nu de stick in zit de data over een usb kabel naar de laptop sturen ?
en kan ik daar dan een mooie grafiek mee maken (hoef niet snel te zijn) ?

eigenwijs = ook wijs
mvdk

Golden Member

Zijn drie vragen he.

Kan het?
Wat heb je nodig?
Waar koop/krijg ik dit?

trix

Golden Member

klopt,.......goed uit gesplitst ;) tnx.

eigenwijs = ook wijs
mvdk

Golden Member

Als hier nou helemaal geen bruikbaar antwoord komt, vraag het aan Willem van Duin Siemens.

De dag is nog vroeg...

Uiteraard ben jij niet de eerste en enige met dit soort vragen. En Siemens, maar ook andere fabrikanten hebben daar uiteraard ook gewoon iets voor bedacht.

Wij maken gebruik van iets dat IBA heet. Daarmee kun je van systemen in verschillende fabrieken tegelijkertijd van alles in nog wat loggen.

Via het netwerk kun je vanaf kantoor of zelfs thuis gewoon die data en de actuele proces parameters inzien. Je kunt het process zelfs bijsturen. Alleen is dat sterk af te raden als je niet zelf fysiek aanwezig bent bij de installatie. Deze mogelijkheid is dan ook eigenlijk altijd permanent geblokkeerd omdat dat bij sommige installaties gewoon levensgevaarlijk is.

Geklungel met onbetrouwbare usb sticks en vage kabeltjes en altijd sneuvelende laptops moet je gewoon niet aan willen beginnen. Als het fout gaat ben jij de hond die ze gaan slaan. En de mensen die je gaan slaan hebben geen enkele boodschap aan technische verhalen en oorzaken. Ze willen gewoon iemand slaan. Dan kun je ze beter doorverwijzen naar een leverancier van het monitor systeem. Dat zijn wat grotere hondjes dan jij alleen. Die kunnen de klappen vaak makkelijker opvangen.

Misschien dit iets voor jullie:

https://www.iba-ag.com/en/

trix

Golden Member

Geklungel met onbetrouwbare usb sticks en vage kabeltjes en altijd sneuvelende laptops moet je gewoon niet aan willen beginnen

dat was ook niet de bedoeling (heb ik ook nergens gezegd).

ik ga dat iba gebeuren eens bekijken, bedankt.
en mischien zijn er nog andere opties ?

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Een bedrijf met goede oplossingen maar een beetje een jaren 90 website:
https://www.process-informatik.de/?lang=en_

En de gemakkelijkste manier is wellicht via een Weintek CMT-SVR-100 of een Weintek CMT-G01.

Ik heb een Raspberry pi zero 2W zo geprogrammeerd dat ie zich voordoet als een USB stick.

Voor mij is het vooral om de data NAAR de machine toe te krijgen, maar andersom kan ook.

In mijn geval: Zodra ik een bestand upload, dan zegt het ding tegen de machine: "Sorry USB stick is nu verwijderd". Vervolgens verandert ie de data, en ongeveer 1 sec later is de USB stick met een nieuw bestandje er bij weer "ingestoken".

Voor jou geval zal je iets willen doen als: 1x per dag: "usb stick verwijderen, logfiles copieren, USB stick insteken". (het is veiliger om het via "verwijderen, copieren, insteken" te doen dan "live" mee te kijken naar het image van de USB stick).

Als je zo'n raspberry kan vinden (*), dan zou ik evt kunnen helpen met de software.

(*) Da's nog wel een dingetje.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Normaalgezien maak je dan gebruik van een data uitkoppeling in de vorm van OPC.

trix

Golden Member

@rew, dat is een beetje te hobby-achtig, ik denk dat ze dat hier niet willen (en ik ook niet ;))
die weinberg units lijken zo snel wel wat. hoe krijgt die de benodigde data uit de PLC, gaat dat via de USB aansluiting achter op de touch screen, of via het LAN netwerk (zeg ik dat goed?) waar ook de freq.regelaars b.v. op zitten (groene kabel) ?

eigenwijs = ook wijs

Als je hmi aan het netwerk hangt kun je gewoon inloggen e de files naar je pc copieren. Pleur die usb weg en zet er een geode geheugenkaart in.

Mocht je plc aan het netwerk hangen dan kun je op verschillende manieren naar de buitenwereld. opc, sql influxdb.

https://support.industry.siemens.com/cs/document/92346478/integrating-…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 26 januari 2023 17:54:45 (30%)

Heeft de PLC (of het scherm) een Ethernetaansluiting? Indien ja is zoiets als OPC het handigste. Er is ook een VB scriptje
https://support.industry.siemens.com/forum/be/en/posts/wincc-felixible…
waarmee het rechtstreeks naar Excel kan. PC moet dan wel continu blijven draaien natuurlijk.

GJ_

Moderator

Die Weintek types die ik gaf zijn HMI's maar dan zonder het scherm :-) Vandaar dat ze nogal goedkoop zijn. De ontwikkelsoftware is gratis, en ze communiceren via ethernet, maar ook via MPi. Eigenlijk communiceren ze met alle mogelijke PLC's en frequentieregelaars zonder problemen.

trix

Golden Member

ik zal volgende week eens wat foto's plaatsen v/d situatie, dat maakt het een en ander een stuk duidelijker.
voor nu dank voor de input _/-\o_

eigenwijs = ook wijs

Op 26 januari 2023 18:05:15 schreef GJ_:
Die Weintek types die ik gaf zijn HMI's maar dan zonder het scherm :-) Vandaar dat ze nogal goedkoop zijn. De ontwikkelsoftware is gratis, en ze communiceren via ethernet, maar ook via MPi. Eigenlijk communiceren ze met alle mogelijke PLC's en frequentieregelaars zonder problemen.

Dat is interessant, zeker als vervanger van de CP343-1 (die nog steeds peperduur is en alleen op een S7-300 past). En nog eens universeel overal inzetbaar. Doet die CMT-G01 ook MPI?
Goede tip ga ik eens naar kijken over een paar maanden.

@trix: Nog steeds hetzelfde machientje? Heb je nu besloten dat je de software opieuw gaat maken? Want als je op een USB stick aan het loggen bent neem ik aan dat je er al iets aan gedaan hebt. Of bestond dat al?

Anders is die suggestie van GJ_ wel super, lees direct de tags uit je PLC (mits je weet waar ze zitten natuurlijk) en stuur ze ergens anders naar toe. Goedkoper, simpeler en robuuster kun je het niet maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

zelfde machine inderdaad.
geen nieuwe software, dat loggen op een USB stick bestond al.
we zijn nu bezig om een programmeur te laten komen van de firma die de machine heeft gebouwd, er zitten nog diverse fouten in.
dus meteen de vraag, als ik via zo'n weintek data wil loggen naar buiten, moet er dan nog iets worden aan gepast in de PLC software, want dan kunnen we dat gelijk mee nemen ?

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 27 januari 2023 12:25:08 schreef trix:...als ik via zo'n weintek data wil loggen naar buiten, moet er dan nog iets worden aan gepast in de PLC software, want dan kunnen we dat gelijk mee nemen ?

Dat ligt er aan of je ook nog data van buiten mee wil nemen in je besturing.
Maar verder kun je gewoon aan de data in DB's en alle I/O/M. Er zit wel een beperking in: volgens mij kun je maximaal tot DB100 of zo.

Ik heb nog geen ervaring met die G01, wel met de SRV-100. Die laatste is een gewone HMI zonder het scherm :-)
De software die je nodig hebt is EasybuilderPRO. Kun je gewoon gratis downloaden.

trix

Golden Member

alleen data van de PLC naar buiten, niet andersom.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Dan alleen zorgen dat als je data uit DB's wil lepelen dat je niet verder kunt dat DB99. Vraag me niet waarom niet :-)
Verder is gewoon alles toegankelijk.

Boekje met alle verbindingen:
http://dl.weintek.com/public/MT8000/eng/UserManual/PLC_connection_guid…

trix

Golden Member

waarom niet :?.......o ja.....dat mocht ik niet vragen ;)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

http://dl.weintek.com/public/MT8000/eng/UserManual/PLC_connection_guid…

handig boekje, bedankt.

Op 26 januari 2023 18:05:15 schreef GJ_:
Die Weintek types die ik gaf zijn HMI's maar dan zonder het scherm :-)

betekent dat ook dat wanneer je een monitor aan de weintek hangt dat je dan al "beeld" hebt ? of is dat te simpel gedacht ?

Op 26 januari 2023 15:28:49 schreef GJ_:
En de gemakkelijkste manier is wellicht via een Weintek CMT-SVR-100 of een Weintek CMT-G01.

wat is eigenlijk het verschil tussen die 2 ?

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 28 januari 2023 18:59:21 (72%)

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Er zijn eigenlijk 3 van die "wonderlijke" net geen volledige HMI's:
- CMT-SVR is voor verbinding, vooral via internet met een aparte app op mobiele apparaten. Dus ook voor bedienen op afstand. De verbinding is echt razendsnel, zonder merkbare vertraging bij bedienen.
- CMT-G is vooral verbinden via IoT, daar heb ik niet bijster veel ervaring mee.
- mTV serie, voor data en om een externe monitor op aan te sluiten (HDMI). Hier heb ik echt REUZE monitors in fabrieken gezien met productiecijfers.

Voor allemaal geldt: heel veel waar voor je geld.

Weintek is een van de allergrootste HMI makers ter wereld. Ze worden ook veel verkocht met het merkje van anderen er op, alleen zijn ze dan flink duurder. Een heel groot voordeel van HMI's van merken als Weintek, ESA, Exor enz is dat ze eenvoudig met alle soorten van apparatuur verbinding maken.
Bij bv Siemens is dat een absolute ramp.

snap nog steeds niet waarom dit nu een beter idee is dan gewoon die file er via de webserver uit te trekken
of dat hmi aan laten passen dat hij gewoon op een netwerkshare schrijft ipv de lokale usb

GJ_

Moderator

Waar tover je die webserver vandaan?

Dan nog is het best handig om dit gewoon helemaal buiten alles om te doen, zonder in te grijpen in de machine die een ander gebouwd heeft.

Op 29 januari 2023 11:07:14 schreef GJ_:
Waar tover je die webserver vandaan?

ehm wat dacht je van gewoon uit het siemens hmi?

onafhankelijk blijven is inderdaad soms een goed idee,
maar als de fabrikant gewoon meewerkt, zie ik de kosten van zo'n weintek eigenlijk als overbodig