siemens data loggen

GJ_

Moderator

De fabrikant werkt niet mee. Overigens zie ik ook geen HMI met webserver.

Het begint heel normaal te worden dat je voor iedere wijziging en aanpassing de fabrikant van de machine moet uitnodigen. De software word eigenlijk nooit meer afgegeven, waar dat vroeger nog redelijk normaal was.

Op 29 januari 2023 11:26:51 schreef GJ_:
Overigens zie ik ook geen HMI met webserver.

ik heb uberhaupt nog geen HMI gezien? Of lees ik ergens overheen

trix

Golden Member

er zit nu een touchscreen van siemens op.
ik zal maandag eens wat foto's posten om het wat duidelijker te maken.

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Op 29 januari 2023 12:20:32 schreef DK:
[...] ik heb uberhaupt nog geen HMI gezien? Of lees ik ergens overheen

:-) jij begon toch over een HMI? Nou zit er tegenwoordig al snel een HMI op een machine, dat is goedkoper dan allemaal knoppen. En flexibeler.
En op een Siemens PLC is de kans op een Siemens HMI redelijk groot, ondanks dat het een beroerde keuze is.

Ja en daarom is de kans dat je de file via de webserver zo uit dat panel trekt dus ook redelijk groot

GJ_

Moderator

Die mogelijkheid is er, maar dat is vrijwel zeker een stuk duurder omdat daar de machinebouwer bij betrokken moet worden. En later bij iedere wijziging opnieuw.
Tot de machinebouwer er geen zin meer in heeft of failliet gaat.

het enige waarbij de machinebouwer betrokken moet worden is bij een wijziging van de file op de usb stick, de vraag van trix ging niet verder als: hoe krijg ik makkelijk de file van het hmi af, niks wijzigingen

verder hoeft daar de machinebouwer helemaal niet bij betrokken te worden
- netwerk leggen kun je zelf
- webserver aanzetten kun je zelf via het hmi configuratiescherm 1*
(1* kleine kanttekening dat die instellingen opnieuw gedaan moeten worden nadat de fabrikant er nieuwe firmware in laadt)

GJ_

Moderator

De machinebouwer zal de webserver eerst moeten vrijgeven volgens mij. Dat is niet default. Ik kan me daar wel in vergissen, ik gebruik bij voorkeur andere HMI's.

Sine

Moderator

Hahaha, GJ is geen fan van Siemens HMI's ...

Noted ;)

fripster

Golden Member

Eens over een andere boeg gooien? Als de Siemens PLC een Ethernet aansluiting heeft die geconfigureerd is, en dus een IP adres gekregen heeft, dan kun je ook met LibNoDave een directe verbinding maken met de PLC en eender welke IO of Db uitlezen. (En zelfs schrijven als je dat echt wilt).

Dan heb je toegang buiten de producent om, en hoeft "alleen maar" uit te zoeken welke teksten/woorden/integers voor jou belangrijk zijn om te loggen.

Just my two cents!

https://libnodave.sourceforge.net/

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Die bibliotheek werkt niet meer, niemand heeft absolute adressering nog aanstaan in zijn DB's

GJ_

Moderator

Op 29 januari 2023 18:38:35 schreef DK:
Die bibliotheek werkt niet meer, niemand heeft absolute adressering nog aanstaan in zijn DB's

?

Op 29 januari 2023 18:53:04 schreef GJ_:
[...]?

libnodave communiceert nog op de s7 manier, of is er inmiddels een nieuwe?

Naast dat je 'enable put/get' in je hw config aan moet hebben staan, wat op een standalone machine niks toevoegt

Moet je ook bij elke DB de 'optimized block access' uitvinken, wat ook niks meer toevoegt in een normaal programma

Dus tenzij je specifieke redenen hebt, staat dat default gewoon uit

GJ_

Moderator

De reden om dat aan te zetten is als je wil communiceren met de buitenwereld. Op zich niet zo heel raar natuurlijk. Ik weet niet beter dan dat dat standaard aangezet word.

trix

Golden Member

[attachment=1]even wat foto's waar voor de beeldvorming.
de oranje kabel gaat richting een patch kast, ik weet niet of hij daar ook is ingestoken/aangesloten ?

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 30 januari 2023 10:40:38 (36%)

eigenwijs = ook wijs
Sine

Moderator

Die is misschien ooit al bedacht voor datauitkoppeling

-edit-

Tipje:
Zo lang je daar USB stokjes aan het wisselen bent, zorg dan voor een USB verlengkabeltje. Dan ben je met het vele geplug de poort van het panel niet aan het slopen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 30 januari 2023 11:28:02 (63%)

fripster

Golden Member

@DK: Op het werk communiceren we via LibNoDave ook met 1500 series (en volgens mij ook 1200 series) Siemens. Zal eens vragen naar de quirks die men tegenkwam.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
GJ_

Moderator

Op 30 januari 2023 10:35:47 schreef Sine:
Zo lang je daar USB stokjes aan het wisselen bent, zorg dan voor een USB verlengkabeltje. Dan ben je met het vele geplug de poort van het panel niet aan het slopen.

Dat doe ik met deze:
https://www.harting.com/DE/en-gb/solutions/har-port-service-interfaces…

Voor programmeerpoorten zet ik ze op de kast als dat nodig is, voor USB sticks monteer ik ze op een Rose kastje of zo in de kast.

GJ_

Moderator

Op 30 januari 2023 11:54:15 schreef Sine:
Dat is nog netter ... bijna luxe zelfs :)

Nou ja, zo hoort het gewoon. In mijn kasten geen verlengkabeltjes of andere zooi.

trix

Golden Member

ik heb eigenlijk nog een vraag over het loggen en weergeven van de data.
de data waar dit topic over gaat komt allemaal uit de siemens PLC.
maar we hebben ook nog data afkomstig van een apparte logger, hierop zitten 4x een thermo koppel (T-type). deze data word nu weg geschreven op een stand-alone laptop met een .WL extensie.
graag zou ik die data straks op de zelfde laptop willen binnen krijgen als waar die data v/d PLC op binnenkomt.

gaat dat ook met zo'n weintek ? of is daar wat anders voor nodig ?

eigenwijs = ook wijs
GJ_

Moderator

Heeft die datalogger een communicatiepoort? En zo ja wat voor poort en welk protocol?

Of, wat is het merk/type?

Merken als Weintek, Esa, enz zijn hier altijd de beste keus. Siemens HMI zijn hier erg slecht in.

trix

Golden Member

gaat met een USB kabel, ik kom er zo op terug.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

een foto van de logger, die zit ingebouwd in een kastje (niet belangrijk, maar voor het aansluiten v/d thermo koppels zit voor deze logger nog een appart kastje ingebouwd).
software waarmee de data binnen word gehaald is windmill 7.0

foto vergeten, nu 2 posts verder op.

eigenwijs = ook wijs