Grondkabel 4x25mm max afzekeren.

De horeca op ons park wil graag uitbreiden.
Deze heeft een voeding van een grondkabel, 85 meter lang en is afgezekerd op 80 Ampére. De horeca wil graag naar 100 Ampére ivm aanscaf 18 KWH bakplaat.
Naar mijn inzicht zit deze kabel op randje vol.
Wat vinden jullie ervan?

Ik neem aan dat je 18kW bedoelt (zonder h)

18kW betekent 26A per fase. Dat moet makkelijk kunnen. Of hangt er nog veel meer aan die kabel?

https://www.nexans.nl/nl/tools-resources/easycalc.html kun je de gegevens zo mogelijk invullen.

grof ingevuld kom ik voor 100A op 35 uit 25 is op de grens

ze hebben een 4x25 kabel liggen waar de hele boel al op draait nu. daar komt nog eens 26kW bij, doorgaans is dat vermogen redelijk tegelijk nodig in de spitstijden. ik zou dus zeggen laat die oude kabel liggen en leg een kabel erbij zodat je de extra 26kW en in de toekomst nog wat extra vermogen hebt. aan de nieuwe kabel een aparte verdeler maken zodat alles door kan blijven draaien, mits je nog een veld in de hoofdverdeler vrij hebt. zo niet en kan het huidige veld wel nog naar 160A dan zou ik eenzelfde 25mm2 bijleggen en er een parallel kabel van maken. dat mag je ruimer rekenen als 50mm2 zelfs dus moet 200A nog kunnen met 85mtr.

ik kom met de draka app uit op minimaal 35mm2 voor 85mtr en 100A. echter je verliest 255€ per jaar ( 15ct/kWh )zegt de app aan kabelverliezen. een 50mm2 word aanbevolen. een 25mm2 bijleggen en er een parallel kabel van maken geeft je dus ruimte voor de toekomst. eens met de horeca manager praten, vragen wat er nog aan vervanging gepland staat voor de komende jaren. warmtepomp, frituur, oven, of keuken renovatie, dan meteen meenemen zodat je niet 2x kunt gaan graven.

de laatste tijd komt het vaker voor dat horeca van het gas afwil met hun frituur en dan vragen voor een 3x63A voeding voor een frituur aan te leggen. echter word dan vergeten dat de hoofdvoeding 9 van de 10 keer ook verzwaard moet worden naar 100A of zelfs 160A, gezien 125A geen tussenstap meer is. en dat duurt vlot 6 maanden om bij de netbeheerder te regelen en de meterkast kan vaak ook vervangen worden..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 februari 2023 14:11:08 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Na mijn mening??

Dan heb ik niets meer toe te voegen..........

Het beste is dat je een inventarisatie maakt van de huidige situatie.
Wat is er aangesloten, hoeveel verbruik heb je maximaal gelijktijdig.
Dan kun je beoordelen of de extra bakplaat (die waarschijnlijk nooit 18 kW tegelijk nodig heeft) nog op de kabel kan.
In de NEN1010 staan tabellen voor de maximale lengte en zekeringwaarden.
Moet je zelf de spanningsval uitrekenen.

Dan kun je een juiste afweging maken over wat te doen.
Maar dat is mijn mening....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je zou kunnen beginnen met een poosje te monitoren wat er nu gebeurt. Schaf een stroomtang aan en ga een paar keer de stromen meten als die horecatent volle bak draait. Zou best eens kunnen meevallen.

De uitbater van de horeca van kwam er van de week mee aanzetten voor de nieuwe bakplaat en seizoen begint over 2 maanden. Dus al lekker krap in de tijd.
Afgelopen zomer heb ik diverse keren gemeten op piekuren.
Hoogst gemeten 76 Ampére en de zekering voelde lauw aan ten opzichte van de naast gelegen zekeringen.
Maar bij verzwaren komt ook de meting nog bij kijken, nu zit er een tussen meter van max 80 Ampére.
Deze zou ik ook moeten veranderen, de horeca is namelijk verpacht.
Het zal dit jaar niet worden met de nieuwe bakplaat.

Op 5 februari 2023 15:54:01 schreef Thehof:
De uitbater van de horeca van kwam er van de week mee aanzetten voor de nieuwe bakplaat en seizoen begint over 2 maanden. Dus al lekker krap in de tijd.
Afgelopen zomer heb ik diverse keren gemeten op piekuren.
Hoogst gemeten 76 Ampére en de zekering voelde lauw aan ten opzichte van de naast gelegen zekeringen.
Maar bij verzwaren komt ook de meting nog bij kijken, nu zit er een tussen meter van max 80 Ampére.
Deze zou ik ook moeten veranderen, de horeca is namelijk verpacht.
Het zal dit jaar niet worden met de nieuwe bakplaat.

de meter kan miss blijven als je stroomspoelen aan kunt sluiten op dat ding. maar 76A is al veel teveel randje. dat ze niet warm zijn is wrs omdat de horeca het grote vermogen rond de middag en rond etenstijd heeft. de zekeringen kunnen dat nu nog wel aan, mede omdat het grotendeels verwarming is.

je hebt nog geluk met deze tijd, had met de kerst nog een klant die wilde eigenlijk daags erop al volop draaien met een net aangelegde afzuiginstallatie die 63A nodig had terwijl de oude installatie 25A was. tja ik heb er alleen niet zo snel nog 80 meter 5x16 inliggen vanaf een andere verdeler, want de huidige verdeler stond al dagelijks tegen oranje aan te lopen met wat er al bijgezet was.

Ik zou nog een extra kabel naast kunnen leggen en meteen extra KWH meter in de zelfde meterkast.
Heb nog 75 cm ruimte naast de bestaand groepenkast.
Mag dat 2 voedingen?
Huidige situatie, trafo gezekerd met 3x 1000 Ampére.
Van daar uit met 2x70mm parallel naar onder verdeler (straat)kast gezekerd met 250 Ampére.
Van daar uit naar horeca met 3x80 Ampére.
In de onderverdeler zijn nog enkele velden vrij.

Op 5 februari 2023 16:14:20 schreef Thehof:
Ik zou nog een extra kabel naast kunnen leggen en meteen extra KWH meter in de zelfde meterkast.
Heb nog 75 cm ruimte naast de bestaand groepenkast.
Mag dat 2 voedingen?
Huidige situatie, trafo gezekerd met 3x 1000 Ampére.
Van daar uit met 2x70mm parallel naar onder verdeler (straat)kast gezekerd met 250 Ampére.
Van daar uit naar horeca met 3x80 Ampére.
In de onderverdeler zijn nog enkele velden vrij.

Op eigen terrein mag dat, mits het voor iedereen die ook na jou komt duidelijk van welke verdeler de prik komt en heen gaat.

op de verdelers beiden zetten waar de voeding vanaf komt en welk veld het is. uiteraard beiden hebben een eigen hoofdschakelaar.

Ik weet genoeg, topic mag gesloten worden.