ze hebben een 4x25 kabel liggen waar de hele boel al op draait nu. daar komt nog eens 26kW bij, doorgaans is dat vermogen redelijk tegelijk nodig in de spitstijden. ik zou dus zeggen laat die oude kabel liggen en leg een kabel erbij zodat je de extra 26kW en in de toekomst nog wat extra vermogen hebt. aan de nieuwe kabel een aparte verdeler maken zodat alles door kan blijven draaien, mits je nog een veld in de hoofdverdeler vrij hebt. zo niet en kan het huidige veld wel nog naar 160A dan zou ik eenzelfde 25mm2 bijleggen en er een parallel kabel van maken. dat mag je ruimer rekenen als 50mm2 zelfs dus moet 200A nog kunnen met 85mtr.
ik kom met de draka app uit op minimaal 35mm2 voor 85mtr en 100A. echter je verliest 255€ per jaar ( 15ct/kWh )zegt de app aan kabelverliezen. een 50mm2 word aanbevolen. een 25mm2 bijleggen en er een parallel kabel van maken geeft je dus ruimte voor de toekomst. eens met de horeca manager praten, vragen wat er nog aan vervanging gepland staat voor de komende jaren. warmtepomp, frituur, oven, of keuken renovatie, dan meteen meenemen zodat je niet 2x kunt gaan graven.
de laatste tijd komt het vaker voor dat horeca van het gas afwil met hun frituur en dan vragen voor een 3x63A voeding voor een frituur aan te leggen. echter word dan vergeten dat de hoofdvoeding 9 van de 10 keer ook verzwaard moet worden naar 100A of zelfs 160A, gezien 125A geen tussenstap meer is. en dat duurt vlot 6 maanden om bij de netbeheerder te regelen en de meterkast kan vaak ook vervangen worden..
[Bericht gewijzigd door
testman
op zondag 5 februari 2023 14:11:08
(18%)