Ik heb het topic van 2017 gelezen dit is afgesloten.

Maar wellicht zijn er op dit moment wel oplossingen in de markt gekomen...

Het is mij verteld dat zo'n scheerstopcontact 24/7 3Watt verbruikt, het is niet veel maar toch in het kader van bezuinigen wil het ding met trafo eigenlijk verwijderen cq. omwisselen voor een normaal
WCD ( geaard).

Heeft een van jullie een passende oplossing gevonden.

Het plaatje op de tegelwand meet 8x11cm en de bevestiging schroeven zitten niet in het midden...

Omwisselen mag alleen als die buiten een gevaarlijke zone ligt. Welke weet ik niet uit mn hoofd.En de inbouwdoos is vierkant,die moet je dan vervangen voor een normale inbouwdoos.En waarschijnlijk zit er geen aarde bij, die moet je dan bijtrekken.

En niet vergeten je moet er wel een geaard stopcontact van maken, dus er een geel-groene draad bij trekken.

GE-Edit had niet goed gelezen.

Maak er een schakelaar op zodat hij (primair)pas ingeschakelt als er een verbruiker is aangesloten.
Ik heb er ooit eens een gesloopt, ik meen dat die schakelaar er zelfs op zat. De trafo zit in zijn eigen rechthoekige ingemetselde doos.

De TS wil juist die scheidingstrafo er tussenuit halen.

Ik kreeg hier ooit een dubbele half inbouw wcd van Jung op gemonteerd. Deze viel door de wat bredere randen net over de inbouwdoos en was goed vast te zetten. Inderdaad wel een aardedraad bijtrekken uit het lichtpunt.

Tegenwoordig zie ik in de nieuwbouw best vaak enkelvoudige wcd's met randaarde 30cm boven of naast de wasbak. Ooit wel eens een vragende opmerking over gemaakt bij de bewoner, die dit terugkoppelde aan de bouwer. De bouwer vond het allemaal conform de norm.

Het is de bedoeling om de tafo te laten vervallen om het sluipverbruik. Wel moet de wcd achter een 30mA diff.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (21%)]

Op 20 februari 2023 11:28:23 schreef Karlosax:
Het is mij verteld dat zo'n scheerstopcontact 24/7 3Watt verbruikt

Dat valt gelukkig mee, er zit een schakelaar in die de trafo pas inschakelt als je er een stekker in prikt. Zolang je dat niet doet verbruikt het ding ook niets.

Vervangen kan tricky worden, want er zit een vreemde doos achter, dan zul je minimaal een pas plaatje moeten maken.
Of met een gatenzaag en gat in het bestaande ding raggen, en daar een gewone WCD in monteren.
Dan inderdaad wel even een aarde bijtrekken.

Op 20 februari 2023 12:55:53 schreef vergeten:
[...]
Wat is daar het nut van?

WCD's in een vochtige ruimte dienen geaard te zijn. Dus als je hem vervangt door en normale WCD dan ook een aardtouwtje bij trekken.

Het was inderdaad de insteek het sluipverbruik te stoppen doormiddel de trafo's te vervangen voor een geaarde WCD, we hebben ook al aardlekschakelaars in ons huis uit 1985.

Sine heeft voor mij de oplossing gegeven !

Ik heb het even met een multimeter gecheckt , de meetpennen half ingestoken 0,0 Volt ,
de meetpennen geheel ingestoken 260 Volt !

Het is weliswaar wat aan de hoge kant , maar de elektrische tandenborstel die ik hier af en toe aan oplaad functioneert nog steeds.

Hiermee is het "probleem" van sluipverbruik uit de wereld, en hoef ik niet te knutselen met niet passende dozen en schakelmateriaal.

Dank voor het meedenken en reacties.

Op 20 februari 2023 14:22:35 schreef Karlosax:
de meetpennen geheel ingestoken 260 Volt !

Het is weliswaar wat aan de hoge kant

Het kan zijn dat die trafo wat overschot geeft. Zodra je er een belasting aan hangt zal de spanning waarschijnlijk in elkaar zakken.

een 50x50mm contactdoos gaat met enig figuurzaagwerk wel passen.
De versie zonder deksel kun je ook langs de achterkant monteren. De versie met deksel moet vermoedelijk op de voorkant. Niet vergeten de aarddraad bij te trekken als die er nog niet zit.

Dit is iets uit de steentijd, ik heb al meer dan 20 jaar een batterij apparaat, een keer per week opladen, idem tandenborstel

Op 20 februari 2023 16:51:59 schreef Waters:
Dit is iets uit de steentijd, ik heb al meer dan 20 jaar een batterij apparaat, een keer per week opladen, idem tandenborstel

Ik ook, maar ik heb al jaren een opberg spiegelkastje boven de wastafel. Het moet immers ook opgeladen worden. Daar zit een TL buisje in, maar ook een wcd met aarde.
Het was een tip van een installateur, om het lampje boven de wastafel te vervangen door zo'n toiletkastje....

die scheer wcd's waren een jaren 70/80 stuip voor de 30mA aardlek intrede deed. nutteloze rommel idd. met een gatzaag van 44mm middenin de plaat boren en er een wcd inbouwen is de makkelijkste manier wrs. de beste is doos eruit meppen en gewone inbouwdoos erin zetten, maar dat zou ik doen als de badkamer ook vervangen word..

Op 20 februari 2023 22:44:11 schreef testman:
die scheer wcd's waren een jaren 70/80 stuip voor de 30mA aardlek intrede deed. nutteloze rommel idd. met een gatzaag van 44mm middenin de plaat boren en er een wcd inbouwen is de makkelijkste manier wrs. de beste is doos eruit meppen en gewone inbouwdoos erin zetten, maar dat zou ik doen als de badkamer ook vervangen word..

Ik heb ze in de jaren '00 nog in nieuwbouw gemaakt.....

Op 20 februari 2023 13:01:23 schreef T-sec:
Ik kreeg hier ooit een dubbele half inbouw wcd van Jung op gemonteerd. Deze viel door de wat bredere randen net over de inbouwdoos en was goed vast te zetten. Inderdaad wel een aardedraad bijtrekken uit het lichtpunt.

Tegenwoordig zie ik in de nieuwbouw best vaak enkelvoudige wcd's met randaarde 30cm boven of naast de wasbak. Ooit wel eens een vragende opmerking over gemaakt bij de bewoner, die dit terugkoppelde aan de bouwer. De bouwer vond het allemaal conform de norm.

Hier in 2017 vanuit de bouw 2 wcd's op een 20 cm van de kraan. 5cm als je de kraan draait. Ik heb er maar klepjes op gezet.

In Belgie is een stopcontact boven (of naast) de lavabo (wasbak) toegestaan, er is geen zone voorzien waarin het niet mag. Enkel een zone voorzien rond het bad en douche. Bij normaal gebruik zie ik dan ook geen enkele reden om daar klepjes op te zetten... Ik zou het streng vinden van de NEN1010 mocht een stopcontact rond de wastafel niet mogen...

soms zit de wasbak zo dichtbij de douche dat je met de zones in het gedrang komt. in dat geval was bij een recent project het nodig om een wcd met klepjes te nemen en een trekschakelaar voor het licht.

maar scheer wcd nog na 00' gebruiken, niet bepaald. liever 1 met klepjes als die scheer krengen waar men dan een fohn insteekt, vind het 20VA trafo'tje niet zo fijn.

Op 21 februari 2023 10:59:02 schreef testman:
soms zit de wasbak zo dichtbij de douche dat je met de zones in het gedrang komt. .

Dit is inderdaad vervelend. Ooit de situatie gehad waarin het onmogelijk was om de verlichting te plaatsen in een te kleine badkamer met lage plafond. Toen heb ik contact gehad met de keurder en mocht ik met een 10mA diff werken voor de verlichting. Heb deze regel nooit in het AREI terug gevonden.

Daar is ook nog over nagedacht, er zit een thermische beveiliging in voor iemand die niet stapt dan een föhn toch wel meer dan 20W verbruikt.

Maar inderdaad, scheerstopcontacten na 2000 (of zelfs in de jaren 90 nog) is toch wat vreemd.

WCD's moeten overigens 60cm van de kraan weg blijven.

Op 21 februari 2023 11:19:49 schreef Sine:

WCD's moeten overigens 60cm van de kraan weg blijven.

Dus toch een beperking in de NEN1010, in het AREI kan ik het niet onmiddellijk terug vinden...

Volgens mij is die zonering in BE identiek aan die in NL, 60cm rond de kraan is zone 2

Op 21 februari 2023 10:59:02 schreef testman:
soms zit de wasbak zo dichtbij de douche dat je met de zones in het gedrang komt. in dat geval was bij een recent project het nodig om een wcd met klepjes te nemen en een trekschakelaar voor het licht.

Wordt het dan ineens anders als er een klepje op zit?