Berekenen verlichting (formules)

Beste vonkentrekkers ;)

Ik heb een vraag, ik ben bezig met een studie en daarin komt ook een stukje berekenen van verlichting voorbij.
We zijn nu bezig met lijnverlichting echter kom ik er niet helemaal uit.

Hieronder zal ik uitleggen hoe ver ik gekomen ben;

Gegeven:
Lengte: 30m
Breedte: 15m
Hoogte: 7 mtr

Een gesloten lichtlijn die bestaat uit een enkele fluorescentiebuislamp van 58W
De lichtlijn wordt in de lengterichting van wand tot wand tegen het plafond gemonteerd
Elk armatuur heeft een lengte van 1,55m en een lichtstroom van 5400lm
De gemiddelde verlichtingssterkte moet 200lx bedragen.
De reflectiefacturen zijn rp=0,5 rw=0,3 en rv=0,1

Nu heb ik eerst de K factor en het verlichtingsrendement berekend.
Vervolgens kan ik dan met de volgende formule het aantal armaturen berekenen:

N = E x A / Rendement x n x d = 200 x 450 / (0,3061 x 5400 x 1) = 54,44 = 55 stuks.

Het aantal armaturen weet ik nu dus.
Maar nu loop ik vast, ik moet namelijk het aantal lichtlijnen en het aantal armaturen per lichtlijn gaan berekenen.
Hoe doe ik dat? de enige formules die ik heb zijn de onderstaande.

A = b / N
K = Ir - Il / 2

A = afstand tot de wand
b = breedte van de ruimte
N = aantal lichtlijnen
K = afstand tot de wand
Ir = Lengte van de ruimte
Il = Lengte van de lichtlijn

Wie kan mij wat op weg helpen?

ik zou zeggen: Er passen 9 armaturen in de 15m ricthing, en 19 in de 30m richting van de zaal. Deel 55 door 8 en 18 en je krijgt 6.11 en 2.89. Dat moet je naar boven afronden. Dus dan kom je op 3*19 of 7*9. En dan mag je kiezen of je 57 of 63 lampen gaat ophangen. (Ik zou voor dat laatste kiezen, maar dat is niet het bedoelde antwoord).

Maar goed. Ik heb er geen verstand van, die berekeningen die je al hebt gedaan gaan me boven de pet, dus als daar een fout in zit, dan kan ik hem er niet uithalen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Naast wat real life ervaring ken ik er ook niet veel van, maar het aantal lichtbronnen dat je aangeeft deed me rekenen en ook ontbreekt er een gegeven volgens mij.

Het gegeven is:
- Er moet 200lux zijn
- Het lokaal is 15m x 30m = 450m² groot
- Een lichtbron geeft 5400lm

1 lux = 1 lummen/m²

In totaal moet er 200 lm/m² x 450 m² = 90000lm zijn.

Aantal lichtbronnen is 90000lm / 5400lm = 16,66 -> 17 stuks is genoeg.

Jouw berekening houdt rekening met de reflectiefactoren van de muren, maar waarom zou je die lichten naar de muren doen schijnen (en zo rendement verliezen) en niet rechtstreeks waar het licht moet toekomen?
Aangezien het doel 200lux is mag dit lokaal toch enkel als archief gebruikt worden, zeker niet als kantoor. Dan is er ook geen reden om verder aan het comfort te denken door bvb uniformiteit dankzij onrechtstreeks licht. Extra probleem is dat er dan ook nooit van de initiële kleur van de muren/plafond/vloer mag afgeweken worden of er is opeens niet meer voldoende licht. Extra argument is dat de technologie niet stil staat. De huidige lichtlijnen zijn niet meer die van pakweg 5 jaar geleden, dat is echt heel erg geëvolueerd.

Nu het aantal lijnen:
De lengte van die lichtlijn zou 1,55m x 17 = 26,35m zijn. Dat past mooi binnen de 30m lengte van het lokaal. Zeker niet tot tegen de muur gaan want in de praktijk loopt dat verkeerd af er is dan geen ruimte meer voor montage en aansluitingen bvb.

Gezien 17 ook een priemgetal is kan het toch niet opgedeeld worden zonder dat het lelijk asymmetrisch wordt of er extra lichtbronnen komen te hangen.

Maar kan dat wel in één lijn om 15m breed te gaan? Ja natuurlijk kan dat op voorwaarde dat de stralingshoek van de lichtbron breed genoeg is. Die hoek is niet opgegeven. Je kan alleen maar veronderstellen dat die breed genoeg is of hem berekenen en als assumptie/voorwaarde meegeven. Pythagoras gaat u helpen hiermee. Misschien is het daarom dat ze de hoogte meegeven. Het is niet ongewoon dat een lamp met een veel te scherpe hoek gekozen wordt en dan is de uniformiteit van de lichtsterkte slecht met verminderd comfort tot gevolg.

Ik had het daarstraks al over evolutie, wel, jouw prof mag van mij ook weten dat dit manueel berekenen op basis van reflectiefactoren zeer onnauwkeurig werk is en er zullen niet veel lastenboeken meer zijn waarvoor het voldoende is om met zo een antwoord nog af te komen. De huidige eisen liggen een pak hoger nu en een beetje serieuze fabrikant zal op zijn website een simulatiemodule hebben waarmee je direct kan zien welke lampen waar moeten hangen.

Enfin, ik begrijp wel dat er een zeker toegevoegde waarde kan zijn om gevoel te kweken bij wat een 'lampje' dan wel voorstelt.

benleentje

Golden Member

A = b / N
K = Ir - Il / 2

A = afstand tot de wand
b = breedte van de ruimte
N = aantal lichtlijnen
K = afstand tot de wand
Ir = Lengte van de ruimte
Il = Lengte van de lichtlijn

Wie kan mij wat op weg helpen?

Een armatuur heeft een stralingshoek en dat geeft je op 7 meter hoogte hoever de lichtbakken uit elkaar en van de wand af mogen zijn. Voor de stralingshoek neem je dan vanaf 7 meter tot werkhoogte van zeg 2 meter.

Swake rekent uit dat er minimaal 17 lampen nodig zijn. Ga je nu maar 1 lichtlijn ophangen dan moet die 7,5 meter breed stralen, wat voor mij gevoelt net te veel is maar 200 lux is ook niet zo veel.

Of je neemt 2 lichtlijnen van elk 9 armaturen.

Dan ga je de 9 armaturen evenredig over de lengte van 30 meter verdelen dan zou niet zo heel moeilijk moeten zijn. De eerste armatuur komt op de de halve afstand van de muur als de afstand van de lichtbakken onderling.

30 / (aantal armaturen per lijn ) geeft je dan afstand van de lichtbakken onderling.
Afstand eerste lichtbak is daar dan de helft van.

En voor mij gevoel moet dat aardig kloppen.

A = b / N

A = afstand tot de wand
b = breedte van de ruimte
N = aantal lichtlijnen

Die formule lijkt me niet goed.

Als b = 15 en N = 2 is krijg ik
15 / 2 = 7,5
Met A krijg je dan de eerste lichtlijn op 7,5 meter terwijl de lichtlijnen zelf juist 7,5m vanaf elkaar zitten.

Formule zou moeten zijn A = (b / N )/2

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

TS moet de aanloop naar de vraagstukken nog maar eens goed doorlezen, daar komen ongetwijfeld de begrippen candela; lux lumen en lumen per Watt voor en hoe daar mee te rekenen. Tevens de reflectie invloeden en bv trogkappen en spiegelreflectoren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedankt voor jullie reacties.

Ik snap jullie beweegredenen en het simpel uitrekenen van de aantal lichtlijnen.

Tuurlijk kan je uit ervaring zelf bepalen hoeveel lichtlijnen er moeten komen. probleem is dat wij het echt in een formulevorm moeten doen.

De enige formules die ik heb zijn deze;
A = b / N
K = Ir - Il / 2

En dat ik de lengte van de lichtlijn kan berekenen met de lengte van het armatuur x het aantal armaturen.
Dan zou ik dus 1,55 x 54 = 83,7 meter zijn.. die past weer niet in de ruimte.
Je zou dan simpelweg 83,7 / 3 = 27,9 meter kunnen doen.
Dan heb je 3 lichtlijnen nodig.

Wil het niet dat we de afstand van de wand K moeten uitrekenen met de bovenstaande formule.

Tis nogal complex..

benleentje

Golden Member

N = E x A / Rendement x n x d = 200 x 450 / (0,3061 x 5400 x 1) = 54,44 = 55 stuks.

Heb je een link naar deze formule?

Is zie niet wat het rendement erin te zoeken heeft. De lichtbron geeft gewoon een aantal lumen meer niet. Of ze geven op lm/W dan speelt het redement denk ik wel mee, maar ook daaraan twijfel ik.
Het maakt wel uit of je een enkel of dubbel armatuur hebt daarom staat er nog d.

Tis nogal complex..

Tuurlijk kan je uit ervaring zelf bepalen hoeveel lichtlijnen er moeten komen.

Nee hoor gewoon vrij simpel wiskunde en alles evenredig verdelen over de ruimte. Voor het mooie mis je iets en dat is de stralingshoek van het armatuur in zowel de lengte richting als de breedte.

Als je stralingshoek niet hebt dan moet je het gewoon logisch opdelen. MEt maar 1 lichtlijn in het midden op 15 meter van de wand is niet logisch omdat je dan vrij snel donkere schaduw op de wand krijgt vanaf een bepaalde hoogte.
Er is ook niet gezegd dat het een aaneengesloten lichtlijn moet zijn.

Maar goed we kunnen ook 1 licht gaan ophangen en dan kan je de waarde A, b, N, k , lr en ll zo berekenen.

IK ga uit van 17 armaturen omdat het rendement in de formule niet klopt.

30 x 17 = 1.76 meter

A = 7,5 lichtlijn hangt in het midden
b = 15m
N = 1
k = 1.76 / 2 = 0.88

Het hart van de eerste armatuur komt in de lengte richting dan 0.88 meer van de wand en de rest komt hart op hart 1.76 meter uit elkaar
lr = lengte van de ruimte type? want dat hadden we toch al dat is 30 meter.
ll = (Aantal armaturen - 1) x hart hart afstand + lengte armatuur = 29,7 meter

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben er inmiddels uit.

Ik heb het als volgt gedaan:

N = E x A / lichtstroom x verlichtingsrendement x vervuiling.

Vervolgens:
Lengte van de ruimte / lengte armatuur = aantal armaturen per rij.

Dan N / het aantal armaturen per rij = aantal lichtlijnen naar boven afgerond.

Hopelijk is het zo voor jullie ook wat duidelijker, zo kunnen we van elkaar leren.