Hallo, even kort antwoord ik zal vanavond nog verder kijken. Dan neem ik ook even de tijd om mijn code toe te lichten.

Classes
Ik zou je aanraden om hier nog even van weg te blijven. Ik denk dat dit nog wel een stap te ver is. Dat is tenminste als je ook echt classes bedoeld. Misschien dat je het verwart met functies. void PrintChannel(int channel, float absoluteTemp, float relativeTemp, int error) is een functie. Het is in feite gewoon een subroutine die je aanroept.

Verder zie ik in het laatste deel van je post best wat uitdagingen zoals de baas hier dat zou zeggen. :) Nu kan ik overal wel iets op gaan zeggen maar, ik weet nog even niet hoeveel nut dat heeft. Ik kan je wel voor alles gaan waarschuwen en stukken code gaan "spoon feeden" maar ik denk dat je daar alleen maar meer vragen van gaat krijgen.

Om een soort vergelijking te schetsen: (neem dit met een korreltje zout)
Soms komen er vragen voorbij op dit forum van beginners die een fm zendertje willen bouwen. Daar staat dan een schema waar van alles aan schort. (Niet dat er iets schort aan jouw voorbeeld code) Maar je moet dan voor je gevoel zo veel dingen gaan uitleggen aan de TS dat hij door de bomen het bos niet meer ziet.

Hoe leg je iemand uit, die net begint met elektronica, wat de ingang condensator moet worden voor een SMPS? Ga je dan alles uitleggen wat mogelijk fout kan gaan? Zoals: Rimpel, Impedantie curve, DC-biassing. Wellicht een aantal links naar appnotes die TS zijn pet ver te boven gaan. Als je dat doet dan gaat TS het niet meer kunnen begrijpen. En dan heb je nog maar 1 onderdeel behandeld uit een schema wat deze persoon heeft gevonden op internet dat vol met dit soort overwegingen zit.

Je kan ook zeggen: Pak deze condensator, let op de polariteit en dat je de bedrading kort houdt. Dan leert hij misschien minder, maar wel wat op dat moment voor hem aangrenzend is aan zijn kennis.

Wat betreft de dyslexie, daar heb ik zelf ook last van, dus ik snap precies wat je bedoelt. (Fijn dat ze daar zoon lastig woord voor hebben verzonnen.) Met een goeie taal controle kom je best een eind, maar het duurt altijd wel lang om jezelf goed uit te drukken in tekst. Ik bespreek dingen ook veel liever mondeling met mijn collega's omdat dat voor mij beter werkt.

Hi blackdog:
Om het rustiger te krijgen zou ik alle hoofdletters kleine letters maken, behalve de C van Celcius en de P van Pascal natuurlijk.
De stipjes bij gr Celcius voegen ook weinig toe, die zou ik ook weg laten.

In de meet en regel techniek wordt hoge temp met h aangegeven (waarschuwing) en te hoog met hh (alarm), voor laag de l en te laag ll, dit kan misschien ipv het blokje.
De gemetem waarde heet pv (process value) en de ingestelde waarde sp (setpoint).

Leuk projectje weer, succes.

Hi,

Hardbass
Ik zal zeker het een en ander met elkaar vergissen. :-)

Vandaag weer wat gelezen over de Arduino C en dan hier in het Nederlands:
https://www.tweaking4all.nl/hardware/arduino/arduino-programmeer-cursu…
Binnenkort ga ik ze maar wat doneren denk ik, ze drinken graag koffie, waar ken ik dat toch van...

rwk
Ik was begonne zonder de stipjes zoals jij het noemt, maar ik vind het toch eigenlijk wel netjes staan.
De eerste drie regels zoals ongeveer aangegeven door hardbass ga ik steeds beter vinden, dit omdat ik de relatieve temperatuur niet d.m.v. een toetsje hoef op te roepen.
En wat ik al zij, er komt nog extra ruimte tussen de normale temperatuur waarde en de relatieve temperatuur.

De Rode error tekst in hoofdletters is juist om het er uit te laten springen, maar ik wil het ook zien hoe het er uit ziet als b.v. een connector los komt.
Dit zijn eigenlijk maar kleine aanpasingen als het mij niet bevalt.
Fijn dat je het een leuk projectje vind.

Ref printje

OK, terug naar de electronica, daar ben ik grotendeels mee bezig geweest vandaag.
Farnell zorgde weer voor een bonk op de vloermat, hier wordt een 15 Polige D-SUB connector getest overgang weerstand, rond de 0.006Ω voor twee contacten in serie.
Ik heb hier de 7510 voor gebruikt, dit omdat hij een 1Ω bereik heeft en de waarde hierdoor goed is af te lezen.
De connector heb ik meerdere malen losgehaald en weer gesloten de waarde bleef mooi stabiel, als ik het goed heb was de contact weerstand als opgegeven < dan 15mΩ per contact.
Natuurlijk weet ik dat de contacten nu nieuw zijn, maar dit ziet er zeker goed uit en veranderd praktisch niet bij het rammelen aan het connector setje.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-20.png

.
Hier is ondermeer het materiaal van Farnell dat vandaag binnen kwam, dat zijn de 15 polige D-SUB connectoren, de bovenste met de gouden penne is het mannetje,
de blauwe 10K NTC's die een nauwkeurige "B" waarde hebben +-0.3%. ga ik voor dit project gebruiken.
Rechts daarvan een van de andere 10K NTC's, maar deze was veel minder stijl en dat kwam mij slechter uit met de Pull Up weerstand en de 5V referentiespanning.

Links van de blauwe NTC'S ligt een zeer nauwkeurige sensor speciaal voor medische toepassingen, het is ook de kleinste die ik heb, het type staat op het witte strookje.
Deze is gemaakt voor ondermeer menselijk gebruik, dus grote nauwkerigheid rond de lichaamstemperatuur,
dit heeft verder niets met dit project te maken, maar niet iedereen ziet dagelijks dit soort componenten, hij heeft een zeer kleine thermische massa.

Daarnaast, dus verder naar links ligt een 10K NTC van AMAEHERM, een zeer vriendelijk bedrijf, ik vroeg een paar samples en werd dus heel netjes geholpen en ze maken mooie producten een aanrader.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-21.png

.
Het referentie printje is klaar en staat nu onder spanning, ook de hele nacht dit om hem weer even tot rust te laten komen in verband met het vele soldeerwerk aan de print.
De rood, geel, groen en witte pennen, zijn de aftakkingen van de weerstands deler.
Naast de rode C&K schakelaar zien jullie de kleine blauwe trimpot voor het kalibreren van de parallel schakeling die de tab spanning door twee deelt.
Boven de AD584 zien jullie de jumper die tussen pin 2 en 3 geplaatst is, het is er één geworden, uiteindelijk was de overgangsweerstand laag genoeg met 1 stuks.
Recht van het IC is ee njumper zichtbaar met twee standen deze schakeld de trimpots om, dus ik heb ee ntrimpot voor 5V en een trimpot voor 2,5V, zoals op deze foto is weergegeven is de uitgang 2,5V
Wat is mij opgevallen aan de AD585LH die hier gebruikt is (het is een oude uit China als ik het goed onthouden heb) de temperatuur stabiliteit is beter dan een LT1021 en dat zal zeker exemplarisch zijn.
Hij is zeer snel op zijn eindwaarde(Acht seconde) en het koud warm verschil is rond de 10PPM.
Deze referentie is uiteindelijk veel beter dan nodig, het mooie er van is dat hij uit het error budget geschrapt kan worden. :-)
Zowel aan de bovenzijde dat deze foto laat zien zijn er meerdere doorverbindinge zichtbaar om de Ri van de print op de gevoelige plekken te verlagen.
Een ding mist nog, dat is de elco met de serie weerstand, dat komt morgen en is makkelijk aan te brengen, de de buslijnen vooraan is de uitgang(5V) en de buslijnen bovenaan is de"0".
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-22.png

.
De onderzijde, hier zijn nog meer doorverbindingen te zien, en wat ook opvalt is dat ik de hars hier nog niet heb weg gepoetst, dat doe ik na het plaatsen van de elco en weerstand.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-23.png

.
Dit is het aangepaste schema, in de groene kaders bevinden zich de trim circuits, de 20/25 slagen trimpots hebben maar een klein regelbereik.
De waarden van componenten die hier zijn aangegeven gelden voor de AD584LH die ik gebruik, zou ik een andere AD584 er in prikken, dan zal ik de schakeling zeker niet goed meer kunnen kalibreren.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-24.png

.
Ik had ook nog 30K Pull Up weerstaden bij Farnell besteld, kreeg ik 1-Watt werstanden... daar passen er geen acht stuks meer naast elkaar op het printje, dat ga ik anders oplossen.
Omdat dit nu bijna klaar is kan ik gaan testen met de ADS1115 software, dat zal wel in het weekeinde worden voor ik iets kan laten zien.

Dank weer voor het meelezen en SHOOT!

Groet,
Bram

void PrintChannel(int channel, float absoluteTemp, float relativeTemp, int error)
{
	char tempString[20];
	switch(error)
	{
		case 0:
			snprintf(tempString, 20, "%d: %6.1f %6.1f", channel, absoluteTemp, relativeTemp);
			break;
		case 1:
			snprintf(tempString, 20, "%d:   UNDER", channel);
			break;
		case 2:
			snprintf(tempString, 20, "%d:   OVER", channel);
			break;
		case 3:
			snprintf(tempString, 20, "%d:   WIRE", channel);
			break;
		default:
			snprintf(tempString, 20, "%d:   ERROR", channel);
			break;
	}
	//lcd.print(tempstring);
	printf("%s\n", tempString);
}

Zoals hardbass al heeft gezegt is de bovenstaande stuk code gewoon een functie.
Stel je hebt eerste de waarde van sensor 4 uitgelezen en je hebt daarna voor dat kanaal de absolute en relatieve waardes berekend. Dan roop je deze functie aan met bv

Printchannel(channelCounter, ChannelABStemp, channelRelTemp) >> of in harde getallen Printchannel(4, 22.34, 32.34): Dus je stuurt sensor nummer, de berekende temperatuur en de berekende relatieve temperatuur naar de functie.

maar wat bedoel je met channel, is dat de waarde uit de ADC?

Nee met channel word de variabele channel in de functie zelf bedoelt, en dat is voor jouw idee voor welke sensor je op dat moment de waarde wil printen. Dus in mijn voorbeeld is dat sensor 4 waarvan we de waarde willen printen.
De variabelen channel, absoluteTemp en relatieveTEMP bestaan alleen in de functie en dan ook alleen op het moment dat je hem aanroept. Als je eenmaal de functie weer verlaat worden de 3 variabelen weer vernietigt en bestaan ook niet meer. De functie heeft als doel om met invoer van 3 getallen dan opmaak van de getallen die naar het display geprint moet worden te optimaliseren. Dus om ipv 8 keer in je programma je per sensor de waarde print kun je daar nu 1 functie voor gebruiken. In de laatste regel van de functie word die worden naar het lcd gestuurd, maar dat staat daar nog niet helemaal goed. Dat betekend wel dat je voor de aanroep van deze functie je eerst al de coördinaten waar de volgende regel moet komen al naar het display hebt gestuurd.

IK hoop dat het doel van de functie nu wel duidelijk is? Nu de inhoud nog bespreken.

Ik neem maar even aan dat channel "%d: is , maar wat bedoel je met channel, is dat de waarde uit de ADC? en waarom de kleinne letter d is dat random of altijd d?
%6.1f <= betekend dit de tweede variabel absoluteTemp die maximaal 6 posities inneemt met 1 digit achter de komma?

Nogmaals channel is hier de variabele channel in de functie zelf en heeft voor nu even de waarde 4.

Voor de exacte betekenis voor d % f en meer moet je dat opzoeken voor de functie snprintf() ja dit is ook een functie. Maar a het deel wat hier gebruikt word zo nog wel uitleggen.

char tempString[20]; wordt hier een variabele aangemaakt voor 20 karakters?

Ja dat klopt.

snprintf(tempString, 20, "%d: %6.1f %6.1f", channel, absoluteTemp, relativeTemp);

IK ga alleen deze regel uitleggen de rest is met wat kleine variatie hetzelfde.
snprintf() is een standaard C functie waarvan de hele werking is gedocumenteerd en wat je kan opzoeken.
https://en.cppreference.com/w/cpp/io/c/fprintf
tempString = de variabele waar de uitkomst van bovenstaande functie in komt staan, in deze variabele zit dus het eindresultaat die je daarna kan gebruiken om naar het lcd scherm te printen.
"%d: %6.1f %6.1f" Hier geef je op wat en in welke volgorde je het in je eindresultaat wilt opnemen. Hier staan 3 verschillende opmaken die lke voor een andere variabele bedoelt zijn.
%d: is de opmaak voor de variabel channel. En dan channel die verderop in de aanroep naar snprintf() staat. Duseerste opmaak refereerd naar de eerste meegegeven variabele in de functie aanroep.
%d >> converts a signed integer into decimal representation.
Dus het getal 4 zien wij als 4 hehe logisch maar in ACII code is wat anders. en 123 zien wij al een getaal maar is 3x ASCII karakter.
%3d zou " 4" opleveren en %03d "004" opleveren. De eerste met 2 spaties

%6.1f
met f word een conversie van float naar ascii bedoelt
6 is de totale lengte
.1 is met 1 cijfer achter de komma.
Maar let op de komma zelfs is ook 1 ascii karakter dus 6.1 zijn 4 getallen voor de komma, dan de komma en dan 1 getal achter de komma
let op 2) Als het getal inde float bv 123456789,1234 is dan komt er na de conversie 123456789,1 te staan. De lengte 6 is dus enkel de minimum lengte.

Na Printchannel(4, 22.34, 32.34) komt in tempString te staan
4 : spatie spatie spatie 2 2 , 3 spatie spatie spatie 3 2 , 3 maar dan wel in ASCII waarden ;).

Ik ben er gisteren niet meer aan toe gekomen, ik zie dat inmiddels benleentje het al heeft toegelicht. Dus dat hoef ik dan niet meer te doen. :) Uiteraard als je nog vragen hebt horen we het wel.

(Misschien handig om de software van dit project in een apart topic te bespreken? Dan gaat het wat minder door elkaar? https://www.circuitsonline.net/forum/view/161213)

Hi,

hardbass
Dat klopt, het is wat lastig, sommige zaken zijn gekopeld en dan gaat het vrij snel de kant op dat het rommelig wordt...

Het is geen moetje de uitleg, doe wat je wil en kan, het wordt in ieder geval gewardeerd!

benleentje
Ik ga deze middag nog je uitleg doorlezen en proberen het te begrijpen. :-)
Gisteren ben ik voornamelijk met electronica bezig geweest.
Dank voor je moeite.

Groet,
Bram

Hi,

Vandaag weer met de elektronica voor de testprint bezig geweest.
Net heb ik de print met de 5V referentie en de spanning delers gepoogd schoon te maken met alcohol, 96%, ik heb ook IPA maar niet direct bij de hand.
Ik vond de print nogal plakkerig worden en heb een paar keer met alcohol gepoetst,
toen besloten het hele printje te reinigen met een beetje afwas in een klein laagje water en met een borsteltje te boenen.
Daarna flink spuiten met lucht en daarna rustig drogen op een CV radiator, morgen testen of dat goed gegaan is. :+
De print plakt niet meer en glimt weer als nieuw, ik hoop dat mijn behandeling geen extra lekstromen gaat opleveren.

Oja, de referentie print heeft ook nog wat massa aansluitpinnen gekregen, maar nog niet de RC combi over de uitgang, dit heeft te maken met wat ik jullie zo laat zien.
Waarschijnlijk combineer ik het een en ander, dus dat moet nog even wachten.

Dan komen we nu aan bij het eerste plaatje en dat gaat over het ADS1115 printje, daar moet ik voor ieder printje wat aan solderen.
Om er voor te zorgen dat ik de IC's niet opblaas door mijn werkzaamheden er aan heb ik de printpennen met gestript Keynar draad doorverbonden.
Ik heb een stukje op de foto laten staan.
Ook heb ik zoals al eerder aangegeven, niet de standaard pinnen gebruikt die je bij het printje krijgt als je het koopt.
Dit zijn mooie gedraaide contacten, als ik het goed heb van IC verloopprintjes(SO9 + SO14) die ik bij TI gekocht had.
De twee printjes die ik ga gebruiken worden dan weer in goede IC voetjes gestoken.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-25.png

.
De onder of als jullie het willen, de bovenzijde, er zijn weinig onderdelen, een weerstand array van 4x 10K, zeker twee ontkoppel condensatoren, die andere twee ben ik niet zeker van en heb ook geen meet poging gedaan.
Er is dus geen spanning regelaar aanwezig waar ik rekening mee hoef te houden.
De programmering van het i2c adres kan gewoon via de aanwezige printpennen, geen geknoei met micro padjes op het printje.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-26.png

.
Hier heb ik de extra ontkoppel condensator van 10µF over de voeding pinnen gesoldeerd.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-32.png

.
Dit is de eerste krabbel voor de voeding opbouw voor de ADS1115 er is hier ook te zien dat ik de 3,3V regelaar uit de 5V referentie zou willen voeden.
Maar dat kan natuurlijk niet, want de 5V referentie spanning kan naar 2,5V worden omgeschakeld en dan is er geen spanning voldoende is om de 3,3V LDO te voeden, het is geen boost regelaar.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-30.png

.
Hier is het schema dat ik ga bouwen op het vrije stukje naast de 5V referentie.
Het een en ander ziet er misschien wat vreemd uit van opbouw...
Er komt rond de ingangen van de ADS1115 dioden die over en onderspanning naar massa en naar de 3,3V voeding lijn afgevoerd moeten gaan worden.
C2 van 1000µF levert een heel lage impedantie op, voor de hogere frequenties is C3 toegevoegd, de dioden dienen als overspanning bescherming.
De 1N5819 is een Schottky type, die continu 1-A kunnen hebben en 25-A piek, deze dioden zijn opgenomen ter bescherming van de gebruikte regelaars tijdens fout condities met de NTC weerstanden
en b.v. het aansluiten van een connector op het kastje met een statische lading, uiteindelijk gaat de energie richting de voeding van het ADS1115 IC.
De diode D1 zorg er voor dat er dat er geen energie richting de 12V regelaar kan gaan.
D1 zorgt wel voor wat spanning val, maar daar heeft de LF33CV praktisch geen last van.
Waarom een 7805 voor de LF33CV, dat is om de dissipatie in de LF33CV te beperken, dit zorgt voor een mooi stabiele 3,3V en de 7805 neemt dat de meeste dissipatie op.
Ik ontwerp niet voor de industrie, ik hoef niet van alles weg te bezuinigen, het zijn dus nog geen euro extra onderdelen en de LT33CV is hiermee zeer happy en dus ook de ADS1115.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-31.png

.
Ik was in de bak met lineaire regelaars gedoken om te kijken wat ik beschikbaar had voor 3.3V voeding, daar kamen de onderstaande regelaars uit te voorschijn.
Een regelaar van Microchip in TO92 en dus de LF33CV.
De TO92 versie is wat betreft aan aantal eigenschappen zeer goed, ruststroom is zeer laag en ook de dropout spanning is goed, waarom dit IC niet gebruikt?
Door de zeer lage russtroom(mooi voor batterij gebruikt) houd ook is dat het ruisniveau in verhouding dat hoog wordt, het ruisniveau was ongeveer 10x hoger dan de LF33CV.
De LF33CV heeft trouwens een ruststroom van ongeveer 0,5mA en dat is netjes, ook de dropout spanning is bij de stromen die ik nodig heb beneden de 200mV.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-27.png

.
Hier is de test setup zichtbaar, hier bij een belasting van ongeveer 5mA en de probe zat aan de scoop vast op de 1x stand, want ik was wat de ruis betreft alleen ge-interesseert in de lage frequenties.
De hogere frequenties worden door de ontkoppeling voldoende verwijderd.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-29.png

.
Hier worden verschillende metingen uitgevoerd.
De Rigol voeding levert de energie voor de testen van de 3.3V regelaars, hier op de foto wordt de LF33CV en rechts onder geeft een KeySight meter de totale stroom aan die de 3.3V regelaar trekt.
De KeithLey meter er boven geeft de spanning aan die de LF33CV levert.
Op de 3458A staat mijn mini lineaire voeding, die staat op iets meer dan 12V en deze voeding wordt gebruikt om de referentie print te voeden.
Hierboven staat een KeySight meter op de plank in de grafiek modes en de meter is genuld en er is nog net zichtbaar dat na de nul functie is gebruikt, was de spanning 15uV omhoog gegaan.
Een redelijk deel van de stijging van deze waarde ligt in de meter zelf.
Ik had al aangegeven dat de 2e hands AD584 erg goed is wat temperatuur gevoeligheid betreft.
Hoe kom ik daar dan makkelijk achter? nou deze mater dat is de 34465A heeft een Auto Cal en als ik die functie gebruik is de drift minimaal.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-28.png

.
Als ik morgen nog wat tijd heb, bouw ik het 3.3V voedingsdeel op de referentie print en dan kan ik dat combineren met de condensator en serie weerstand.
En de volgende stap wordt dan een printje bouwen met de twee ADS1115 er op en een 12c scheider.

benleentje/hardbass
Je uitleg van de code en het testen er van komt over een paar dagen, er zijn ook wat zakelijke zaken die ik de komende dagen moet afhandelen.
Dus het testen van de software zal evem oeten wachten.

Groet,
Bram

Hi,

Vandaag is het weer een elektronica dag geworden, Schema getekend en wat soldeerwerk.

Laat ik beginnen met de D-SUB connectoren, en dat het deel dat in het kastje komt.
Hieronder mijn eerste krabbel op een notitie papiertje, dit hoe ik de symmetrische dunne microfoonkabel aan de connector wil monteren.
Pennen 1 t/m 8 worden met het huis doorverbonden en pannen 9, 11 ,13 en 15 zijn de "hete kant" van de NTC, dat is de kant die aan de 30K Pull Up weerstand komt.
Penne 10, 12 en 14 zijn over, deze kan ik b.v. voor een externe LAB temperatuur sensor gebruiken, nu is dat de Sensor in de BME280
en ik weet nog niet of ik de BME280 module gunstig kan plaatsen in het kastje.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-33.png

.
Hier zijn de chassisdelen nog wat beter te zien, voor een betere HF massa, wordt de doorverbinding ook nog op twee extra punten met de behuizing door gesoldeerd,
Dit laat ik later nog wel zien hoe ik dat bedoel omdat ik in mijn hoofd nog een manier heb, die er voor zorgt dat er geen DC path naar het kastje heeft.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-34.png

.
Hier een "close up" van de i2c isolatoren, ik denk dat ik er maar één hoef te gebruiken in dit project, en de tweede kan ik dan gebruiken voor de 4 kanaal versie.
De twee gele ontkoppel condensatoren zijn met opzet hier geplaatst, dit omdat in de datasheet wordt aangegeven,
dat deze condensatoren vlak bij de voeding aansluitingen van het IC gemonteerd moeten worden en korter als dit kan ik het niet met de spullen die ik hier heb.

Door het toepassen van deze i2c isolatoren worden de ADC's gescheiden van de microcontroler of ze krijgen eigen mini trafo of ik gebruik een trafo met twee wikkelingen zodat ik de voeding kan scheiden.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-35.png

.
En dan nu het schema en wat uitleg over het hoe en waarom. :)
Eerst maar even het schema en voro een betere resolutie, KLIK!

https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-40.png

.
Mijn doel is geweest de twee ingang connectoren met de bijbehorende elektronica er achter zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen, het blijven wel vrij veel verbindingen.
Iedere hete kant van de NTC heeft een 5N6 HF ontkoppel condensator gekregen.
Dan heeft iedere ingang een 22Ω serie weerstand gekregen ter bescherming van de dubbele beveiliging diode die na de 22Ω weerstand komt.
Omdat al die diodes het schema erg druk zouden maken, ik heb het als blokje aangegeven met "Diode" er in, in het schema is ook per ADS1115 aangegeven hoe de diodes aangesloten worden.
Ook staat er twee rode pijlen bij hoe de energie, b.v. een statische ontlading zichzelf zou ontladen, naar massa is meestal geen probleem, maar als de energie naar de REF +3.3V gaat,
Dan moet die ook worden afgevoerd, daarom zit er aan de uitgang van de LF33CV meerdere componenten om er voor te zorgen dat de LF33CV beschermd wordt en niet te veel kan worden opgelift.

De dioden zullen 1N4148 zijn of BAV20, ik heb hier wat testen gedaan met Schottky dioden, maar de lekstroom door deze dioden levert vrij grote lekstromen op, dus zijn dit type dioden zijn hier niet bruikbaar.
De 2K21 en de 0.1µF zijn het Low Pass filter om het stoorniveau op de ADS1115 ingangen zo klein mogelijk te maken.
Als er een overload situatie ontstaat en deze is positief, dan wordt deze energie ge-clampt door de diodes die door het blokje wordt weergegeven.
Dan is de positieve spanning hoger dan de voeding van de ADS1115, dus stroomt er stroom richting de beveiliging dioden die in de ADS1115 zitten.
De stroom wordt dan beperkt door de 2K21 en de stijgtijd van die stroom is erg beperkt door de 0.1µF.
Wat mij betreft is dit voldoende bescherming voor de ADS1115 ingangen.

Ik hoor graag jullie commentaar en opmerkingen en/of fouten die ik niet heb gezien.

Groet,
Bram

Paatjes zijn niet clickbaar en ik kan de tekst bij de weerstanden net wel en soms net niet lezen. Kan het wel lezen door in te zoomen maar ik vind dat niet zo netjes van je O-) :?
Ik zie dat bij SDA en SCL lijnen er standaard een 10k weerstand zit dit is voor I2C net aan de hoge kant. Met 2x 10k zit je op 5k en zelfs dit is nog wat hoog. Standaard staat de arduino op 100khz voor de I2C bus dan gaat dat nog weel goed maar als je dat hoger wilt gaan zetten dan moeten de weerstanden kleiner.
Het is maar dat je het weet. ;).

Hi benleentje, ;)

Ik dacht dat de resolutie net voldoende was voor het beoordelen van het schema.
Morgen zal ik het schema klikbaar maken voor jullie.

Wat betreft de i2c weerstanden, dat klopt, wat ik getekend heb is wat op de i2c printjes zit als pull up weerstanden.

In de datasheet van de i2c isolator staat zelfs nog een lagere waarde voor de pull up dan dat jij aangeeft.

Als het geheel aan elkaar hangt, dan hang ik de scoop even aan die i2c lijnen.

Maar goed dat je het aantipt, ik heb met de isolators maar een keer gewerkt, maar er weinig van onthouden, is wat te lang terug.
Dus strak is het meten en weten. ;)

Groet,
Bram

Morge Dames en Heren, :-)

Op verzoek is het laatste schema nu klikbaar beschikbaar voor een hogere resolutie.

Groet,
Bram

Ik zou zelf een connector gebruiken per sensor. Dan kan je hem ook toepassen als je even snel wat wilt meten met maar 1 of 2 sensoren. De andere sluit je dan gewoon niet aan. Of dit praktisch is of niet hangt natuurlijk af van je toepassing. Maar het lijkt me zelf niet handig dat je 3 sensoren rond hebt slingeren als je er maar 1 nodig hebt.

Helemaal haaks daarop zou je ook 8 sensoren per connector kunnen doen door de ntc's aan te sluiten op de pinnen die nu massa zijn. Dan heb je 8 pinnen, hou je alleen geen spare's over. De rij met 7 pinnen wordt dan massa.

Wat me trouwens ook nog afvroeg: Je laat ook de ruimte temperatuur zien op het scherm. Dat betekent dat je in totaal 9 sensoren hebt. Hoe ga je die laatste dan aansluiten? Of wordt dat geen NTC?

Bram, wat ik vaak doe is een weerstand, soms met een LED, aan de uitgang van een (low drop) regelaar zetten.
Bij sommige regelaars krijg je dan een beter regelgedrag. (RTFM of RTFD ;) )

Leuk topic.

Hi hardbass,

De connector afweging had ik in het begin al gedaan, daarom is het 2x een 15 polige connector geworden.
En dan ook nog nagedacht over de connector contacten, zie de test met het D-SUB paartje en de overgang weerstand meting.
De overgang weerstand staat in serie met de NTC, en ik wil niet dat deze overgang weerstand dominant wordt in het error budget.
Dit is bij veel type connectoren wel het geval, in ieder geval als het geheel wat langer in bedrijf is.
Als je niet de goedkoopste D-SUB connectoren gebruikt zijn ze erg goed wat stabiliteit van de overgang weerstand betreft.
Ook zijn de contacten redelijk afgesloten van de atmosfeer, dus ze vervuilen minder snel.

De afwegingen voor de connectoren waren onder meer deze, lage overgang weerstand, niet te grote connector en dan vallen vele connectoren al af, omdat ze niet aan mijn eisen voldoen.

Hoeveelheid gebruikte sensoren
Acht sensoren tegelijk zal niet al te vaak voorkomen, maar ik wou wel de mogelijkheid hebben, dit om verschillende redenen die voor nu even niet van belang zijn om hier op in te gaan.

LAB Temperatuur sensor is in principe de temperatuur sensor in de BME280 module die ik dan gunstig in het kastje moet plaatsen, dat was vanaf het begin al zo bedoeld.
Later tijdens het ontwerpen heb ik aan het volgende gedacht om voor deze functie een extra mogelijkheid te hebben.
1e, Sensor-8 daar voor te gebruiken, maar die gedachten heb ik afgeschoten. ;)
2e, een andere Sensor die extern hangt en kan worden aangesloten op de reserve contacten van de eerste D-SUB connector.
Dit mag een LM35, TMP37, DS18B20 of een andere sensor zijn, ook een NTC, maar die heeft hier geen voorkeur.

Meten met minder dan acht Sensoren op deze versie
Als ik b.v. maar vier meetpunten nodig heb haal ik de waarden van Sensor 5 t/m 8 van het scherm.
Ik kijk dan of de tweede D-SUB 15 connector achter op het kastje is gemonteerd,
dit kan door gebruik te maken van de vrije contacten die beschikbaar zijn op de connectoren.

Rene
Dat klopt van de LDO regelaars en je hebt gelijk daarin, over de power LED had ik nog niet nagedacht en
de 3.3V voeding is misschien daar wel een goede optie voor om de standaard paar mA uit de LDO te trekken.

Dank voor de vragen en opmerkingen!

Groet,
Bram

Dankje voor de uitleg. De BME280 was ik even vergeten :)

Zelf zat ik te denken aan industriële M8 connectoren, maar die van mij zou ook digitale sensoren hebben. Dus dan is die weerstand geen probleem.

Hi,

Gisteren bezig geweest om de ADS1115 met de Rob Tillaart Library te testen en na het testen en het bestuderen van de code is het nodig de
Ready pin te gebruiken.
En het probleem is dan, die moet net als de i2c galvanisch gescheiden worden.

Voor de liefhebbers, hieronder een link naar de Library waarmee ik op het ogenblik test.

https://github.com/RobTillaart/ADS1X15

Ik heb geprobeerd voor de twee Ready signalen één ISO1540 te gebruiken, maar dat is niet goed mogelijk doordat hij alleen geschikt is voor i2c gebruik.
De twee poorten zijn niet induvidueel aan te sturen.
Vlak voor het printje zijn net twee 56 Ohm weerstanden te zien(afsluitng van de generator), deze liggen horizontaal.
Aan de bovenzijde twee 1K8 Pull Up weerstanden en een van de weerstanden is overbrugt met een tweede waarde, beide uitgangen zijn niet gelijk wat stijgtijden betreft, dus geprobeerd de flank zo te verbeteren.

Ik vind het iedere keer weer opvallend hoeveel meetkabels en voeding kabels er nodig zijn als je wilt gaan meten...
Hier dus twee gescheiden voedingen, twee functie generatoren, liefst helemaal gescheiden en ook eigenlijk twee aparte scoops, voor het goed doen van deze meting,
want dan zie je het direct, dat het niet gaat werken.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-45.png

.
Maar bij een van de eerste testen lijkt het er wel op, dat het wel mogelijk lijkt, hier wordt aan de onderzijde door de rode klemmen twee signalen uit twee verschillende functie generatoren toegevoerd.
Als ik het goed onthouden heb 10KHz en 100KHz, daar was ik in ieder geval mee begonnen als test frequenties.

Hieronder een mooi voorbeeldplaatje van hoe je in de maling kan worden genomen, dit door je eigen aannamen en niet verder te denken dan je neus lang is.
Mooi he 10Khz en 50Khz getriggerd in beeld(of reken het uit aan de hand van de schaal, :-) ), de signalen zitten elkaar niet in de weg, tenminste dat denk je als je naar dit plaatje kijkt.
Er is alleen een deukje in het dak van de gele trace, dit komt door de overspraak van het breadboard en dit is niet het probleem.
Zo gouw je nu een frequentie neemt, die geen directe verhouding tot elkaar heeft, dan is het mis.

Het snelst is het te controleren als je de twee ingangen met een 1 of een 0 voed, dan is direct zichtbaar dat de twee kanalen elkaar beïnvloeden en dat hoort ook zo. :-)
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-46.png

.
Er is ook nog een ISO1541, maar daarmee zijn ook niet beide ingangen tegelijk(afzonderlijk) bruikbaar.
Het kan simpel opgelost worden door twee van deze IC's te nemen en klaar is Bram, want ik heb totaal vier stuks hier liggen.

Maar, ik heb ook een kleine collectie opto couplers, en ik dacht, kan ik er twee uitzoeken en dan die gebruiken.
Rechtstreeks die opto's aansluiten op de Ready uitgang van de ADS1115 kan niet goed, er is te veel stroom nodig voor de typen die ik hier heb liggen.
En daar komt bij, dat ik de ADS1115 zo min mogelijk wil laten dissiperen (en piekstromen in de massa aansluiting voorkomen), dus er is een driver nodig zoals een BS170, maar dat is wat krap met de 3,3V gatespanning of dus gewoon een BC547.
Maar dan zijn we er nog niet, de meeste opto typen die ik heb, zijn zo traag als dikke stront tegen een berg op.
Dus mijn keuze is dan toch weer de ISO1540 of de ISO 1541 te gebruiken één per ADS1115, laag in stoomverbruik en weinig vertraging.

Jullie input? :-)
Maar ik wil toch even mijn oor bij jullie te luisteren leggen, ik gebruik weinig opto couplers, is er al wat nieuws zoals de opbouw van de ISO1504, welke trouwens met capacitieve koppeling werkt?
Wat gebruiken jullie als het redelijk snel moet zijn en weinig stroom verbruikt?

Ik zit op het ogenblik niet dik in de tijd, dus het zijn even korte post voor dit project de komende dagen.

Groet,
Bram

Of het nieuw is weet ik niet, maar ik heb wel gewerkt met SI8642.
Die zijn snel, en vragen weinig tot geen stroom van de data ingang. Wel een voeding nodig aan beide kanten.

Die zijn er in veel varianten.
Ook in 1 kanaal : SI8610

Je hebt die hele Ready pin niet nodig, je kunt gewoon het config/status register pollen (pagina 28 van de datasheet); je schijft één keer het register adres 0x01 met een schrijfactie, en lees daarna continue het config register totdat bit 15 van dat register weer hoog wordt.

Je kunt ook gewoon de functie ADS1X15::isReady() uit je library gebruiken, die doet hetzelfde, maar wat minder efficient.

Het ding is dusdanig simpel, met maar 2 registers, één voor de instellingen en status en de andere voor het resultaat van de conversie, dat ik daar helemaal geen library voor zou gebruiken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]

Het klopt ook wel wat SparkeyGSX zegt idd.

Je weet hoe lang een conversie duurt, dus tegen die tijd kun je gaan beginnen met pollen.

Hi,

deKees
de SI8610 lijkt me een mooi product, alleen wat lastig te krijgen zag ik net.
Ondertussen wat samples bij TI aangevraagd die een variatie zijn op de SI8610.
Ik had tot net niet meer bij TI gekeken, en ze hebben hun producten weer een stukje uitgebreid wat de digitale de isolatoren betreft zag ik.

SparkyGSX
Zoals je al weet, is mijn kennis van C of zeg de Arduino code nogal beperkt, en wat je aangeeft over de ADS1115 zal vast kloppen en makkelijk zijn voor deKees, hardbass en jou,
maar ik moet het doen met wat ik beschikbaar heb aan wat hapklare brokken, zoals de Library van Rob Tillaart en anderen die mij een bepaalde richting op sturen.
De aangegeven Library heeft veel voorbeelden voor verschillende manier hoe de ADS1115 te gebruiken, ik heb al wat proefjes gedraaid er mee, en heb gekozen voor het voorbeeld met 1x een ADS1115.
Er zijn voorbeelden beschikbaar tot vier stuks met verschillende manieren van aansturing en uitlezen.
Ik ben daar nog helemaal niet klaar mee, gisteren dus een paar testjes er mee gedaan.

Ik vind dat ik nu al veel op anderen hun schouders rust voor dit project betreffende de code,
maar ik hoop wel dat dit project anderen ook wat info op levert die ongeveer met het zelfde kennis niveau hebben, en/of mensen stimuleert ook zoiets of variatie er op te bouwen.

Ik wil heel graag leren, maar ik kan niet alles aanpakken, ik zou graag goed C leren, ik weet wat ik wil als ik iets aan het bouwen, functies, voorwaarden voor de besturing enz. is geen probleem.
Het zou zoveel tijd schelen als ik de basis van de Arduino code goed onder de knie zou krijgen, maar Dyslectie is a Bitch!
Ik moet keuzes maken, anders komt dit project nooit af. ;)

Dank weer voor de input!

Groet,
Bram

Kijk eens in ADS_read_async_rdy.ino, daar staat een heel simpel voorbeeld.

Ik heb geprobeerd voor de twee Ready signalen één ISO1540 te gebruiken,

Ik ben het met de anderen eens dat je beter gewoon de ADS1X15::isReady() kan gebruiken. Het zit erin en dan kan je het ook gebruiken.

Maar als je persee wilt waarom niet gewoon scheiding met een opto-coupler. Het lijkt me alles behalve een signaal die heel snel is en dat kan prima met een opto.

voorbeeld met 1x een ADS1115.

Dat is het leuke van C++. Je aDS1115 word via de library een object. Tijdens de init vertel je 1 keer op welk adres het zit en via welke I2C pennen die is aangesloten voor de rest handelt de library ( object) het zelf af. De beperking bij I2C is vaak de beschikbare adressen.
Je kan in C++ quasi onbeperkt objecten aanmaken. Maar elk object kan wel weinig of heel veel geheugen innemen.

Hi,

Gisteren en vandaag bezig geweest met het bouwen van de ADS1115 testprint, of misschien gebruik ik het onderstaande printje wel in het meetinstrument.
Die beslissing neem ik later, dit omdat ik nog moet testen of ik geen foutjes heb gemaakt bij het bedraden.

Het enige wat nog echt belangrijk is, zijn de acht stuks Pull Up weerstanden, ik heb wat kleinere weerstanden in bestelling staan, waarschijnlijk komen die woensdag binnen.

Dus hieronder een redelijk aantal plaatjes hoe de opbouw van dit ADS1115 printje is verlopen, dit met een klein beetje uitleg.

Dit is heb begin van het uitvogelen hoe ik de onderdelen op dit printje kan krijgen, hier twee stuks ADS1115 in het paars en twee type isolatoren printjes in het groen.
Dit zijn twee de zelfde isolatoren, dit was alleen voor de afmeting en plaatsing.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-60.png

.
Heir ben ik al weer een stap verder, de positie van de ADS1115 printjes ligt nu vast en aardig wat onderdelen zijn al gemonteerd.
De okergele condensatoren zijn een deel van het ingang filter, dit samen met de kleine 2K25 weerstanden er boven.
En dan daar weer verticale boven twee 1N4148 dioden per weerstand, op de linker bovenhoek is zichtbaar daar de bovenste twee rijen voor de + en de - rail is bedoeld en dat heb ik ook aangehouden.
Dan loopt er vanaf iedere ingang(knooppunt diodes en 2K25 weerstanden) een 22Ω weerstand naar links, die 22Ω weerstand is wat bescherming voor de diodes.
Onderop zijn ook twee voedingrails zichtbaar, de condensatoren zijn verbonden met de -rail.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-61.png

.
Een plaatje vanuit een andere hoek.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-62.png

.
Nu zijn er wat draadbruggen aangebracht en ook de IC voetjes voor de isolatoren.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-63.png

.
Een plaatje van boven, positie A8 t/m A11 zijn ingangen 1, 2, 3, en 4.
A27 t/m A30 zijn de ingangen 5 t/m 8.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-65.png

.
Dit is het gereedschap dat ik gebruik om de componenten op het printje te monteren, ik gebruik daar de tangen van Piergiancomi voor.
De bovenste tang is voor de draadbrugjes, het draadbrugje dat zichtbaar is op de mat is gemaakt op de laagste stand, bij mij maak ik de meeste draadbrugjes op deze stand.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-66.png

.
De print is nog niet klaar, maar wel veel soldeer hars, dus eerst gereinigd met alcohol en daarna weer aan het solderen geweest vandaar dat er wat vegen zichtbaar zijn.
En toen nog een keer poetsen met alcohol, hier is de print dus nog lekker vies.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-68.png

.
Na de alcohol behandeling met watte tipjes en een oude tanden borstel is de print in een badje gegaan van Dreft een vrij warm water voor een extra poetsbeurt.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-69.png

.
De vrijwel schone onderzijde en ook de bovenzijde heb ik geboend
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-70.png

.
Nu is de print bijna klaar, de rode draad in het midden verbind de +rails aan de boven en onderzijde met elkaar door.
De -rails moet ook nog doorverbonden worden, dat kan ik redelijk netjes doen helemaal recht op de print, of een geïsoleerde draad bovenop de rode draad die in het midden loopt.
Wat nog meer... aan de bovenzijde moeten nog twee weerstanden komen voor de Pull Up van de i2c bus en daar is nog plaats voor.
De Alert uitgang moet ook nog een Pull Up krijgen, maar dat gaat wel lukken denk ik, dat is een uitzoek klusje voor morgen.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-71.png

.
Hier zin de IC in de voetjes geprikt, alleen de twee isolatoren (i2c en de Alert) zijn hier verwisseld.
Om dit verder te voorkomen ga ik de twee IC's merken zodat vergissingen opvallen.
De gele en de groene headers zijn de ge-isolerde uitgangen.
Rechts is de i2c isolator, als je nu boven de twee isolatoren kijkt, zie je twee draden horizontaal lopen, dat is de i2c Bus en boven het rechtse Ic zien je twee draden naar de print lopen,
Dan zijn de verbindingen naar de i2C isolator.
Er zijn ook twee draaibruggen op rij G, links de blanke, voor de Alert aansluiting van de linker ADS1115 en rechts voor de linker ADS1115 daar deze aansluiting vlak bij een andere parallelle loopt heb ik heb een rood isolatie kousje gegeven voor de zekerheid.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-72.png

.
Hier is goed zichtbaar hoe de draadbrugjes gebruikt worden, door de vaak beperkte ruimte ga ik de hoogte in, 3D bouw. :-)
Let op de verticale verbinding naar de print, dat is dus de i2c bus naar de isolator en ja ik weet het de i2c Pull Up moet nog gemonteerd worden.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-73.png

Morgen met de pieper alle verbindingen testen en als er niet te veel foutjes zijn gemaakt, dan pas komen de laatste onderdelen op de print.
Zou ik daar niet mee wachten tot na het fout zoeken, dan wordt het oplossen van de foutjes waarschijnlijk moeilijker.

Gaarne hoor ik weer Uw opmerkingen! :+

Groet,
Bram

Hi,

De laatste onderdelen zijn op de print gemonteerd en met een handmultimeter op de pieperstand, deze keer de Fluke 287 de bedrading doorgemeten.
Er waren geen bedradingsfoutjes op de print en daar was ik echt blij mee, de print is vrij vol geworden en voor echt grote fouten zou het beter zijn een nieuwe te bouwen.

De meeste nog te plaatsen weerstanden kon ik makkelijk kwijt op de print, alleen één Pull Up van een Alert uitgang had ik een kleine draadbrug aan de bovenzijde nodig.
Ik heb besloten de 30K Pull Up extern te plaatsen, misschien op een printje er boven.

Maar laat ik eerst even een bijgewerkt schema laten zien, en op verzoek is het schema weer klikbaar gemaakt voor een grote versie.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-80-Klein.png

.
Op de print heb ik dus in ieder geval de IOS6720 gemonteerd, dit als het toch beter is in de software om de Alert/Interrupt mogelijkheid toe te passen.
Op de ADS1115 printjes is al 2x 10K Pull Up gemonteerd voor de i2S bus, ik heb er nog een 15K weerstand aan parallel gezet,
zodat de totale Pull Up weerstand nu 3K75 hiermee wordt, dit lijkt mij voldoende er is bij deze opzet weinig parasitaire capaciteiten up deze bus.

Op de 3,3V voedingbus is 1x een 100uF condensator geplaatst, dat is C19 in het schema.
De Allert uitgangen hebben een 2k25 weerstand al Pull Up, dit is geen speciale waarde, het was de enige waarde die ik nog had in klein formaat en de waarde zit in de range die mag.
De uitgang van de Alert Isolator zijn normale digitale CMOS versies, er zijn hier dus geen weerstanden nodig.
Zoals ik op het schema laat zien is er geen koppeling aan de uitgangen van de twee isolatoren, maar ze komen vrijwel zeker wat de 3,3V voedingspanning betreft aan elkaar.

OK, nog wat printplaatjes en opmerkingen
Dit is de print die nu klaar is voor de electrische testen en we kijken tegen de bovenzijde aan.
In het midden dus de Isolatoren, links voor de Alert pinnen en deze isolator kan het signaal maar een kant op sturen,
dus richting de Teensy die ik ga gebruiken, en de uitgang is de groene header.
De rechter Isolator is dan voor het i2C signaal en deze is bi-directioneel, het i2c signaal is da nbeschikbaar op de gele header,
en de rode markering geeft de positieve voeding aan.

In het midden is de doorverbinding aagebracht voor het "0" potentiaal, dat kwam toch beter uit dan aan de rechte zijkant, want dan zou het rechter montage gaatje bedekt worden.
Aan de linker zijde in het oranje kader is te zien dat het montage gat door twee weerstanden wordt bedekt.
Als de print getest is op werking, dan vervan ik deze weerstanden en zet ze net als de draadbruggen wat hoger boven de print,
dit zodat ik een afstandbusje kan monteren met een M3 moertje aan de bovenzijde.
Let ook eens op waar de +3,3V gevoed wordt, dat is het grijs rode draad, deze zit dus op de voedingsrail waar ook de beveiligings dioden op zijn aangesloten,
Al je zoiets opbouwd met beveiliging dioden, denk dan altijd na waar de stromen gaan lopen en hier is et op deze manier de kortste weg.
Van de 2x vier zwarte ingangpinnen naar de voedingskabel er komen nog een paar Cer. condensatoren rond de dioden geplaatst dit om de inductie op dat punt laag te houden.(steeds weer denk ik dat ik klaar ben :-) )
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-82.png

.
De onderzijde van de print en in de twee oranje kaders zijn de enige twee doorverbindingen die ik gemaakt heb zichtbaar met een heel klein stukje draad.
Als de extra Cer. ontkoppel condensatoren zijn geplaatst, die komen over de twee bussen bovenaan de print, dat leg ik en stukje montage draad parallel aan deze bussen.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-83.png

.
De volgende stappen wordt het testen met de software en een aantal testweerstanden maken, zodat ik kan zien of de kalibratie een beetje klopt en weer harspoetsen!

Wordt vervolgt!

Groet,
Bram

Aardig druk printje geworden. Inderdaad niet leuk om daar foutjes in te herstellen. Handig tangetje ook voor de draadbruggen. Ik neem aan dat je wel zelf de lengte nog moet doen? Dus dat je per bruggetje 2x moet knijpen.

Bij die door gemetalliseerde proto printjes ben ik altijd bang om het pad ernaast te raken. Een foto'tje van wat ik bedoel. Dat B10 contact maakt met B11 bijvoorbeeld. Nu heb je alles door gepiept, dus dan zal het goed zijn. Ook valt me op dat het tin door het gat heen stroomt en je makkelijk te veel gebruikt. Mijn voorkeur heeft enkelzijdig print. Al zitten deze pads wel beter vast aan de PCB en is dus mechanisch sterker. En je kan makkelijk SMD componenten tussen de pads plaatsen. Dit doe ik vaak voor ontkoppeling als de voeding pinnen naast elkaar zitten.