Test Schakeling voor aan ADS1115 ADC

Dankje voor de uitleg. De BME280 was ik even vergeten :)

Zelf zat ik te denken aan industriële M8 connectoren, maar die van mij zou ook digitale sensoren hebben. Dus dan is die weerstand geen probleem.

PE2BAS

Hi,

Gisteren bezig geweest om de ADS1115 met de Rob Tillaart Library te testen en na het testen en het bestuderen van de code is het nodig de
Ready pin te gebruiken.
En het probleem is dan, die moet net als de i2c galvanisch gescheiden worden.

Voor de liefhebbers, hieronder een link naar de Library waarmee ik op het ogenblik test.

https://github.com/RobTillaart/ADS1X15

Ik heb geprobeerd voor de twee Ready signalen één ISO1540 te gebruiken, maar dat is niet goed mogelijk doordat hij alleen geschikt is voor i2c gebruik.
De twee poorten zijn niet induvidueel aan te sturen.
Vlak voor het printje zijn net twee 56 Ohm weerstanden te zien(afsluitng van de generator), deze liggen horizontaal.
Aan de bovenzijde twee 1K8 Pull Up weerstanden en een van de weerstanden is overbrugt met een tweede waarde, beide uitgangen zijn niet gelijk wat stijgtijden betreft, dus geprobeerd de flank zo te verbeteren.

Ik vind het iedere keer weer opvallend hoeveel meetkabels en voeding kabels er nodig zijn als je wilt gaan meten...
Hier dus twee gescheiden voedingen, twee functie generatoren, liefst helemaal gescheiden en ook eigenlijk twee aparte scoops, voor het goed doen van deze meting,
want dan zie je het direct, dat het niet gaat werken.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-45.png

.
Maar bij een van de eerste testen lijkt het er wel op, dat het wel mogelijk lijkt, hier wordt aan de onderzijde door de rode klemmen twee signalen uit twee verschillende functie generatoren toegevoerd.
Als ik het goed onthouden heb 10KHz en 100KHz, daar was ik in ieder geval mee begonnen als test frequenties.

Hieronder een mooi voorbeeldplaatje van hoe je in de maling kan worden genomen, dit door je eigen aannamen en niet verder te denken dan je neus lang is.
Mooi he 10Khz en 50Khz getriggerd in beeld(of reken het uit aan de hand van de schaal, :-) ), de signalen zitten elkaar niet in de weg, tenminste dat denk je als je naar dit plaatje kijkt.
Er is alleen een deukje in het dak van de gele trace, dit komt door de overspraak van het breadboard en dit is niet het probleem.
Zo gouw je nu een frequentie neemt, die geen directe verhouding tot elkaar heeft, dan is het mis.

Het snelst is het te controleren als je de twee ingangen met een 1 of een 0 voed, dan is direct zichtbaar dat de twee kanalen elkaar beïnvloeden en dat hoort ook zo. :-)
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-46.png

.
Er is ook nog een ISO1541, maar daarmee zijn ook niet beide ingangen tegelijk(afzonderlijk) bruikbaar.
Het kan simpel opgelost worden door twee van deze IC's te nemen en klaar is Bram, want ik heb totaal vier stuks hier liggen.

Maar, ik heb ook een kleine collectie opto couplers, en ik dacht, kan ik er twee uitzoeken en dan die gebruiken.
Rechtstreeks die opto's aansluiten op de Ready uitgang van de ADS1115 kan niet goed, er is te veel stroom nodig voor de typen die ik hier heb liggen.
En daar komt bij, dat ik de ADS1115 zo min mogelijk wil laten dissiperen (en piekstromen in de massa aansluiting voorkomen), dus er is een driver nodig zoals een BS170, maar dat is wat krap met de 3,3V gatespanning of dus gewoon een BC547.
Maar dan zijn we er nog niet, de meeste opto typen die ik heb, zijn zo traag als dikke stront tegen een berg op.
Dus mijn keuze is dan toch weer de ISO1540 of de ISO 1541 te gebruiken één per ADS1115, laag in stoomverbruik en weinig vertraging.

Jullie input? :-)
Maar ik wil toch even mijn oor bij jullie te luisteren leggen, ik gebruik weinig opto couplers, is er al wat nieuws zoals de opbouw van de ISO1504, welke trouwens met capacitieve koppeling werkt?
Wat gebruiken jullie als het redelijk snel moet zijn en weinig stroom verbruikt?

Ik zit op het ogenblik niet dik in de tijd, dus het zijn even korte post voor dit project de komende dagen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Of het nieuw is weet ik niet, maar ik heb wel gewerkt met SI8642.
Die zijn snel, en vragen weinig tot geen stroom van de data ingang. Wel een voeding nodig aan beide kanten.

Die zijn er in veel varianten.
Ook in 1 kanaal : SI8610

Je hebt die hele Ready pin niet nodig, je kunt gewoon het config/status register pollen (pagina 28 van de datasheet); je schijft één keer het register adres 0x01 met een schrijfactie, en lees daarna continue het config register totdat bit 15 van dat register weer hoog wordt.

Je kunt ook gewoon de functie ADS1X15::isReady() uit je library gebruiken, die doet hetzelfde, maar wat minder efficient.

Het ding is dusdanig simpel, met maar 2 registers, één voor de instellingen en status en de andere voor het resultaat van de conversie, dat ik daar helemaal geen library voor zou gebruiken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 29 maart 2023 21:40:10 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het klopt ook wel wat SparkeyGSX zegt idd.

Je weet hoe lang een conversie duurt, dus tegen die tijd kun je gaan beginnen met pollen.

Hi,

deKees
de SI8610 lijkt me een mooi product, alleen wat lastig te krijgen zag ik net.
Ondertussen wat samples bij TI aangevraagd die een variatie zijn op de SI8610.
Ik had tot net niet meer bij TI gekeken, en ze hebben hun producten weer een stukje uitgebreid wat de digitale de isolatoren betreft zag ik.

SparkyGSX
Zoals je al weet, is mijn kennis van C of zeg de Arduino code nogal beperkt, en wat je aangeeft over de ADS1115 zal vast kloppen en makkelijk zijn voor deKees, hardbass en jou,
maar ik moet het doen met wat ik beschikbaar heb aan wat hapklare brokken, zoals de Library van Rob Tillaart en anderen die mij een bepaalde richting op sturen.
De aangegeven Library heeft veel voorbeelden voor verschillende manier hoe de ADS1115 te gebruiken, ik heb al wat proefjes gedraaid er mee, en heb gekozen voor het voorbeeld met 1x een ADS1115.
Er zijn voorbeelden beschikbaar tot vier stuks met verschillende manieren van aansturing en uitlezen.
Ik ben daar nog helemaal niet klaar mee, gisteren dus een paar testjes er mee gedaan.

Ik vind dat ik nu al veel op anderen hun schouders rust voor dit project betreffende de code,
maar ik hoop wel dat dit project anderen ook wat info op levert die ongeveer met het zelfde kennis niveau hebben, en/of mensen stimuleert ook zoiets of variatie er op te bouwen.

Ik wil heel graag leren, maar ik kan niet alles aanpakken, ik zou graag goed C leren, ik weet wat ik wil als ik iets aan het bouwen, functies, voorwaarden voor de besturing enz. is geen probleem.
Het zou zoveel tijd schelen als ik de basis van de Arduino code goed onder de knie zou krijgen, maar Dyslectie is a Bitch!
Ik moet keuzes maken, anders komt dit project nooit af. ;)

Dank weer voor de input!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Kijk eens in ADS_read_async_rdy.ino, daar staat een heel simpel voorbeeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb geprobeerd voor de twee Ready signalen één ISO1540 te gebruiken,

Ik ben het met de anderen eens dat je beter gewoon de ADS1X15::isReady() kan gebruiken. Het zit erin en dan kan je het ook gebruiken.

Maar als je persee wilt waarom niet gewoon scheiding met een opto-coupler. Het lijkt me alles behalve een signaal die heel snel is en dat kan prima met een opto.

voorbeeld met 1x een ADS1115.

Dat is het leuke van C++. Je aDS1115 word via de library een object. Tijdens de init vertel je 1 keer op welk adres het zit en via welke I2C pennen die is aangesloten voor de rest handelt de library ( object) het zelf af. De beperking bij I2C is vaak de beschikbare adressen.
Je kan in C++ quasi onbeperkt objecten aanmaken. Maar elk object kan wel weinig of heel veel geheugen innemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

Gisteren en vandaag bezig geweest met het bouwen van de ADS1115 testprint, of misschien gebruik ik het onderstaande printje wel in het meetinstrument.
Die beslissing neem ik later, dit omdat ik nog moet testen of ik geen foutjes heb gemaakt bij het bedraden.

Het enige wat nog echt belangrijk is, zijn de acht stuks Pull Up weerstanden, ik heb wat kleinere weerstanden in bestelling staan, waarschijnlijk komen die woensdag binnen.

Dus hieronder een redelijk aantal plaatjes hoe de opbouw van dit ADS1115 printje is verlopen, dit met een klein beetje uitleg.

Dit is heb begin van het uitvogelen hoe ik de onderdelen op dit printje kan krijgen, hier twee stuks ADS1115 in het paars en twee type isolatoren printjes in het groen.
Dit zijn twee de zelfde isolatoren, dit was alleen voor de afmeting en plaatsing.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-60.png

.
Heir ben ik al weer een stap verder, de positie van de ADS1115 printjes ligt nu vast en aardig wat onderdelen zijn al gemonteerd.
De okergele condensatoren zijn een deel van het ingang filter, dit samen met de kleine 2K25 weerstanden er boven.
En dan daar weer verticale boven twee 1N4148 dioden per weerstand, op de linker bovenhoek is zichtbaar daar de bovenste twee rijen voor de + en de - rail is bedoeld en dat heb ik ook aangehouden.
Dan loopt er vanaf iedere ingang(knooppunt diodes en 2K25 weerstanden) een 22Ω weerstand naar links, die 22Ω weerstand is wat bescherming voor de diodes.
Onderop zijn ook twee voedingrails zichtbaar, de condensatoren zijn verbonden met de -rail.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-61.png

.
Een plaatje vanuit een andere hoek.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-62.png

.
Nu zijn er wat draadbruggen aangebracht en ook de IC voetjes voor de isolatoren.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-63.png

.
Een plaatje van boven, positie A8 t/m A11 zijn ingangen 1, 2, 3, en 4.
A27 t/m A30 zijn de ingangen 5 t/m 8.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-65.png

.
Dit is het gereedschap dat ik gebruik om de componenten op het printje te monteren, ik gebruik daar de tangen van Piergiancomi voor.
De bovenste tang is voor de draadbrugjes, het draadbrugje dat zichtbaar is op de mat is gemaakt op de laagste stand, bij mij maak ik de meeste draadbrugjes op deze stand.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-66.png

.
De print is nog niet klaar, maar wel veel soldeer hars, dus eerst gereinigd met alcohol en daarna weer aan het solderen geweest vandaar dat er wat vegen zichtbaar zijn.
En toen nog een keer poetsen met alcohol, hier is de print dus nog lekker vies.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-68.png

.
Na de alcohol behandeling met watte tipjes en een oude tanden borstel is de print in een badje gegaan van Dreft een vrij warm water voor een extra poetsbeurt.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-69.png

.
De vrijwel schone onderzijde en ook de bovenzijde heb ik geboend
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-70.png

.
Nu is de print bijna klaar, de rode draad in het midden verbind de +rails aan de boven en onderzijde met elkaar door.
De -rails moet ook nog doorverbonden worden, dat kan ik redelijk netjes doen helemaal recht op de print, of een geïsoleerde draad bovenop de rode draad die in het midden loopt.
Wat nog meer... aan de bovenzijde moeten nog twee weerstanden komen voor de Pull Up van de i2c bus en daar is nog plaats voor.
De Alert uitgang moet ook nog een Pull Up krijgen, maar dat gaat wel lukken denk ik, dat is een uitzoek klusje voor morgen.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-71.png

.
Hier zin de IC in de voetjes geprikt, alleen de twee isolatoren (i2c en de Alert) zijn hier verwisseld.
Om dit verder te voorkomen ga ik de twee IC's merken zodat vergissingen opvallen.
De gele en de groene headers zijn de ge-isolerde uitgangen.
Rechts is de i2c isolator, als je nu boven de twee isolatoren kijkt, zie je twee draden horizontaal lopen, dat is de i2c Bus en boven het rechtse Ic zien je twee draden naar de print lopen,
Dan zijn de verbindingen naar de i2C isolator.
Er zijn ook twee draaibruggen op rij G, links de blanke, voor de Alert aansluiting van de linker ADS1115 en rechts voor de linker ADS1115 daar deze aansluiting vlak bij een andere parallelle loopt heb ik heb een rood isolatie kousje gegeven voor de zekerheid.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-72.png

.
Hier is goed zichtbaar hoe de draadbrugjes gebruikt worden, door de vaak beperkte ruimte ga ik de hoogte in, 3D bouw. :-)
Let op de verticale verbinding naar de print, dat is dus de i2c bus naar de isolator en ja ik weet het de i2c Pull Up moet nog gemonteerd worden.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-73.png

Morgen met de pieper alle verbindingen testen en als er niet te veel foutjes zijn gemaakt, dan pas komen de laatste onderdelen op de print.
Zou ik daar niet mee wachten tot na het fout zoeken, dan wordt het oplossen van de foutjes waarschijnlijk moeilijker.

Gaarne hoor ik weer Uw opmerkingen! :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

De laatste onderdelen zijn op de print gemonteerd en met een handmultimeter op de pieperstand, deze keer de Fluke 287 de bedrading doorgemeten.
Er waren geen bedradingsfoutjes op de print en daar was ik echt blij mee, de print is vrij vol geworden en voor echt grote fouten zou het beter zijn een nieuwe te bouwen.

De meeste nog te plaatsen weerstanden kon ik makkelijk kwijt op de print, alleen één Pull Up van een Alert uitgang had ik een kleine draadbrug aan de bovenzijde nodig.
Ik heb besloten de 30K Pull Up extern te plaatsen, misschien op een printje er boven.

Maar laat ik eerst even een bijgewerkt schema laten zien, en op verzoek is het schema weer klikbaar gemaakt voor een grote versie.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-80-Klein.png

.
Op de print heb ik dus in ieder geval de IOS6720 gemonteerd, dit als het toch beter is in de software om de Alert/Interrupt mogelijkheid toe te passen.
Op de ADS1115 printjes is al 2x 10K Pull Up gemonteerd voor de i2S bus, ik heb er nog een 15K weerstand aan parallel gezet,
zodat de totale Pull Up weerstand nu 3K75 hiermee wordt, dit lijkt mij voldoende er is bij deze opzet weinig parasitaire capaciteiten up deze bus.

Op de 3,3V voedingbus is 1x een 100uF condensator geplaatst, dat is C19 in het schema.
De Allert uitgangen hebben een 2k25 weerstand al Pull Up, dit is geen speciale waarde, het was de enige waarde die ik nog had in klein formaat en de waarde zit in de range die mag.
De uitgang van de Alert Isolator zijn normale digitale CMOS versies, er zijn hier dus geen weerstanden nodig.
Zoals ik op het schema laat zien is er geen koppeling aan de uitgangen van de twee isolatoren, maar ze komen vrijwel zeker wat de 3,3V voedingspanning betreft aan elkaar.

OK, nog wat printplaatjes en opmerkingen
Dit is de print die nu klaar is voor de electrische testen en we kijken tegen de bovenzijde aan.
In het midden dus de Isolatoren, links voor de Alert pinnen en deze isolator kan het signaal maar een kant op sturen,
dus richting de Teensy die ik ga gebruiken, en de uitgang is de groene header.
De rechter Isolator is dan voor het i2C signaal en deze is bi-directioneel, het i2c signaal is da nbeschikbaar op de gele header,
en de rode markering geeft de positieve voeding aan.

In het midden is de doorverbinding aagebracht voor het "0" potentiaal, dat kwam toch beter uit dan aan de rechte zijkant, want dan zou het rechter montage gaatje bedekt worden.
Aan de linker zijde in het oranje kader is te zien dat het montage gat door twee weerstanden wordt bedekt.
Als de print getest is op werking, dan vervan ik deze weerstanden en zet ze net als de draadbruggen wat hoger boven de print,
dit zodat ik een afstandbusje kan monteren met een M3 moertje aan de bovenzijde.
Let ook eens op waar de +3,3V gevoed wordt, dat is het grijs rode draad, deze zit dus op de voedingsrail waar ook de beveiligings dioden op zijn aangesloten,
Al je zoiets opbouwd met beveiliging dioden, denk dan altijd na waar de stromen gaan lopen en hier is et op deze manier de kortste weg.
Van de 2x vier zwarte ingangpinnen naar de voedingskabel er komen nog een paar Cer. condensatoren rond de dioden geplaatst dit om de inductie op dat punt laag te houden.(steeds weer denk ik dat ik klaar ben :-) )
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-82.png

.
De onderzijde van de print en in de twee oranje kaders zijn de enige twee doorverbindingen die ik gemaakt heb zichtbaar met een heel klein stukje draad.
Als de extra Cer. ontkoppel condensatoren zijn geplaatst, die komen over de twee bussen bovenaan de print, dat leg ik en stukje montage draad parallel aan deze bussen.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-83.png

.
De volgende stappen wordt het testen met de software en een aantal testweerstanden maken, zodat ik kan zien of de kalibratie een beetje klopt en weer harspoetsen!

Wordt vervolgt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Aardig druk printje geworden. Inderdaad niet leuk om daar foutjes in te herstellen. Handig tangetje ook voor de draadbruggen. Ik neem aan dat je wel zelf de lengte nog moet doen? Dus dat je per bruggetje 2x moet knijpen.

Bij die door gemetalliseerde proto printjes ben ik altijd bang om het pad ernaast te raken. Een foto'tje van wat ik bedoel. Dat B10 contact maakt met B11 bijvoorbeeld. Nu heb je alles door gepiept, dus dan zal het goed zijn. Ook valt me op dat het tin door het gat heen stroomt en je makkelijk te veel gebruikt. Mijn voorkeur heeft enkelzijdig print. Al zitten deze pads wel beter vast aan de PCB en is dus mechanisch sterker. En je kan makkelijk SMD componenten tussen de pads plaatsen. Dit doe ik vaak voor ontkoppeling als de voeding pinnen naast elkaar zitten.

PE2BAS

Hi hardbass, :-)

Ik vind het mooie printjes die ik nu gebruikt heb voor dit project.
Het enige nadeel is de gat grote in mijn ogen, dit is te ruim gekozen, de meeste headers rammelen in de gaatjes zo ruim.
En ja, je zal moeten opletten bij het solderen, maar dat heb ik al aardig onderd de knie met deze printjes.
De screenshot die je liet zijn is minder erg dan het lijkt, ik zal kijken of ik hier op CO 3D foto's kan plaatsen. ;)

En er komt nog steeds meer bij op de al zo volle print...
Wat ik ook nog ga doen, is over de ADS1115 print een massa draad naar de blauwe print brengen, dat houd dan in dat ik wel 1-soldering moet doen als ik het printje wil vervangen.
Maar dat zorgt dan wel voor een zeer goede -Voeding naar het printje toe, wat direct de nauwkeurighied verbeterd,
denk dan ondermeer aan de i2c en de Alert Bus die ook via deze pin lopen.
Vanavond kan ik dit laten zien hoe ik dit opgelost heb.
De nylon afstandbusjes zijn nu ook gemonteerd en links kan je zien dat twee weerstaden wat hoger zijn geplaatst om ruimte te maken voor het moertje.
De twee extra 0,33uF Cer condensatoren zijn nu ook over de voedingbius geplaatst, net naast de beveiliging diodes,
bij positie A5 is deze links goed zichtbaar, bij A20 net onder de voedings draad.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-87.png

.
En dit is wat ik gisteren avond heb gemaakt een kalibratie print, die de NTC vervangt en stapjes van 10°C heeft en de 10K voor 25°C
Maar later meer hierover.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-90.png

.
Maar ik moet nu snel weg naar een klant, laters dus meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Wat ik al even aangaf vanochtend, is dat ik een kalibrator heb gemaakt om te kijken of de software en de ADS1115 goed werken.
Ik heb op de website van de maker van de NTC's hun tool gebruikt voor het type NTC dat ik voor dit meetinstrumentje ga gebruiken.
Ik heb gekozen voor een lijstje met 5°C stapjes, maar ik had al gekozen voor een Kalibrator met 10°C stapjes en ook de waarde van de NTC bij 25°C wat een weerstadnwaarde betreft van 10K.

In het oranje kader zijn de waarden zichtbaar uit de software van de fabrikant, de kolom rechts hiervan staan wat waarden van de eerste selctie die ik heb gedaan.(Basis)
En dan bij 1e kolom heb ik een tweede corectie gedaan, in de meeste gevallen een extra weerstand er bij gezet.
Je moet het dan even met rust laten, door het opstoken met de soldeerbout heb je altijd last van een thermische shock, dus de waarde die je meet zal zeker nog gaan driften.

Bij de kolom 2e extra heb ik de laatste aanpassing gedaan dat zijn vooral de regels die ik rood heb gemarkeerd, het aanpassen heb ik alleen gedaan bij de waarde die te hoog waren.
Er zijn een aantal waarden die negatief zijn zoals 60 en 70°C maar de afwijkingen vind ik niet groot genoeg om dit aan te passen.
Dus ik heb aleen de gene waarbij het goed mogelijk was hier en daar een extra weerstand geplaatst.

Uiteindelijk zijn de waarde van dit Kalibrator printje veel beter dan de nauwkeurigheid van de NTC weerstanden,
dus... de afwijkingen van deze Kalibrator zullen uiteindelijk maar een hele kleine afwijking geven van het totale Error Budget.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-91.png

.
Hier wordt de 10K waarde gemeten en deze is iets meer als 0,001 afwijking, kan er mee door denk ik. ;)
Voor iedere waarde heb ik twee headerpins gebruikt en het is mogelijk meerdere aftakkingen tegelijk te gebruiken,
dus tijdens het testen kan ik alle kanalen een ander temperatuur laten aangeven vanuit deze Kalibratie print.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-92.png

.
Dan weer een plaatje van de ADS1115 print, Ik had al aangegeven dat alle stromen van en naar de ADS1115 door die ene hele dunne printpen voor massa gaat.
Dat is dus de voedingstroom, i2c bus stromen en de Alertbus stroom, en natuurlijk ook het signaal niveau van de NTC weerstanden.
Dus ik heb per ADS1115 printje een massa brugje gemaakt voro een lage Ri van de voedingsnul per printje.
Natuurlijk kan ik het printje tijdens het testen er niet snel uittrekken, dit vind ik geen probleem, het massa draadje zit vast gesoldeerd aan de massa bus en dat is snel los en weer vast.
Een tweede voordeel is dat het printje nu heel stevig vast zit.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-93.png

.
Dit is een shot vanaf boven zodat goed te zien is dat het extra draadje aan de - van de elco is gesoldeerd.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-94.png

.
Ik kwam er vandaag achter, dat ik nog een deel van de voeding op de referentie print moet gaan bouwen, dus dat wordt de volgende stap.
En dan hoop ik echt dat ik goed kan gaan testen met de ADS1115 printjes, ik heb al wat testjes gedaan met de printjes, maar niet met de NTC software.
Farnell gaat morgen als het goed is nog wat weerstanden afleveren en dan is het compleet en kan ik verder met de software.

Shoot zou ik zeggen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Even een algemene vraag wat is jou ervaring met die printjes qua stabiliteit ?
Omdat er nogal relatief veel metaal onder de componenten aanwezig is,
voor een paar experimentjes zou ik dat ook willen gebruiken.
Maar ik zit een beetje met de ongewenste koppeling door de niet gebruikte eilandjes !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha die Henk,

Dat is een goede vraag!

Mijn ervaring met de printjes is goed, maar ik bouw er geen 2-Meter zendertje op. ;)

Er zit bij mijn projectjes aardig wat tijd in het uitzoeken van de opbouw, vaak is het opgebouwd op de manier van een goed getekend schema.
Eilandjes en op dit printje hier rijtjes van doorverbonden gaatjes die je over hebt, kan je gebruiken als massa vlak als nodig.

Schemapunten op één van de vele uitvoeringen van dit soort experimenteer printjes die "gevoelig" zijn, maak ik vaak "vrij",
heir bedoel ik mee dat ik de omringende gaatjes en baantjes verwijder, de gaatjes met een klein hand boorkopje met een boortje dat net het metaal uit het gaatje haalt.

Dit doe ik b.v. bij -ingangen van opamps waarbij de capaciteit wat kritisch is, of bij een 230V printtrafo waarbij ik goede isolatie wil hebben.
Bij b.v. Fet ingangen waarbij de ingang capaciteit laag moet zijn pas ik vaak een combinatie toe, dat is de gaatjes uitboren waar mogelijk en zwevende montage boven de print.

Bij een comby van analoog en digitaal kan het handig zijn twee paartjes voedingslijnen te gebruiken zoals de printjes van de ADS1115 en de kalibratie print.
De investering van tijd om uit te zoeken hoe je de opbouw op het gekozen printje doet betaald zich bijna altijd positief terug.
Hoe minder kris kras doorverbindingen je onder op de print heb hoe beter het meestal is, want je heb dan nagedacht hoe de signalen lopen
en daardoor minder kriskras koppelingen naar onderdelen van je schakeling die je niet wilt.
Hoe hoger de frequentie of b.v. de gain op je printje, hoe belangrijker het is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Ja en dank voor je uitleg vroeger werkte ik ook met dat soort printjes.
Als het er op aankomt teken ik een printje maar in sommige situaties,
kan het makkelijk zijn !
Ik heb die printjes wel diverse maten koper en vertint.
Nee het is niet voor hoge frequenties.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi,

Tja, al weer 11 dagen geleden, het werk zit de hobby in de weg. :-)
Wel het een en ander gedaan aan dit project, alleen weinig laten zien op CO, dit omdat de tijd er niet voor was.

Eerst een stukje schema van de 3.3V voeding met de LF33CV die een mooi lage ruis heeft, dit door de regelaar zelf en natuurlijk die dikke uitgang condensator.
Je komt deze techniek wel vaker tegen bij oscillatoren die met een hel schone voeding gevoed moeten worden,
ik moet nog wel een extra test doen met wat belasting variatie om te zien of de LF33CV de grote uitgang condensator aan kan, dus stabiel blijft.
Er is nog wat bij gekomen en dat is R3 die er voor zorgt dat de uitgang elco leeg getrokken wordt en de weerstand R3 en de Power LED.
Bij elkaar is dit bijna 4mA belasting voor de LF33 regelaar en daar komt de rest van de schakeling die uit 3.3V gevoed gaat worden dan nog bij,
dit is voldoende belasting om de LF33 in zijn “comfort zone” te houden.
Oja, R1 is om C4 goed leeg te trekken na een power down.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-97.png

.
De schakeling die de 3.3V maakt heeft een plaatsje links op de referentie print gekregen waar nog wat plaatst was.
De extra 5V regelaar is er dus voor om de 3.3V regelaar zo min mogelijk te laten dissiperen.
De 5V regelaar haal dus 7V van de ingang spanning weg en helpt de LF33 zo koel mogelijk te blijven.
De hele voeding schakeling bevind zich in het oranje kader op het onderstaande plaatje.
Het rode kader is de 5V regelaar, met zijn kleine koelster.
In het gele kader bevind zich de 3.3V regelaar en de dikke elko is de 6.3V 1500µF elko, deze is niet nieuw, hij is uitgesoldeerd maar meette op de RCL brug als uitstekend.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-95.png

.
Hier in het gele kader weer de 3.3V regelaar en in het rode kader de draadbrug die de 12V waarmee ook de referentie schakeling meer wordt gevoed naar de 5V regelaar gaat.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-96.png

.
Nog en verandering die ik heb gedaan aan de ADS1115 print.
Ik had bij het maken van de ingang aansluitingen voor de tweede ADS1115 voor de makkelijkste printopstelling voor de 22Ω gekozen voor de ingangen 5 t/m8 en dat hield in
dat van links af je eerst ingang acht krijgt en dan omlaag telt naar ingang vijf.
Dus aansluiting A30 op deze foto is ingang nummer vijf, dat gaat weet ik nu al bij het meten vele malen mis als ik aan het testen ben om ingangen om te wisselen of als of per ingang test of de conversie correct is.
In het linker gele kader bevinden zich de eerste vier ingangen en de rechter gele kader de tweede vier ingangen
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-100.png

.
Close up van de oude situatie, let op het rode kader hier passen de vier weerstanden zondermeer op de print.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-101.png

.
De vier 22Ω weerstanden zijn hier vervangen en op een ander manier op de print gezet, omdat ik één gaatje te kort kwam op de print heb ik deze tegen vertikale weerstand aan gesoldeerd.
Door deze aanpassing zitten de ingangen nu mooi op volgorde.
En ja, er moet nog wat hars worden verwijderd. ;)
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-103.png

.
Hier een overzicht aan printjes en een van de twee breadbords die ik voor dit project gemaakt heb.
De gene linksboven heb ik nog niet besproken, maar dat is een clock vermenigvuldiger, deze maakt van de 32KHz die uit een DS3231 komt een 3.2MHZ signaal,
dit printje heeft alleen nog drie componenten nodig en dat is het loopfilter, ik moet dit nog schalen voor mijn toepassing.
De vele voorbeelden die beschikbaar zijn met berekeningen zijn bijna allemaal voor schakelende synthesizers en dit is hier niet van toepassing alleen maar 100x omhoog schalen.
De schakeling bestaat uit twee in cascade geschakelde 4017 als 10 delers en een en een 4047.
Dit heb ik gebouwd om te kijken of het makkelijker wordt de 32KHz frequentie af te lezen, er is een klein beetje jitter op het signaal en ik wil onderzoeken of ik het met deze schakeling kleiner kan maken.
De jitter zorgt er voor dat het afregelen redelijk lang duurt, puur een experiment, ik heb al voldoende DS3231 printjes afgeregeld op de goede frequentie, dus voor dit project is het niet meer nodig.
Meer om wat meer kennis op te doen met een simpele synthesizer en loopfilters en jitter.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-104.png

.
En dit is de laatste foto voor vanavond, je kan de DS3231 dan wel heel netjes afregelen op de goede frequentie die trouwens dit is: 32,76800000KHZ, zoveel digit’s heeft mijn counter,
Maar door de jitter danst hij ongeveer de laatste 10 digit’s.
Maar met deze WEMOS D1 wat trouwens mijn eerste test met een ESP microcontroler is heb ik de DS3231 printjes allemaal netjes op tijd gezet.
Wat ik al eerder aangaf, de software tool die de tijd tijdens compiling in de DS3231 plaatst zit er vaak 5 tot 15 Seconde naast.
De code die ik hier in de ESP-8266 heb gebruikt maakt via WiFi contact met mijn Leo Bodnar NTP tijd server en set de klok van de DS3231 netjes op tijd.
De tests schakeling die hier nog steeds naast mij ligt is in één maand tijd ongeveer 1 seconde verlopen,
mooi spul die DS3231CN en ja de CN versie van dit IC met een xtal er in, de andere versie is een stuk minder nauwkeurig,
de oude cal sticker zit nog op het printje, deze moet nog op tijd worden gezet en krijgt daarna een nieuw stickertje.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-105.png

.
Alle onderdelen zijn nu klaar om aan elkaar te knopen en dan met software te gaan testen.
Zal in de loop van de week de eerste testen gaan doen, dit is echter nog niet zeker, moet nog wat offertes en andere zaken voor het werk afmaken, dit zijn wat tijd vreters...

Vragen, ik hoor ze graag.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Leuk om te zien dat het project weer een stapje maakt.

Ik had nog wel een vraag over het schema. Ik zie daar een zener staan D3, wat is daar precies het doel van? Is dat om overspanning te dissiperen? In dat geval, waar dient dan D2 voor? De ingang van VR1 zal altijd 5 V zijn. Door die zener kan de uitgang spanning nooit boven de 5,1 V komen. Daardoor kan D2 eigenlijk nooit geleiden toch?

Of heeft dit iets te maken met hoe snel deze diodes zijn, al verwacht ik dat niet aangezien C2 ook best wat kan opvangen.

PE2BAS

D2 zit daar vanwege de grote uitgangscapaciteit C2, als de ingangsspanning bij het uitschakelen wegvalt, zou de uitgang van VR1 hoger zijn dan zijn ingang, en dat vinden de meeste regelaars niet zo leuk.

Echter, vanwege de aanwezigheid van D1 kan C1 niet snel ontladen worden, dus één van die diodes is een beetje overbodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Morge hardbass,

D2 zorgt er voor dat de ingang binnen een paar tiende van een volt meeloopt met de uitgang, zodat de power transistor in de LF33 niet omgepoold kan worden.
Speciaal heb ik hiervoor de 1n5817 gekozen, deze heeft de laagste drempelwaarde van de 1N581x serie dioden.
Dit voor als de schakeling uit staat, dus de 5V regelaar levert geen energie en dat er een foutconditie optreed,
dus via de sensor bedrading komt er energie binnen in het meetsysteem.
De meeste energie wordt door het ingang circuit al afgevangen en een deel daar van wordt afgevoerd naar de +3,3V voeding bus.
De 1500µF condensator helpt de ruis dus lag te houden en helpt mee de 3,3V bus te beveiligen.
Blijft de spanning stijgen, dan begint rond de 4,7V de Zener te geleiden en bij 5,1 volt gaat de Zener volop aan het werk.

D2 zal normaal gesproken nooit werk gaan doen, of ik moet heel dom bezig zijn, wat af en toe voor komt. :-)
Korte piek energie die komt via de ntc bedrading, zoals statische ontlading of een gebroken aansluiting komt eigenlijk niet voorbij de 1500uF elco door zijn lage impedantie.

Ik zie in mijn meetomgeving geen fouten voorkomen die deze schakeling kunnen slopen zoals het nu gebouwd is, maar je weet nooit wat de praktijk mij gaat leren. :-)
Wat ik hier laat zien in dit topic, is het ontwerp proces, het is trouwens geen nabouw project, maar het is zeker goed dat je hier vragen stelt, daar hebben anderen misschien ook nog baat bij.

Hoe ik ontwerp is meestal wat ik denk dat nodig is in mijn omgeving, ik hou rekening met twee versies die een klein beetje anders zijn en
mijn opbouw heeft weinig te maken met ontwerpen zoals voor in de industrie waar vaak om economische redenen vaak te veel bespaard wordt.
Er worden onderdelen in mijn schakelingen toegepast waar ik het nodig vind en voor het forum leg ik uit waarom er b.v. meer onderdelen zijn gebruikt dan in gebruikelijke schakelingen.

In mijn baan waar ik vroeger werkte werd, over het algemeen goed nagedacht over fout situaties en dat heeft de basis gelegd voor het anticiperen op fout situaties in mijn ontwerpen.
Er werd onder meer AV apparatuur ontwikkeld die zelf ook gebruikt werd in de verhuur afdeling,
niet echt handig dat allerlei apparatuur tijdens een congressen de geest geeft omdat je een paar onderdelen bespaard had, dat worden dan erg dure onderdelen.
En ja, alles met maten, je beveiliging moet passen in de werkomgeving waar het toegepast wordt.

Oja, dan dit nog, handig om te weten betreffende de 5,1V Zener diode.
Ik had er eerst een 3,9V bedacht op die plek, na wat meten op een LAB voeding, welke ik had ingesteld op zeg 50mA Max. blijkt dat er bij 3,3V al aardig wat stroom loopt.
4,7V had ik niet in de 1,3 Watt versie en is het dus een 5,1V Zener geworden, ook bij deze Zener loopt er al wat stroom bij 3,3V maar die stroom is klein genoeg.
Afhankelijk van de stroom komt de Zener spanning boven de 5,1V uit(binnen de datasheet gegevens), vooral de zener’s beneden de 6V drempel, deze hebben geen mooie Zener karakteristiek, zoals vaak in leerboeken staat, dit door de in verhouding hoge Ri en lekstroom.

Dank voor de vraag en laters meer over dit project.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha, bedankt voor de uitleg.

Ik was niet zo zeer van plan dit na te bouwen, maar ik vind het wel interessant om te zien wat de onderbouwing is voor bepaalde ontwerpkeuzes. Tenzij ik het vergeet, komt het wellicht nog eens van toepassing. Wat betreft zeners, ik gebruik ze niet zo vaak. Ik zou eerder naar een TL431 pakken bijvoorbeeld, zeker als de toepassing een exactere spanning nodig heeft. Maar goed, ieder schema zijn eigen ontwerp :)

Ik ben ook benieuwd naar de software die komen gaat.
Heb je al eens gehoord van versie beheer zoals GIT? Het heeft een iets wat steile leercurve, maar als je het eenmaal gewend bent wil je niet meer zonder. Tegenwoordig zijn er ook mooie tools om je te helpen. Persoonlijk vind ik deze erg prettig werken: https://git-fork.com/

PE2BAS

Hi SparkyGSX,

D1 is opgenomen voor als het erg mis gaat, dat niet de mooie 5V referentie schakeling om zeep geholpen wordt die een stukje terug in het schema zit.
Ten minste... alles kan maar als je boven de 20V sperspanning komt van de 1N5817 dan is het wel erg mis gegaan.

De weerstand R1 aan de uitgang van de 5V regelaar trek de elco C4 netjes leeg, dat is een weerstand die ik als een beetje redundant kan zien, dit omdat de waarde van de uitgang condensator hier laag is.
Staat wel in het schema maar zit nog niet op de print.

D1 scheid de twee regelaar helften van elkaar, tijdens de normale werking geeft D1 wat spanning verlies bij de max 50mA die er getrokken kan worden.
De drempelspanning van D1 is daarbij laag en de LF33 heeft ook een lage drop-out spanning, D1 zou ook een 1N4007 kunnen zijn,
maar de LF33 werk net iets beter als de ingang iets hoger is, vandaar de 1N5817 op die plek toegepast.

C1 van 100µF hoeft niet met een weerstand of andere technieken te worden leeg getrokken,
de LF33 of andere regelaar kan gewoon spanning van de polariteit waarvoor hij bedoeld is verdragen aan zijn ingang.
En meestal trekt de regelaar zelf de condensator aan zijn ingang leeg, dit ten gevolge van de instelstromen in de regelaar zelf,
hier is dus geen probleem dat opgelost hoeft te worden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, dat ziet er goed uit.

Je zou voor de 7805 een kleine weerstand kunnen plaatsen.
Die weerstand verminderd de dissipatie van de 7805, verlaagt de rimpel op de voeding en verlaagt de inschakelstroom.

Ha die René, :-)

Ja dat kan, maar ik wil eerst zien wat die twee regelaars en de electronica er achter totaal als stroom trekken.
Grote kans dat de stroom die nodig is laag genoeg is, maar zou de 5V regelaar te warm worden,
dan kan de draadbrug die de 5V regelaar voed, vervangen worden voor een powerweerstand zoals je voorstelde.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Het is de bedoeling dat ik de komende week mij ga bezig houden met de software voor dit project.
Ik heb een aantal test printen gemaakt en daar is nu nog een aanvulling bijgekomen, om de software te testen heb ik een stabiele elektronische testsetup nodig.
Dat betekend vooral geen breadboard, regelmatig maken de gekleurde doorverbind draadjes geen goed contact,
waardoor delen van de schakeling niet goed werken met als gevolg regelmatig onbegrijpelijke resultaten, wie kent het niet! :-)

Dus aan de hand wat ik al had uitgezocht heb ik één testprint gemaakt voor vier maal een NTC klok device, temp/Hum sensor en een losse analoge TMP37 temperatuur sensor.
Als extra een drukknopje en een LED uitgang, veel meer paste er niet op en mijn tijd was ook op toen is dit bouwde.

De software wordt dus voor acht kanalen maar ik gebruik er hier maar vier omdat de tijd en ruimte er niet voor beschikbaar was.
Het Lijkt mij verder geen probleem de software later uit te breiden naar 2x een ADS1115 ADC.
echte bescherming van de ADC ingangen is niet toegepast, is ook niet nodig, alles zit op de print gemonteerd en de ADC ingangen hebben 0,39uF naar massa als filter en bescherming.

OK het eerste plaatje van de print waarmee ik ga werken om de software op te bouwen.
Het meeste is wel te herkennen denk ik, links het zelfde type display maar dit is wel een andere, ik had er drie gekocht.
Het rode drukknopje er naast is dus extra, vooralsnog heeft deze geen functie.
Rechts naast het drukknopje zijn de vier 30K1 weerstanden te zien en net er boven zijn wat zwarte druppeltjes te zien, dat zijn de NTC's.

Dan krijgen we twee DIP-8 IC's dat is een LT1027-5V referentie, en spanning verdubbelaar die ik al in een extra topic had laten zien.
Onder de 30K1 weerstanden het ADS1115 printje en aan de rechter kant bevind zich en Teensy 3.2 in een voetje, maar dit kan ook een Teensy-4 worden.
Ze hebben de zelfde pinnen voor mijn toepassing.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-123.jpg

.
En natuurlijk de verplichte onderzijde, deze heeft alleen een ontkoppel condensator voor de spanning verdubbelaar.
Deze condensator zit aan de onderzijde omdat er geen kort pad aanwezig was om hem aan de bovenzijde te plaatsen.
Het doel van deze condensator is, de steile stroompulsen zo kort mogelijk bij het IC te ontkoppelen en korter dan dit gaat het niet op deze print.
Ik heb gebruik gemaakt van Nylon M3 draadbusjes om het display vast te zetten en één extra aan de andere zijde van de print, zodat de print nu vijf voetjes heeft de geen elektrisch contact maken.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-120.jpg

.
Nu wat close-ups
De BMP280 en het klok IC DS3231 bevinden zich onder het display, de geel/groene draden zijn de i2c bus.
Nog net rechts te zien is de extra Analog Devices TMP37 temperatuur sensor.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-121.jpg

.
Dit is ene stukje naar rechts opgeschoven, de ADS1115 is nu in beeld met vier 0,39nF ontkoppel condensatoren van de vier ingangen.
De dikke 16V 470uF is een van de condensatoren die voor de spanning verdubbelaar gebruikt wordt.
Op deze foto zijn ook wat draadlusjes te zien, de meeste zijn meetpunten voor verschillende voeding niveaus.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-122.jpg

.
Dit zijn de onderdelen rond de vier ingangen van de ADS1115, goed zichtbaar is waarom deze China NTC's niet voor iedere toepassing geschikt is.
En waar gaat het om? de dikke draden die het lastig maken de NTC's te verwarmen als. de print zelf koud blijft.
NTC's van goede kwaliteit hebben dunne aansluitdraden en dan ook is het gekozen materiaal van een slecht thermisch geleiding vermogen, deze fabrikant heeft het duidelijk aan zijn laars gelapt. :-)
Voor mijn software test is het niet zo van belang, het heeft weinig zin mijn dure NTC voor dit doel te gebruiken op deze print.
Rechts is een weerstand te zien van het drukknopje, welke 4K75 is en is een deel van de dender onderdrukking.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-124.jpg

.
Dit is de Teensy kant, er zijn drie losse draden te zien, één is er van het display, de grijze die omhoog steekt voor het blanken van het display.
De Grijze en de Lila komen van de ADS1115 en zin het adres en ready.
De aansluitingen 456 op de print hebben busjes gekregen om als nodig de draadjes te kunnen insteken.
Ook de rode extra LED is hier goed te zien, deze heeft een weerstand die onder de bruine draad gemonteerd zit.
https://www.bramcam.nl/NA/ADS1115-Tester/ADS1115-tester-125.jpg

.
De twee sensoren onder het display zijn al werkzaam, de ADS1115 heb ik nog niet getest op deze print, net als de drukknop en de LED.
Dat is voor de komende dagen, net als het gelijk zetten van de klok, ik heb van de week het batterijtje vervangen, maar nog niet de klok op tijd gezet.

Waarschijnlijk kan ik komende maandag de eerste stukjes van de software bouwen.
Ik wil nog een testje doen of ik Notepad++ in de Arduino kan integreren, twee jaar geleden was ik met de koppeling niet echt tevreden, mijn indruk wat toen te veel houtje touwtje.
We gaan het zien hoe het uitpakt.

Tot laters,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.