Misschien meer een Tweakers onderwerp maar mijn Home Assistant (draaiend op een RPi4 op HassIO) heeft een afwijkende tijd.
De tijd loopt zo'n 8 minuten achter, waardoor de Tuya integratie de mist in gaat.
Nu ben ik al sinds gisteravond bezig te vinden hoe ik dat corrigeer, ik ben een Linux beginneling dus dat helpt ook niet.
Alle info / hits die ik zie zijn verouderd waardoor er verwezen word naar oplossingen en config bestanden die inmiddels niet meer bestaan.
Ik realiseer me dat er hier op CO hiervoor maar een hele kleine doelgroep is.
Op Ubuntu en Debian draait al jaren timedate:
User1@linux:~/$ timedatectl
Local time: Mon 2023-04-10 11:30:37 CEST
Universal time: Mon 2023-04-10 09:30:37 UTC
RTC time: Mon 2023-04-10 09:30:37
Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
systemd-timesyncd.service active: yes
Voor zelf even goed zetten zonder langzame drift:
timedatectl set-time 2022-03-10 12:12:12
Service aanzetten bij opstart, als root user:
systemctl enable systemd-timesyncd.service
systemctl start systemd-timesyncd.service
Deze services knallen niet ineens de tijd 8 minuten recht om te voorkomen dat taken dubbel of niet gedraaid worden. Dat gaat in kleine stapjes Misschien is 8 minuten wel teveel.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (26%)]
Op 10 april 2023 11:12:30 schreef Boudie:
Google op "ntp".
Duhh, alsof ik dat nog niet gedaan had, er draait een NTP service.
HassIO is wel Linux gebaseerd maar config files staan niet waar je ze verwacht en andersom.
Op Linux weet ik het wel maar de vraag is specifiek voor HassIO.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]
Deze post : https://community.home-assistant.io/t/set-or-customize-ntp-source/7154… suggereert dat je met Chrony addon t één en ander kan doen...
Op 10 april 2023 11:55:38 schreef diebobo:
Deze post : https://community.home-assistant.io/t/set-or-customize-ntp-source/7154… suggereert dat je met Chrony addon t één en ander kan doen...
Bingo !!!! Die fungeert niet alleen als time server maar zet inderdaad ook de RPi klok gelijk. 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Draait je NTP service wel correct? Zie de logfiles, staan daar wat errors in?
De config file staat meestal hier: /etc/ntp.conf
(Let op is dus geen ntpd.conf wat je verwacht).
Je moet de juiste pool gebruiken (is een round robin DNS entry) zodat je er niet uitgekinkelt wordt door misbruik.
Dat wil dus ook zeggen dat je DNS resolving op orde moet zijn op je RPI4.
Een hele belangrijke is dat je datum ongeveer goed moet zijn voordat je de deamon opstart. Anders klaagt NTP dat de timejump te groot is en synced die niet.
Ik vond nog een ander dingetje in mijn notities: Achter een NAT modem moet je poort 123 mappen naar je device anders werkt het ook niet. Geen idee of dat nog steeds moet.
Met ntpq -p kun je checken wat de service aan het doen is. Als het goed is loopt de poll time heel langzaam op tot maximaal 1024 als alles stabiel is.
Op 10 april 2023 12:36:09 schreef henri62:
Draait je NTP service wel correct? Zie de logfiles, staan daar wat errors in?De config file staat meestal hier: /etc/ntp.conf
(Let op is dus geen ntpd.conf wat je verwacht).Je moet de juiste pool gebruiken (is een round robin DNS entry) zodat je er niet uitgekinkelt wordt door misbruik.
Dat wil dus ook zeggen dat je DNS resolving op orde moet zijn op je RPI4.Een hele belangrijke is dat je datum ongeveer goed moet zijn voordat je de deamon opstart. Anders klaagt NTP dat de timejump te groot is en synced die niet.
Ik vond nog een ander dingetje in mijn notities: Achter een NAT modem moet je poort 123 mappen naar je device anders werkt het ook niet. Geen idee of dat nog steeds moet.
Met ntpq -p kun je checken wat de service aan het doen is. Als het goed is loopt de poll time heel langzaam op tot maximaa 1024 als alles stabiel is.
Op een of andere manier pikt(e) Home Assistant niet de juiste tijd op van de NTP server(s).
De add-on Chrony forceert de klok naar de juiste tijd en die word nu netjes opgepikt door Home Assistant.
Tijd loopt nu gelijk en de Tuya integratie werkt ook weer.
Grote blij 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
ntp is de aloude traditionele tijdservice, en die hoort te werken. Check met
ntpq -p, dan zie je welke servers er worden geraadpleegd en welke "stratum" ze bieden. Voorbeeld van de machine waarop ik nu zit te tikken - nog niet aangepast om Portugese servers te raadplegen
- :
$ ntpq -p
remote refid st t when poll reach delay offset jitter
==============================================================================
+ntp2.belbone.be 10.0.0.5 2 u 3 1024 177 49.038 2.483 2.080
+ntp.gillam.be 172.16.200.253 2 u 284 1024 377 60.982 1.612 1.990
*ntp-main-2.oma. .MRS. 1 u 46m 1024 374 48.130 0.235 1.739
Chrony is bedoeld als opvolger en vervanger van ntp, ik zie er eigenlijk niet veel voordelen in, maar vroeg of laat zal ntp wel uit de Linux-distro's verdwijnen. Een gelijkaardige check daarvan kan bv. met
chronyc sourcesEen hele belangrijke is dat je datum ongeveer goed moet zijn voordat je de deamon opstart. Anders klaagt NTP dat de timejump te groot is en synced die niet.
Dat was historisch inderdaad zo, maar is tegenwoordig niet meer zo in alle distro's. Als men daarmee geplaagd zit kan men ntpd stoppen, en dan uitvoeren "ntpdate $NTPSERVER" en dan ntpd terug starten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zeker op een RPI hoort dat op die manier in de opstartscripts te staan (met dat verschil dat stoppen geen zin heeft: gewoon eerst NTPDATE draaien, dan pas Ntpd starten.). De RPI heeft geen RTC aan boord.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huh, opstartscripts zijn een beetje voorbijgestreefd hoor, ook al ben ik daar niet zo blij om.
Tegenwoordig zijn het services, en ze worden beheerd met systemctl
Bv.
systemctl status ntp
systemctl start ntp
systemctl stop ntp
systemctl enable ntp # dit maakt dat de service opstart bij het booten
Op 10 april 2023 14:22:36 schreef bprosman:
[...]
Het is opgelost nu, wat ik al zei, het is geen volledige Linux distro , HassIO kent geen ntpq.
Op 10 april 2023 12:44:42 schreef Paulinha_B:
ntp is de aloude traditionele tijdservice, en die hoort te werken. Check metntpq -p, dan zie je welke servers er worden geraadpleegd en welke "stratum" ze bieden. Voorbeeld van de machine waarop ik nu zit te tikken - nog niet aangepast om Portugese servers te raadplegen
- :
$ ntpq -p remote refid st t when poll reach delay offset jitter ============================================================================== +ntp2.belbone.be 10.0.0.5 2 u 3 1024 177 49.038 2.483 2.080 +ntp.gillam.be 172.16.200.253 2 u 284 1024 377 60.982 1.612 1.990 *ntp-main-2.oma. .MRS. 1 u 46m 1024 374 48.130 0.235 1.739Chrony is bedoeld als opvolger en vervanger van ntp, ik zie er eigenlijk niet veel voordelen in, maar vroeg of laat zal ntp wel uit de Linux-distro's verdwijnen. Een gelijkaardige check daarvan kan bv. met
chronyc sources[...] Dat was historisch inderdaad zo, maar is tegenwoordig niet meer zo in alle distro's. Als men daarmee geplaagd zit kan men ntpd stoppen, en dan uitvoeren "ntpdate $NTPSERVER" en dan ntpd terug starten.
Het is opgelost nu, wat ik al zei, het is geen standaard Linux :
https://www.home-assistant.io/common-tasks/os#home-assistant-via-the-c…
Paulinha_B
Honourable Member
Het voornaamste is inderdaad dat het nu werkt zoals verwacht. Goed zo!
Toch kan ik niet laten wat te schoolmeesteren: je lijkt te denken of te verwachten dat de applicatie ("home assistant") de services chrony of ntp of wat dan ook raadplegen. Als dat zo is dan is die applicatie niet correct geschreven op dit punt. Correct gedrag is dat de applicatie aan het O/S de tijd/datum-info opvraagt, en het aan het O/S overlaat om die te onderhouden, middels chrony of ntp of wat dan ook.
En ook kan ik niet laten wat te zeuren: waarom in 's hemelsnaam dat HassIO willen gebruiken? Toch niet omdat de applicatie het vereist, hoop ik? Als er in die HassIO wel ntp zit maar niet ntpq dan heb ik er stevig mijn vragen bij, in Vlaanderen zegt men dan "ik wil wel maar ik kan niet". Ofwel doet men iets goed, en ten gronde, ofwel blijft men er af.
En ook kan ik niet laten wat te zeuren: waarom in 's hemelsnaam dat HassIO willen gebruiken? Toch niet omdat de applicatie het vereist, hoop ik?
Nou sterker nog
HassIO is een aangepast OS gebaseerd op Linux waar Home Assistant (Vandaar de naam HAss) op draait.
Als dat zo is dan is die applicatie niet correct geschreven op dit punt
Dat zou kunnen , toch gebruiken aardig wat mensen dit :
https://analytics.home-assistant.io/
[Bericht gewijzigd door bprosman op (25%)]
Paulinha_B
Honourable Member
toch gebruiken aardig wat mensen dit
Dat wil ik grif aannemen, maar het bewijst niks, eerder integendeel: junk vindt altijd meer afnemers dan kwaliteitsspul.
Nie zagen he.
Hassos op een raspberry pi gebruikt de system clock die automatisch gesynced wordt met NTP. (systemd-timesyncd)
Waarom dit bij Bram niet gewerkt heeft is vreemd, als die pi toegang heeft to internet moet dat automagic gebeuren.
Paulinha_B
Honourable Member
Nie zagen he.
Okee, aangenomen, omdat het van u komt 
Ik zeg verder niks meer in dit draadje. Trouwens ik was al aangenaam verrast dat het onderwerp zo lang mocht blijven, vanaf de allereerste regel was al aangegeven dat het eigenlijk elders thuishoorde...
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (42%)]
Op 10 april 2023 15:17:26 schreef Sine:
Nie zagen he.Hassos op een raspberry pi gebruikt de system clock die automatisch gesynced wordt met NTP. (systemd-timesyncd)
Waarom dit bij Bram niet gewerkt heeft is vreemd, als die pi toegang heeft to internet moet dat automagic gebeuren.
Pi heeft toegang to Internet want mijn Tuya integratie heeft altijd gewerkt , updates ook. Ik weet niet waarom die klok nu opeens 8 minuten verschoven was.
Waar staat die ntp geconfigureerd ?
Op 10 april 2023 15:25:57 schreef Paulinha_B:
[...]
Okee, aangenomen, omdat het van u komt
Dat zou niet de standaard moeten zijn, zelf even verder kijken dan je neus lang is voordat je wat roept:
https://github.com/home-assistant/operating-system
Het is een embedded linux, dus veel utils zul je er niet in vinden.
Op 10 april 2023 15:28:31 schreef bprosman:
[...]
Waar staat die ntp geconfigureerd ?
In
/etc/systemd/timesyncd.conf
Met een hele stapel servers
[Time]
NTP=time1.google.com time2.google.com time3.google.com
FallbackNTP=0.pool.ntp.org 1.pool.ntp.org 2.pool.ntp.org 3.pool.ntp.org
https://github.com/home-assistant/operating-system/blob/329caf6c1c0b62…
Op 10 april 2023 12:31:02 schreef bprosman:
[...]
Bingo !!!! Die fungeert niet alleen als time server maar zet inderdaad ook de RPi klok gelijk.
Fijn dat t werkt, maar eigenlijk zou je t probleem niet mogen hebben natuurlijk.. Kan ie geen verbinding maken met de NTP server ? Poort geblokked ? Of hoe dan ook.. Fijn dat t nu goed is maar vroeg of laat gaat ie wellicht weer scheef lopen kwa tijd, of kan je die Addon ook instellen om automagisch elke x tijd t goed te zetten ?
Boudie
Vervangen DOOR.
Op 10 april 2023 11:46:28 schreef bprosman:
[...]
Duhh, alsof ik dat nog niet gedaan had, er draait een NTP service.
Duhh, hoe kan ik dat nou weten.
Op 10 april 2023 20:47:02 schreef Boudie:
[...]
Duhh, hoe kan ik dat nou weten.
Sorry dat het misschien wat lomp overkwam maar meestal kom ik hier met dat soort vragen als ik al een halve dag of avond heb zitten k*tten