maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ohja natuurlijk.
Als ik zo eens nadenk dan zal die Thorensmotor ook wel een kortsluitanker-type zijn. Net als de vierkante motortjes die Philips in hele vroege platenspelers gebruikte.
Daarentegen gebruikte Philips in de jaren '70 in goedkopere platenspelers wel echte synchroonmotortjes met een permanent magnetisch anker. Die waren heel erg compact, maar ik kan me slecht voorstellen dat die geen rumble gaven. Als je aan het asje draait, lijken het wel stappenmotoren.
Op 3 mei 2023 00:45:00 schreef maartenbakker:
Die waren heel erg compact, maar ik kan me slecht voorstellen dat die geen rumble gaven. Als je aan het asje draait, lijken het wel stappenmotoren.
Dat zal wel een belangrijk nadeel van die synchroonmotortjes zijn geweest. Het toerental is vrijwel perfect.
maar ik kan me slecht voorstellen dat die geen rumble gaven. Als je aan het asje draait, lijken het wel stappenmotoren.
Door de snaaraandrijving kwamen de trillingen niet tot aan het plateau
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Niet via de snaar, maar als je een trillingsbron introduceert moet je wel ergens extra gaan dempen. De motor staat niet ruim naast de draaitafel opgesteld zoals je bij sommige high-end modellen ziet.