Yep.
Ik vond na wat zoeken een 1.3µF exemplaar op Ebay.
Hier is de link https://www.ebay.de/itm/224758669786
Maar samenstellen kan ook.
Op 24 april 2023 19:01:49 schreef Kranksistor:
zojuist 1uF geprobeerd, motor komt niet op gang met platenspeler schijf. Zonder schijf draait ie zwak, 60mA gemeten.
Kan dus weer naar de winkel voor een andere waarde.
Komt nu dus nogal precies.
Heb je ook 1µF gemeten? Hou rekening met de tolerantie:
Op 23 april 2023 08:56:36 schreef Sine:
Daarnaast zijn die C's niet zelden -10/+20%, niet te druk over maken.
Volgens mij voldoet die 1,5µF dus prima.
Op 24 april 2023 21:20:34 schreef Bobosje:
Motor specificatie 110Vac, 50Hz of 60Hz?
RPM ???
Op de motor staat: 60Hz, 120 V a.c. 8W 0,15A
OP het typeplaatje van de platenspeer: 220V 50Hz 15W max.
Op 24 april 2023 21:28:17 schreef Kranksistor:
[...]Op de motor staat: 60Hz, 120 V a.c. 8W 0,15A
OP het typeplaatje van de platenspeer: 220V 50Hz 15W max.
Nu is het de vraag of de RPM correct is bij 50Hz of 60Hz netspanning?
Op 22 april 2023 17:13:21 schreef Kranksistor:
Totale stroom is nu 117mA bij 230Vac
Op 24 april 2023 21:28:17 schreef Kranksistor:
Op de motor staat: 60Hz, 120 V a.c. 8W 0,15A
Prachtig! Niks eraan doen!
Gemeten stroom is lager dan fabrieksopgave, dus altijd goed.
Op 24 april 2023 22:21:21 schreef Bobosje:
[...]Nu is het de vraag of de RPM correct is bij 50Hz of 60Hz netspanning?
Niet boeiend. Dat hoor je wel als je een plaatje afspeelt.
Of je ziet het op de stroboscoop.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (27%)]
De originele condensator had tolerantie code K of 10%
Wat mij betreft 1,3µF erin en klaar, het heeft zo immers altijd gedraaid.
Of als iemand eens wil (reverse)engineeren met RLC seriekringen...
Op 24 april 2023 22:34:01 schreef ohm pi:
Niet boeiend. Dat hoor je wel als je een plaatje afspeelt.
Of je ziet het op de stroboscoop.
De Bose 360 platenspeler heeft geen stroboscoop.
Op 23 april 2023 08:56:36 schreef Sine:
Met alleen de stroom kun je het vermogen niet bepalen, die motoren zijn ook zo inductief als maar kan.Daarnaast zijn die C's niet zelden -10/+20%, niet te druk over maken.
Mijn 220 nF bleken allemaal rond de 300 nF dat is gemiddeld +38% die waren via Conrad. Die van de ali zitten rond de 280 nF. die van Conrad waren 1,40 euro p/s die van ali 0,20 euro p/s
[Bericht gewijzigd door harry64 op (15%)]
Op 24 april 2023 19:01:49 schreef Kranksistor:
zojuist 1uF geprobeerd, motor komt niet op gang met platenspeler schijf. Zonder schijf draait ie zwak, 60mA gemeten.
Kan dus weer naar de winkel voor een andere waarde.
Komt nu dus nogal precies.
Eerst de C meten. Die 1uF kan zomaar rond de 800 nF zitten. Helemaal als het een gebruikt geval betreft. Mijn 220 nF uit een gebruikt apparaat gesloopt bleken nog maar 110 nF te zijn. De 220 nF die echt niet meer voldeed was nog maar 30 nF.
Op 25 april 2023 00:46:55 schreef Bobosje:
[...]De Bose 360 platenspeler heeft geen stroboscoop.
Een stroboscoopschijf is zelf te printen. https://keystrobe.co.uk/download-a-free-disc/
En wil je het heel mooi doen dan kan die op bijv. een stukje karton worden geplakt.
Op 25 april 2023 03:44:19 schreef RAAF12:
[...]Een stroboscoopschijf is zelf te printen. https://keystrobe.co.uk/download-a-free-disc/
En wil je het heel mooi doen dan kan die op bijv. een stukje karton worden geplakt.
Handig om te weten, dank je.
uiteindelijk hersteld met samengestelde mkp condensatoren van Wima met totale waarde van 1,2uF. (1,0+0,1+0,1 parallel)
Die ene van 1uF (waarbij de motor bijna niet op gang kwam) bleek met meting maar 0,86uF te hebben, dit was geen Wima condensator.
Die van Wima allemaal nagemeten en klopte allemaal.
stroom is nu 100mA.
motor wordt nu 54°C
koppel is ook prima.
Op 2 mei 2023 21:59:47 schreef nijhuisr:
54 graden Celcius? Dat kun je niet vast pakken zo heet...
Was eerder 62°C
Deze motoren schijnen aardig warm te worden.
Beter dan dit krijg ik het niet, als ik nog lager ga met de stroom, blijft er geen kracht meer over om de disk op gang te brengen.
Dat is niet goed hoor, die motoren kunnen handwarm worden maar meer niet.
Het schema wat je zelf hebt getekend kan toch niet kloppen? 2 spoelen in serie is niet de bedoeling van een 1 fase AC motor.
De condensator moet een fase verschil maken tussen de 2 spoelen.
Thorens TD-145:
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (34%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gaat hier echter niet om jouw Thorens, maar om een Bose 360.
Iedereen gaat er, waarschijnlijk terecht, van uit dat het hier gaat om een 120V kortsluitankermotor. Dus een asynchrone AC motor die gewoon loopt zonder condensator.
De condensator vervult in dat geval de rol van de voorschakelweerstand van 5600 ohm in jouw schema waarin wel een synchroonmotor wordt gebruikt.
Het kan geen kwaad nog een keer te dubbelchecken, maar als de Bose gewoon zelfstandig aanloopt, zal de schakeling zoals die nu is, wel kloppen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Op 2 mei 2023 22:21:24 schreef nijhuisr:
De condensator moet een fase verschil maken tussen de 2 spoelen.
Dan zijn de spoelen ruimtelijk 900 onderling verschoven en zorgt de condensator voor de bijpassende faseverschuiving.
In dit soort motortjes zit een koperen kortsluitwinding rond een deel van de statorkern. Dan zorgt de kortsluitwinding voor een faseverschoven stroom en het bijbehorende draaiveld.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ter aanvulling: zulke synchroonmotoren met 90 graden verschoven wikkelingen, zijn in platenspelers vaak vierkant of rond vanaf de as gezien. Deze motor is rechthoekig met ongelijke zijden. Ook dat is een aanwijzing dat het waarschijnlijk een motor met zo'n kortgesloten winding is (ik noemde hem kortsluitankermotor maar dat is niet het hele verhaal).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Op 2 mei 2023 23:16:39 schreef maartenbakker:
Ter aanvulling: zulke synchroonmotoren met 90 graden verschoven wikkelingen, zijn in platenspelers vaak vierkant of rond vanaf de as gezien. Deze motor is rechthoekig met ongelijke zijden. Ook dat is een aanwijzing dat het waarschijnlijk een motor met zo'n kortgesloten winding is (ik noemde hem kortsluitankermotor maar dat is niet het hele verhaal).
Beide types zijn of kunnen kortsluitankermotoren zijn. Het anker is een (electro)magneet, dan is het een synchroonmotor, Het anker heeft een kortgesloten kooi, dan is het een kortsluitankermotor.
maartenbakker
Golden Member
Ohja natuurlijk.
Als ik zo eens nadenk dan zal die Thorensmotor ook wel een kortsluitanker-type zijn. Net als de vierkante motortjes die Philips in hele vroege platenspelers gebruikte.
Daarentegen gebruikte Philips in de jaren '70 in goedkopere platenspelers wel echte synchroonmotortjes met een permanent magnetisch anker. Die waren heel erg compact, maar ik kan me slecht voorstellen dat die geen rumble gaven. Als je aan het asje draait, lijken het wel stappenmotoren.
Op 3 mei 2023 00:45:00 schreef maartenbakker:
Die waren heel erg compact, maar ik kan me slecht voorstellen dat die geen rumble gaven. Als je aan het asje draait, lijken het wel stappenmotoren.
Dat zal wel een belangrijk nadeel van die synchroonmotortjes zijn geweest. Het toerental is vrijwel perfect.
maar ik kan me slecht voorstellen dat die geen rumble gaven. Als je aan het asje draait, lijken het wel stappenmotoren.
Door de snaaraandrijving kwamen de trillingen niet tot aan het plateau
maartenbakker
Golden Member
Niet via de snaar, maar als je een trillingsbron introduceert moet je wel ergens extra gaan dempen. De motor staat niet ruim naast de draaitafel opgesteld zoals je bij sommige high-end modellen ziet.