Er is een Victron omvormer 375W nominaal vermogen geïnstalleerd in de auto.
Als er een compressor koelbox wordt aangesloten en deze gaat koelen dan stopt de omvormer omdat de inschakelstroom te hoog en langdurig is.
Ik heb enkele condensators parallel geschakeld maar dit bied geen oplossing.
Is er een soort van backup mogelijk die de inschakelstroom niet beperkt (want dan komt de compressor helemaal niet op gang) maar kan ondersteunen?
Ik vermoed dat er een schakeling bestaat met condensatoren. Wie kan deze kennis delen?

Ik vermoed dat er een schakeling bestaat met condensatoren.

Je praat over een wisselspanning van 230 volt toch? En dit:

Ik heb enkele condensators parallel geschakeld maar dit bied geen oplossing.

zit aan de primaire (12 volt) zijde van de omvormer?

Dan ligt die volgens jouw bestaande schakeling op de plank naast de eeuwig brandende gloeilamp, de verbrandingsmotor op water en de perpetuem mobilé.

Condensatoren kunnen inderdaad een hoeveelheid lading opslaan. Hoeveel dat is, is afhankelijk van hoe groot de inhoud (= capaciteit in uF) is en hoe vol (spanning in Volt) je die condensator stopt.

Practisch gezien zet je een spanning op de condensator waarna de condensator lanzaam vol loopt. Andersom kun je zo'n condensator ook weer leeg laten lopen. Op deze manier kun je dus spanningsdips opvullen en spanningspieken afromen.

Helaas gaat dat alleen met een gelijkspanning. Met een wisselspanning keer je de stroom steeds om. De net volgelopen condensator loopt bij het omkeren van de stroom gelijk weer leeg. Een piek of een dip in de spanning of stroom kan dan dus worden opgeheven. Dit kan dus niet bij een wisselspanning.

Er bestaan wel technische oplossingen zoals inrush limiters en andersoortige dingen die spanning en stroom een beetje constant kunnen houden. Helaas zijn die oplossingen net zo complex of zelfs complexer dan gewoon een hele dikke omvormer. Vaak zijn ze ook nog eens duurder dan een hele dikke omvormer.

Je verteld het vermogen van je koelkast niet helaas, dus kunnen we je geen advies geven. Maar een omvormer die 10 keer zoveel vermogen kan leveren als het vermogen van de koelkast groot is zou het misschien wel kunnen. Ik ken mensen die het daarmee redden. Maar ik ken ook mensen die daar te weinig aan hadden en aan een nog grotere omvormer moesten. Dat speelde in een tijd dat dit omvormers nog heel veel duurder waren dan nu. En die toen overgegaan naar een 24 volt koelkast met een danfoss compressor. Is ook meer gebruikelijk in vrachtwagens, de wat grotere campers en schepen.

En bij die 24 volt gelijkspanning danfoss compressor kun je wel de inrushstroom leveren vanuit een buffer condensator.

Bedankt voor je reactie.
De koelbox heeft een aangesloten vermogen van 50VA. het piekvermogen van de omvormer, een Phoenix 375 van Victron heeft een maximaal vermogen van 450W.
Moet er dan een omvormer van 1000W geïnstalleerd worden?

Op 8 mei 2023 19:25:05 schreef Michiel.Elektra:
Bedankt voor je reactie.
De koelbox heeft een aangesloten vermogen van 50VA. het piekvermogen van de omvormer, een Phoenix 375 van Victron heeft een maximaal vermogen van 450W.
Moet er dan een omvormer van 1000W geïnstalleerd worden?

De mensen die dit deden hadden een zelfgebouwde camper op een vrachtwagen. Ze hadden daar een gewone kleine keuken koelkast ingemaakt. En die konden ze pas aan laten lopen met omvormer van 2,5 KW. De inrush stromen van een belaste electromotor zijn blijkbaar zo enorm en gemeen dat alleen dit mogelijk bleek. Ik weet niet meer wat het vermogen van deze koelkast was. Wel dat de koelkast niet zo lang geleefd heeft. Het was een offroad camper op een 4x4 vrachtwagen en waar kunnen gewone koelkasten niet tegen? Trillingen dus. De koelkasten met een danfoss compressor zijn erg duur en speciaal voor dit toepassingen gemaakt. Daarmee kun je wel mee naar kaapstad of Vladivostock rijden.

Ik dacht dat webasto en engel populaire koelkasten en boxen waren onder overlanders en wereldreizigers.

Dat gaat een 375W omvormer niet trekken, omdat de aanloopstroom van je koelbox meer is.

Een 1000W zal het wel doen.

Bedankt voor de reacties.
Is er dan geen mogelijkheid om de hoge aanloopstroom op te vangen met een condensator schakeling?

Nee, koelkastcompressoren hebben echt een gruwelijke aanloopstroom.

Die moet de omvormer (kort) kunnen leveren. Die Victron kan dan in jouw geval niet, dan zul je wat anders moeten.
Met condensatoren ga je hier niets aan oplossen.

Het is duidelijk.
Ik hoop dat deze wetenschap ook voor anderen nuttig wordt.
Dank U

Op 8 mei 2023 19:46:43 schreef Ex-fietser:
[...]

De mensen die dit deden hadden een zelfgebouwde camper op een vrachtwagen. Ze hadden daar een gewone kleine keuken koelkast ingemaakt. En die konden ze pas aan laten lopen met omvormer van 2,5 KW. De inrush stromen van een belaste electromotor zijn blijkbaar zo enorm en gemeen dat alleen dit mogelijk bleek. Ik weet niet meer wat het vermogen van deze koelkast was. Wel dat de koelkast niet zo lang geleefd heeft. Het was een offroad camper op een 4x4 vrachtwagen en waar kunnen gewone koelkasten niet tegen? Trillingen dus. De koelkasten met een danfoss compressor zijn erg duur en speciaal voor dit toepassingen gemaakt. Daarmee kun je wel mee naar kaapstad of Vladivostock rijden.

Ik dacht dat webasto en engel populaire koelkasten en boxen waren onder overlanders en wereldreizigers.

Met speciale dank aan deze info!

Even navragen bij een Victron dealer wat je nodig hebt.

Er zijn maar twee benaderingen - zoals reeds aangegeven, eigenlijk:
* ofwel een joekel van een omvormer, dat heeft nmbm enkel zin in een superdeluxekampeervoertuig en best met een 24V= woonbatterij';
* ofwel een koelkastje dat specifiek voor mobiel gebruik bedoeld is.

Zelf heb ik al vele jaren een klein compressorkoelkastje van Waeco in mijn primitieve kampeerbus, het heeft ooit dikke 700 euronen gekost, wat toentertijd nog meer geld was dan vandaag; maar het doet al die jaren trouw zijn dienst, nooit ook maar enige hapering gehad.

Het toepassen van een huis-tuin-en-keukenkoelkast in een voertuig heeft - zoals zeer terecht aangestipt! - het nadeel van de trillinggevoeligheid, en daarbovenop willen zo'n dingen ook liefst perfect vertikaal staan. Niet altijd even simpel als men ergens in de bergen parkeert om te overnachten.

NB de bovengenoemde "overlanders" zijn een clubje apart - avontuurlijke trips, stevige voertuigen en dito budgetten - bezoek eenmaal hun treffen en een standaardcamper zal nooit meer ernstig overkomen! Zie https://www.overlanders.be

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Op 8 mei 2023 19:56:04 schreef Michiel.Elektra:
Bedankt voor de reacties.
Is er dan geen mogelijkheid om de hoge aanloopstroom op te vangen met een condensator schakeling?

Laatst zag ik hier deze inschakel begrenzer: https://www.distrelec.be/nl/inschakelstroombegrenzer-ac-230-vac-60x108…. Zelf heb ik een inschakelstroombegrenzer van een paar NTC's gemaakt om de inschakelstromen af te vangen (nu kan ik 1000W nominaal vermogen (hogedrukspuit) zonder problemen laten draaien op een 1000W omvormer! Zonder ging ook de beveiliging er in.) Over NTC's wordt ook gesproken op bovenstaand topic. Gebruik even de zoekfunctie.

Even voor het begrip.

Een condensator kan je op DC aansluiten om een piekstroom op te vangen die de reguliere voeding niet aankan. Het enige is: Een (gewone) condensator heeft maar een beperkte hoeveelheid energie die ie kan opslaan en bovendien in die toepassing kan je maar een heel klein beetje van de totale energieinhoud van de condensator gebruiken. Zelfs als het KAN wil het nog niet altijd praktisch zijn:

Dus als het starten van je voertuig 5 seconden duurt en je wilt niet dat je raspberry pi down gaat, dan kan je condensatoren op z'n 5V voeding zetten. Als we dan uitrekenen

I = C dV/dt -> C = I * dt/dV = 1.0A * 5s / .5V = 10F.

Ik neem aan dat "gemiddeld" de RPI maar 1A trekt en dat de spanning van 5V naar 4.5V mag zakken. Dan moet je dus duizend van deze jongens parallel zetten. https://nl.mouser.com/ProductDetail/Panasonic/ECA-0JM103B?qs=rMMd5vBia…

Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel erg onpraktisch.

De condensator op de AC kant zetten betekent dat die dingen 50x per seconde op- en ont-laden moeten worden. Dat kost de omvormer stroom waar je niets voor terugkrijgt. En het helpt niet met de opstartstroom van de koelkast.

En.... Die 350, max 450W omvormer die je hebt, die kan niet meer leveren, ook niet even omdat ze onderdelen gebruiken die zelfs bij "kort" een te hoge stroom kapot gaan. 450W is ongeveer 2A, dus bij meer dan 2A. Zouden ze grotere, onderdelen kopen, dan is dat 1) duurder en 2... dan krijg je eigenlijk een grotere omvormer.