Beste,
Ik heb een smappee laadpaal en zou graag aan load balancing doen met behulp van de data van digitale meter.
Als ik een s1 p1 module koop is dit dan enkel om mijn verbruik te zien of kan deze data ook worden gebruikt voor load balancing? Ik heb een 3x230 V aansluiting thuis met 2 omvormers voor mijn zonnepanelen. De huidige stroommeting via de laadpaal met behulp van een spoel op 1 fase is daarom niet zo nauwkeurig. Het is allebei dezelfde soort aansluiting
Met vriendelijk groeten,
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat ligt eraan of je natuurlijk een meter hebt met een P1 poort die DSMR4 en hoger ondersteund. Ik neem aan van wel.
Verder moet de lader die je hebt ook het modbus protocol van die module ondersteunen. Ik kan dat zo snel nergens vinden op de smappee webssite. Dat is het belangrijkste.
Een normale stroomspoel (met bijbehorend meetkastje oid) op een fase om loadbalancing te doen gaat het niet worden omdat je niet kunt detecteren welke kant de stroom op gaat. Op het moment van terugleveren zie je niet of de stoom een afname van het net is OF teruglevering naar het niet toe.
Op 28 mei 2023 14:19:18 schreef henri62:
Dat ligt eraan of je natuurlijk een meter hebt met een P1 poort die DSMR4 en hoger ondersteund. Ik neem aan van wel.Verder moet de lader die je hebt ook het modbus protocol van die module ondersteunen. Ik kan dat zo snel nergens vinden op de smappee webssite. Dat is het belangrijkste.
Een normale stroomspoel (met bijbehorend meetkastje oid) op een fase om loadbalancing te doen gaat het niet worden omdat je niet kunt detecteren welke kant de stroom op gaat. Op het moment van terugleveren zie je niet of de stoom een afname van het net is OF teruglevering naar het niet toe.
Bedankt voor jou antwoord.
Mijn Smappee laadpaal heeft load balancing en dit werkt.
Maar omdat de meting op 1 fase zit (L3) kan het geen rekening houden met de verbruikers op de andere fases (bijvoorbeeld wasmachine L1/L2.
Mss moet ik in de richting kijken van raspberry pi maar ik vind weinig technische gegevens over de laadpaal. Mijn digitale meter is smr versie 5.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De P1 meter geeft gewoon de stroom door van alle fases. Die zou dan de laadpaal moeten kunnen uitlezen via de P1 module en daar de boel op regelen.
Maar de laadpaal kan maar 1 stroom doorgeven aan de auto wat die maximaal mag gebruiken. Dus ideaal regel je de stroom maximaal op de auto zolang je zonnepanelen voldoende opleveren.
Je zult het toch aan de leverancier van de laadpaal moeten vragen wat precies ondersteund wordt.