35A hoofdzekeringen blijven smelten < Maximale belasting

Hoi allemaal,

Ik begin een beetje wanhopig te worden in mijn discussie met de netbeheerder en ben daarom benieuwd naar jullie opvattingen.

Eerst wat context:
Sinds dit jaar neem ik 3x35A af.
Voorheen belaste ik 3x25A geregeld stabiel op 100-110% capaciteit gedurende 4 uur door zonneenergie terug te leveren.

Nadat ik nog een dak vol had gelegd met zonnepanelen heb ik voor een verzwaring gekozen. Nu belast ik gedurende 4-ish uur de zekeringen evenredig op 33A. Op 33A treedt er een begrenzing in werking en vlakt het geheel af.

De 33A heb ik als grens ingesteld nadat er een fase/één zekering gesmolten was. Voorheen hield ik 35A aan.

Sindsdien is er nog twee keer een fase weggevallen. Één keer op strak 33A, en één keer in de namiddag wanneer er verspreid over 3 fases niet meer dan 12kW doorheen ging.

Mijn standpunt hierin is: ik betaal voor 3x35A. Dat moet toch tenminste haalbaar zijn, ongeacht hoe lang?
De netbeheerder blijft doodleuk monteurs sturen. Maar dat lijkt me voor geen enkele partij wenselijk. Los van de overlast en het gemis aan inkomsten aan mijn kant.

Wat vinden jullie hiervan? Vraag ik iets onredelijks van deze aansluiting, met dit gebruik?

Gebruik je zelf ook energie of lever je alleen maar terug?

Ja, regulier huishouden spul.
Ik ben overigens nog altijd in de veronderstelling dat dat verbruik juist in mindering gebracht wordt op wat er feitelijk door de zekeringen heen gaat.

Er hangen trouwens twee meters. Eén met het PV vermogen. Eén met het huishouden. Beide achter dezelfde 3x35A zekeringen.

/OFF TOPIC

wat heb je aan PV panelen liggen?
waarom deze vraag: ik heb ook een 3x 40 A aansluiting aangevraagd i.v.m. teruglevering. ik heb 32 panelen gekocht van 460 Wp

Nu 90x 405wp (36450wp). Achter in totaal 30kWp omvormers.

3x40A zou ongeveer 27600 watt moeten kunnen verdragen terwijl 32x560wp slechts 14720wp is. Heb je al meer liggen?

ik had 35 A besteld, 25 A was lichtere stap en zou op de limiet zijn. echter 35A is met een automaat 40 A

heb nu nog niets liggen, maar wil wellicht nog meer leggen, zodat ik mijn opslag ook vol kan krijgen.

Mijn mening heeft geen enkele (juridische) waarde, maar het lijkt mij dat je met 33A terugleveren dit dag-in dag-uit zou moeten kunnen doen op 35A zekeringen.

Waar haal je de 33A vandaan? Van de omvormers? Weet je zeker dat deze evenredig op de fasen terugleveren of zou er hogere stroom kunnen lopen op een fase met lagere spanning?
Kun je gegevens van de meter van de netbeheerder vergelijken?

Op 12 juni 2023 14:10:47 schreef PanPeter:
Er hangen trouwens twee meters. Eén met het PV vermogen. Eén met het huishouden. Beide achter dezelfde 3x35A zekeringen.

Ik heb zelf een (zelfgeknutselde) PV meter, maar die hangt NA de netbeheerder (Ferraris) meter. Ik neem aan bij jou ook, maar zoals je het nu omschrijft klinkt het alsof de PV meter rechtstreeks op de 35A zekering zit en je dus ook betaald voor de stroom die je verbruikt maar ook zelf hebt opgewekt.

[Bericht gewijzigd door r-p op (14%)]

Ik bereken regelmatig solar-installaties, hoofdzekeringen, omvormers etc.

Ik lees dat u dus 3x 40A heeft met een AUTOMAAT.

1]
T.o.v. een "oude" keramische stop bestaat een automaat uit 2 beveiligingen.
Een trage thermische beveiliging, en een SNELLE magnetische beveiliging die de automaat uitklapt bij 5 keer de nominale stroom. De automaat ziet dat als een volle sluiting waarbij snel uitgeschakeld moet worden.

Ik ga er even vanuit dat het eruitklappen van de automaat waar u last van heeft NIET wordt veroorzaakt door een verbruiks-apparaat, maar dat weet ik dus niet zeker.
Als u bijvoorbeeld een jaren 80 zwaar lasapparaat heeft zou deze bijvoorbeeld wel kunnen werken met een oude stop, maar niet met een automaat.

Enfin.

Een 30 KW omvormer levert deze power bij 230V op 43,5 Ampere per fase.
Deze omvormer heeft ook een maximale Iac out. Bij deze omvormer is dat mogelijk 50 Ampere. Ik zeg maar wat.

U had in het menu de maximale uitgangsstroom al teruggezet op 33 Ampere las ik.

Nu komt het:
Op automaten zit natuurlijk altijd tolerantie.
De ene automaat klapt eruit bij 1 uur op 40 Ampere bij 25 graden omgeving.
De andere automaat klapt eruit bij 1 uur 37A Ampere bij 25 graden omgeving.

De tolerantie op de automaat (af-fabriek) en de omgevingstemperatuur van de automaat (lees automaten want 3 stuks) spelen een grote rol in hoe snel een automaat eruitklapt.

U zegt dat er niet meer (kon) lopen dan 33A per fase LEVERING ( VERBRUIK is niet opgemerkt als mogelijke oorzaak).
Een automaat die er bij 33A uitgaat terwijl deze 40A is is inderdaad wel opmerkelijk.

Wat ik niet snap in het verhaal is dat u dus AUTOMATEN heeft als hoofdzekering, maar dat er toch elke keer een monteur moet komen om deze weer IN te zetten??
Dat kunt u namelijk zelf in Nederland.
Je flipt gewoon die hendels weer omhoog.
Dus graag even toelichten..

Kan het zijn dat het in de groepenkast bloedheet is?
Zie voorgaand verhaal...
Ik zie soms dat bij mensen de solar-omvormer of andere rare dingen IN de meterkast hangen, waarbij de omgeving op 60 graden kan komen te staan.

ik lees toch smeltzekeringen bij ts. als netbeheerder geen DIII zekeringhouders heeft gezet maar 35A DII toegepast heeft dan kan de hitte in de houders zorgen dat de zekering eruit gaat. hoofdkast is ook gesloten dus warmte is een issue.

je hebt er panelen bijgelegd, maar word nu de hoofdstroom begrenst of alleen een 1 omvormer? dan zou de andere stiekem toch meer terug kunnen leveren en dus de zekerering boven de 35A eruit gaan.

normaal gaat een 35A zekering er niet uit met 35A, 10min 45A gaat nog goed. ruim 35A of iets meer dan gaat deze pas na een lange tijd..

Op 12 juni 2023 15:04:13 schreef PanPeter:
Nu 90x 405wp (36450wp). Achter in totaal 30kWp omvormerS.

Hier maak ik op uit dat je twee omvormers hebt, heb je beide wel begrensd dan op de helft van de stroom?

Een zekering van xx ampere moet die stroom onbeperkt kunnen doorlaten.
Om even wat te noemen, een overbelast8ng van 10% moet minimaal 1 uur kunnen zonder doorsmelten.

Je hebt echt zekeringen? Een automaat heeft meer last van warmte, denk ook aan omgevingswarmte.

Tja of jou 33 A ook echte 33 Amperes zijn? Of toch een fase wat meer, en een andere wat minder?
Hoe meet je deze stroom? waarmee?

Zijn het geen 32A zekeringen? Zelfde kleur en pasring.

@panPeter: Nederlandse verbruiksmeters hebben tegenwoordig (al een jaar of 20) een P1 poort. Daarmee krijg je, ook informatie (mits de meter nieuw genoeg is) over de stromen in de fases. Mijn meter meet nu "1A".

Bedankt voor alle reacties. Tot dusver lees ik grotendeels terug wat ik zelf ook denk.

Voor de duidelijkheid;
Ik heb 3 smeltzekeringen van 35A, géén 40A automaat.
Er hangen 3 omvormers, 9kw, 11kw en 15kw.
De 15kw omvormer is begrenst op basis van de informatie uit de p1 poort van de slimme meter. (iedere seconde actuele info). Valt de communicatie met de slimme meter weg gaat de 15k omvormer in een "fault" modus bestaande uit 10% van het maximale vermogen.
In normaal bedrijf krijgt de omvormer iedere 2 seconden te horen hoeveel ruimte er op de aansluiting is.

Het resultaat zien jullie terug in de bijlages.

okee,
Zo zie je maar weer hoe een stuk tekst verkeerd geïnterpreteerd kan worden..

Voor de volledigheid zouden wij graag ook nog willen weten hoeveel Wp panelen er op welke omvormner zijn aangesloten, en welk type omvormer.

Dus b.v.
Omvormer 1, Delta Solivia 3.0 TR , 4000 Wp panelen, orientatie zuid, omvormer aangesloten via P1 poort.

Omvormer 2

Omvormer 3.

Dan kan er gerekend worden.

Best slim hoe de installatie is aangepakt trouwens. Goed gebruik gemaakt van de features.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op (10%)]

iets klopt er toch niet, je hebt 9, en 11kW omvormers die gewoon doortuffen, dat is al 20kW, komt er nog 1,5kW bij van die 15kW omvormer, 10% dus. maar nog gaan de zekeringen eruit met 21,5kW ofwel ergens klopt die stroom niet. denk dat je beter safe gaat zitten en een paneel loshaalt bij de 9kW omvormer dat die wat minder teruglevert..

Er zijn twee soorten smeltpatronen, de normale Gg, ook wel Flink (=Snel) genoemd en de Gl, van Langsam (=Traag). Op die laatste, de Gl staat vaak een slakje op i.p.v. Gl.

Van de Gg patronen is de smeltdraad van zilver (smelttemperatuur iets van 920°C, die van de Gl patronen bestaat uit een vertind koperdraadje wat bij ca.280°C doorsmelt. (getallen uit m'n hoofd, pin me er niet op vast).

Normaal gesproken zijn de trage patronen bedoeld om inschakelpieken te beveiligen (van bijv. motoren). Maar op den duur zien zowel de snelle als de trage patroon een constante hoge stroom als overbelasting, en smelten door.

Daarbij kan het zijn dat de patroonhouders ook niet meer helemaal jofel zijn, en slecht contact maken.

Allemaal mitsen en maren. Maar daar schiet je niets mee op. Ga met de netbeheerder in overleg, schets de situatie, vraag om een wijziging naar 3xC(of D)40A installatieautomaten. En blijf beleefd, het is immers alleen in jouw belang.

Ik heb 3 smeltzekeringen van 35A, géén 40A automaat.

OK duidelijk. Een 35A zekering kan continu 35A mits deze niet te warm word. Zit er iets in de kast niet helemaal lekker aangesloten of zit de kast zelf al op een warme plaats dan is de stroom die zekering nog aankan ook lager. Dus is ivm de temperatuur de zekering effectief nog maar geschikt voor 29A dan is 33A na 4 uur genoeg om die te laten smelten.

Kortom 35A is die onder goede omstandigheden. Zit me af te vragen als die kast in de vrieskou van -60 ergens in Siberië hangt of die dan niet gewoon continu bv 40A aankan. Maar dat worden dan wel erg lang kabels ;).

PS dit verhaal geld ook voor automaten als die te warm worden dan gaat de stroom dieze nog aankunnen naar beneden.
PSII, Automaten zijn maar geschikt voor ca 80% continu bedrijf, dus als je een automaat continu met 33A wilt belasten dan heb je een 33A x 1,25 = 41A automaat nodig. Dan word dat een 40A automaat en moet de stroom iets naar beneden. Maar ik weet even niet hoe dat voor smeltzekeringen zit.

Toch is de constructie wel merkwaardig
9kW + 11kW = 20kW >> 28A.
15kW >> 21A. Dus van die laatste gebruik je maar ca 5A. Dus ik vraag me even hardop af of dat wel zo lekker regelt voor die grote omvormer enof het daar niet soms fout gaat.

Ergens begrijp ik de configuratie ook wel een beetje want het maximale vermogen heb je enkel in een kort stukje in de middag en als de zon al wat minder is kan je nog steeds maximaal 33A terugleveren. En is dat prijstechnisch beter voor je.

Nu 90x 405wp (36450wp). Achter in totaal 30kWp omvormers.

Er hangen 3 omvormers, 9kw, 11kw en 15kw.

Is de 30kW een typo? en is het totaal 35kW? Of zit er een typo in de 9, 11 en 15kW?

Ga met de netbeheerder in overleg, schets de situatie, vraag om een wijziging naar 3xC(of D)40A installatieautomaten.

Zekering zijn eigenlijk nooit echt bedoelt geweest voor continu gebruik. Het is maar sinds kort dat er toepassingen waarin continu gebruik is om zekering dia nagenoeg even groot is. Vroeger waren het vooral elektromotoren maar ivm met de grote inschakelpiek was de zekering 3x groter dan continu stroom van de motor. De traditionele smeltzekering word altijd al vrij warm als daar continu een grote stroom door loopt en er is maar weinig nodig dat hij te wam word. Een mespatroon met zijn grotere koppel vlakken koelt al een stuk beter dan zekering die in een porseleinen dop zit waar de warmte ook niet uit kan.
Heel officieel mag je een automaat maar op ca 80% belasten en zeker als die naast andere in een kast zit. Bij een enkel automaat met genoeg vrije ruimte erom heen gaat dat een stuk beter.
Ander voordeel van een automaat is dat je de meestal zelf kan resetten, al vergt dan denk ik ook een andere kast.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]

Excuses, 30kw was een typo. Het piekvermogen is inderdaad 35kw. Al willen alle drie de omvormers er ook rustig een extra kw bovenop gooien wanneer de zon vanachter de wolken tevoorschijn komt.

Dat zorgt hooguit voor 10% overbelasting gedurende 2 a 3 seconden voordat de grootste omvormer gecorrigeerd wordt. Ik regel de grootste na omdat alleen die zelfstandig voldoende vermogen uit de mix kan halen.

Het zijn overigens niet de (gemeten) pieken waarop een zekering het begeeft. Het is twee van de drie keer voorgekomen tijdens stabiele belasting. Van de eerste keer heb ik geen data.

@testman
9kw + 11kw + 10% van 15kw past altijd door 35A. (Of er moet een fase langdurig onder de 210v zakken) In iedere andere situatie moet ik minstens twee omvormers corrigeren.

@benleentje
Ik wil nog wel geloven dat temperatuur een rol speelt in mijn geval. Ik kan alleen nog niet helemaal plaatsen hoeveel. Het lijkt me vanzelfsprekend dat er warmte optreedt. Maar wanneer is er sprake van te veel? De zekeringen houder voelt begin van de middag comfortabel warm aan. Maar wat er in dat kastje gaande is, is me vanwege een zegeltje een raadsel.

In ieder geval, materiaal om de temperatuur te meten en gecontroleerd actief te gaan ventileren is ondertussen onderweg!

@keebrev
Ik heb een foto van wat er nu in zit bijgevoegd. gG/gL.
Volgens mij wil ik een trage zekering. Het liefst zo traag dat hij 4 uur lang 50A doet :+ maar volgens mij kan ik dan beter het huidige overschot inzetten om de zekeringen houder te bevriezen.
Los daarvan is me niet helemaal duidelijk waarom de snelle patronen hogere temperaturen aankunnen, ik had andersom verwacht?

Nu loop ik vast op:
Als pieken een probleem zouden zijn wil ik trage zekeringen a 280°c
Als temperatuur een issue is wil ik snelle zekeringen die op 920°c doorgaan.

Het liefst heb ik natuurlijk dat beide getolereerd wordt. Al lijkt het er hier ook weer op dat het enige waar ik misschien nog enigszins invloed op uit kan oefenen de temperatuur is.

@hobby-ist
Kom ik morgen op terug!

/Edit
Bedankt voor de 80% automaat heads-up!
Een automaat zou een logische stap kunnen zijn om het probleem snel zelf op te lossen. (Voor zover je van een oplossing kunt spreken) maar tot nu toe heeft de netbeheerder dit afgeraden omdat het in hun ervaring slechts zelden een stabielere situatie oplevert.

Vergeet het ge o.h. over trage en snelle zekeringen, dat maakt alleen uit voor de eerste paar seconden van de overbelasting. Dus helemaal niet van toepassing voor jou., hier gaat het over uren.
Zekeringen zijn veel beter bestand tegen langdurig nominaalstroombelasting dan automaten.
Dus daar kan het ook niet aan liggen.

Vreemd idd dat die 3x 35A er zo makkelijk uit gaat.
Mijn vorige woning had ook 3x 35A en bestond uit 3 delen, 2 woningen en een werkplaats. OVK1 en OVK2 (woning 1 en 2) beide voorzien van een eigen 4p C25A automaat vanuit de HVK, OVK3 (werkplaats) heeft een 4P C32A automaat vanuit de HVK.

Woning 1 heeft alleen gas voor CV + warm water.
Woning 2 is gasloos met een 8kW warmtepomp
De werkplaats is voorzien van meerdere airco's en 7kWp aan PV, er heeft ook een jaar een jacuzzi gestaan.

Diverse keren is er een hoofd automaat van een OVK uit gegaan maar de hoofdzekeringen zijn er nooit uit gegaan. Zelfs niet met kortsluitingen of langdurige overbelasting achter de C32.

Mi zou er dan een C32A hoofd automaat voor de installatie geplaatst kunnen worden dat deze eerder gaat.

Ook is er de optie zekeringen vervangen door 40A automaten, de aanvraag hiervoor kan bij mijnaansluiting nl gedaan worden maar deze optie is vrij duur en kostte toen volgens mij iets van tegen de €1000,- als er nog een gplk kabel zou liggen.

Als ik het goed begrijp meet en zie je vermogens, geen stromen.

Zorg dat je te weten komt welke stromen er daadwerkelijk lopen. Die kun je direct uitlezen uit je P1 poort.

Als die zekeringen er uit gaan ben je ze langdurig zwaar aan het overbelasten.

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]

@ts: Je zit met je 35kW aan vermogen bij Liander al aan de limiet bij een 3x50A aansluiting:

Oplossing is het verzwaren van de hoofdzekeringen naar 3x 50A.

Het verzwaren van hoofdzekeringen voor PARTICULIEREN is godsgruwelijk duur in vastrecht!!!
Zoek het op, en sla steil achterover zou ik zeggen.
3X35A moet je al een goede economische reden voor hebben. Nu praten we over 3X50A?

Ik wacht even de door mij gevraagde info af.

Er is gewoon nog teweinig informatie, en er zijn teveel misverstanden geweest in de communicatie om dit topic nu nog voort te zetten.

Beste is dat de TS even alles nogmaals op een rij zet.
En vandaaruit verder.

Ik herinner me een oud topic over eenzelfde verhaal, maar dan een 3X350 Ampere aansluiting die eruitging door invoeden...
Ellenlang topic. Bleek achteraf dat de gegeven info toch niet correct was..
En toen klopte het verhaal wel.

Laten we dus nog even afwachten, en alle reacties even on hold zetten tot nader bericht TS.

@sine
Ik meet alles. Stroom, vermogen, voltage.
Zie ook de eerder bijgevoegde screenshots van vermogen & stroom.

Ik ben ze inderdaad langdurig (4 uur) tussen de 90 - 100% aan het belasten.
Maar waarom zou ik een 35A zekering niet langdurig < 35A mogen belasten? Daar betaal ik toch voor?

@keebrev
De technische oplossing is inderdaad forse marges introduceren door te verzwaren. Economisch is dat echter onzinnig en volgens mij krijg ik gewoon niet waar ik voor betaal. Of staat ergens in de voorwaarden van netbeheerders dat iedere aansluitwaarde eigenlijk een nominale belasting kent die een factor lager dient te zijn?

Een paar posts terug geef ik ook aan dat 35kW de maximale output is maar ik ver onder deze waarde al begrens. 35kW komt nooit voor.

@hobby-ist
Verzwaren is inderdaad gruwelijk duur. Vandaar ook mijn frustraties, ik betaal 1000+ euro per jaar extra voor een aansluiting die niet doet wat die moet doen.

De technische opzet zoals gevraagd:

Omvormer Growatt MOD 9000 TL3-X bevat twee strings van 11 en 12 Hyundai VG 405wP panelen op ZO
Omvormer Growatt MOD 11000 TL3-X bevat twee strings van ieder 14 Hyundai VG 405wP panelen op ZW
Omvormer Growatt MOD 15000 TL3-X bevat twee strings van 19 en 20 Hyundai VG 405wP panelen op ZO

Werking:
De dedicated meter waar enkel omvormers achter hangen lees ik mbv de p1 poort uit.
Het uitgaande vermogen heeft een hogere resolutie dan de stroom, die laatste is door de meter afgerond voor de komma. Dus ik gebruik in mijn besturing het uitgaande vermogen met een grens van 23000 watt. Middels modbus corrigeer ik de 15k omvormer. De p1 poort geeft ongeveer iedere seconde actuele informatie door. De besturing updatet de omvormer iedere 2 a 3 seconden obv het gemiddelde van de afgelopen 3 waardes uit de p1.

Ik heb bijlages toegevoegd van het verloop gedurende de dag. Inclusief het moment waarop een zekering het begeeft. De stroom grafiek heeft een lagere resolutie. De voltages zijn exclusief de fase waarvan de zekering wegvalt om de grafiek leesbaar te houden. Zoals je ziet is de spreiding over de fases nagenoeg perfect.

Mogelijk relevant (ik hoop heel erg van niet):
De gecombineerde "grid power" van de omvormers is op maximaal vermogen 500 watt hoger dan wat de p1 meter doorgeeft. Grofweg een afwijking van 2%.
Twee mogelijke verklaringen zoals ik het zie. 1) De p1 meter heeft een negatieve afwijking die mij 2% kost. Dit zou ook betekenen dat er 500 watt meer door de zekeringen gaat dan ik tot nu toe dacht. Wat zijn de foutmarges van slimme meters? Toch geen 2% mag ik hopen. 2) de omvormers zijn te optimistisch over hun output. Ik ga hier nog eens beter naar kijken door omvormer PV vermogen met grid vermogen met p1 vermogen te vergelijken.

Toevoeging:
Er ging net voor de 4e keer bij 33A opnieuw een zekering door. De meterkast staat open dus warmteopbouw zou beperkt of geen probleem moeten zijn.
Ik heb even opgelet, er zit een 35A DII zekering in een passchroef voor 25A. Is dat volgens de experts nog van invloed? M.a.w. Is een DIII zekering robuuster op hetzelfde amperage?