Op 13 juni 2023 09:49:29 schreef hobby-ist:
Het verzwaren van hoofdzekeringen voor PARTICULIEREN is godsgruwelijk duur in vastrecht!!!
Zoek het op, en sla steil achterover zou ik zeggen.
3X35A moet je al een goede economische reden voor hebben. Nu praten we over 3X50A?
Daar weet ik alles van. Een tijdje tijdelijk op een voormalige melkveehouderij gewoond, met een 3x50A aansluiting á € 1.540,- p.j. aan vastrecht. Vanaf dag 1 Liander verzocht om dit terug te brengen naar 3x25A, twee weken later was dit gebeurd. Was zijn laatste klus i.v.m corona maatregelen...Naderhand kwam er een briefje van Liander of ik 3x50A nodig had als aansluiting...Wel zo netjes om ons te informeren dat het ook anders kon.
Iedereen betaald hetzelfde, of je nu particulier of klein zakelijk bent tot 3x80A. Daarboven weet ik het niet zeker, vast bedrag met verbruik en een piekmoment waarop je afgerekend wordt, dacht ik.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (12%)]
Iets zegt mij dat er ergens een afwijking zit in de metingen en dat een stroomtang je gaat helpen waar die zit
Even alles bekeken.
Alle omvormers zijn vanwege de ligging en het overvloed aan PV-vermogen in staat om de omvormers in vollast te bedrijven.
Dat betekend dat maximale AC-stromen gehaald KUNNEN worden.
9k omvormer
@230Vac fasestroom 13,0 ampere
@200Vac fasestroom 15,0 ampere (tevens maximale fasestroom omvormer)
11k omvormer
@230Vac fasestroom 15,9 ampere
@200Vac fasestroom 18,3 ampere (tevens maximale fasestroom omvormer)
15k omvormer
@230Vac fasestroom 21,7 ampere
@200Vac fasestroom 25,0 ampere (tevens maximale fasestroom omvormer)
Deze omvormer kan worden teruggeregeld in vermogen via de P1 poort.
Zonder terugregeling, en bij 230 Vac, en bij volle zon loopt er een fase stroom van 13 + 15,9 + 21,7 = 50,6 ampere.
De hoofdzekering is 3x35A smeltpatroon.
type GL of Gg onbekend.
De zekering is in mijn ogen in theorie te laag.
Maar met een terug-regeling zou dit moeten werken, zelfs als dit alleen op de 15k omvormer geschied. DUS OK!
Een andere optie zou zijn indien de vermogen-regeling via de omvormers werkt, maar dan zodanig dat de begrenzing van de fasestroom gebeurt op basis van de maximale IoutAC van de omvormers.
Zoals al eerder genoemd is er toch enige twijfel over de hoofdzekering.
Wordt deze mogelijk gewoon te warm?
Is het te warm in de meterkast?
Is de pas-schroef rot of gecorodeerd, of zit deze niet goed vast?
Is er een D2-D3 zekeringhouder gezet (zie verhaal eerder).
Is deze GG of GL.
Een trage zekering is fijn. Die kan je lang overbelasten voor hij eruit gaat.
Voorlopig zou ik focussen op de hoofdzekering.
Meet de temperatuur eens via een thermocouple op de hoofdzekeringbox met de deuren van de meterkast DICHT.
Daarna TOCH weer contact opnemen met de netbeheerder om alle zaken omtrent de hoofdzekering boven water te krijgen.
Kijk desnoods nog even naar de antwoorden op dit forum omtrent de hoofdzekering.
Succes..
Op 13 juni 2023 10:49:20 schreef PanPeter:
@sine
Ik meet alles. Stroom, vermogen, voltage.
Haal je die stromen uit de p1 poort van de kWh meter van de netbeheerder?
Ofwel, meet je de echte stromen van de inkomende fases?
Dit soort zekeringen kun je namelijk langdurig GROF overbelasten voordat ze er door gaan. Dus iets gaat hier mis.
@sine
Ik ga inderdaad uit van de meter van de netbeheerder.
De grafieken zijn mij bekend en dragen bij aan mijn verbazing over de levensduur van deze zekeringen.
@hobby-ist
Zie ook de informatie onderaan mijn vorige post. Het zijn D2 gG/gL zekeringen. (Zie ook bijlage.) In een 25A passchroef (de gele, toch?)
Temperaturen ga ik zsm registeren.
Maar los van de meterkast ventileren heb ik verder weinig invloed of zicht op wat er in de zekeringenhouder gaande is.
Zoals uit de andere bijlage op te maken valt bereikte de zekeringen vandaag om 11 uur een door 3 verdeeld totaal van 23000 watt.
Iets na 12 was het afgelopen. Exclusief de aanloop die ook al 20k+ was heeft de zekering het vandaag net een uur uitgehouden.
Wat ik niet terugvind hier, of ik kijk erover.
Is het telkens dezelfde fase dat eruit gaat?
Heb je zelf de mogelijkheid om de stroom te meten? adv stroomtang
Eventueel een goede foto van de betreffende zekeringkast, liefst met de zekering eruit (kleurverschil)
[Bericht gewijzigd door bordje op (25%)]
Een foto zal beperkt blijven tot de buitenkant van de houder.
De eerste twee keer ging fase 3 er uit omdat daar het minste verbruik op zit. Netto ging er door deze zekering de grootste stroom.
Daarna volgde fase 2, die kende helemaal geen afgenomen vermogen op dat moment, dus geeft als eerste de geest. Vandaag was het fase 1. Vermoedelijk gewoon omdat die er ondertussen het langst in zit. Ik heb de monteur vanmiddag gevraagd alle zekeringen te vervangen.
@testman
ik lees toch smeltzekeringen bij ts. als netbeheerder geen DIII zekeringhouders heeft gezet maar 35A DII toegepast heeft dan kan de hitte in de houders zorgen dat de zekering eruit gaat. hoofdkast is ook gesloten dus warmte is een issue.
Ik weet sinds vanmiddag dat het 35A DII zekeringen zijn. Ik ga het benoemen bij de netbeheerder.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In theorie is 23kW dus gelijk aan 33.3 A.
Maar de vraag is dus: Loopt dat er ook inderdaad? Of meer? Of minder?
Stel dat je omvormers op de een of andere manier niet symmetrisch zijn.
Bijvoorbeeld: hij IS driefase, maar als dat ding nu 3 strings aankan, zou het kunnen dat de fabrikant de energie van string1 op fase1 levert, string2 op fase2 enz.
Als er nu een vogelepoep op de derde string zit, dan levert die minder energie. Maar als de andere strings wel produceren en jij hebt "max 23kW" ingesteld, dan krijg je dus grotere stromen op de andere fases.
Nu zitten hier wat aannames in die hoogstwaarschijnlijk niet kloppen, maar gewoon blind blijven roepen: "Volgens mij is de stroom 33A en de 35A zekering vliegt er uit!" dat lost niets op. Je zult met een P1 poort de meter moeten uitlezen of met een stroomtang de stroom controleren.
Een ander issue is de arbeidsfactor. Die hoort vrijwel 1 te zijn bij een omvormer... Maar als ie zeg 0.9 is, dan ga je al over de toegestane 35A heen! Kortom, er zijn diverse redenen waarom jou: "ik heb het vermogen op max 23kW ingesteld, dus de stroom moet minder dan 35A zijn" niet zou kunnen kloppen.
Ik heb een UT210E . Je mag hem lenen. Maar volgens mij heb je hem zo terugverdiend als het er toe leidt dat je een paar dagen kan blijven produceren....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ts heeft van de netbeheerder van die lapzekeringen gekregen, 35A DII die worden gewoon te warm in die hoofdkast, normaal worden er DIII gezet welke beginnen bij 35A. DII gaat normaal maar tot 25A, thermisch word het gewoon te warm in die kast . meterkastdeur open laten helpt ventileren.
ik zou toch eerder zeggen rem die omvormers meer af, al gaan zekeringen er niet in 1 dag uit, ze verzwakken wel als je er dagelijks voor vele uren met 95% belasting op gaat zitten. draai je die zekeringen wel goed aan overigens? ik heb al menig houder zien verbranden omdat iemand met "kantoorhanden" die kop had aangedraaid, slechte verbinding en de zekering warmt al op door slecht contact. zitten er zwarte pitten in de kop of houder is het al te laat, normaal niet onder last die zekeringen wisselen. bij scope 10 is het ook een afkeurpunt als er plekken in de houders zitten. passchroef en kop wisselen dan.
wilde dit vanmorgen al posten, maar rond 9 uur liep de site vast om de 1 of andere reden..
Op 13 juni 2023 18:53:59 schreef rew:
In theorie is 23kW dus gelijk aan 33.3 A.Maar de vraag is dus: Loopt dat er ook inderdaad? Of meer? Of minder?
Stel dat je omvormers op de een of andere manier niet symmetrisch zijn.
Bijvoorbeeld: hij IS driefase, maar als dat ding nu 3 strings aankan, zou het kunnen dat de fabrikant de energie van string1 op fase1 levert, string2 op fase2 enz.
Als er nu een vogelepoep op de derde string zit, dan levert die minder energie. Maar als de andere strings wel produceren en jij hebt "max 23kW" ingesteld, dan krijg je dus grotere stromen op de andere fases.
Nu zitten hier wat aannames in die hoogstwaarschijnlijk niet kloppen, maar gewoon blind blijven roepen: "Volgens mij is de stroom 33A en de 35A zekering vliegt er uit!" dat lost niets op. Je zult met een P1 poort de meter moeten uitlezen of met een stroomtang de stroom controleren.
Een ander issue is de arbeidsfactor. Die hoort vrijwel 1 te zijn bij een omvormer... Maar als ie zeg 0.9 is, dan ga je al over de toegestane 35A heen! Kortom, er zijn diverse redenen waarom jou: "ik heb het vermogen op max 23kW ingesteld, dus de stroom moet minder dan 35A zijn" niet zou kunnen kloppen.
Ik heb een UT210E . Je mag hem lenen. Maar volgens mij heb je hem zo terugverdiend als het er toe leidt dat je een paar dagen kan blijven produceren....
Zie mijn eerdere uploads. Daaruit kun je opmaken dat de fases (aldus de meter dan de netbeheerder) nagenoeg perfect synchroon lopen. Even goed kijken, want de lijntjes lopen mooi over elkaar heen.
Ik heb de statistieken uit de p1 poort opnieuw bijgevoegd, van alle 3 de fases!
Op 13 juni 2023 20:14:57 schreef testman:
ts heeft van de netbeheerder van die lapzekeringen gekregen, 35A DII die worden gewoon te warm in die hoofdkast, normaal worden er DIII gezet welke beginnen bij 35A. DII gaat normaal maar tot 25A, thermisch word het gewoon te warm in die kast . meterkastdeur open laten helpt ventileren.ik zou toch eerder zeggen rem die omvormers meer af, al gaan zekeringen er niet in 1 dag uit, ze verzwakken wel als je er dagelijks voor vele uren met 95% belasting op gaat zitten. draai je die zekeringen wel goed aan overigens? ik heb al menig houder zien verbranden omdat iemand met "kantoorhanden" die kop had aangedraaid, slechte verbinding en de zekering warmt al op door slecht contact. zitten er zwarte pitten in de kop of houder is het al te laat, normaal niet onder last die zekeringen wisselen. bij scope 10 is het ook een afkeurpunt als er plekken in de houders zitten. passchroef en kop wisselen dan.
wilde dit vanmorgen al posten, maar rond 9 uur liep de site vast om de 1 of andere reden..
Uiteraard is meer op de rem drukken een technisch werkende oplossing.
Maar is het de juiste? Als je een auto koopt met 200pk maar vervolgens maar 150pk mag benutten omdat hij daarboven kapot gaat, heb je dan een auto met 200pk? Op papier wel, daar heb je vast ook goed voor betaald. Heb je waar voor je geld? Klopt het? Ik denk het niet.
In dit specifieke geval, als de netbeheerder mij 3x35A zou verkopen inclusief de kleine letters waarin staat dat 35A nominaal eigenlijk maar 30A is, wie ben ik dan nog om daar tegenin te gaan? Maar volgens mij staat dat nergens 
[Bericht gewijzigd door PanPeter op (32%)]
Op 13 juni 2023 10:49:20 schreef PanPeter:
De technische oplossing is inderdaad forse marges introduceren door te verzwaren. Economisch is dat echter onzinnig en volgens mij krijg ik gewoon niet waar ik voor betaal. Of staat ergens in de voorwaarden van netbeheerders dat iedere aansluitwaarde eigenlijk een nominale belasting kent die een factor lager dient te zijn?
Heb je wel de bijlage gelezen?
Bij een aansluiting van 3x35A mag je maximaal 25kW terugleveren aan het net. Dat is niet voor niets, zo blijkt nu. Je kan wel zeggen ik heb recht op 3x35A, maar dan moet je ook de kleine lettertjes voor het terugleveren lezen.
Tussen theorie en praktijk zit wel een verschil.
DIII patronen zijn een slag groter en kunnen beter hun warmte kwijt. Die DII 35A patronen waren ooit bedoeld om van een eenfase 25A hoofdzekering naar 35A te gaan in die oude HAK's.
HAK-oud DII
benleentje
Golden Member
Op 13 juni 2023 16:04:55 schreef PanPeter:
De eerste twee keer ging fase 3 er uit omdat daar het minste verbruik op zit. Netto ging er door deze zekering de grootste stroom.Daarna volgde fase 2, die kende helemaal geen afgenomen vermogen op dat moment, dus geeft als eerste de geest. Vandaag was het fase 1. Vermoedelijk gewoon omdat die er ondertussen het langst in zit. Ik heb de monteur vanmiddag gevraagd alle zekeringen te vervangen.
De 15kw omvormer is begrenst op basis van de informatie uit de p1 poort van de slimme meter.
Volgens mij ben ik eruit waar het mis gaat.
De P1 poort geeft enkel een totaal vermogen ( voor zover ik weet) en niet de actuele stroom per fase. Als er veder geen eigen verbruik is en de aansluiting er puur en enkel voor de omvormer is dan is die informatie genoeg en kan zo op ca 33A per fase gaan terugleveren. Ik vermoed dat de omvormer geen rekening houd met eigen verbruik omdat het die informatie niet heeft.
Nu is er dus wel eigen verbruik en zeg fase 1 en verbruiken elk ca 2300W = 10A. Om 33A per fase te kunnen terug leveren is er een vermogen van 22.9kW nodig, echter als de omvormer dat leveren zegt de p1 poort dat er pas 22,9 - 4.6 = 18,3kW teruggeleverd word. Kortom de omvormer gaan 22,9 + 4,6 = 27.5kW totaal leveren. En dat zit je aan stroom per fase van 39.6A.
De stroom in fase 1 en 2 is 39,6 - 10 = 29.6A en in fase 3 is die dan 39.6A.
Deze stroom zou nog net goed moeten gaan dus ik vermoed dat het werkelijke plaatje nog ongunstiger is.
Oplossing is een eigen kWh meter met stroomtrafo's installeren en daarmee de 15kW omvormer gaan aansturen. Zodat je niet enkel het totaal vermogen weet maar ook de werkelijke stroom per fase.
Ik meet alles. Stroom, vermogen, voltage.
Hoe dan wat voor zover ik begrijp krijgt de 15kW omvormer enkel maar info van de P1 poort en dat is voor zover ik weet enkel het totaal vermogen van alle 3 fase samen, en negatieve waarde is dat je terug levert en positief is eigen verbruik.
staat ergens in de voorwaarden van netbeheerders dat iedere aansluitwaarde eigenlijk een nominale belasting kent die een factor lager dient te zijn?
Voor zover ik weet niet maar zoal ik al eerder zei kunnen automaten maar maximaal op 80% continu belast worden als die in een kast naast andere automaten zit. Voor zekering geld dat een stuk minder omdat die als vanzelf een stuk meer ruimte innemen. Dit komt omdat vroeger voor de zonnepanelen en opladen van elektrische auto's er dergelijke continu belasting dicht tegen het maximum van een zekering maar zelden voorkwam. Eigenlijk enkel bij elektrische kachels, maar zelf die werken niet continu op volvermogen maar eenmaal als de ruimte op temperatuur is schakelen ze af of gaan naar een lager vermogen. Er zullen dan best ook wel heaters geweest die wel continu op vol vermogen werkten maar dat kwam gewoon maar heel weinig voor.
Ik wil nog wel geloven dat temperatuur een rol speelt in mijn geval. Ik kan alleen nog niet helemaal plaatsen hoeveel. Het lijkt me vanzelfsprekend dat er warmte optreedt. Maar wanneer is er sprake van te veel? De zekeringen houder voelt begin van de middag comfortabel warm aan.
Dan is ze zekering toch wel zo heet dat je hem niet eens kan beetpakken en dat je de warmte zelf kan ruiken
.
Een zekering die al een eigen temp van zeg 75 graden heeft, heeft dan ook een lagere nominale stroom.
Maar waarom zou ik een 35A zekering niet langdurig < 35A mogen belasten? Daar betaal ik toch voor?
Dan ga ik het nu even anders benaderen. Waarom smelt een zekering? Dat is nooit zomaar en daar is stroom voor nodig en in geval van een slechte kast een iets lagere stroom ivm een warme zekering.
Volgens jouw is de zekering beet te pakken en zal dan iets van ca 40 - 45 graden zijn. Warm maar niet zo warm dat dat ernstige gevolgen heeft.
Dan komen we uit op stroom welke stroom is nodig?
Je zegt na ca 4 uur. 1 uur = 3600 sec en 4 uur is 14.400 sec = 1,4 x 104 sec. Als ik in de tabel ga kijken naar die tijd en een 35A zekering zie kom ik op ongeveer 40A uit.
Dus los van alle metingen en wat wij en jij denken dat er gebeurt moet er toch echt 4 uur lang 40A lopen, dat is volgens de tabel een feit.
Dus wat klopt er niet?
De waarde van de zekering
De temperatuur van zekering
De werkelijke stroom vs de gemeten stroom?
Als mijn vermoeden klopt over de werking van de P1 poort dan krijgt de omvormer te weinig informatie en kan de stroom op een fase ook werkelijk 40A worden.
Dus wat klopt er niet?
De waarde van de zekering
De temperatuur van zekering
De werkelijke stroom vs de gemeten stroom?
Ik ga vooralsnog uit van een temperatuur issue.
Als de werkelijke stroom anders is dan de gemeten stroom is er iets goed mis met de meter van de netbeheerder.
De P1 poort geeft enkel een totaal vermogen ( voor zover ik weet) en niet de actuele stroom per fase. Als er veder geen eigen verbruik is en de aansluiting er puur en enkel voor de omvormer is dan is die informatie genoeg en kan zo op ca 33A per fase gaan terugleveren. Ik vermoed dat de omvormer geen rekening houd met eigen verbruik omdat het die informatie niet heeft.
Ik stuur dan wel op het totaal vermogen maar ik kan valideren dat de stroom per fase daar 1/3e van is.
Dat geeft de p1 namelijk ook door. Zij het in hele ampères.
Heb je wel de bijlage gelezen?
Bij een aansluiting van 3x35A mag je maximaal 25kW terugleveren aan het net. Dat is niet voor niets, zo blijkt nu. Je kan wel zeggen ik heb recht op 3x35A, maar dan moet je ook de kleine lettertjes voor het terugleveren lezen.
Tussen theorie en praktijk zit wel een verschil.
Ik volg je niet. 230v * 3 fases * 35A is 24150 Watt. Ik lever 23000 wat net iets meer dan 33A per fase is. Zowel het theoretische maximum als mijn praktijk maximum is lager dan wat er maximaal toegestaan is.
Welk verschil doel je op, en waar is dat een probleem?
mvdk
Golden Member
Op 13 juni 2023 14:47:05 schreef OXO:
Iets zegt mij dat er ergens een afwijking zit in de metingen en dat een stroomtang je gaat helpen waar die zit
Is er nou al met een stroomtang gemeten?
Op 14 juni 2023 10:44:30 schreef mvdk:
[...]
Ik ben bang dat je voor dit alles eerst eens in goed overleg moet met Enexis.
Anders sta je nog tot het einde der dagen zekeringen te vervangen.
HAK vervangen zodat er D3 patroonhouders in kunnen.
Of patronen laten vervangen door AUTOMATEN, C35 of D35.
De vakman van Enexis zou EVENTUEEL met zijn stroomtang eens de momentane fasestromen kunnen meten, en deze kunnen vergelijken met wat de meter op het display zet.
Dit is een BIJZONDER VERZOEK, en moet dus vantevoeren worden geregeld. Normaal doet Enexis dit niet.
Let op:
Als de fasestroom die de tang weergeeft bijvoorbeeld 25 ampere is, en het display op de meter ook 25 ampere weergeeft wil dit NIET OOK zeggen dat er een digitale waarde van 25 ampere wordt gecommuniceerd via de P1 poort !!
Dit gedeelte van de meter zou mogelijk defect kunnen zijn. Kans is wel erg klein, maar theoretisch mogelijk.
En dan is er nog de kans dat de stroomtang 25 ampere aangeeft, de meterdisplay 25 ampere, en er wordt 25 ampere gecommuniceerd, MAAAAR de ontvanger (lees solar-omvormer) leest deze waarde verkeerd in, of doet er gewoon (soms) niets mee.
Vergeet niet, we praten hier over software he...
Nee want we geraken nog altijd niet uit onze tunnelvisie
Ik ga vooralsnog uit van een temperatuur issue.
Als een zekering springt is de stroom >In.
Is te meten met een stroomtang
Als de werkelijke stroom anders is dan de gemeten stroom is er iets goed mis met de meter van de netbeheerder.
Nu nog eens met een stroomtang meten of dat al dan niet zo is
mvdk
Golden Member
Hoeft niet eens met een schrijvende meter. Gewoon op de tijdstippen die in die grafiekjes staan. Opschrijven in een notitieboekje. Niks ingewikkelds.
Moet iedere keer weer denken aan die klant die al door verscheidene collega's in de steek was gelaten. Ook iets met panelen, maar te lage spanning.
Ik heb een tang geregeld (zelf niet in bezit) dus zal binnenkort eens meten.
@hobby-ist
De omvormer krijgt procentuele correcties door op basis van de p1 data. Dus geen absolute waardes.
Mijn single point of truth is op dit moment de p1 data uit de meter van de netbeheerder.
Uit een onafhankelijke meting zal blijken of de p1 data overeenkomt met de werkelijke stroom.
Zelf moet ik dat uiteraard wel achter de meter doen. Alleen Enexis kan voor de zekeringen / tussen de zekeringen en de meter meten.
Naast deze meting ga ik Enexis sowieso vragen om de DII door DIII te vervangen in de hoop dat deze beter in staat zijn de warmte af te geven.
Vanmorgen met 15kw en oplopende heb ik 35 graden gemeten op de buitenkant van de zekeringenhouder. Helaas ben ik niet thuis om vanmiddag na een aantal uur 20kw (29-30A per fase) nogmaals te meten.
Zoals jullie lezen heb ik in de tussentijd het vermogen omlaag geschroefd.
Voor jullie allemaal geld overigens, dankjewel.
Ik waardeer de bijdrages en het meedenken. 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 14 juni 2023 13:33:24 schreef PanPeter:
Alleen Enexis kan voor de zekeringen / tussen de zekeringen en de meter meten.
Na de meter is "van jou". En daar zijn de draden meestal "open", dat je er bij kan (als je de kap verwijdert).
Als je (per fase) de draden daar met de stroomtang te grazen neemt, dan zijn de "meet het eens na" roeperts (waaronder ik) blij!
STEL dat er 2 of 3 draden onder 1 schroef zitten daar (verwacht het niet), liefst meten met de stroomtang om alle draden tegelijk.
Als je P1 alleen een totale waarde levert, heb je een 'domme' slimme meter, dsmr2.x bijv. Nieuwe(re) meters met bijv dsmr5 geven per fase en ook de spanning.
Niet getreurd, als je niet je meter laat vervangen, kun je overwegen de sensorbox met 3 ct's te kopen die normaal gebruikt worden voor de Smart EVSe laadpaal. Afhankelijk van wat je er aan energie in wil steken kun je wat daaruit komt aan de omvormer(s) voeden. De broncode is open source en 'gewoon' arduino, dus simpel naar je wens aan te passen.
https://www.stegen.com/nl/ev-producten/129-smart-evse-sensorbox-v2.htm…
Dan sluit je dus niet de P!-poort aan, maar klem je de CT's om de draden die uit je KWH-meter komen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
stroom gaat er stevig overheen of zekeringhouder warmt vanzelf al op, check ook of je houders geen tekenen van oververhitting geven, draden die gesmolten zijn bijv. bij 3x 35A is minimaal 6mm2 tussen de meter en hoofdschakelaar nodig, met pv liefste 1 stap dikkere draad nemen..
Lees dit epistel eens door van Hager, er zitten leuke grafiekjes in.
Ga er maar vanuit dat een zekering 35A elke dag een aantal uur met 35A belast wordt elke dag loeiheet wordt en sneller/trigger happy wordt.
Tegenwoordig hanteert men voor de beveiliging maximaal 80% belasten.
https://download.hager.com/Hager.nl/whitepapers/whitepaper_smeltveilig…
Op 14 juni 2023 19:30:03 schreef Peter112:
Lees dit epistel eens door van Hager, er zitten leuke grafiekjes in.Ga er maar vanuit dat een zekering 35A elke dag een aantal uur met 35A belast wordt elke dag loeiheet wordt en sneller/trigger happy wordt.
Tegenwoordig hanteert men voor de beveiliging maximaal 80% belasten.
https://download.hager.com/Hager.nl/whitepapers/whitepaper_smeltveilig…
Ik ben bekend met de whitepaper. De uitschakelkarakteristiek biedt meer dan genoeg ruimte, dacht ik.
De 80% die men benoemd heb ik geïnterpreteerd als de eisen die gesteld moeten worden aan de zekeringhouder. Maar met alles wat ik hier tot nu toe geleerd heb, en uitgaande van 80% heb ik 43.75A zekeringen nodig om continue 35A te verzetten. Andersom gaat er continue maar 28A (35 *0.8) door de zekeringen die ik nu heb?
Stel dat Enexis bovenstaande ook zo ziet;
De techneut in mij accepteert dit zonder problemen. Maar de ondernemer vraagt zich dan af waarom dit niet in de voorwaarden terugkomt en 35A verkocht wordt als 35A maar niet 35A is.
Sterker nog, Keebrev geeft aan dat max 25kW teruggeleverd mag worden. (ik kan hier zo snel geen bron van vinden bij Enexis?) Dat is in mijn boekje toch echt 36.23A per fase.
stroom gaat er stevig overheen of zekeringhouder warmt vanzelf al op, check ook of je houders geen tekenen van oververhitting geven, draden die gesmolten zijn bijv. bij 3x 35A is minimaal 6mm2 tussen de meter en hoofdschakelaar nodig, met pv liefste 1 stap dikkere draad nemen..
Er zijn geen tekenen van gesmolten draden. Dat oververhitting een rol speelt heb ik nagenoeg geaccepteerd als probleemoorzaak.
Als je P1 alleen een totale waarde levert, heb je een 'domme' slimme meter, dsmr2.x bijv. Nieuwe(re) meters met bijv dsmr5 geven per fase en ook de spanning.
Ik heb een slimme, slimme meter. Zie bijlage. Verschil is +- 50 watt tussen fase 1 & 3 en komt zo op het oog overeen met het verschil in voltage tussen de fases.
Toen fase 1 het eergisteren begaf ging er 7.75kW doorheen, fase 2 had 7.76kW en fase 3 7.69kW
In mijn ervaring zijn metingen op basis van CT klemmen ongelofelijk traag. Ik zou er eerder een Eastron SDM630 tussen zetten.
Na de meter is "van jou". En daar zijn de draden meestal "open", dat je er bij kan (als je de kap verwijdert).
Als je (per fase) de draden daar met de stroomtang te grazen neemt, dan zijn de "meet het eens na" roeperts (waaronder ik) blij!
STEL dat er 2 of 3 draden onder 1 schroef zitten daar (verwacht het niet), liefst meten met de stroomtang om alle draden tegelijk.
Zodra ik de tang heb 
Bijgevoegd zijn de eerste temperatuur metingen. De sensor zit bovenop de zekeringhouder geplakt.
Na volledig afgekoeld stabiliseert de temperatuur op 23 C en klimt gelijk met het vermogen omhoog.
Op dit moment is de temperatuur nog stijgende en zit het maximale vermogen weer op de 21kW grens (stond gisteren nog op max 20kW, maar ik dacht, dit lukt vast ook wel).
mvdk
Golden Member
Waar worden die op en neer bewegingen door veroorzaakt?
Ik bedoel, strak blauwe hemel, komt niet door wolken..
[Bericht gewijzigd door mvdk op (34%)]
Hier is het niet strak blauw. Er komt wat (lichte) bewolking over. De variatie is +- 10 watt als gevolg van het naregelen. Tot er een wolkenveld langskomt of de zon daar vanachter te voorschijn komt. Dan grijpt de software stevig in en heeft even nodig om te stabiliseren.