Ik ga de uitdaging aan maar ben al wel tot de conclusie gekomen dat demonteren, reinigen en monteren in een uur ontzettend ambitieus klinkt waarbij ik mijn vraagtekens heb.

Op de vraag of het beter zou kunnen, ja misschien wel.
Al was het een serviceluik aan weerskanten en dat je met desnoods een hogedrukreiniger door het hele systeem kan spoelen ZONDER de gehele droger te moeten demonteren.
Dit geeft in ieder geval de kans om te zien welke mogelijkheden er zijn nu hij toch uit elkaar gaat.

Om te beginnen eerst maar eens documenteren hoe alles zit en een demontage volgorde bepalen.

In het begin zal het wat zoeken zijn wat waar open te schroeven, in 1 uur lukt wel als je er al 10 tallen hebt open gemaakt.

Bij alle merken modellen moet je deze volledig demonteren, omdat je nergens aan kan. Ook het stof tussenin.
Beter met gewone waterslang en afwasborstel, geen hoge druk reiniger, lamellen verplooien van condensor verdamper.

Ok nota nemen welke schroeven waar zitten, zeker als er veel soorten zijn.
Onlangs nog een siemens wp droger schoongemaakt.

Beste drogers blijven nog altijd met afvoerbuis, korte droogtijden en niks stof in de machine.

Technisch, financieel (aankoop/onderhoudsonkosten) en praktisch gezien is een luchtuitlaat droger de beste keuze. Deze mogen van de overheid niet meer gemaakt worden vanwege verbruik. Blijft er dus nog warmtepomp en gasdroger over. Die gasdroger is enkel in het professioneel segment een succes. Terecht. Ik wil dat ook niet in huis. Dan zitten we nog met de wp droger. Making the best of a bad situation. De reden dat ik 1 heb is omdat ze 1/3de van de luchtuitlaat verbruiken (0,8kwh ipv 2,4kwh) en dus op een 4tal jaar hun meerkost terug verdient hebben. En omdat het vele uitval meestal terug te brengen is tot verkeerd gebruik. Nu met mijn zonnepanelen staat hij wat werkloos toe te kijken hoe mijn luchtuitlaatdroger dagelijks de werkzaamheden van hem ontneemt.

Ok, ik moet zeggen dat het geen raketwetenschap is en met 2 schroefmachientjes met ieder een ander torx bit gaat het redelijk snel.
Maar blijf erbij, voor de gemiddelde gebruiker niet aan te raden.
Er worden 2 verschillende schroeven gebruikt, kunststof tappers en metrisch dus dat is een voordeel.

Verbazingwekkend hoeveel stof toch door de filters gaat.
Ik haal de condensors eruit maar zoals eerder gezegd zou een luik aan de achterzijde best kunnen om de boel door te spoelen.
Als dit een mogelijkheid is 3d print ik een luik van ASA of ABS.

Volledige demontage altijd nodig, hoe krijg je het stof tussen condensor verdamper anders weg?

Doorheen spoelen.
Alles eruit zal niet lukken, maar in principe doe je hetzelfde zoals het "self cleaning" het doet, met het verschil dat je gerichter, met meer druk en langer kan spoelen.

Blijft een concept he, niet geschoten is altijd mis.

Hier kijk je tegen de achterzijde aan, kan prima een luik in.
De boel inspuiten met een soda oplossing maakt al het hardgeworden stof weer soepel en kan toegrpast worden aan weerskanten.
Ff doorspoelen met tuinslang met spuit, ik denk dat je versteld staat van wat er uit komt.

Dit doe ik dan liever eens per jaar dan om de zoveel jaar de hele machine moeten demonteren.

Alles eruit tot je compressor met verdamper condensor over hebt en uit de bak kan tillen.

@klabam. In je ontwerp moet je ook rekenen dat de kosten mee omhoog gaan. Extra montage, extra onderdelen... Het moet nog op de markt geraken. Whirlpool (indeshit) heeft een toestel dat op de zijkant een demonteerbare interne filter heeft en een automatisch reinigingssysteem. Mss kun je daar wat ideeën op doen?

Nou?? Nu zie je het zelf Klabam dat zo'n luikje er uit snijden geen zin heeft, het stof gaat op zowel condensor EN verdamper zitten, en weet zeker dat EricN dat ook niet doet.

Nou, Ik ben met EricN zeker eens, als je alles klaar heb staan is 1 uurje zeker haalbaar!! 15-20 min volledige demontage, reinigen met compressor en hogedrukreiniger voor onderbak en verdamper/ condensor en montage kan weer beginnen..

Ik ben best tevreden over koelsysteem van de drogers van BSH, alleen de droogtijden niet, te lang.. We hebben hier een Miele warmtepomp en die doet kunstje aanzienlijk sneller!! 2 U 15 min tegen 1 U 15 min voor volle 7 Kg was op 1400 RPM

En ja EricN, de Slangafvoer heeft een slecht imago, maar is verreweg de efficientste!!

De methode daargelaten sta ik wel een beetje achter klabam, het zou toch best te doen moeten zijn om iets te maken waar het groot onderhoud makkelijker is (met bijvoorbeeld strategisch gepositioneerde luikjes etc)? Voor een gezonde kerel die er 100 hebt gedaan heeft een uurtje genoeg, maar voor de meeste mensen is het een dag werk of lappen voor een monteur (of EricN/smd). Dat moet toch niet hoeven als je voor een hogere klasse droger betaalt? Juist van die merken uit Duitsland, waar het monteursloon en de "Made in Germany-premie" best pittig zijn, verwachtte ik beter. Bij het demonteren van witgoed van meer dan €1000 verwacht ik eigenlijk geen zelftappers of een nood tot totaaldemontage.

Mss is er een andere reden. Ik vroeg eens waarom er aan kalkproblemen zo weinig gedaan werd. Antwoord: omdat globaal (wereldwijde verkoop) weinig kalk issues zijn. En omdat België een land is met veel kalk gaan ze een gehele productie/ontwerp niet aanpassen.

Het was wel niet bij Miele.

Mss dat de verkrachting van warmtepompen door gebrekkig onderhoud een lokaal iets is? Ik had vernomen dat er in bv West-Vlaanderen al minder vuile wasmachines draaien dan hier lokaal waar je in 9/10 machines die ik onder ogen krijg zelfs geen kakbroeken van de kinderen wil steken om ze even te testen. De geur vult gans het werkhuis.

Nu een snel demonteerbaar deksel moet haalbaar zijn. Ik raad ook maar naar de motieven.

Van wat ik nu gezien heb zou het mogelijk moeten zijn om de achterplaat en rechterzijkant te verwijderen.
De snaar los van de motor en de hele trommel kan eruit.

In principe kan je dan de plaat van de condensor verwijderen en eigenlijk al redelijk goed schoonmaken.
De compressor en platen eruit halen zijn 3 moertjes en paar stekkertjes.

Ik heb echt de hele machine uit elkaar gehad en van top tot teen gereinigd.
Staat hier als nieuw nu.

Het is verbazingwekkend hoeveel stof er door en langs de filters komt, terwijl het zelfs dubbele filters zijn.
Dit zou misschien verbeterd kunnen worden waardoor de condensorbak waarschijnlijk nooit meer open hoeft.

Hoe je het ook went of keert, het is gemaakt voor productie en kostenbesparend.

Technicus: het kan 15 jaar meegaan.

Manager: het hoeft maar 2 jaar mee te gaan. Meer garantie is er toch niet?

Na eerst de vochtsensor (binnenzijde deur) en de NTC sensor te hebben vervangen, de filters goed te hebben gereinigd met borstel en afwasmiddel, vandaag maar de hele droger gedemonteerd, om de condensor te reinigen.

Wat blijkt? Deze is bijna stofvrij.

4 uur drogen op extra droog, en handdoeken/washandjes zijn nog steeds klam.

Lijkt alsof de machine niet warm genoeg wordt. Iemand nog tips?

Als de compressor gedurende het ganse proces draait zonder onderbreken (zoals het hoort!) en hij werkt niet naar behoren (niet warm) dan is het gascircuit veel kans stuk.

Waaier er af doen en nog is proberen. De verdamper behoort koud te worden. (Geen luchtcirculatie)

Bij het testen gisteren werd de koperen leiding vanaf de zwarte pomp wel warm (+ - 30 graden).

Bedoel je met de waaier de ventilator aan de achterzijde?

ik ben geen wasmachinekenner, dus maakt het graag even concreet wat/hoe ik de stappen die jij noemde kan testen/valideren

1. Zet een droogbeurt op met juist gewassen kledij(handdoeken...). Op kastdroog katoen (of extra droog) Iets dat een normale hoeveelheid heeft en natheid. Een beëindigde volle was dus. Blijf in de buurt en luister of het toestel de compressor aanstuurt (ijskast achtig geluid) dit geluid mag gedurende het ganse droogproces niet stoppen. Hoe lang duurt de droogbeurt? Hoe warm is de kunststof achterzijde na 1 uur drogen? Dan zit hij op bedrijfstemperatuur. Is de tijd te kort? Te lang? Is de temperatuur te laag na een uur?

2. Als je dat soort geduld niet hebt kun je een stresstestje doen. De wind stoppen. Dwz de ventilator er af schroeven. Wederom een droogbeurtje op zetten. Als de compressor op slaat zou na (binnen de) 5 minuten de verdamper ijskoud moeten zijn en de verdamper warm. Bij dit model is het heel omslachtig om aan de verdamper te voelen. Mss dat als je na 5min de deur open trekt je in de luchttunnel onderaan (waar je nog net de verdamper voorzijde ziet) de verdamper wat ziet wit uitslaan vd koude? Bij dit model geen voor de hand liggende test.

Bij deze modellen zelden gasproblemen maar het is zeker niet uitgesloten. Ik ga er gezien de zeldzaamheid initieel nooit vanuit. Altijd eerst kuisen en nakijken maar dat is al gebeurt lees ik. Er zijn nog andere mogelijkheden voor we de zekerheid van gascircuit falen bevestigen. Bv: te snel stoppen. Compressor die uitvalt door bv foutmelding of ander onheil.

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Bedankt Eric, ik ga het morgenavond even verder testen.

Op maandag 18 november 2024 21:29:24 schreef Eddyk71:
waaier draait volop.

Euh. Syntax error. Het is ofwel:
1. De compressor draait volop of
2. Waaier is er af.

Sorry, begreep je niet helemaal.

Zojuist even een test gedaan, de compressor draait continue.
(ik neem even aan dat de zwarte unit de compressor is).

De leiding die aan de achterzijde uit de kleine zwarte unit komt was eerst koud (bijna bevroren) en even later ontdooit.

Ik laat de machine nu langer draaien, maar ben bang dat hij nog steeds niet warm genoeg wordt.

de leiding die aan de bovenzijde uit de compressor komt is lekker warm (circa 30-35 graden)

Dat behoort warmer te zijn. Voorlopig blijft gas de hoofdverdachte maar nog niet alle hoop opgeven.

Als de compressor (idd dat groot zwart ding) 2u draait en de was wordt lauwtjes dan gaan we wanhopen. (Met alles gemonteerd... ventilator en al)

Net nog een test gedaan, 2 natte handdoeken in de droger, en ongeveer 45 minuten gedraaid. De natte handdoeken zijn dan nog steeds koud, en ook voel ik nergens temperatuur (met uitzondering van de leiding die boven uit de compressor komt). Lijkt dus niet voldoende warmte te genereren?