Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Technicus: het kan 15 jaar meegaan.
Manager: het hoeft maar 2 jaar mee te gaan. Meer garantie is er toch niet?
Na eerst de vochtsensor (binnenzijde deur) en de NTC sensor te hebben vervangen, de filters goed te hebben gereinigd met borstel en afwasmiddel, vandaag maar de hele droger gedemonteerd, om de condensor te reinigen.
Wat blijkt? Deze is bijna stofvrij.
4 uur drogen op extra droog, en handdoeken/washandjes zijn nog steeds klam.
Lijkt alsof de machine niet warm genoeg wordt. Iemand nog tips?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als de compressor gedurende het ganse proces draait zonder onderbreken (zoals het hoort!) en hij werkt niet naar behoren (niet warm) dan is het gascircuit veel kans stuk.
Waaier er af doen en nog is proberen. De verdamper behoort koud te worden. (Geen luchtcirculatie)
Bij het testen gisteren werd de koperen leiding vanaf de zwarte pomp wel warm (+ - 30 graden).
Bedoel je met de waaier de ventilator aan de achterzijde?
ik ben geen wasmachinekenner, dus maakt het graag even concreet wat/hoe ik de stappen die jij noemde kan testen/valideren
EricN
1. Zet een droogbeurt op met juist gewassen kledij(handdoeken...). Op kastdroog katoen (of extra droog) Iets dat een normale hoeveelheid heeft en natheid. Een beëindigde volle was dus. Blijf in de buurt en luister of het toestel de compressor aanstuurt (ijskast achtig geluid) dit geluid mag gedurende het ganse droogproces niet stoppen. Hoe lang duurt de droogbeurt? Hoe warm is de kunststof achterzijde na 1 uur drogen? Dan zit hij op bedrijfstemperatuur. Is de tijd te kort? Te lang? Is de temperatuur te laag na een uur?
2. Als je dat soort geduld niet hebt kun je een stresstestje doen. De wind stoppen. Dwz de ventilator er af schroeven. Wederom een droogbeurtje op zetten. Als de compressor op slaat zou na (binnen de) 5 minuten de verdamper ijskoud moeten zijn en de verdamper warm. Bij dit model is het heel omslachtig om aan de verdamper te voelen. Mss dat als je na 5min de deur open trekt je in de luchttunnel onderaan (waar je nog net de verdamper voorzijde ziet) de verdamper wat ziet wit uitslaan vd koude? Bij dit model geen voor de hand liggende test.
Bij deze modellen zelden gasproblemen maar het is zeker niet uitgesloten. Ik ga er gezien de zeldzaamheid initieel nooit vanuit. Altijd eerst kuisen en nakijken maar dat is al gebeurt lees ik. Er zijn nog andere mogelijkheden voor we de zekerheid van gascircuit falen bevestigen. Bv: te snel stoppen. Compressor die uitvalt door bv foutmelding of ander onheil.
[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]
EricN
Op maandag 18 november 2024 21:29:24 schreef Eddyk71:
waaier draait volop.
Euh. Syntax error. Het is ofwel:
1. De compressor draait volop of
2. Waaier is er af.
Sorry, begreep je niet helemaal.
Zojuist even een test gedaan, de compressor draait continue.
(ik neem even aan dat de zwarte unit de compressor is).
De leiding die aan de achterzijde uit de kleine zwarte unit komt was eerst koud (bijna bevroren) en even later ontdooit.
Ik laat de machine nu langer draaien, maar ben bang dat hij nog steeds niet warm genoeg wordt.
EricN
Dat behoort warmer te zijn. Voorlopig blijft gas de hoofdverdachte maar nog niet alle hoop opgeven.
Als de compressor (idd dat groot zwart ding) 2u draait en de was wordt lauwtjes dan gaan we wanhopen. (Met alles gemonteerd... ventilator en al)
Net nog een test gedaan, 2 natte handdoeken in de droger, en ongeveer 45 minuten gedraaid. De natte handdoeken zijn dan nog steeds koud, en ook voel ik nergens temperatuur (met uitzondering van de leiding die boven uit de compressor komt). Lijkt dus niet voldoende warmte te genereren?
Hoi Eric,
De droger kon 4 uur draaien, en dan was de was nog steeds niet droog, en ook niet enigzins warm.
Daarom verdacht ik de condensor, maar daar zat geen stof in. Heb nu alles weer in elkaar gezet, maar ben ervan overtuigd dat ook morgen als ik een langere test doe (2 uur).
Dat de leiding niet echt warm zal worden, en dat het probleem dus in het gascircuit zit?
Als ik morgen concludeer dat hij niet warm wordt, dan is het dus einde oefening?
EricN
De compressor moet wel gedurende al die tijd draaien. En er moet voldoende was zijn. 2 handdoeken is onvoldoende. Als dat het geval is en er komt na een uur niets van warmte dan is het einde oefening. Mss dat je nog ergens iets op de kop kunt tikken maar het moet wel identiek zijn.
Nog een laatste test gedaan, met een machine goed gevuld met natte handdoeken. Na 2 uur nog steeds geen warmte in de trommel...
Als je de compressor stand alone laat draaien, dus zonder fan schoep, dan moet er na 10 min goed koude te voelen zijn en warmte te voelen totaan droogfilter in koelsysteem. Is dat niet het geval, dan vrees is het ergste.. Trouwens, compressor bedrading zit nog steeds goed aangesloten?? Scroll compressors moeten wel in de juiste richting draaien!!
Doe de test eens, en kijk hoe warm / koud anders word, anders een doorstromings probleem in lucht weg.. Bij Bosch niet zo veel technische problemen gehad met koelsysteem, wel met viezigheid.
En bedoel je dan het schoepenrad los halen? Hoe kan ik deze demonteren? Ik zie geen bout of schroef, lijkt erop geklikt??
De schoep zit er opgeschroefd, op de as zit een zeskant om met een Bahco tegen te houden ( naast snaar) en schroef je de schoep er af. Heb je de kap van condensor/ verdamper er ook fysiek vanaf gehaald??
Thanks, dat had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken 
De kap heb ik inderdaad van de condensor en de wisselaar afgehad. Het blonk zo ongeveer tegemoet. Foto had ik ook in deze thread al toegevoegd.
Thanks, dat had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken 
De kap heb ik inderdaad van de condensor en de wisselaar afgehad. Het blonk zo ongeveer tegemoet. Foto had ik ook in deze thread al toegevoegd.