Dubbelpost :-(

[Bericht gewijzigd door jerome op (95%)]

Ik begrijp alle moeilijkheid niet, waarom meet je niet gewoon de accuspanning? In rust is die 12.8V, zodra er geladen wordt 13.8V of meer. Als de spanning lager is, zou ik sowieso eerst de startaccu laten laden. Zet daarmee een DC-DC converter aan die je gebruikt om de tweede accu te laden, dan heb je de stroom ook onder controle.

Op 15 juli 2023 21:27:31 schreef fred101: uit andere topics maak ik op dat volgens eigen zeggen, auto electronica jou specialiteit is dus waarom heb je niet gewoon even de scoop erop gehad. Dan weet je wat voor signaal het is.

Dan moet je toch ook weten hoe CAN bus werkt, anders kun je jezelf toch moeilijk auto elektronica expert noemen. CAN dongle eraan, en dan zou je toch vrij snel een signaal moeten vinden (toerental of injectie informatie) waaraan je kunt zien dat de motor loopt. Waarschijnlijk heb je ook de accuspanning beschikbaar op de bus. Gebruik dat dan om te schakelen.

Zou dit uit het manual er wat mee te maken hebben:

Mag ik daar uit opmaken dat D+ geen spanning moet zijn maar een signaal wat minimaal een bepaalde spanning moet hebben.

Er staan veel aansluit-schemas getekend voor verschillende situaties waarbij diverse een D+ aansluiting hebben die ook naar een relais gaan. D+ moet dus gewoon stroom kunnen leveren bij die set-up.

Hebben jullie het juiste schema gebruikt (omdat je blijkbaar niet weet wat voor dynamo je hebt)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (76%)]

Ik denk dat TS de aansluiting moet hebben op het contactslot die naar het laadlampje gaat, of deze ook D+ is gemerkt weet ik niet.
Wordt het contact uitgeschakeld valt het relais af en staan rij en woon accu niet meer parallel zodat de rij accu niet word ontladen, mogelijk zit er iets van drempelspanning op of een timer zodat niet direct met het starten parallel word geschakeld.

Ik denk niet dat een moderne euro-6 wagen nog en gloeilampen in serie heeft met een D+ aansluiting, dat wordt sowieso elektronisch geregeld, danwel door elektronica in de dynamo zelf, of door elektronica die ergens anders zit en een PWM signaal gebruikt om die stroom te regelen. Er zijn, geloof ik, ook steeds meer borstelloze dynamo's, die kun je als dynamo laten werken maar ook als motor (met een beperkt vermogen), en daar zit dan een volwaardige motordrive voor.

Ja, maar de D+ heeft 0V als de auto uitstaat
Bij klassiek gebouwde laadsystemen hangt er een lampje tussen een geschakelde + (contact) en de D+.
Dat is dan je laadlampje..
+12 V over lampje, omdat D+ 0V is als alternator niet in werking is.
Als alternator wel werkt is er aan beide kanten 12 V en is het lampje uit
Bij mijn beide scorpio's zit het zo en brand het laad-led altijd zwak, omdat Ford het bedacht had om er ook een running relais aan te hangen.. werkt dus niet..
Maar iig bij benzinevoertuigen met euro 6 is er zeker een start stop systeem en heeft de alternator een kleine ecu, deze krijgt de accustatus door en probeert deze zo snel mogelijk vol te krijgen en tegelijkertijd de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan..
Al deze informatie gaat dan dus via communicatie met de rest van de auto. Er is geen noodzaak voor een D+. Signaaltje ik laad of ik laad niet is niet meer nodig en te weinig info voor huidige auto's.
Echter bij diesels is er wellicht geen start stop systeem, maar of er dan ook meteen een klassieke alternator op zit??

Het is inderdaad een diesel. Zonder start-stop zover ik weet. Ik heb wat meer info gevraagd welke motor erin ligt.
Ik ken de D+ ook enkel van het lampje maar ik ben enkel van oude auto’s. Daarom zocht ik wat hulp maar zoals geschreven, moeten de aansluitingen eens bekeken worden.. Als een automonteur een D+ kabel legt, ga ik ervan uit dat dat een D+ kabel is maar wie weet wat het is… Maar ene brug vinden waar ene grote bus op kan is ook een uitdaging…

[QOUTE] En voor de TS{
Ik denk dat de genoemde D+ draad van de TS inderdaad helemaal geen D+ draad is en dat zijn kastje daardoor nooit goed gewerkt heeft. Dat kastje moet een run signaal hebben vanuit de ecu ten teken dat de dynamo draait. Vroeger kon dat met het ouderwetse D+ signaal dat niet instort zolang de dynamo draait. Het kan zelfs voldoende stroom leveren om een lamp(je) laten branden als de accu te leeg is. De door de TS bedachte transistor oplossing gaat niet werken. Om het te laten werken zal er een run of laad signaal moeten worden opgedoken. En dat is iets waarvoor je bij de auto fabrikant te rade zou moeten gaan. Helaas.
[/QUOTE] Ten eerste, eens over de naamdiscussie. Ten tweede, het zou goed kunnen. Als ik de motor weet, ga ik ook eens schema’s proberen te vinden.. Helaas is peugeot daar niet altijd gemakkelijk mee… Ook vaak vrij onstabiel in kleurcoderingen etc… De D+ als runsignaal gebruiken is dus duidelijk gezien de opmerkingen hier, geen goed idee. Al ben ik nog steeds wel benieuwd naar de reden.. Dat het geen schoonheidsprijs verdient, snap ik.. maar..

Als er zelfs al een d+ ligt is het een kwestie van een booster aansluiten.
Dan heb je geen gedoe met een slimme dynamo, de booster regelt de laadstroom en je bent klaar. Slimme dynamo in rust, dus een lage spanning, geen probleem, booster boost de spanning netjes. En als de shunt op de startaccu een grotere verbruiker meet schakelt ie zelf wel weer waar nodig de dynamo bij.
Een ouderwetse D+ schakelde een relais. Dus ja, dan moet die wel voldoende stroom leveren om dat relais te bekrachtigen.
Maar met een booster heb je daar geen last van. Zolang de d+ maar hoog is.
Een Victron Orion schakelt gewoon in als de H pin >3V is. Dus of dat nu 11 of 13 is maakt niet uit.
Zoiets is ook anno 2023 gewoon de manier om een accu te laden in een modern voertuig, of om accusoorten te mixen.
Zelf iets maken met transistortjes.. leuk, maar dat is meer voor jezelf in de hobbysfeer
Overigens, is dit een D+ vanaf de dynamo? bij fabriekscampers kun je de D+ ook vanaf de EBL/CBE/whatever pakken. De D+ wordt immers ook gebruikt om de koelkast te schakelen.

Hij heeft speciaal (volgens mij op aanraden) die votronic module gekocht (is ook een booster zover ik weet) omdat die bij de accu en motor hoorde, zoals ik begreep. Om dan nu weer een andere module te moeten gaan kopen, zou wel een beetje zuur zijn.. Lijkt me best een goede oplossing maar niet echt reeel…
Het zelf gemaakte is (zoals meerdere malen aangegeven) enkel en alleeen bedoeld om een signaal te maken voor de votornic unite te laten weten dat de dynamo werkt.. Als een run of laadsignaal vanuit de (verdachte) D+ draad.
Het is geen orginele camper. Is de koelkast schakelen ook niet dmv een een run of laadsignaal IPV de D+ draad?? (we moeten ze wel goed scheiden schijnbaar ?)

Als dat kastje al langere tijd gemaakt wordt en bij iedereen gewoon werkt zou ik eerst eens onderzoeken wat er met jou D+ draad nu mis is. Dus wat voor dynamo en waar zit de D+ draad nu echt op.
Als het D+ is dan nazoeken wat het bij deze dynamo voor een signaal is (uit andere topics maak ik op dat volgens eigen zeggen, auto electronica jou specialiteit is dus waarom heb je niet gewoon even de scoop erop gehad. Dan weet je wat voor signaal het is.
Daarnaast eens goed uitzoeken wat dat kastje nu precies op zijn D+ ingang wil. De specs zeggen minimaal 8V.
Het kan ook nog zo zijn dat jou kastje niet goed is. Er zit iets in wat die spanning meet (comparator, ADC of zo, Vref) mogelijk zit er een instelpotje of iets buiten specs (eenvoudig te metewn).
Vergeet die hoogohmige en transistor onzin eens, er zijn veel te veel aannames en onbekenden om met zoiets aan de gang te gaan. Zou ook niet moeten hoeven, tenzij jullie de allereerste zijn die het hebben gekocht en het nog niet uit ontwikkeld is. Kan wel met een tor maar dat heeft niks met hoogohmig te maken.
Meetfout ? Als er bv een diode voor dat D+ signaal in de dynamo zit dan moet je het signaal belasten, anders meet je het statische veld ipv de spanning. De draad kan te hoge weerstand hebben (Beroerde connectors), D+ kan niet zijn wat jij denkt (scoop gebruiken), kastje is kapot of buiten specs etc. Signaal is vervuil;d omdat het ergens storing oppikt (scoop !!!)
Als het kastje schone DC moet hebben en je dynamo dat niet levert kun je met een labvoeding D+ aansturen als test. Werkt dat wel en weet je zeker dat je alles goed hebt dan kun je mogelijk een weerstand deler maken vanaf de dynamo uitgang om dat te omzeilen.

Dit kastje schijnt ervoor bedoeld te zijn.. Nu weet ik natuurlijk niet of het nog de orginele dynamo is en het echt voor elke merk auto gemaakt is. We gaan dus ook contact opnemen met de fabrikant.
Ik wist niet dat ik een specialiteit had, maar dat is zeker geen moderne auto’s.. Heb ik niks mee maar ik vind het wel leuk om mensen te helpen en proberen een oplossing te vinden.. Volgens mij kan iedereen, iedere dag wat leren…
Ik zag (eerlijk gezegd na mijn post, we hadden geen pc) de specs.. Verbaasde me ook want uit de metingen bleek dus dat hij later pas (11,7 Volt) ging werken…Zoals geschreven..
Hij heeft geen instelpotje en ik ga hem niet openen en schroeven zolang met we niet eerst met de fabrikant contact hebben gehad..
Je hoeft niet de eerste te zijn om tegen een probleem aan te lopen. Soms zijn het zaken die bij elkaar komen… het is maar een idee om het voltage hoger te houden zodat de ingang regeert. Ook vanwege het lerend effect, ben ik wel benieuwd wat daar technisch mis mee is(mits het geen canbus signaal is natuurlijk maar een vlakke spanning, das een no-brainer)..dus toch zou ik dat graag willen weten.. Nogmaals, dat een laadsignaal die daar eigenlijk voor bedoeld is ,een veel mooiere oplossing is, tuurlijk.. En moet je altijd willen als die aan boord is…
De draad hebben we (vanaf de zekering waar we bij konden) doorgemeten en komt niet verder als <1 ohm.. dat het wat anders kan zijn als D+ is duidleijk en zal eerst meoten worden bekeken.. Dat dit voltage de draaiende motor volgt, hebben we gemeten en bij een zwaardere belasting ( relais) zakt hij nog veel meer als aangesloten aan de module… Als het pure veldspanning zou zijn dan zou hij via een relais toch wel echt helemaal naar 0 gaan lijkt me.. Vandaar de gedachte aan deze oplossing…sorry dat ik iets bedenk, het hier voorleg en vraag om inzicht.

En dat het met een Cyrix relais zo simpel kan zonder dat er een D+ nodig is. Aan de hand van de boordspanning weet die wat hij moet doen. Ik denk ook niet dat de D+ van ts een echte D+ is, want de velddiodes kunnen meerder Amperes aan en zakken niet in bij een beetje last. Als het toch zo moet gebeuren kan een gescheiden opto schakeling uitkomst bieden. Wat we ook niet weten is , hoeveel stroom er vloeit van de bestaande D+ naar de Votronic

Inderdaad, die stroom heb ik niet gemeten.. Das helemaal waar. Had ik nog moeten doen.
Een cyrix relais had hij eerst maar het is een accu die niet met een te hoge stroom geladen mocht worden en daarom moest hij deze module hebben schijnbaar.. een AGM accu.
Ik deel de twijfel ook over de d+.. daarom is/was het hele verhaal ook zo’n verassing…

Ik begrijp alle moeilijkheid niet, waarom meet je niet gewoon de accuspanning? In rust is die 12.8V, zodra er geladen wordt 13.8V of meer. Als de spanning lager is, zou ik sowieso eerst de startaccu laten laden. Zet daarmee een DC-DC converter aan die je gebruikt om de tweede accu te laden, dan heb je de stroom ook onder controle.
Op 15 juli 2023 21:27:31 schreef fred101: uit andere topics maak ik op dat volgens eigen zeggen, auto electronica jou specialiteit is dus waarom heb je niet gewoon even de scoop erop gehad. Dan weet je wat voor signaal het is.
Dan moet je toch ook weten hoe CAN bus werkt, anders kun je jezelf toch moeilijk auto elektronica expert noemen. CAN dongle eraan, en dan zou je toch vrij snel een signaal moeten vinden (toerental of injectie informatie) waaraan je kunt zien dat de motor loopt. Waarschijnlijk heb je ook de accuspanning beschikbaar op de bus. Gebruik dat dan om te schakelen.

Eens, was mijn voorstel ook om die drempelspanningg dan van de hoofdstroom af te tappen.. Dan hou je 11.7 Volt voor de startaccu en werkt het een beetje als die Cyrix module…
Om toch de D+ ingang te gebruiken om te kijken of de auto loopt, gaf hem toch een beter gevoel .. Met die 11,7 (niet instelbaar) moet je zeker geen (Even)slecht startende motor hebben. Veel buffer heb je dna niet over…
Dat ik me schijnbaar ooit expert heb genoemd, was mss uit een bepaalde frustratieof een reactie maar ik vind mezelf nergens een expert op.. Een expert is iemand die schijnbaar niets meer kan leren. En al zeker niet op moderne auto electronica en canbus systeem.. Ik weet hoe dat in grote lijnen werkt met de adresseringen etc maar hoe het signaal vna canbus precies in elkaar steekt heb ik me zeker nooit op verdiept ofzo..
Een of ander signaal achterin de busvanuit de canbus of ecu is nu niet hetgeen ik voor dit naar op zoek ben gegaan of zou willen gaan.. Als deze draad daadwerkelijk canbus is, dan zou dit wel echt een onverwachte verassing zijn.. Dus ja, volgende keer de scope mee ?..

Zou dit uit het manual er wat mee te maken hebben:
Mag ik daar uit opmaken dat D+ geen spanning moet zijn maar een signaal wat minimaal een bepaalde spanning moet hebben.
Er staan veel aansluit-schemas getekend voor verschillende situaties waarbij diverse een D+ aansluiting hebben die ook naar een relais gaan. D+ moet dus gewoon stroom kunnen leveren bij die set-up.
Hebben jullie het juiste schema gebruikt (omdat je blijkbaar niet weet wat voor dynamo je hebt)

Jij hebt een engelse beschrijving… die moet ik ook eens eerst ff downloaden.. Wij hadden een duitse… pfff, das ….
Dat het een signaal moet zijn met een minimale spanning, had ik wel zo geinterpreteerd en leek zo ook uit onze testen.
Er is 1 schema inderdaad waar D+ ook een relais aanstuurt. Dat hebbe nwe niet gebruikt maar dat zou dus ook absoluut niet gaan werken. Althans, niet met de draad die er ligt en we Aannamen dat D+ was.
De verschillende schema’s die er staan verschillen niet heel veel. We hebben geen EBL of EVS module dus die vielen af.
De special case is met extra relais en die met de schakelaar is enkel een keuzeschakelaar om hem te gebruiken in vershcillende standen.. Daar is dus 1 schakelstand gewoon eht “Standaard schema”. Dus die is gebruikt met de schakelaars op AGM accu stand.

Ik denk dat TS de aansluiting moet hebben op het contactslot die naar het laadlampje gaat, of deze ook D+ is gemerkt weet ik niet.
Wordt het contact uitgeschakeld valt het relais af en staan rij en woon accu niet meer parallel zodat de rij accu niet word ontladen, mogelijk zit er iets van drempelspanning op of een timer zodat niet direct met het starten parallel word geschakeld.

Die is inderdaad anders ook nog als laadsignaal te gebruiken als die niet on-board is.

Ik denk niet dat een moderne euro-6 wagen nog en gloeilampen in serie heeft met een D+ aansluiting, dat wordt sowieso elektronisch geregeld, danwel door elektronica in de dynamo zelf, of door elektronica die ergens anders zit en een PWM signaal gebruikt om die stroom te regelen. Er zijn, geloof ik, ook steeds meer borstelloze dynamo's, die kun je als dynamo laten werken maar ook als motor (met een beperkt vermogen), en daar zit dan een volwaardige motordrive voor.

Je zou toch denken dat een automonteur dit dan ook niet zomaar aansluit als D+..Maar als dit een PWM of bussignaal is, dna moeten we zeker naar iets naders op zoek…dan is alles een slecht idee om er iets op te hangen.. (behalve uitlezing, maar dat gaat hier duidelijk het doel voorbij ?). Ik ga er toch echt geen PIC aanhangen om een PWM uit te lezen.. Das toch wel wat teveel van het goede…
Ik ga er nog wat aan meten wanneer hij wer tijd heeft.

Dankjewel allemaal voor de input…Ben wel benieuwd of dit signaal is of vlakke spanning…

De euro6 ducato heeft een linbus aansluiting dat gaat zo niet werken.
Denk dat je het beste de oliedruk schakelaar als D+ signaal kan gebruiken die is zover ik weet nog steeds conventioneel schakelt naar massa als er geen druk is. Kan zijn dat bij draaiende motor naar 5v stijgt ipv 12v daarom een diode ertussen naar de victron met de kathode aan de D+ kant.

Het Speciale bedoelde kastje voor dit systeem is een Votronic.de 10R-058570.
Type BC18S. Model: LW30. VCC 1212-30

https://votronic.de/index.php/en/products2/series-vcc/standard-version

Paul, Hij gebruikt geen Victron

Sorry votronic, is nog vroeg.

Op 16 juli 2023 07:34:34 schreef Paul Welther:
De euro6 ducato heeft een linbus aansluiting dat gaat zo niet werken.
Denk dat je het beste de oliedruk schakelaar als D+ signaal kan gebruiken die is zover ik weet nog steeds conventioneel schakelt naar massa als er geen druk is. Kan zijn dat bij draaiende motor naar 5v stijgt ipv 12v daarom een diode ertussen naar de victron met de kathode aan de D+ kant.

Ik vraag me af dit dan wel zou gaan werken. Net als de laadspannings meet oplossingen. De dynamo gaat pas laden als de startstop boordregeling dat ook daadwerkelijk wil. Dit systeem weet wat voor type accu er in zit en weet daardoor tot hoever hij de accu vol moet laden. Maakt de auto veel korte ritjes in de stad dan zal hij de accu voller moeten houden dan als de auto lange ritten moet maken en dus maar weinig hoeft te starten. Het systeem is dus ook nog zelf lerend, en leert dus ook ook het rijgedrag van de bestuurder.

Ga je daar een extra belasting zoals een tweede accu aanhangen dan stuur je dat hele systeem in de war. Als je votronic, sitrix, of ander soortig accu relais systeem besluit om die tweede accu te gaan laden is de accu ineens twee keer zo groot geworden. En begrijpt het systeem er niets meer van.

Hierdoor kun je laadprocess stevig in de war sturen. Waarschijnlijk doelen ze op dit soort van problemen in de manual.

Fabrikanten hebben ook speciale extra aanpassingen voor het gebruik van extra accu's in de camper en andere voertuigen als ambulances, brandweerwagens, militaire communicatiewagens enzo. Die aanpassingen bestaan dus uit een stukje hardware en software. Zomaar iets er in klussen is tegenwoordig een stuk lastiger geworden helaas.

het is een peugeot 2.0l diesel zonder start stop.

Kathode aan de D+ kant ingang op de votronic? Dan maak je van 5v nog steeds geen 11,7, of er moet een pull-up weerstandje bij in je schakeling, toch?

EIDT: Dat gaat trouwens ook niet..

sorry, er ging iets fout en verwijderen lukt niet...

[Bericht gewijzigd door amateurtje op (92%)]

Denk dat het met een pull-up weerstand wel gaat. Maar dan moeten er 2 diodes komen 1 net andersom als ik eerst zei en 1 in de originele bedrading beide met de kathode aan de oliedruk sensor.
Edit: hoe groot die weerstand moet zijn moet je experimenteel vaststellen.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (17%)]

Een eenvoudige schakeling met een optocoupler maakt dat je de boordspanning veilig kan aanbieden aan D+ ingang van Votro.

en waar wil je die optocoupler dan door laten bekrachtigen? door:
- een laadsignaal
- de huidige "D+" kabel die er ligt
- Het oliedruklampje
-....

@ paul, ik zie jouw schakeling nog even niet.
De ene net andersom als je eerst zei.. die zat dan tussen de D+ ingang van de votronic en de oliedruksignaal.. Dan nu met kathode aan oliedruksignaal.
Die ene in orginele bedrading. Welke orginele bedrading. Die naar het oliedruklampje toe?

PS, Ik ben nog naarstig op zoek naar een schema van deze 2017 peugeot Boxer diesel 2.0 maar tot nu toe weinig geluk...

Dat kan mss een hoop verhelderen...

Ik had onlangs hier een camper met elektrische installatie. Die had een hele slimme schakelaar die zelf zag a.d.h.v trillingen en spanning of de motor liep.

Als je wil kan ik het merk en type achterhalen. Heb je de D+ niet nodig. Kastje werkte verdomd goed!!

Edit:
Gevonden:
https://www.victronenergy.nl/dc-dc-converters/buck-boost-dc-dc-convert…

Deed ook complete laadspanning regelen ivm ander type aux accu als startaccu.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (26%)]

De TS800 is idd een vrij slim ding, de voorloper van de Orion Smart

De Orions doen hetzelfde, alleen minus de trillingsdetectie, maar kijken naar de spanning.

De TS800 is door Topsystems ontwikkeld (de tent achter Stroomwinkel.nl) en later door Victron ook aangeboden, maar is eigenlijk geen Victron specifiek ding.

De TS800 is 50A, en 2e hands betaalbaar te vinden (die dingen zijn bij bosjes ingebouwd in serviceauto's van oa Stedin. Die setjes (TS800, Phoenix omvormer en isolatiebewaking) duiken regelmatig op op Marktplaat.

Hij is net langsgeweest.
Zover we kunnen zien is de draad inderdaad goed vna de "D+" draad afgetapt, maar zit een beetje verwerkt in de kabelboom..

Echter; het was inderdaad interessant te zien dat met de scope eraan, er tijdens het draaien een blokgolfje ontstond tussen 0 en 12 Volt. Ik kon hem moeilijk op mijn scope goed in beeld krijgen maar het was wel duidelijk dat er kleine 0V stukjes tussenzaten.Het leek me geen PWM of Canbus maar dat het een bloksignaal is, leek me duidelijk.. De golf was vrij constant, onafhankelijk van het toerental of niet onregelmatig als een communicatiesignaal (canbus).
Anyway, mss maar beter van weg blijven inderdaad, maar dan nu dus naarstig op zoek naar een Engine-run signaal. tot nu toe nog geen geluk met hengeltjes bij de Peugeot garage of bij het vinden van een electrisch schema....

Dat het kastje dus telkens opstart om vervolgens weer te stoppen, klopt wel helemaal bij het signaal dat we dus gezien hebben....

waar we dachten dat hij pas reageerde boven de 11,7 volt (ook door iets wat we gelezen hadden) blijkt het dus dat hij waarschijnlijk al op 8 volt reageert, volgens spec... We hadden die ingang aan de hoofdstroom gehangen en hij had dus de bus leeggetrokken. Hij had de accu opgeladen, zelfs totdat het hoofd-voltage in was gezakt tot onder de spanning van de accessoire accu.. De booster trapt dus ook op...

Ik dacht dat de spanning inzakte als hij aan dit kastje hing maar er zijn dus duidelijk kleine 0V pulsen..

Een heel slechte gedachte zou zijn om een diode te plaatsen en erachter het signaal met een condensator af te vlakken, maar dit zou enkel kunnen als dit dus met enige stroom uit de dynamo zou komen. maar dit behoort wel tot een de bodem van ee nrijtje met minder goede ideeen......

Komen we weer terug bij een iets minder slecht idee: De golf uitlezen met een pic en dan een vlakke spanning uitgeven... Beetje overdreven lijkt me..

Bovenaan de lijst van ideeen:
- De fabrikant/leverancier met een oplossing laten komen
- Engine-run signaal vinden (via peugeot of electrisch schema)
- Andere booster kopen. (maar welke gaat dit probleem niet hebben, of ze moeten gewoon op het voltage reageren.)
- Schakeling maken dat als de hoofdstroom (hoofdaccu) boven de 14 volt is (er wordt geladen) er een 12 volt (>8Volt) gegeven wordt aan de D+ (van de booster).
- De contactplus gebruiken voor het engine-run signaal.

Voor optie 3 en 4 zie mijn link...

Op 19 juli 2023 14:40:05 schreef amateurtje:
Hij is net langsgeweest.
Zover we kunnen zien is de draad inderdaad goed vna de "D+" draad afgetapt, maar zit een beetje verwerkt in de kabelboom..

Echter; het was inderdaad interessant te zien dat met de scope eraan, er tijdens het draaien een blokgolfje ontstond tussen 0 en 12 Volt. Ik kon hem moeilijk op mijn scope goed in beeld krijgen maar het was wel duidelijk dat er kleine 0V stukjes tussenzaten.Het leek me geen PWM of Canbus maar dat het een bloksignaal is, leek me duidelijk.. De golf was vrij constant, onafhankelijk van het toerental of niet onregelmatig als een communicatiesignaal (canbus).
Anyway, mss maar beter van weg blijven inderdaad, maar dan nu dus naarstig op zoek naar een Engine-run signaal. tot nu toe nog geen geluk met hengeltjes bij de Peugeot garage of bij het vinden van een electrisch schema....

Hoe dan ook, ondanks dat ze het zo noemen is dit geen D+ signaal. Een D+ signaal is een redelijk constante spanning die direct van de dynamo afkomt als die draait.

Normaal gesproken zit hier een lampje aangesloten dat met de andere aansluiting aan de plus van de accu zit.

Draait de dynamo niet dan loopt er een stroom van de plus van de accu via het lampje naar de dynamo toe. Het lampje brand dan.

Gaat nu de dynamo draaien dan zal er uit de dynamo een spanning komen naar het lampje toe. Het lampje zal dan uitgaan. Aan de ene kant staat de spanning van 12 volt uit de dynamo en een de andere kant staat er de 12 volt accu spanning. Daarom is het lampje is dan dus uit.

Gaat nu de accu stuk en zakt de accuspanning dan gaat de stroom de andere kant op lopen. Er gaat stroom lopen van de dynamo door het lampje naar de plus van de defecte accu. En dan gaat het lampje dus branden.

Hieruit blijkt het vervangen van het laadlampje door een ledje bijvoorbeeld niet zomaar kan. De stroom moet immers beide kanten op kunnen lopen en beide gevallen moet het lampje oplichten. Er is trouwens wel wat op te verzinnen om dit met leds te laten werken hoor. Maar het is wel een fout die vaak gemaakt wordt.

Dit is een beetje een beschrijving van het oorspronkelijke D+ signaal zoals dat sinds jaar en dag in gebruik is.

Op nieuwe elektronisch gestuurde dynamo's zit dat waarschijnlijk helemaal niet en zal er daadwerkelijk een D+ gemaakt moeten worden als dat nodig mocht zijn. Omdat dat, in een moderne auto helemaal niet meer nodig zal er gewoon helemaal geen D+ meer aanwezig zijn. Om een of andere reden noemen ze blijkbaar een geheel ander signaal ook D+. Rare actie dan wel weer eigenlijk. Zoiets als laten we vandaag de fase maar eens de aarde gaan noemen en we wisselen voor de gein ook maar eens de kleurtjes om!

Ik denk dat voor de TS dat dingetje van High met Henk misschien de beste optie is. Ik vraag me alleen wel af hoe de standaard laadprogramma's van de auto omgaan met een extra accu parallel?

Dat geknutsel met die D+ kabel gaat het hem echt niet worden vrees ik. Of men moet het acceptabel vinden dat men bijvoorbeeld midden in dessert vally komt stil te staan met nog maar een half litertje mee.