Hallo,
Ik heb hier een camper met een scheidingsrelais/Lader/laadstroombeperking. Daarop moet de D+ als stuurspanning ingestuurd worden.
Het scheidingskastje is waarschijnlijk te laagohmig. Op D+ komt mooi een 12 Volt spanning maar aan het kastje komt hij niet boven de 11,5 Volt uit en het Kastje schakelt pas in bij een drempelspanning van 11,7v Volt. Een relaisschakeling voor D+ Geprobeerd maar met een relais zakt de spanning nog verder in...
Ik heb dus eigenlijk een schakelingentje nodig (mss transistor met relais) die zeer hoogohmig is om vervolgens de inkomende laadspanning naar de D+ ingnag te schakelen..
Is dit een goed idee?
Zijn er betere ideeen?
Mijn transistorschakelingen kennis is niet het beste. Kan er iemand mss even een mooi zeer hoogohmig schakelingetje maken. Liefst op basis van een simpele BC... transistor, dat scheelt weer een trip naar de stad
(of veel verzendkosten voor een klein onderdeeltje...)
ALvast bedankt..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een hoogohmig circuit zal lekker veel storing binnenpakken...
Vertel liever eens over wat voor een auto het gaat. Merk, model, bouwjaar, enzovoort.
Is van een vriend van mij. Een peugeot camper, euro6 motor.meer details moet ik navragen.. Maar als je van e ntransistor schakeling een drempelspanning van een volt of 7 ofzo op de D+ leiding hoogohming legt, (als een bit om te zien of de motor draait) waarom zouden er dan storingen op ontstaan? de D+ leiding id toch geen can achtige signaalleiding ofzo??
Ter duidelijkheid, ik ben niet van plan om dan een relais te schakelen en de accus zo te verbinden.. Ik ben dan enkel van plan om het hoofdaccu spanning te verbinden met met de D+ ingang van het schedingsrelaiskastje wat speciaal bij de type accu hoort etc... Dit kastje heef tdus enkel een te laagohmige d+ ingang... Of dit kastje dus we lgoed is, gaan we dus ook nog aan de fabrikant vragen...
[Bericht gewijzigd door amateurtje op (36%)]
Vertel liever eens over wat voor een auto het gaat. Merk, model, bouwjaar, enzovoort.
Ik wil liever weten over welk merk en type "scheidingskastje" het hier gaat
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ter duidelijkheid, ik ben niet van plan om dan een relais te schakelen en de accus zo te verbinden.. Ik ben dan enkel van plan om het hoofdaccu spanning te verbinden met met de D+ ingang van het schedingsrelaiskastje wat speciaal bij de type accu hoort etc...
Ik snap het even niet. Wat is het nut van het scheidingskastje dan?
[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op (23%)]
Bijzonder scheidingskastje heb je daar. Ik weet niet wat voor kastje het is dat je daar hebt. Maar de spanningen waar je het net over hebt lijken me wel wat aan de lage kant. Is jouw kastje niet gewoon een diode ofzo?
De D+ aansluiting is wel heel iets anders dan een can bus aansluiting. Als je dat door elkaar gooit krijg je echt rare dingen.
Eerst uitzoeken wat dat voor een kastje is. En kijk ook even wat dat veer dynamo is. Ik begrijp nu dat je een standaard ouderwets model dynamo hebt. Maar kijk dat ook even na.
Je idee met een transistor wordt waarschijnlijk een reden om op een onmogelijke plek stil te gaan gaan staan. Midden in een safariepark tussen de leeuwen ofzo. In dit soort gevallen kun je beter iets professioneel aanschaffen waarvan je weet dat het werkt.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (21%)]
D+ komt van de Dynamo.. Is een laadindicator:
D+ is de stuurspanning van de rotor voor het afregelen van de dynamospanning. D- is de massa van de dynamo. W is een aansluiting die vroeger voor toerentellers van oude dieselmotoren werd gebruikt. Tegenwoordig bestaat die niet meer.
Nut scheidingskastje:
- Zorgen dat de verbinding enkel gemaakt wordt tijdens het draaien van de dynamo (D+ wordt ingestuurd)..
- Zorgen dat dit type boordaccu niet overladen wordt en niet met een te hoge stroom geladen wordt.
Beide functies kunnen blijven bestaan...
---
NAtuurlijk is het geen letterlijk 12 Volt. Tijdens het draaien 9dynamo werking) heb je natuurlijk een laadvoltage. Er is ene drempel voltage waaronder je sowieso niet wilt dat eventueel een booardaccu met de hoofdaccu verbonden blijft (meestal 11,7) om nog startspanning te hebben..
Merk en type van het kastje komt nog, is nagevraagd, maar weet niet of dat direct van toepassing is. Wel het feit dat de D+ ingnag waarschijnlijk te hoogohmig is, maar wie weet, ligt er wel een aftermarket dynamo in de camper.....verschil van theorie en praktijk...
Op 15 juli 2023 15:20:40 schreef Ex-fietser:
Bijzonder scheidingskastje heb je daar. Ik weet niet wat voor kastje het is dat je daar hebt. Maar de spanningen waar je het lijken me wel wat aan de lage kant. Is jouw kastje niet gewoon een diode ofzo?De D+ aansluiting is wel heel iets anders dan een can bus aansluiting. Als je dat door elkaar gooit krijg je echt rare dingen.
Eerst uitzoeken wat dat voor een kastje is. En kijk ook even wat dat veer dynamo is. Ik begrijp nu dat je een standaard ouderwets model dynamo hebt. Maar kijk dat ook even na.
Merk etc komt nog.. Is gewoon een speciaal kastje voor dit doeleinde.. Is meer als enkel een scheidingsrelais.
Ja, dat dat wat anders is dan ee ncanbus, dat snap ik.. Was enkel een reactie op de vraag van Paulinha_B waarom een hoogohmige schakeling allerlei rariteiten storingen zouden veroorzaken op het systeem...
De dynamo zit diep onderin en dan zouden we een brug moeten vinden waar een camper op kan om te onderzoeken wat voor type het is... Feit is dat de spanning onbelast hoog genoeg is, maar belast (aangesloten op dit kastje) te ver inzakt.. De beschrijving geeft aan dat de drempelwaarde 11,7 is...
Wat is er dan op tegen om een hoogohmige aan/uit schakeling te maken?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik rijd met een Fiat Ducato Euro6, dat zou best wel eens een nauwe verwant kunnen zijn. Zoja: vergeet D+.
Toen ik deze wagen bestelde heb ik er een optie bijgekocht die bedoeld is voor ombouw tot kampeervoertuig of zo, dat biedt dan een connector in de rechter deurstijl waar netjes alles zit wat er nodig is. Of die later nog kan bijgevoegd worden lijkt me twijfelachtig.
En ook ik ben best benieuwd naar dat magische mysterieuze scheidingskastje.
D+ uitgang is laagohmig, levert tenslotte enkele amperes bekrachtigingsstroom voor de rotor.
Ik heb de indruk dat je met een overgangsweerstand zit tussen de inwendige D+ voor de rotor en de klem D+ op de dynamo.
Dan zou je wel eens stroom trekken via het laadcontrolelampje ipv van de D+ op de alternator.
En dan gaan de poppen aan het dansen...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Geen idee wat je nu wilt maar hoogohmig reageert ook op allerlij stoor signalen. Dat ligt wel aan hoe hoog jij hoogohmig wilt. bv 10 GΩ of bv 1 MΩ
Waarom wil je hoog ohmig, wat denk jew dat het voordeel daarvan is ? Moet de D+ iets hoogohmigs zien ? De basis van een tor is niet echt hoogohmiug dan denk ik eerder aan een mosfet of opamp.
Welk probleem probeer je nu op te lossen ?
Als ergens te lage spanning (niet voltage) is dan moet je eerst weten of dat het echt te laag is en daarna de oorzaak daarvan zoeken. Niet een of ander lapmiddel bouwen waarvan je geen flauw idee hebt wat het doet (Iets hoogohmigs met een BC transistor zegt helemaal niks) BC zegt ook niks over wat het is of doet. De cijfers erachter geven aan wat het is.
Euro6, is dat niet al zo'n dynamo die pas gaat laten als je remt op de motor enzo?
D+ is bij mijn antieke systeem gewoonweg de aansluiting voor het lampje. Het lampje zorgt tevens dat het systeem op gang komt, de veldwikkeling wordt bekrachtigd.
Paulinha_B
Honourable Member
Op 15 juli 2023 16:08:53 schreef maus0611:
Euro6, is dat niet al zo'n dynamo die pas gaat laten als je remt op de motor enzo?
Het is een alternator, geen dynamo. En hij gaat laden, niet laten.
Verder begrijp ik het als ietwat genuanceerder, ongeveer in de zin van "tijdens normaal rijden wordt de batterij bijgeladen vanuit de alternator, echter niet tot de volle capaciteit maar slechts tot een bepaald percentage daarvan. De bedoeling is om het laatste beetje batterijcapaciteit te kunnen bijladen tijdens remmen op de motor".
De conclusie blijft echter overeind: met euro6 moet men niet proberen zelf het slimmeke uit te hangen, gebruiken zoals bedoeld of afblijven.
Ik volg wbt dynamo/alternator gewoon even de tekst die hier continu gebruikt werd.
En de T in laden was een typfout uiteraard.
Ik rij zelf met een hagelnieuwe dieselbus met een omvormer gekoppeld aan de boordcomputer. Pas bij uitgeschakeld startstop systeem of na remmen, gaat de omvormer aan.
Wellicht heeft de TS meer aan een DC/DC lader.
Tadaa:
https://www.acculaders.nl/laden/dc-dc-acculader/onderweg-laden-euro-5-…
cinqidriver
Golden Member
wat je zoekt is een engine run signaal om het kastje te starten en uit te laten gaan.
en die zal wel ergens in het interieur aanwezig zijn.
Het Speciale bedoelde kastje voor dit systeem is een Votronic.de 10R-058570.
Type BC18S. Model: LW30. VCC 1212-30
https://votronic.de/index.php/en/products2/series-vcc/standard-version…
Deze schijnt daar speciaal voor dit te zijn.
Specsheet: Activation Control Input "D+", from D+, Terminal 15, Ignition 8 ? 17 V
In beschrijving staat echter dat hij pas bij 11,7 op D+ begint.. Dit klopt ook met meting die wij hebben uitgevoerd. Boven deze spanning werkt hij wel maar in aangesloten toestand daalt de spanning tot 11,4 of lager.
zit aangesloten zoals schema aangeeft.
volgens mij is het ee noverbodige discussie of iets een alternator of dynamo moet heten, gezien dat ook weer vlaams of nederlands afhankelijk is...
De boardspanning gaat bij iets harder als stationair gewoon naar 14,7, dus wordt de accu gewoon bijgeladen... Dus geen dynamo/alternator (of opwekkend ronddraaidingetje) die pas bij afremmen gaat opwekken, of iets anders heel intelligents.
Geen slimmeke uithangen,: Hoe anders ?? Een automonteur een kastje laten aansluiten waar ze gee nidee van hebben?? Geen tweede accu steken??
Waarom hoogohmig...? Nogmaals:
De D+ geeft het vereiste voltage wanneer we hem niet aangesloten meten:Ruime 13 volt of meer.
ALs we deze module aansluiten op de D+, dan zakt dit voltage in tot ongeveer 11 volt.. Dit is volgens de specs van de module dus eigenlijk voldoende, maar toch gaat hij niet laden.. Indien hij boven de 11,7 Volt komt, zoals hierboven beschreven, gaat hij wel laden. Dit betetekent dus dat de D+ ingang van de module te laag-ohmig is. Toch????
Dus, heb je een hoogohmige ingang nodig..
Wat is hier dan niet logisch aan? Waar zit ik ernaast? Wat kan dan stoorspanningen veroorzaken?
Als ergens te lage spanning (niet voltage) is dan moet je eerst weten of dat het echt te laag is en daarna de oorzaak daarvan zoeken. Niet een of ander lapmiddel bouwen waarvan je geen flauw idee hebt wat het doet (Iets hoogohmigs met een BC transistor zegt helemaal niks) BC zegt ook niks over wat het is of doet. De cijfers erachter geven aan wat het is.
De oorzaak is dan de ingang van de module... Ja, ik schreef al dat we dit ook bij de fabrikant willen neerleggen maar ee nomweg voorhanden hebben is toch geen overbodige luxe??
Op 15 juli 2023 16:58:54 schreef cinqidriver:
wat je zoekt is een engine run signaal om het kastje te starten en uit te laten gaan.en die zal wel ergens in het interieur aanwezig zijn.
Dit zou inderdaad ook goed zijn... Nu heeft een automonteur nu eenmaal die D+ aangelegd, zoals in de module omschreven en die ligt nu helemaal naar de accu achterin.... Daarom zou het gemakkelijker zijn hier vanuit te gaan.. En dus, om minder/zo min mogelijk invloed uit te oefenen op die D+, leek me dit bereikbaar door mijn voorstel... Maar dat schijnt dus allemaal lastig en niet goed te zijn al ben ik nog wel benieuwd naar de inhoudelijke redenen..
Maar, je hebt hiermee helemaal gelijk, maar de bestaande situatie maakt deze oplossing gemakkelijker....
Heeft je dynamo wel een D+???
Ik denk met euro 6 toch eigenlijk dat dit allemaal communicatie leidingen zijn (CAN, LIN)
Dan werkt het nooit
Op 15 juli 2023 17:05:15 schreef High met Henk:
Heeft je dynamo wel een D+???Ik denk met euro 6 toch eigenlijk dat dit allemaal communicatie leidingen zijn (CAN, LIN)
Dan werkt het nooit
Mmm, dat zal toch wel.... Eeen automonteur die gevraagd wordt een D+ af te tappen zal toch geen canbus hebben afgetapt.....Althans......
Daarentegen, de motor gaat niet slechter of minder lopen met het kastje eraan.. Of rare meldingen ofzo, en hij heeft toch al met dat ding rondgereden.. (hij laadde dus enkel niet).. De meeste auto's worden toch wel een beetje "vreemd" als je dingen aan de canbus aansluit
..
Dat zou wat zijn...
Ik denk het niet.. Op zich zie je wel de spanning goed omhoog gaan als je onbelast meet.. Al komt hij niet tot de boordspanning van 14,4 die de hoofdaccu wel krijgt..........
Poeh, dat zou slordig zijn...
Ja, maar de D+ heeft 0V als de auto uitstaat
Bij klassiek gebouwde laadsystemen hangt er een lampje tussen een geschakelde + (contact) en de D+.
Dat is dan je laadlampje..
+12 V over lampje, omdat D+ 0V is als alternator niet in werking is.
Als alternator wel werkt is er aan beide kanten 12 V en is het lampje uit
Bij mijn beide scorpio's zit het zo en brand het laad-led altijd zwak, omdat Ford het bedacht had om er ook een running relais aan te hangen.. werkt dus niet..
Maar iig bij benzinevoertuigen met euro 6 is er zeker een start stop systeem en heeft de alternator een kleine ecu, deze krijgt de accustatus door en probeert deze zo snel mogelijk vol te krijgen en tegelijkertijd de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan..
Al deze informatie gaat dan dus via communicatie met de rest van de auto. Er is geen noodzaak voor een D+. Signaaltje ik laad of ik laad niet is niet meer nodig en te weinig info voor huidige auto's.
Echter bij diesels is er wellicht geen start stop systeem, maar of er dan ook meteen een klassieke alternator op zit??
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]
Op 15 juli 2023 16:18:05 schreef Paulinha_B:
[...]
Het is een alternator, geen dynamo. En hij gaat laden, niet laten.
Verder begrijp ik het als ietwat genuanceerder, ongeveer in de zin van "tijdens normaal rijden wordt de batterij bijgeladen vanuit de alternator, echter niet tot de volle capaciteit maar slechts tot een bepaald percentage daarvan. De bedoeling is om het laatste beetje batterijcapaciteit te kunnen bijladen tijdens remmen op de motor".De conclusie blijft echter overeind: met euro6 moet men niet proberen zelf het slimmeke uit te hangen, gebruiken zoals bedoeld of afblijven.
In het Nederlands is een ding dat roterende beweging energie omzet in elektrische energie gewoon een dynamo. Het woord alternator is geen Nederlands maar een leenwoord uit het Engels. Vroeger had men gelijkstroom dynamo's in de auto zitten omdat men alleen zo gelijkspanning kon maken om een accu te kunnen laden, Accu's kun je immers alleen met een gelijkspanning laden. Met de uitvinding van de halfgeleider gelijkrichters werd het pas mogelijk om wisselstroomdynamo's te gaan gebruiken. Dat had voordelen omdat die wat meer energie bij lager toerentallen kunnen leveren.
Sommige mensen maken verschil tussen een alternator die dan wisselstroom zou moeten leveren en een dynamo die gelijkspanning zou moeten leveren. Nou mijn fietsdynamo levert ook gewoon wisselstroom. En als ik een fietsenmaker vraag om naar mijn alternator te kijken krijg toch een wat verwonderde blik terug.
Het woord dynamo komt net als bougie dacht ook uit het frans. Als tegenhanger heb je dan alternator en sparkplug.
Verder vind taalkundig gezever eigenlijk niet zo erg passen op dit forum.
En voor de TS{
Ik denk dat de genoemde D+ draad van de TS inderdaad helemaal geen D+ draad is en dat zijn kastje daardoor nooit goed gewerkt heeft. Dat kastje moet een run signaal hebben vanuit de ecu ten teken dat de dynamo draait. Vroeger kon dat met het ouderwetse D+ signaal dat niet instort zolang de dynamo draait. Het kan zelfs voldoende stroom leveren om een lamp(je) laten branden als de accu te leeg is. De door de TS bedachte transistor oplossing gaat niet werken. Om het te laten werken zal er een run of laad signaal moeten worden opgedoken. En dat is iets waarvoor je bij de auto fabrikant te rade zou moeten gaan. Helaas.
Als er zelfs al een d+ ligt is het een kwestie van een booster aansluiten.
Dan heb je geen gedoe met een slimme dynamo, de booster regelt de laadstroom en je bent klaar. Slimme dynamo in rust, dus een lage spanning, geen probleem, booster boost de spanning netjes. En als de shunt op de startaccu een grotere verbruiker meet schakelt ie zelf wel weer waar nodig de dynamo bij.
Een ouderwetse D+ schakelde een relais. Dus ja, dan moet die wel voldoende stroom leveren om dat relais te bekrachtigen.
Maar met een booster heb je daar geen last van. Zolang de d+ maar hoog is.
Een Victron Orion schakelt gewoon in als de H pin >3V is. Dus of dat nu 11 of 13 is maakt niet uit.
Zoiets is ook anno 2023 gewoon de manier om een accu te laden in een modern voertuig, of om accusoorten te mixen.
Zelf iets maken met transistortjes.. leuk, maar dat is meer voor jezelf in de hobbysfeer
Overigens, is dit een D+ vanaf de dynamo? bij fabriekscampers kun je de D+ ook vanaf de EBL/CBE/whatever pakken. De D+ wordt immers ook gebruikt om de koelkast te schakelen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als dat kastje al langere tijd gemaakt wordt en bij iedereen gewoon werkt zou ik eerst eens onderzoeken wat er met jou D+ draad nu mis is. Dus wat voor dynamo en waar zit de D+ draad nu echt op.
Als het D+ is dan nazoeken wat het bij deze dynamo voor een signaal is (uit andere topics maak ik op dat volgens eigen zeggen, auto electronica jou specialiteit is dus waarom heb je niet gewoon even de scoop erop gehad. Dan weet je wat voor signaal het is.
Daarnaast eens goed uitzoeken wat dat kastje nu precies op zijn D+ ingang wil. De specs zeggen minimaal 8V.
Het kan ook nog zo zijn dat jou kastje niet goed is. Er zit iets in wat die spanning meet (comparator, ADC of zo, Vref) mogelijk zit er een instelpotje of iets buiten specs (eenvoudig te metewn).
Vergeet die hoogohmige en transistor onzin eens, er zijn veel te veel aannames en onbekenden om met zoiets aan de gang te gaan. Zou ook niet moeten hoeven, tenzij jullie de allereerste zijn die het hebben gekocht en het nog niet uit ontwikkeld is. Kan wel met een tor maar dat heeft niks met hoogohmig te maken.
Meetfout ? Als er bv een diode voor dat D+ signaal in de dynamo zit dan moet je het signaal belasten, anders meet je het statische veld ipv de spanning. De draad kan te hoge weerstand hebben (Beroerde connectors), D+ kan niet zijn wat jij denkt (scoop gebruiken), kastje is kapot of buiten specs etc. Signaal is vervuil;d omdat het ergens storing oppikt (scoop !!!)
Als het kastje schone DC moet hebben en je dynamo dat niet levert kun je met een labvoeding D+ aansturen als test. Werkt dat wel en weet je zeker dat je alles goed hebt dan kun je mogelijk een weerstand deler maken vanaf de dynamo uitgang om dat te omzeilen.
jerome
Golden Member
En dat het met een Cyrix relais zo simpel kan zonder dat er een D+ nodig is. Aan de hand van de boordspanning weet die wat hij moet doen. Ik denk ook niet dat de D+ van ts een echte D+ is, want de velddiodes kunnen meerder Amperes aan en zakken niet in bij een beetje last. Als het toch zo moet gebeuren kan een gescheiden opto schakeling uitkomst bieden. Wat we ook niet weten is , hoeveel stroom er vloeit van de bestaande D+ naar de Votronic.