Ik kwam onlangs dit LibrePCB design tool tegen. Het lijkt me een soort Kicad maar dan eenvoudiger van opzet en met minder features.
Gebruikt iemand dit pakket?
Wat zijn de ervaringen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het "Libre" in de naam maakt me achterdochtig, ofschoon het toeval kan zijn.
Maar het herinnert me aan "LibreOffice", een clone (uit het Linuxwereldje) van Microsoft Office, en dat is maar een miskleun. Iets doet me vrezen dat men hier een clone van KiCad heeft geprobeerd op te zetten.
Op 19 juli 2023 10:03:28 schreef Paulinha_B:
Maar het herinnert me aan "LibreOffice", een clone (uit het Linuxwereldje) van Microsoft Office, en dat is maar een miskleun. Iets doet me vrezen dat men hier een clone van KiCad heeft geprobeerd op te zetten.
LibreOffice is aan afsplitsing van OpenOffice, nadat die laatste overgenomen werd door Oracle. Ik gebruik het al jaar en dag, en ben er veel tevredener over dan al die Microsoft meuk.
"Libre" is overigens niet door hen gecoined, maar wordt gebruikt door een hele reeks van FLOSS software.
LibrePCB,easyEDA en dat soort cad/cam programma's kun je toch gewoon een paar dagen proberen? Bevalt het niet dan gaat het richting prullenbak.In easyEDA zit ook een SIMulator had ik begrepen.
hardbass
PE2BAS
Ik heb geen ervaring met librepbc. Trouwens, ik zou de naam niet als reden gebruiken om het direct af te schrijven. Ik denk dat die 2 niets met elkaar te maken hebben.
Voor hobbie vind ik easyEDA wel leuk. Voornamelijk omdat je componenten libraries van de leverancier kan gebruiken. Dan klopt meteen alles, de footprint maar ook de bom.
Het enige minpunt, alles in de cloud.
Ik kende libraPCB nog niet, ik gebruik nog steeds een oude versie van Eagle, en daar kan ik inmiddels heel snel mee werken. Toch heb ik een een gevoel dat het interessant is om naar kicad over te stappen, maar daar heb ik nog niet de tijd voor genomen. Ik zou ook niet gauw afknappen op alleen de naam, maar ik vind daarentegen de iconenstijl die librePCB op de site toont niet echt aantrekkelijk, maar dat is misschien nog wel aan te passen. Ik hou persoonlijk altijd wel van een strakke (platte) en doordachte gui.
Dit icon pack van inkscape wordt ik bijvoorbeeld wel vrolijk van.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het is bedroevend en ergerlijk hoe ongenuanceerd sommigen lezen en reageren. Ik heb geschreven
M.a.w. ik heb enige reserve, en breng daar onmiddellijk zelf wat nuancering bij aan.
Daarop komen dan reacties als
ik zou de naam niet als reden gebruiken om het direct af te schrijven.
en
Ik zou ook niet gauw afknappen op alleen de naam
Wie heeft gesproken over "afknappen" of over "direct afschrijven"?
Leer aub eens lezen he kindertjes!
Waarom ben je er dan bang voor? 
Iets doet me vrezen dat men hier een clone van KiCad heeft geprobeerd op te zetten.
Paulinha_B
Honourable Member
Ik ben terughoudend, op mijn hoede, niet meer of niet minder.
Ook kijk ik niet uit naar een alternatief, ik ben nog volop bezig met KiCad te ontdekken en totnogtoe doet dat alles wat ik nodig heb.
Genuanceerde standpunten zijn geen mode meer, dat weet ik intussen ook wel. Noem mij maar ouderwets!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter info: Ik las het precies zo als de andere twee en had nog geen kans gehad om te reageren.
Je schrijft dat de naam je achterdochtig maakt. Dat is op onjuiste informatie gebaseerd: Als je microsoft-word niet fijn vind en dan te maken krijgt met "microsof-excel" dan komt dat bij dezelfde fabriek vandaan. Maar als het voorvoegsel "libre-" is, dan wil de bedenker aangeven dat het open source is. En de "bedenker" van libreoffice heeft niets te maken met de maker van librepcb.
Dat opensource stuff wel eens een onhandige interface heeft klopt. Kijk maar eens naar blender. /dat/ is pas een onhandige interface. (ja ik weet de historie! )
"Achterdochtig" betekent dat je "overweegt om het niet eens te proberen". En de reacties mproberen zeggen dat "niet proberen" nergens op gebaseerd is. Ik snap niet hoe je dit "ongenuanceerd" kan interpreteren. "Je bent een lul want je vind microsoft shit goed spul, en Idioot dat je op basis van een naam een programma afschrijft" . Dat is ongenuanceerd. Dat heeft niemand gezegd.
Paulinha_B
Honourable Member
Huh, blijkbaar een taalbarriere waar ik ze niet voorzag. Zal ik me duidelijker proberen uit te drukken?
1/ ik ben niet op de uitkijk naar enig alternatief voor KiCad
2/ ware ik wel op de uitkijk, ik zou dit LibrePCB niet zondermeer uitsluiten
3/ wel zou ik het nog iets kritischer bekijken dan andere mogelijkheden
3a/ omdat dat "Libre" in de naam mij twijfels bijbrengt, ook al gaf ik reeds vanaf het begin aan dat die best onterecht zouden kunnen zijn
3b/ omdat het weinige dat ik ervan zag (ja, ik heb wel eens diagonaal door de "productvoorstelling" heengekeken!) vooral wees op een cloning van KiCad. En ik geef grif toe dat ook die indruk best onterecht zou kunnen zijn.
Dus nogmaals: ik begin zelfs niet met LibrePCB uit te sluiten. Maar als ik een vraag had (quad non!), dan zou dit niet mijn eerste antwoord zijn.
Of is dit ook nog teveel nuance, misschien?
rew
Je was initieel wat kort(er). En je hintte naar: Als ik tzt WEL naar een ander PCB programma op zoek ben, dan bekijk ik libreoffice misschien niet eens omdat ik libreoffice maar een onding vond toen ik het geprobeerd heb". Daarmee heb je uitgelokt dat een aantal mensen je voorlichten over dat die twee programmas niet met mekaar te maken hebben. Niemand heeft gezegd dat je het moet gaan proberen, maar alleen dat het argument "libreoffice is kut dus librepcb zal dat ook wel zijn" ongeldig is. (ook ik kan redelijk uit de voeten met libreoffice, maar daarover hoeven we niet in discussie.)
Paulinha_B
Honourable Member
Sorry voor het doordrammen hoor, ik weet best dat we de een en de ander flink op de zenuwen werken zo, maar dit kan ik toch niet zo laten.
Ik heb gesteld
maakt me achterdochtig, ofschoon het toeval kan zijn.
dat moet je niet proberen afdoen als
dan bekijk ik libreoffice misschien niet eens omdat ik libreoffice maar een onding vond
Dat is verdraaien van mijn woorden en dat verdraag ik HEEL slecht. En nu ga ik er verder niet meer op in, nogmaals er is hier al veel te veel tijd aan verspild.
Beste mensen,
Laten we blij en dankbaar zijn dat er zoiets als open-source software bestaat.
Elk software pakket, van een duur betaald A-merk tot gratis open-source, heeft zo zijn eigen voor en nadelen en dat varieert van gebruiker tot gebruiker.
benleentje
Golden Member
van een duur betaald A-merk tot gratis open-source,
Open source staat niet gelijk aan gratis. Heel vaak moet je ook gewoon betalen voor iest wat open source is.
IK gebruik tot nu Eagle en dat is ook gratis tot 80cm voor een 2 layer en 160cm2 voor enkele laag.
Er zijn ook nog ander beperkingen zodat ik bv geen impedantie matching op printsporen heb en andere geavanceerde features die ik niet nodig heb.
We moeten dus zeker blij zijn met open source en ook met fabrikanten die nog steeds gratis software sponsoren
.
PFF, Weer een topic over taalkundige haarkloverijen.
Maar over dat LibrePCB denk ik omdat ik het nooit gebruikt heb en ik ook niet wil overstappen, het voor de TS misschien een goed idee kan zijn om het gewoon uit te proberen. En de resultaten hier te vertellen. Er bestaat volgens mij geen 100% goede software. En in de tijd veranderen er ook dingen. Kicad is ooit ook begonnen als klein programma'tje bedacht door een fransman. En het had in het begin toch zoveel nieuwere ideeën in zich dat mensen dat gingen gebruiken in plaats van toenmalige veel grotere pakketten. Misschien heeft dat librepcb nu ook wel een aantal hele leuke dingen die het aantrekkelijker maken dan andere al veel langer bestaande gesettelde software.
Mijn ervaring met kleinere software programma's zoals bijvoorbeeld het programma sprint is helemaal niet slecht. De user interface is vaak redelijk intuïtief. En omdat het een klein stuk software is, zonder moeilijke library en bestands structuren, is het erg snel te begrijpen en is de leercurve vaak snel. Voor het af en toe een hobby pcb'tje maken werken deze stukken software vaak uitstekend.
Dus aan de TS? probeer het gewoon uit en vertel je bevindingen hier.
Ik werk overigens al jaren met libreoffice en heb daar nooit problemen mee. Het zit gratis in de linux repository's en werkt eigenlijk prima. Ook steeds schakelen tussen microsoft (dat we op het werk gebruiken) en libre office gaat mij moeiteloos af.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (22%)]