pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Beste heren en dames natuurlijk ook.
Onze buren hebben een volkstuintje met een tuinhuisje waarop een zonnepaneel ligt
Binnen zit een Victron MPPT75115 en die zit aangesloten op een huishoud accu van 12V en 225 AH.
De Victron is stuk gegaan door waarschijnlijk het verkeerd aansluiten van de accu (polariteit verkeerd om)
Nu is het de vraag kopen ze weer een MPPT75115 of kunnen ze beter een andere (betere) Victron aanschaffen?
Ik meet op het zonnepaneel 33 Volt (niet aangesloten en met bewolkte hemel)
Op de accu zit ook een omvormer die gebuikt wordt voor een klein koelkastje en een lader voor de accu van de heggenschaar.
Het heeft jaren prima gewerkt totdat er iemand naar keek die er verstand van had. 
Wie geeft een goed advies. 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Misschien om te beginnen die MPPT75115 open maken om te bekijken of hij gerepareerd kan worden?
Een redelijk gangbare manier om een apparaat te beschermen tegen verkeerde polariteit is een diode of unidirectionele TVS in combinatie met een zekering; de zekering wil je sowieso al hebben, een de diode in sperrichting over de ingang geeft bij normaal gebruik geen verliezen. Dat betekend dat de zekering stuk gaat als je de accu verkeerdom aansluit, maar de rest blijft heel. Mogelijk hoef je dus alleen een zekering (en eventueel de diode/TVS) te vervangen om hem te herstellen.
pa3gws
Dat is natuurlijk ook een optie ik heb hem niet hier maar zodra ik hem heb zal ik er eens een blik in werpen.
pa3gws
De eigenaar heeft het ding even opgehaald en hier gebracht maar jammer maar helaas hij is helemaal ingegoten.
Dus blijft er over wat is wijs weer een MPPT75115 of een ander model.
Dacht dat die dingen een zekering hadden type autozekering, zit naast de aansluitingen ergens.
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Cha…
pa3gws
Even een aandachtspuntje, als de accuspanning te laag is dann wordt de "load" ook afgeschakeld.
Accuspanning was al laag of werdt lager door de "sluiting" ?
Kijk ook even in de manual in mijn eerdere post.
Volgens mij moet je eerst de accu aansluiten en daarna pas de panelen voor een juiste werking.
Zijn gewoon goede units mits ze niet mishandelt worden....
[Bericht gewijzigd door HD13 op (40%)]
pa3gws
De load is niet aangesloten er zit alleen de accu aan.
En zoals eerder vermeld het heeft zo prima gewerkt totdat er een beunhaas aan heeft gezeten.
De bedrading is een rommeltje ga ik opknappen en proberen idiot proof te maken. 
Voor zover ik heb gehoord van een mede tuinder aldaar zat + en - van de accu verwisseld en de dader ligt op het
....
Overigens knippert alleen de blauwe bulk led en en verder helemaal niets.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (10%)]
Hier een uitgebreide handleiding.
https://handleidingen.acculaders.nl/wp-content/uploads/2019/09/handlei…
pa3gws
De handleiding heb ik en ik ben er eigenlijk zeker van dat hij stuk is.
En de vraag is dus wat is wijs wederom een MPPT75115 kopen of is er een beter model en is dat zinvol.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hoe is die accu er aan toe ? Kennissen van mij hebben ook een moestuin, die hebben een "Ecoflow" gekocht. Op te laden met een zonnepaneel. Mede vanwege diefstal wouden ze een portable oplossing, die je ook thuis kan opladen en vol meenemen als de zon onvoldoende schijnt.
https://solarpowersupply.nl/portable-power-stations/ecoflow-delta-max-…
apkay
groeten van apkay.
ik gebruik al jaren een epever mppt.
heb er al div aan gekocht,voor mede tuin colega's.
werken perfect.
tekoop in nederland.
pa3gws
Op 22 juli 2023 20:45:53 schreef Roland van Leusden:
Hoe is die accu er aan toe ?
Accu is nog geen jaar oud en in prima condietie.
Nog een vraag mag de accu worden opgeladen met de Victron aangesloten?
Om te voorkomen dat er weer iemand aan gaat zitten rommelen wil ik er een externe aansluiting op maken voor de lader.
Zodat het verwisselen van + en - niet zo snel meer kan gebeuren.
Overigens gaat het weer een Victron worden.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (45%)]
Denk dat epever en victron elkaar niet veel schelen.
Victron draait al heel wat jaren mee in deze matrerie....
pa3gws
Even een klein schopje.
Mag de accu met een externe acculader opgeladen worden met de Victron aangesloten?
pa3gws
Ter info voor wie het weten wil.
De Victron Bluesolar of smartsoler moeten van de accu worden losgekoppeld als de accu extern geladen wordt.
Info komt van Victron zelf.
Huh?
Dat is wel erg vreemd en nieteens te doen.
In elke camper/boot/whatever waar zo'n ding zit laad je ook op tijdens het rijden en als je aan de paal staat.
Daar kan ie prima tegen.
pa3gws
Ik denk toch dat er ergens wat verkeerd begrepen is.
Ook in de diverse voorbeeldschema's van Victron komt die combi gewoon voor.
bv https://www.victronenergy.nl/upload/documents/VE-direct-drawing-with-P…
Bij verkeerdom aansluiten sluit een diode de voeding kort en springt de zekering. Als die diode zelf ook meegaat zal ie, na vervangen van de zekering, ook weer de zekering eruit laten klappen.
Ik heb dat ook bij diverse Meanwell voedingen gezien: De diode voorkomt schade en de zekering klapt bij verkeerd aansluiten, maar die diode gaat wel samen met de zekering mee in de dood. En is daarna geen diode meer, maar een draadbrugje.. Nieuwe zekering springt, ook met correct aansluiten, dan direct door de defecte diode.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (47%)]
pa3gws
Dit staat letterlijk in de manual van de Smartsolar.
"Verwijder zekering om deze te controleren. Als de zekering defect is, vervang dan de zekering door een nieuwe zekering. Maar voordat de nieuwe zekering geplaatst wordt, controleer dan eerst de accupolariteit en corrigeer deze als de accu polariteit verkeerd is.
Als de nieuwe zekering ook springt, beschouw het apparaat dan als defect. Omgekeerde polariteit van de accu valt niet onder de garantie."
En gezien een behulpzame mede tuinder wel even de accu zou opladen en de Victron heeft losgekoppeld om vervolgens de accu verkeerd om aan te sluiten.
Hetgeen de Victron de das heeft omgedaan.
Er zitten dan ook 2 zwarte draden van de accu naar de Victron dus verkeerd aansluiten was niet moeilijk. 
Dat alles is vanaf morgen verleden tijd ik ga de nieuwe aansluiten en het geheel hufterproof maken. 
En laden met de Victron aangesloten moet inderdaad kunnen maar daarvoor zal men bij mij moeten aankloppen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de victron zal een polariteits bescherming hebben in de vorm van een diode, maar dan kan er toch wel iets dood zijn gegaan. ingegoten en je kunt niet veel uiteraard. tenzij de print uit de behuizing gehaald kan worden en er net onder een printspoor is weggebrand..
pa3gws
Daar ben ik weer.
Is er een mogelijkheid om een zonnepaneel te testen?
Het volgende is het geval in het eerder genoemde tuinhuisje staat een 225AH huishoud accu die is aangesloten op een (nieuwe) Victron Bluesolar MPPT75115.
De aansluitvolgorde is eerst de accu daarna het paneel zodat de Victro kan bepalen wat de spanning is 12 of 24V.
Nu was bij de eerste keer aansluiten de accu leeg 11,5V kan het zo zijn dat het systeem niet werkt omdat er geen juiste spanning is gedetecteerd?
Want de accu is opgeladen meet nu 12,6V maar het werkt nog steeds niet uiteraard de aansluitvolgorde weer gehanteerd.
Er zitten 3 led's op de victron volgens het manual zou bij volledig geladen accu de gele led continu branden en als hij knippert wordt er opgeladen die brand nu dus niet.
Als de gele led uit is krijgt hij volgens de manual geen stroom van het paneel.
Maar ik meet op het onbelaste paneel 33V en als ik het paneel aansluit meet ik op de PV aansluiting de accu spanning.
Dus hoe kan ik het paneel testen of het daadwerkelijk goed werkt?
Kortsluitstroom meten
+ en - van het paneel aan elkaar en meten.
In veel datasheets staat een grafiek met opbrengst. Idealiter zou je een zonintensiteitsmeter in je buurt moeten hebben, dan weet je exact de lichtopbrengst en kun je de opbrengst matchen aan de datasheet. (Immers, de testcondities zijn bij 1000W/m2 instraling)
Op 22 juli 2023 20:19:50 schreef pa3gws:
En de vraag is dus wat is wijs wederom een MPPT75115 kopen of is er een beter model en is dat zinvol.
Weet je zeker dat het type goed is, ik vind het type namelijk niet terug bij Victron. Is het geen MPPT75/15 inplaats van MPPT75/115?
Deze dus.
En ik zou er weer een van Victron nemen als ik de buurman was. Ik gebruik die dingen zelf ook, zijn prima laders. Maar je kunt ook voor een smart lader gaan.
Maar zover ik weet is er niet één model beveiligt tegen ompolen.
pa3gws
Op 4 augustus 2023 13:27:51 schreef Lambiek:
[...]
Weet je zeker dat het type goed is, ik vind het type namelijk niet terug bij Victron. Is het geen MPPT75/15 inplaats van MPPT75/115?
Foutje een 1 teveel. 
En bij deze is de polariteit niet verkeerd aangesloten geweest het is een nieuwe en ik heb hem aangesloten dus kan niet fout zijn. 
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (43%)]